Gå til innhold
Moon Octavia

Mangler på ny octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Folkens, min face lift Octavia med 150hk diesel og 4x4 med dsg går inn i prouksjon neste uke.

Farge moon w.

Av Utstyr så er dette tatt med

Svarte trius felger

reservehjul/jekk

Elektrisk bakluke

varme i rattet

varme i frontrute

avtagbart hengerfeste 

vinterpakke

buisnees pakke/delskinn

kantbeskytter

skvettlapper foran

gummimatter

bagasjeromsmatte

ryggecamera

simply clever pakke

sølvfarget rails

adaptiv cruice

kessy.

 

Vi vurderte navigasjon og noen av assispakkene , men etter litt om å men så gikk vi bort fra dette.

litt usikker på delskinn kontra skinn/ alcantara også !

Veldig spent på hvordan 150 hk med 7 trinns dsg blir.

Noe vi mangler eller burde tatt med synes folk ? 

 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Moon Octavia :) 

Se her har du jo satt sammen en godt utstyrt bil etter hva jeg kan se, :) 

Helt ærlig så hadde jeg ikke nølt med å ta med Navigasjon, fordi det er noe som er både praktisk og ikke minst noe du får igjen for når bilen skal selges/byttes inn. 

En ting som derimot er enkelt å forandre på/legge til, er skvettlapper bak. De er ikke store men beskytter godt mot steinprut i underkant av fangeren bak, jeg monterte det på min bil etter ca 6 mnd og det var altfor sent, underkanten av fangeren var da allerede «sandblåst» og all klarlakken er borte der, derimot mot møkk/skitt så hjelper de omtrent ingenting.........

Skrevet

Hei og velkommen @Moon Octavia!

Hadde det vært meg ville jeg absolutt tatt el. sete med minne. Rett og slett fordi jeg og fruen har heeelt forskjellige innstillinger.

Ville også vurdert adaptivt understell, men dette kommer nok noen Octavia folk til å kommentere mer på etter hvert her håper jeg :)

Ellers, så kan jeg ikke komme på noe :)

Skrevet
13 timer siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Moon Octavia :) 

Se her har du jo satt sammen en godt utstyrt bil etter hva jeg kan se, :) 

Helt ærlig så hadde jeg ikke nølt med å ta med Navigasjon, fordi det er noe som er både praktisk og ikke minst noe du får igjen for når bilen skal selges/byttes inn. 

En ting som derimot er enkelt å forandre på/legge til, er skvettlapper bak. De er ikke store men beskytter godt mot steinprut i underkant av fangeren bak, jeg monterte det på min bil etter ca 6 mnd og det var altfor sent, underkanten av fangeren var da allerede «sandblåst» og all klarlakken er borte der, derimot mot møkk/skitt så hjelper de omtrent ingenting.........

Jeg ser den med navigasjon og annenhåndsverdi, men vi har hatt dette på vår bil i 3 år nå og kanskje brukt det 4 ganger på de årene :)

Takk for tipset med skvettlapper bak ;)

 

9 timer siden, Tor2r skrev:

Hei og velkommen @Moon Octavia!

Hadde det vært meg ville jeg absolutt tatt el. sete med minne. Rett og slett fordi jeg og fruen har heeelt forskjellige innstillinger.

Ville også vurdert adaptivt understell, men dette kommer nok noen Octavia folk til å kommentere mer på etter hvert her håper jeg :)

Ellers, så kan jeg ikke komme på noe :)

el. sete på førersete er tatt med men glemte å nevne det her. Hvor mye vil jeg ha behov for adaptivt understell ? 

Skrevet

Jeg benytter heller ikke min navigasjon mye, men er utrolig «kjekk og ha» når en plutselig trenger den ;) 

Ja som sagt så angrer jeg veldig på at jeg ikke monterte skvettlapper bak når bilen var ny, det hadde spart klarlakken på fangeren bak.  Det er såpass små at en nesten ikke legger merke til dem, men likevel så stopper de effektivt opp «sandblåsingen» av klarklakken i underkant av fangeren bak :) 

 

