Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

djt

Octavia RS 230 eller 4x4?

Anbefalte innlegg

Hei.

I min mangel på besluttsomhet søker litt råd og innspill. Vert på jakt etter en ny familiebil, men av en litt "kul" type og Octavia RS står igjen som nesten eneste alternativt med tanke på utsende, plass, pris og ytelse som kriterier. 

Men klarer helt å lande motortype. RS TSI med 230 hk var helt topp. Bra akselasjon, fart og ytelse. Mye standardutstyr som er ekstrautstyr på de andre RS modellene. 
Andre alternativet er RS med TDI motor, 184hk og 4x4 fremstår som en litt mer fornuftig valg. Firehjulstrekk på vanskelige vinterdager (på Østlandet) og litt snillere på drivstoff. Men i pris nesten samme som RS 230 når tar med en del "nødvendig" ekstrautstyr. 

Setter veldig pris på tilbakemelding da ikke helt klarer å lande dette. 

Endret av djt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

oi, her tror jeg du kan få 50-50 i svar :-)

Du sier det er familiebil, hvor ofte kjører du gassen i bånn og drar til? Hvor ofte har du hitill hatt behov for 4x4?

Selv kjøpte jeg for en stund siden en Audi A5 med nok av hester...etter 6 mnd bruk var jeg tilbake på normalen med cruising i 80 og lette pedal touch.

Har nå en 4x4 som jeg elsker på vinterføret, selvom jeg sikkert hadde klart meg med forhjulstrekk.

Skal dele dette innlegget på Facebook, så får vi se hva andre mener :-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har 1,8 TSI 4x4 med DSG. Aldri i verden om jeg ville hatt en slik motor uten 4x4, ville ikke hatt en mindre motor uten 4x4 for den del. Hvor ofte MÅ du ha 4x4 er spørsmålet mange stiller, og svaret er for mitt vedkommende er nok ikke ofte. Selv om jeg hadde klart meg greit uten 4x4 vil jeg ikke være det foruten. Hvorfor da? Fordi 4x4 er overleget tohjulstrekk. Bare komforten med å kjøre med trekk på alle fire uten at det blinker i antispinn og ESP i hytt og pine gjør det verdt det. Så kan vi legge til stabilitet på vinterføre med mye snø/slaps, tryggheten i at man "alltid" kommer seg fram opp den bratte bakken med vikeplikt for biler fra høyre.... Så er det jo litt morro å ligge litt bredt på vinteren ;)

På sommerføre oppleves bilen særdeles stabil på svingete veier i god fart. 

For min egen del hadde 230 HK RS MED 4x4 vært en kombinasjon jeg kunne vurdert, men uten 4x4 er det ikke noe å tenke på.

For å gjøre deg opp en mening så bør du teste de alternativene du vurderer, dersom du har muligheten til det selvsagt. Får du til å gjøre det under litt krevende forhold er jo det også bra. 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei! Tusen takk for tilbakemelding. 

endte opp med å bestille en ny Octavia RS med 2l TDI med 4x4. 

Kom litt frem til at fordelene med 4x4 og litt lavere forbruk kom over lille ekstra sportslighet. 

Så bare å vente til Juni så håper det blir bra :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grattis med ny bil, håper du blir fornøyd :) 

- korreksjon: håper du blir like fornøyd som JEG er :):) 

Endret av CitizenX

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Farge ble Racing blue metallic.

Noe dritt og kjøre med og sliter på bilen, men 19" på sommer og 17" hawk på vinter ;)

Får se på tjuning når den begynner å dra på åra og garantien er over. 

Bare å vente til mai/juni ????

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at det er gammelt innlegg og at du allerede valgte bil men vil legge til at man må huske på at rs230 vil komme seg bra på vinterføre takket være diffen den har! Den har ikke vanlig diff som andre grevlinger dermed flytter den kraften der den trengs = bra feste om vinteren og kommer seg over "alt" :) og 1.8tsi kan ikke sammenlignes mot 230hk! En går magisk godt samt lyden fra eksosen takket være spjelene som åpner seg ! 

Selv hadde jeg lett valgt 230hk forran både 4x4 og 220hk pga spjelene og diffen framme :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×