Gå til innhold
oyvindpe

Oppdatering av Columbus


Anbefalte innlegg

Hei, har en 2015 Superb L&K.

Gikk inn på http://updateportal.skoda-auto.com og la inn VIN-nummeret for å oppdatere mitt Columbus-system.

Fikk da følgende melding:

MAPS
We're sorry, but the navigation device on your vehicle does not support online updates from websites. It is necessary to order an SD card with updated map data via ŠKODA Genuine Accessories.

OTHER SOFTWARE
Your navigation system can be updated only from DVD. Please visit your dealer.

Vil det si at jeg må kontakte forhandler for å oppdatere systemet mitt? Antar det også koster flesk da.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så kan du kjøpe deg det du trenger av forhandleren, eller så finnes det jo mange muligheter via Ebay (om du er komfortabel med det).

Oppdateringen du trenger er jo enten på et minnekort eller en CD-plate (uten at jeg har kunnskaper om hva din bil skal ha), så når du har kjøpt og mottatt det du trenger, så ordner du fint dette selv. Det klarte t.o.m. jeg, så da er det håp for de fleste ;) 

Jeg måtte få forhandleren til å laste ned oppdateringen til min Columbus Navi og legge det inn på et SD-kort for meg, for jeg har Mac og da var det ikke helt enkelt å gjøre dette selv. Nedlastingen er ikke problemet, det er hva en må gjøre med filene etter at de er lastet ned det stopper opp for mine kunnskaper. 

Selve oppdateringen av Columbus spilleren tar derimot litt tid, så selgeren anbefalte meg å ta en litt lengre kjøretur mens dette oppdaterte seg, for det bruker litt strøm og om spilleren på et eller annet tidspunkt stopper opp (enten fordi tiden har gått for lenge, eller at strømmen på batteriet begynner å minke), så må hele prosessen startes helt på nytt igjen (etter selgers og kundemottakers utsagn). Det tok litt over en times tid, men det var som sagt meget enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg får samme melding på en 2018 L&K Octavia med Columbus. Er noe feil med oppdateringsportal. fyr av en mail til Møller Bil Norge. (kundeservice@moller.no) Så, tar dem videre kontakt med fabrikken for deg, så skal dette ordne seg :)
Skal være mulig å oppdatere via USB minnepinne i bilen din også såvidt jeg vet.

Jeg ordnet oppdatering til ECE 2017/2018 ved noen direkte linker til kartdata lagt ut på et annet forum. Men, hadde vært veldig greit om det fungerte direkte fra updateportalen til skoda også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sendt noen mailer frem og tilbake med Møkker Kundeservice nå.

Er motstrider dem at det eksisterer 2017/2018 oppdatering til navigasjonsenhetene sine. Jeg finner dette veldig merkelig, så jeg "Tok" dem i sist mail jeg sendte.
Og ga dem bevis på at det finnes nyere kart, en jeg har i bilen min. Så, da får vi se om jeg blir ignorert eller om jeg får noe fornuftig svar tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig snodig at de ikke selv vet at det er tilgjengelig nye katt for navigasjonsenhetene sine. Er de på en annen planet, eller hva er det for noe? Jeg lastet selv ned 2017/2018-kart i forrige uke til min navigasjon (Amundsen). 

Håper det ordner seg! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg finner dette veldig merkelig. Helt utrulig egentlig. Men, jeg har oppdatert i bilen min til ECE 2017/2018 fra annen link jeg altså, men... Jeg har jo et ønske om at updateportalen skal fungerer som den skal i fremtiden. Så jeg kan oppdrive kartet fra offisielt hold. og ikke bakdører....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marius skrev:

Da ble man møtt av den offisielle Møller ignoransen, man ble henvendt videre til lokal forhandler. Helt utrulig!

Ja det virker jo som en helt riktig løsning (NOT!).

Når Skoda/Møller har et problem med sin egen nedlastningsportal, så legger de det over på den lokale forhandleren, er det mulig........?

Møller har fått maaaange klager opp igjennom tiden på dårlig kundeservice, og det virker jo ikke akkurat som de har lært så veldig mye av det. De tillater seg mye virker det som fordi de er på toppen av salgslistene, det er jo nesten utrolig at de fremdeles er det med tanke på hva som kan møte kundene når evt. problemer kan oppstå...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde først å laste ned fra http://updateportal.skoda-auto.com/

Først måtte jeg laste ned og bruke programmet fra Skoda til å laste ned. Det tok 8-10 timer. Når nedlastingen var ferdig, får jeg beskjed om at arkivet er korrupt og må lastes ned på nytt.

Deretter prøvde jeg å laste ned fra denne linken:

http://infotainment-cdn.skoda-auto.com/base/maps/HIGH12_P161_EU.zip

Det tok ikke like lang tid, kanskje 2 timer. Når jeg pakker ut med 7z får jeg feilmeldinger på en del filer:

ExtractError.png.622572b9f0774b4dba68fc860cca4787.png

 

Det skal ikke være lett dette her...

 

Er det noen som har link til et arkiv som faktisk er OK?

Endret av VaskeKlut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg prøve litt andre verktøy å laste ned med. Kan hende det er firefox som ødelegger nedlastingen eller at jeg bare var uheldig. Jeg fikk feilmelding når jeg prøvde å pakke ut med windows innebygde verktøy også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
56 minutter siden, Fishy skrev:

Hvordan legges dette inn i Columbus etter at det har kommet på en SD? 

Noen med bruksanvisning på dette?

Du har vel USB inngang på enheten din? Sleng alt innholdet av fila over på den. Plugg inn, så starter installasjonen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg oppdaterte min Columbus (Superb 2016), så hadde selgeren lastet ned og pakket ut filene for meg, og i tillegg lagt de inn på et originalt Skoda SD-minnekort som jeg fikk låne. Fant så frem til hvilken versjon jeg hadde av kartverket på Infotainmentsytemet, og satte så bare inn minnekortet i sloten på spilleren. Så startet nedlastingen og oppdateringen, men dette tok tid og selgeren ba meg ta en kjøretur for å hele tiden ha fremdrift på oppdateringen. Et lite spenningsfall var visstnok nok til å stopp det hele, og en måtte da starte helt på nytt igjen. Hele oppdateringen tok en drøy time for min del.

Jeg benytter Mac, så derfor gjorde selgeren dette for meg, fordi det må gjøres på en helt annen måte med Mac visstnok. Men da er en langt utenfor mitt kunnskapsfelt, så det lot jeg rett og slett bare være.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...