Gå til innhold
Tomnep88

Vask og vedlikehold av ny Superb '17 modell


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle med entusiaster??

På fredag så var jeg så heldig og få lov til å hente min nye Skoda Superb hos forhandler.....

selv om jeg har tatt vare på mine tidligere biler ønsker jeg denne gangen å gå grundigere til verks da denne er heeelt ny og lurer derfor på om noen kan komme med litt tips vedrørende interiørvask, høyttrykkspylere og hardvoks kontra flytende carnauba voks?

alle tips og triks taes imot med stor takknemlighet?

 

Dette er noe av det jeg har sett på og lurer på om er gode produkter om det er noen som har testet dette?

Av vedlikehold på interiør og skinnseter har jeg sett på denne:

https://bilpleiekongen.no/produkt/chemical-guys-leather-lover-kit/

har også sett på 2 forskjellige høyttrykkspylere fra Nilfisk: den ene er på 145 bar og den andre på 140.

de to er forskjellige er: 

1: https://m.prisjakt.no/product/2556905 (145 bar)

2: https://m.prisjakt.no/product/2555775 (140 bar)

og til syvende og sist er det snakk om voksen, er det noe forskjell og hva er det folk her velger, har prøvd den carnauba fra megauiers som er flytende  og synes vel egentlig den er grei, men har ikke prøvd så mange forskjellig typer vokser.

takker igjen på forhånd for alle innspill og hjelp rundt disse tingene?

 

Skrevet

Hei og gratulerer med flott skyss!

For å begynne med høyttrykkspyler spylerne, så er en en vesentlig forskjell att den på 145 bar også har en 10m stålarmert gummislange som er svært fleksibel, uansett temperatur! Har forøvrig denne spyleren selv! Den på 140 bar har en 9 m slange som er uduglig og uhåndterbar! Så siden slangen alene er så dyr å bytte ut, så er det absolutt grunn nok til å kjøpe den på 145 bar..

Når det kommer til interiør Så bruker jeg personlig Chemical Guys leather CARE sett og er egentlig fornøyd med det, men kommer nok til å teste noe annet neste gang! Som en "allround" vask innvendig er Chemical Guys Green Clean eller Chemical Guys All clean (tilnærmet samme produkt) de beste jeg noen gang har testet! Har blander du ved vanlig vask ut 1:16 så en 400ml flaske blir utrolig drøy! Alt blir rent og pent og ikke noe sånn klissete som mange andre midler... Denne bruker jeg på alt fra gummi matter, dashboard, lister, døråpninger etc.... På blanke pianolister innvendig bruker jeg gjerne jif universal eller annen glass vask...

Jeg har testet en god del vokser og flytende er noe jeg uansett ikke velger! Favoritten min til en overkommelig sum er Swissvax Shield! Ellers finnes det mange bra vokser! Står ett par tråder her innen bilpleie med ganske utfyllende info..

Skrevet

Grattis med flott bil!

Hiver meg på det Salcin skriver her, viktig viktig med stålarmert slange! Har selv den på 145 og hatt den i over 2 år nå. Veldig fornøyd sett prisen i betraktning. Unntatt da en dingsedangs inne i pistolen plutselig sprakk. Garantien var gått ut, men koster ikke allverdens med nytt pistolgrep.

På mitt interiør så bruker jeg Swisswax sin Leather Care kit og er vel fornøyd, men viktig poeng er at jeg ikke har prøvd mye annet! :) Chemical guys er jo et kjent og vel brukt merke blant detailere.

Allroundvask så er jeg fan av Scholl Concepts Spam. Tar alt :) (ikke like drøy som CG all clean / green clean) 

Tro det eller ei men jeg er ingen kopi av @Salcin men har også tidligere brukt Swisswax Shield, hehe, var veldig fornøyd med den før jeg gikk bort i fra voks og hev meg på Coating. Synes coating holder lenger og egentlig er lettere å legge på.

Står litt om den coatingen jeg har brukt her:

Har også Meguiars stående i boden, 1,2,3 systemet demmes. Som nybegynner synes jeg dette var et flott og enkelt opplegg som man ikke kan knote til. Glansen ble bra og holdbarheten var ok.

