Gå til innhold
Tomnep88

Vask og vedlikehold av ny Superb '17 modell


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle med entusiaster??

På fredag så var jeg så heldig og få lov til å hente min nye Skoda Superb hos forhandler.....

selv om jeg har tatt vare på mine tidligere biler ønsker jeg denne gangen å gå grundigere til verks da denne er heeelt ny og lurer derfor på om noen kan komme med litt tips vedrørende interiørvask, høyttrykkspylere og hardvoks kontra flytende carnauba voks?

alle tips og triks taes imot med stor takknemlighet?

 

Dette er noe av det jeg har sett på og lurer på om er gode produkter om det er noen som har testet dette?

Av vedlikehold på interiør og skinnseter har jeg sett på denne:

https://bilpleiekongen.no/produkt/chemical-guys-leather-lover-kit/

har også sett på 2 forskjellige høyttrykkspylere fra Nilfisk: den ene er på 145 bar og den andre på 140.

de to er forskjellige er: 

1: https://m.prisjakt.no/product/2556905 (145 bar)

2: https://m.prisjakt.no/product/2555775 (140 bar)

og til syvende og sist er det snakk om voksen, er det noe forskjell og hva er det folk her velger, har prøvd den carnauba fra megauiers som er flytende  og synes vel egentlig den er grei, men har ikke prøvd så mange forskjellig typer vokser.

takker igjen på forhånd for alle innspill og hjelp rundt disse tingene?

 

Skrevet

Hei og gratulerer med flott skyss!

For å begynne med høyttrykkspyler spylerne, så er en en vesentlig forskjell att den på 145 bar også har en 10m stålarmert gummislange som er svært fleksibel, uansett temperatur! Har forøvrig denne spyleren selv! Den på 140 bar har en 9 m slange som er uduglig og uhåndterbar! Så siden slangen alene er så dyr å bytte ut, så er det absolutt grunn nok til å kjøpe den på 145 bar..

Når det kommer til interiør Så bruker jeg personlig Chemical Guys leather CARE sett og er egentlig fornøyd med det, men kommer nok til å teste noe annet neste gang! Som en "allround" vask innvendig er Chemical Guys Green Clean eller Chemical Guys All clean (tilnærmet samme produkt) de beste jeg noen gang har testet! Har blander du ved vanlig vask ut 1:16 så en 400ml flaske blir utrolig drøy! Alt blir rent og pent og ikke noe sånn klissete som mange andre midler... Denne bruker jeg på alt fra gummi matter, dashboard, lister, døråpninger etc.... På blanke pianolister innvendig bruker jeg gjerne jif universal eller annen glass vask...

Jeg har testet en god del vokser og flytende er noe jeg uansett ikke velger! Favoritten min til en overkommelig sum er Swissvax Shield! Ellers finnes det mange bra vokser! Står ett par tråder her innen bilpleie med ganske utfyllende info..

Skrevet

Grattis med flott bil!

Hiver meg på det Salcin skriver her, viktig viktig med stålarmert slange! Har selv den på 145 og hatt den i over 2 år nå. Veldig fornøyd sett prisen i betraktning. Unntatt da en dingsedangs inne i pistolen plutselig sprakk. Garantien var gått ut, men koster ikke allverdens med nytt pistolgrep.

På mitt interiør så bruker jeg Swisswax sin Leather Care kit og er vel fornøyd, men viktig poeng er at jeg ikke har prøvd mye annet! :) Chemical guys er jo et kjent og vel brukt merke blant detailere.

Allroundvask så er jeg fan av Scholl Concepts Spam. Tar alt :) (ikke like drøy som CG all clean / green clean) 

Tro det eller ei men jeg er ingen kopi av @Salcin men har også tidligere brukt Swisswax Shield, hehe, var veldig fornøyd med den før jeg gikk bort i fra voks og hev meg på Coating. Synes coating holder lenger og egentlig er lettere å legge på.

Står litt om den coatingen jeg har brukt her:

Har også Meguiars stående i boden, 1,2,3 systemet demmes. Som nybegynner synes jeg dette var et flott og enkelt opplegg som man ikke kan knote til. Glansen ble bra og holdbarheten var ok.