Ang. adaptivt understell (DCC) så er jo det veldig avhengig av hvilken demping du liker på bilen, for der kan den jo justeres, i tillegg så senker det bilens understell med 10mm. Noen liker det meget bra, andre ser ikke behovet. For Octavia sin del så hadde jeg kanskje ikke tenkt så mye på det, men jeg har ikke prøvet Octavia med vs uten DCC så det vet jeg ikke så mye om. Derimot på min Superb så hadde det vært helt utenkelig å hatt den uten DCC, men det er jo en helt annen bil også. Merkbart større, tyngre og en mye lengre akselavstand, så min Superb står konsekvent i Sportmodus når det gjelder styring og understell, ellers så er det som å kjøre en gammel amerikaner/eller være på båttur. Det gynger/duver og er rett og slett ubehagelig i Normal -eller Comfortmodus etter min mening, men nå kom jeg fra en VW Golf st.vogn (2014) med sportsunderstell, så det er klart kan ha noe med mitt synspunkt her å gjøre..........

 

Skrevet (endret)

Jeg har også bestilt en Octavia som blir produsert denne uka.  Var mye frem og tilbake for meg når det gjaldt utstyr.  Navigasjon var en av de tingene som jeg lurte mye på. Skal/skal ikke...
Jeg fikk prøvekjøre en Octavia, og fikk testet android auto.  En app på min samsung s7 koblet med kabel mot infotainmentsystemet.  Det funka fint.  Fra mobilen fikk jeg opp google maps på skjermen i bilen og kunne kjøre med navigasjon.  Minuset var at dette kun funker med kabel.  Men det funket. Så det går uten navigasjonspakker også.

Men nå endte jeg opp med Amundsen navi pakke allikevel da, hadde lyst på ryggekamera :-)

GeirS

Endret av GeirS
Skrevet

Ryggekamera kan du få uten å bestille navi ? Hva slags motor har du valgt geir S ? 

Tusen takk for tips og forslag folkens. Det blir montert skvettlapper bak ja ? Bilen blir også sendt inn på swisswax Lillehammer for kjeramisk lakkbehandling ( coating). Dette er som sagt vår første skoda og vår første nye bil så veldig spent selv. Navigasjon og Dcc ble ikke tatt med denne gangen. 

Har du fått leveringsdato på din bil Geir S ?

Skrevet

Har ikke fått leveringsdato enda. Selger sa ca 4 uker etter produksjonsuka. Så jeg håper at jeg får den man-ons i påskeuka.  Hadde vært deilig å kjørt ny bil i påsken :-)

Jeg endte opp med en 180HK race blue og automat.  Hadde vledig lyst på 4x4, men det ble så himla dyrt og jeg trenger det egentlig ikke. Bortsett fra svate trius, oppvarmet frontrute og kessy, så endte jeg opp med mer eller mindre det samme som deg. Tok med park.sensor foran og knapp for nedfelling av bakset også da.  Samt elektrisk førersete.

Du får teste android auto eller tisvarende for iphone om du har det. Så får du navigering :-)

Skvettlapper lurer jeg på om jeg skal få montert på også.  Du får legge ut bilde av din med skvettlapper, så få jeg hvordan det ser ut.

Skrevet

Vi fikk 3-4 uker alt etter hvor heldig vi var med frakten fra Oslo og opp. Klarer seg stort sett uten 4x4. Godt å se det er flere som vil ha automat. Vi tok med oppvarma frontrute pga. Dette var noe vi var bortskjemt med fra vår Ford Mondeo? vi tok også elektrisk førersete men ikke passasjersetet. Skal få testa android auto ? og lagt ut et bilde hvis jeg får bilen før påske 

 

Skrevet

Jeg klarte ikke vente til neste uke så turen gikk innom swissvax i dag for å ta en titt. 

Jeg kjenner fronten er veldig uvant, men håper den "vokser" på meg. 

20170331_094515.jpg

20170331_093957.jpg

20170331_094458.jpg

Skrevet

Tusen takk :) står på transportklosser enda så litt høyere foran enn bak og mangler skvettlapper osv. enda men tenkte jeg skulle legge ut noen bilder likevel. Synes dette ble en bra kombo jeg. mulig de 17" trius felgene blir byttet ut etterhvert ;) 

 

Skrevet

Ser veldig bra ut.  Jeg også er litt usikker på fronten, men får se når jeg henter den på mandag.  Men det er vel en tilvenning.

Jeg blei usikker på om jeg får 17" trius eller de felgene jeg så i katalogen.  Bare å vente til mandag så får jeg se.  Uansett så er det en fin bil synes jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...