På innvendig plast / dash bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-c6-matte-dash

Når jeg vaske vinduer, så bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-g6-perfect-glass-1558 (eller annet som enkelt fjerner fett)

Når jeg behandler utvendig vinduer, slik at de blir vannavstøtende (hydrofob) så bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-g5-clear-vision-glass-coat
Vær litt obs når du behandler frontruta, gjør det rett ellers kan du bli plaget med gnikkelyder fra vindusviskere. Vannet pærler fort bort og i høy fart 70+ trenger man nesten ikke bruke vindusviskere.

Felger behandler jeg med denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-c5-wheel-armour - sinnsykt resultat. Kjempeenkelt å vaske felger, møkk og annet bremseholoi har vanskelig for å sette seg i like stor grad. Holder fint en sesong.

Plastikk / gummi behandler jeg med denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-t1-tyre-and-trim
Her finnes det ogspå billigere alternativer som funker like godt, se denne og hva @Salcin skriver her:

Tja..det var vel alt jeg kom på nå :)

PS! Jeg er ikke importør av Gtechniq selvom det kan virke sånn, hehe :D Og ja, det finnes minst like gode alternativer fra andre produsenter. Er rett og slett bare disse jeg har testet og er fornøyd med :)

Tor

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar så langt @Salcin og @Tor2r?

Dette er min første Skoda, men definitivt IKKE min siste?? (og heller ikke frus får velge noe annet ??)

Her var det mye god og informativ lesing, har også prøvd litt forskjellig produkter tidligere, men ikke følt at det har blitt helt fornøyd med resultatet, så som sagt bestemte meg for å investere litt denne også blir det å handle 145 bar høyttrykken?

Også får vi kjøpe terrrassevasker ved siden av?

Da tror jeg at jeg ihvertfall får prøve  chemical guys, er det noen som har dårlig erfaring med meguiars eller det litt sånn "du-får-hva-du-betaler-for-såpe"?

coating virker veeeldig greit, men tror jeg skal øve meg litt mer på polering og voksing før jeg gir det helt opp får prøve med en litt dyrere hardvoks?

Brukte carnauba våt voks på felgene etterfulgt av auto glym wheel protector allerede spylt av bilen en gang og var overrasket over resultatet? (Kan hende jeg banner litt i kjerka, så fortell meg gjerne om det er noe jeg gjør ABSOLUTT feil her)?

Men skal sjekke ut Gteching også, men foreløpig virker noen av de litt "proffe" for meg mtp prisen selv om den er ganske drøy tror jeg st jeg trenger litt mer "trening" på å få det riktig til??

men er det noen hardvokser dere ikke anbefaler anbefaler utenom swisswax sin?

bare sånn at jeg evt kan mese meg litt opp om de forskjellige voksene??

Kommer til å lese  meg opp mer på forumet her og igjen takk for alle gode tips og kunnskap?

Skrevet

Andre vokser innenfor en normal pris er bl.a. Autoglym High Definition wax https://bilpleiekongen.no/produkt/wax/?gclid=CPiy4uXOgdICFUlfGQodMzgF3A, denne er ganske så bra til litt mer hyggelig pris! Ang Meguiars så synes jeg faktisk NXT såpa faktisk også er ganske grei med tanke på prisen! Jeg har brukt flere Chemical Guys, Gteqniqe +++ en rekke andre merker og synes fortsatt NXT såpa til Meguiars er akseptabel :) Skal du ha mye utfyllende info om en rekke produkter så må jeg nok (selv om det er dumt å anbefale andre forum) anbefale deg en liten titt på www.detailersclub.no , der er det ekstremt mye info både for den ferske og den viderekommende! Ellers svarer vi naturlig nok uansett så godt vi kan her også :) 

Skrevet
7 timer siden, Salcin skrev:

Ang Meguiars så synes jeg faktisk NXT såpa faktisk også er ganske grei

hehehe, denne har jeg også brukt mye og er veldig fornøyd med :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...