På innvendig plast / dash bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-c6-matte-dash

Når jeg vaske vinduer, så bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-g6-perfect-glass-1558 (eller annet som enkelt fjerner fett)

Når jeg behandler utvendig vinduer, slik at de blir vannavstøtende (hydrofob) så bruker jeg denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-g5-clear-vision-glass-coat
Vær litt obs når du behandler frontruta, gjør det rett ellers kan du bli plaget med gnikkelyder fra vindusviskere. Vannet pærler fort bort og i høy fart 70+ trenger man nesten ikke bruke vindusviskere.

Felger behandler jeg med denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-c5-wheel-armour - sinnsykt resultat. Kjempeenkelt å vaske felger, møkk og annet bremseholoi har vanskelig for å sette seg i like stor grad. Holder fint en sesong.

Plastikk / gummi behandler jeg med denne:
http://bilnerden.no/gtechniq-t1-tyre-and-trim
Her finnes det ogspå billigere alternativer som funker like godt, se denne og hva @Salcin skriver her:

Tja..det var vel alt jeg kom på nå :)

PS! Jeg er ikke importør av Gtechniq selvom det kan virke sånn, hehe :D Og ja, det finnes minst like gode alternativer fra andre produsenter. Er rett og slett bare disse jeg har testet og er fornøyd med :)

Tor

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar så langt @Salcin og @Tor2r?

Dette er min første Skoda, men definitivt IKKE min siste?? (og heller ikke frus får velge noe annet ??)

Her var det mye god og informativ lesing, har også prøvd litt forskjellig produkter tidligere, men ikke følt at det har blitt helt fornøyd med resultatet, så som sagt bestemte meg for å investere litt denne også blir det å handle 145 bar høyttrykken?

Også får vi kjøpe terrrassevasker ved siden av?

Da tror jeg at jeg ihvertfall får prøve  chemical guys, er det noen som har dårlig erfaring med meguiars eller det litt sånn "du-får-hva-du-betaler-for-såpe"?

coating virker veeeldig greit, men tror jeg skal øve meg litt mer på polering og voksing før jeg gir det helt opp får prøve med en litt dyrere hardvoks?

Brukte carnauba våt voks på felgene etterfulgt av auto glym wheel protector allerede spylt av bilen en gang og var overrasket over resultatet? (Kan hende jeg banner litt i kjerka, så fortell meg gjerne om det er noe jeg gjør ABSOLUTT feil her)?

Men skal sjekke ut Gteching også, men foreløpig virker noen av de litt "proffe" for meg mtp prisen selv om den er ganske drøy tror jeg st jeg trenger litt mer "trening" på å få det riktig til??

men er det noen hardvokser dere ikke anbefaler anbefaler utenom swisswax sin?

bare sånn at jeg evt kan mese meg litt opp om de forskjellige voksene??

Kommer til å lese  meg opp mer på forumet her og igjen takk for alle gode tips og kunnskap?

Skrevet

Andre vokser innenfor en normal pris er bl.a. Autoglym High Definition wax https://bilpleiekongen.no/produkt/wax/?gclid=CPiy4uXOgdICFUlfGQodMzgF3A, denne er ganske så bra til litt mer hyggelig pris! Ang Meguiars så synes jeg faktisk NXT såpa faktisk også er ganske grei med tanke på prisen! Jeg har brukt flere Chemical Guys, Gteqniqe +++ en rekke andre merker og synes fortsatt NXT såpa til Meguiars er akseptabel :) Skal du ha mye utfyllende info om en rekke produkter så må jeg nok (selv om det er dumt å anbefale andre forum) anbefale deg en liten titt på www.detailersclub.no , der er det ekstremt mye info både for den ferske og den viderekommende! Ellers svarer vi naturlig nok uansett så godt vi kan her også :) 

Skrevet
7 timer siden, Salcin skrev:

Ang Meguiars så synes jeg faktisk NXT såpa faktisk også er ganske grei

hehehe, denne har jeg også brukt mye og er veldig fornøyd med :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...