Gå til innhold
MSJ

Blende EGR


Anbefalte innlegg

Akkurat kjøpt meg min første Skoda og første dieselbil.
Bilen er en 2007 Octavia 1.9 TDI (BLS) med 143k KM på telleren, manuell kasse 4WD og stasjonsvogn.

Alt virker greit, men har lest endel om den berømte EGR ventilen. Regner med ventil og innsug ikke er rengjort fra før.
Planen er å rense innsug med å brenne bort sotet, fjerne EGR, chippe motor og kode bort EGR-feilmelding/motorlampe.

Har noen spørsmål i forbindelse med dette.
Vil jeg slite når den skal inn til PKK mtp avgasser?
DPF, vil jeg korte ned levetiden på dette uten EGR?

Noen som har gjort dette, eller har kjennskap til dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Jeg gjenoppliver denne tråden som TS ikke fikk svar på.

Er det noen som har erfaring med fjerning eller blending av EGR?

Hvordan kan jeg motvirke problemer? Får dessverre ikke gjort noe med at det vil være mye småkjøring. Men om det hjelper å ta 1-2 timer på motorveien en gang i måneden er det noe jeg gledelig gjør.

(Har selv manuelt gir, om det har noe å si.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nico skrev:

Men om det hjelper å ta 1-2 timer på motorveien en gang i måneden er det noe jeg gledelig gjør.

Dette er et godt tips som går igjen for å motvirke tett partikkelfilter, spesielt ved mye småkjøring slik som du har. En gang i måneden hiver du bilen i 3-gir, kjører i 80-90km/t en halvtimes tid så får partikkelfilteret varme nok til å brenne vekk all gugga i filteret. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

7 timer siden, Core2Duo skrev:

3-gir, kjører i 80-90km/t en halvtimes tid

(Jeg er ikke noe erfaren med bilhold.. men)

Aiaiai, det hørtes røft ut! Bra for egr og partikkelfilter kanskje, men hva med resten av bilen -- er det noe som slites ekstra av den typen kjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kjøre i 3, du kan fint ligge i 4 og 5 også så lenge du kjører langt nok. 

Poenget er å få skikkelig belasting på motor slik at eksostemp går opp. En regen kan du også starte med diagnose i tillegg til en kjøretur, da får du renset skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...