Gå til innhold
Moon Octavia

Mangler på ny octavia


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei Folkens, min face lift Octavia med 150hk diesel og 4x4 med dsg går inn i prouksjon neste uke.

Farge moon w.

Av Utstyr så er dette tatt med

Svarte trius felger

reservehjul/jekk

Elektrisk bakluke

varme i rattet

varme i frontrute

avtagbart hengerfeste 

vinterpakke

buisnees pakke/delskinn

kantbeskytter

skvettlapper foran

gummimatter

bagasjeromsmatte

ryggecamera

simply clever pakke

sølvfarget rails

adaptiv cruice

kessy.

 

Vi vurderte navigasjon og noen av assispakkene , men etter litt om å men så gikk vi bort fra dette.

litt usikker på delskinn kontra skinn/ alcantara også !

Veldig spent på hvordan 150 hk med 7 trinns dsg blir.

Noe vi mangler eller burde tatt med synes folk ? 

 

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Moon Octavia :) 

Se her har du jo satt sammen en godt utstyrt bil etter hva jeg kan se, :) 

Helt ærlig så hadde jeg ikke nølt med å ta med Navigasjon, fordi det er noe som er både praktisk og ikke minst noe du får igjen for når bilen skal selges/byttes inn. 

En ting som derimot er enkelt å forandre på/legge til, er skvettlapper bak. De er ikke store men beskytter godt mot steinprut i underkant av fangeren bak, jeg monterte det på min bil etter ca 6 mnd og det var altfor sent, underkanten av fangeren var da allerede «sandblåst» og all klarlakken er borte der, derimot mot møkk/skitt så hjelper de omtrent ingenting.........

Skrevet

Hei og velkommen @Moon Octavia!

Hadde det vært meg ville jeg absolutt tatt el. sete med minne. Rett og slett fordi jeg og fruen har heeelt forskjellige innstillinger.

Ville også vurdert adaptivt understell, men dette kommer nok noen Octavia folk til å kommentere mer på etter hvert her håper jeg :)

Ellers, så kan jeg ikke komme på noe :)

Skrevet
13 timer siden, Superb lll skrev:

Hei og velkommen til forumet @Moon Octavia :) 

Se her har du jo satt sammen en godt utstyrt bil etter hva jeg kan se, :) 

Helt ærlig så hadde jeg ikke nølt med å ta med Navigasjon, fordi det er noe som er både praktisk og ikke minst noe du får igjen for når bilen skal selges/byttes inn. 

En ting som derimot er enkelt å forandre på/legge til, er skvettlapper bak. De er ikke store men beskytter godt mot steinprut i underkant av fangeren bak, jeg monterte det på min bil etter ca 6 mnd og det var altfor sent, underkanten av fangeren var da allerede «sandblåst» og all klarlakken er borte der, derimot mot møkk/skitt så hjelper de omtrent ingenting.........

Jeg ser den med navigasjon og annenhåndsverdi, men vi har hatt dette på vår bil i 3 år nå og kanskje brukt det 4 ganger på de årene :)

Takk for tipset med skvettlapper bak ;)

 

9 timer siden, Tor2r skrev:

Hei og velkommen @Moon Octavia!

Hadde det vært meg ville jeg absolutt tatt el. sete med minne. Rett og slett fordi jeg og fruen har heeelt forskjellige innstillinger.

Ville også vurdert adaptivt understell, men dette kommer nok noen Octavia folk til å kommentere mer på etter hvert her håper jeg :)

Ellers, så kan jeg ikke komme på noe :)

el. sete på førersete er tatt med men glemte å nevne det her. Hvor mye vil jeg ha behov for adaptivt understell ? 

Skrevet

Jeg benytter heller ikke min navigasjon mye, men er utrolig «kjekk og ha» når en plutselig trenger den ;) 

Ja som sagt så angrer jeg veldig på at jeg ikke monterte skvettlapper bak når bilen var ny, det hadde spart klarlakken på fangeren bak.  Det er såpass små at en nesten ikke legger merke til dem, men likevel så stopper de effektivt opp «sandblåsingen» av klarklakken i underkant av fangeren bak :) 

 

Ang. adaptivt understell (DCC) så er jo det veldig avhengig av hvilken demping du liker på bilen, for der kan den jo justeres, i tillegg så senker det bilens understell med 10mm. Noen liker det meget bra, andre ser ikke behovet. For Octavia sin del så hadde jeg kanskje ikke tenkt så mye på det, men jeg har ikke prøvet Octavia med vs uten DCC så det vet jeg ikke så mye om. Derimot på min Superb så hadde det vært helt utenkelig å hatt den uten DCC, men det er jo en helt annen bil også. Merkbart større, tyngre og en mye lengre akselavstand, så min Superb står konsekvent i Sportmodus når det gjelder styring og understell, ellers så er det som å kjøre en gammel amerikaner/eller være på båttur. Det gynger/duver og er rett og slett ubehagelig i Normal -eller Comfortmodus etter min mening, men nå kom jeg fra en VW Golf st.vogn (2014) med sportsunderstell, så det er klart kan ha noe med mitt synspunkt her å gjøre..........

 

Skrevet (endret)

Jeg har også bestilt en Octavia som blir produsert denne uka.  Var mye frem og tilbake for meg når det gjaldt utstyr.  Navigasjon var en av de tingene som jeg lurte mye på. Skal/skal ikke...
Jeg fikk prøvekjøre en Octavia, og fikk testet android auto.  En app på min samsung s7 koblet med kabel mot infotainmentsystemet.  Det funka fint.  Fra mobilen fikk jeg opp google maps på skjermen i bilen og kunne kjøre med navigasjon.  Minuset var at dette kun funker med kabel.  Men det funket. Så det går uten navigasjonspakker også.

Men nå endte jeg opp med Amundsen navi pakke allikevel da, hadde lyst på ryggekamera :-)

GeirS

Endret av GeirS
Skrevet

Ryggekamera kan du få uten å bestille navi ? Hva slags motor har du valgt geir S ? 

Tusen takk for tips og forslag folkens. Det blir montert skvettlapper bak ja ? Bilen blir også sendt inn på swisswax Lillehammer for kjeramisk lakkbehandling ( coating). Dette er som sagt vår første skoda og vår første nye bil så veldig spent selv. Navigasjon og Dcc ble ikke tatt med denne gangen. 

Har du fått leveringsdato på din bil Geir S ?

Skrevet

Har ikke fått leveringsdato enda. Selger sa ca 4 uker etter produksjonsuka. Så jeg håper at jeg får den man-ons i påskeuka.  Hadde vært deilig å kjørt ny bil i påsken :-)

Jeg endte opp med en 180HK race blue og automat.  Hadde vledig lyst på 4x4, men det ble så himla dyrt og jeg trenger det egentlig ikke. Bortsett fra svate trius, oppvarmet frontrute og kessy, så endte jeg opp med mer eller mindre det samme som deg. Tok med park.sensor foran og knapp for nedfelling av bakset også da.  Samt elektrisk førersete.

Du får teste android auto eller tisvarende for iphone om du har det. Så får du navigering :-)

Skvettlapper lurer jeg på om jeg skal få montert på også.  Du får legge ut bilde av din med skvettlapper, så få jeg hvordan det ser ut.

Skrevet

Vi fikk 3-4 uker alt etter hvor heldig vi var med frakten fra Oslo og opp. Klarer seg stort sett uten 4x4. Godt å se det er flere som vil ha automat. Vi tok med oppvarma frontrute pga. Dette var noe vi var bortskjemt med fra vår Ford Mondeo? vi tok også elektrisk førersete men ikke passasjersetet. Skal få testa android auto ? og lagt ut et bilde hvis jeg får bilen før påske 

 

Skrevet

Da har jo både @Moon Octavia og @GeirS virkelig noe å se frem til, føles nok som en laaaaang helg dette, men blir jo meget bra om noen dager for dere begge to da :) 

Lykke til med både resterende ventetid og minst med bilene deres begge to :)

 

Ps!

Husk bilder av bilene da ;) 

Skrevet

Jeg klarte ikke vente til neste uke så turen gikk innom swissvax i dag for å ta en titt. 

Jeg kjenner fronten er veldig uvant, men håper den "vokser" på meg. 

20170331_094515.jpg

20170331_093957.jpg

20170331_094458.jpg

Skrevet

Tusen takk :) står på transportklosser enda så litt høyere foran enn bak og mangler skvettlapper osv. enda men tenkte jeg skulle legge ut noen bilder likevel. Synes dette ble en bra kombo jeg. mulig de 17" trius felgene blir byttet ut etterhvert ;) 

 

Skrevet

Ser veldig bra ut.  Jeg også er litt usikker på fronten, men får se når jeg henter den på mandag.  Men det er vel en tilvenning.

Jeg blei usikker på om jeg får 17" trius eller de felgene jeg så i katalogen.  Bare å vente til mandag så får jeg se.  Uansett så er det en fin bil synes jeg da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...