Gå til innhold
Vandreren

Høyt bensinforbruk?


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt Kodiaq med største bensinmotoren og synes den bruker mer bensin enn jeg hadde forventet. Det er 4*4 med automat. Jeg kjører pent og trår varsomt på gassen men enda ser det ut som det er vanskelig å komme under 0,85/mil på langkjøring. I byen ligger den nok rundt literen..
Er det normalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette er nok ikke unormalt i det hele tatt, bilen kan blir litt rimligere å kjøre med når den har kjørt noen kilometer, men hvor langt har du kjørt med din Kodiaq nå @Vandreren?

Legger ved to skjermbilder her, det ene er fra brosjyren til Kodiaq, og den andre er fra Superb stasjonsvogn som jeg kjører selv. Jeg har forøvrig 1,8/180hk TSi motoren med DSG men uten 4x4, de tallene som er presentert i brosjyren har jeg aldri vært i nærheten av, jeg ligger minst 0,1ltr høyere pr.mil i forhold til hva de skriver i denne brosjyren.

Her er for din Kodiaq

59764467e60e8_Skjermbilde2017-07-24kl_20_57_06.thumb.png.5947c66398a392975afe152490d4fc39.png

Her er for min Superb,

5976446f604d7_Skjermbilde2017-07-24kl_20_58_03.thumb.png.68d35422ed83aed6567408d2f4358dcc.png

På landeveiskjøring så har jeg aldri klart å se 0,5 tallet i det hele tatt, rett over 0,6 er det beste jeg har klart og da gjorde jeg et reelt forsøk på å kjøre pent også. Skulle nok klart ca 0,6 blank, men 0,5 tallet tviler jeg sterkt på at jeg vil klare. Så for min del så stemmer min landeveiskjøring med deres blandakjøring, og deres bykjøring stemmer godt med min blanda kjøring. Tallene for min bykjøring er ikke i nærheten av å være representert her en gang, og går jeg virkelig inn for en «aktiv og inspirert» kjøring, så ligger jeg langt over literen.

Bilen gikk litt rimligere når den passert ca 10.000km, før det så var forbruket enda høyere for min Superb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Quattrokid skrev:

Vet ikke hvordan det er med bensinmotor, men til sammenligning ligger jeg på 0.55/mil på langkjøring og 0.75 i snitt per tank på blandet. Kodiaq 190hk TDI. 

Det ser nok ganske riktig ut etter brosjyren også det @Quattrokid, diesel er vesentlig billigere å kjøre med. Legger ved tallene fra brosjyren til Kodiaq som viser både tallene fra bensin -og dieselutgaven.

5977273858e53_Skjermbilde2017-07-25kl_13_08_06.thumb.png.f75fff6a211262dbc60ee97c210cf28c.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at for alt av Europeiske biler vil man måtte legge på ca 20% på oppgitte tall for å få forholdsvis riktig forbruk. Kjørecomputer viser i tillegg lavere enn reelt forbruk, ca 5% feil.

Min diesel motor 150 TDi løsnet litt etter ca 5k, da sank forbruket noe. Dette er Octavia 150 TDi 7-DSG og 4X4.

Ligger nå på ca 0,58-0,6 på blandet.

Derimot vil jeg si at jeg er positivt overrasket over forbruket på min langtur til og fra Italia med omveier via Sveitsiske alper, lokal kjøring i Italia (ugunstig), totalt ca 5k km. Totalen lå på ca 0,65 for hele turen (reelt, computer viste ca 0,61) og veldig fornøyd med dette. Full bil, rykk og napp i både gass og brems ?

Full guffe på klimaanlegget hjalp ikke akkurat på forbruket

Endret av PaulusA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lå ofte på 0.8 når bilen min var helt ny (Superb med 220 hk) men ettersom bilen har fått kjlrt seg en stund nå (runder snart 10.000 km) så ligger forbruket stabilt nå på en ca 0.65. Så gi det litt tid, den vil bli billigere i bruk etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig men veldig avhengig av hastigheter, kjørelengde, topografi og gassfot

Kjører selv mye 110 vei, da er det ikke mulig å komme nærmere enn ca 20% over oppgitt, kombinert med en del annen vei. Ved typisk norsk landevei, som ikke kan kaldes blandet kjøring, blir det likevel fort 10% høyere enn oppgitt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å være litt bevisst på gassfoten hjem fra hytta i dag. På en tur på 140 km. ble forbruket 0.65 målt av kjørecomputeren. Skal se om beg kan komme lavere ved å velge "Eco" kjøreprogram. Men så spørs det hvor lenge jeg gidder å kjøre som om jeg hadde et rått egg mellom foten og gasspedalen...

Skulle nok valgt diesel ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spurte deg om en ting i mitt forrige innlegg i tråden din som du ikke har besvart enda, hvor langt har bilen din kjørt nå? For som nevnt så går forbruket litt ned et sted i mellom 5 og 10.000km, men har du passert det allerede så så går det nok ikke lenger ned, da er det kun tyngden på din høyrefot som kan minke forbruket...........

Et forbruk på 0,65 med den bilen må jo være meget bra etter min mening, som regel hjem fra en hytte så har en gjerne ikke tom bil heller............?

En dieselmotor er billigere å kjøre med, det er det ingen tvil om, i tillegg til å ha et vesentlig høyere dreiemoment ved et lavere turtall. Så tenker en kun på dette, så er nok diesel tingen. Jeg personlig synes at en type bil og såpass stor bil som Kodiaq er burde hatt dieselmotor, men som deg @Vandreren hadde jeg valgt Kodiaq som min neste bil så hadde det definitivt blitt med den samme motoren som du har.

For min del så har bensinmotoren så mange andre fordeler at dette med forbruket hadde jeg ikke tenkt på engang, den bruker det den trenger av drivstoff avhengig av tyngden på høyrefoten. Så såvidt på skjermen i min egen bil i dag, og siden forrige fylling så lå snittet på 0,76 (blandet kjøring), og på langtidskjøring som også var et alternativ så hadde den i løpet av de siste 4.875km hatt et forbruk på 0,68 (det er også blanda kjøring).

 

Litt of-topic her;

Jeg kjører ikke med lett høyrebein, for jeg liker å gi på litt når anledningen byr seg, og da er det kun akselerasjon opp til tillat hastighet jeg snakker om, liker godt lyden bilen lager da (hviner fint i turboen og «bromler» litt i eksosen, alt er originalt), og dette vet jeg bruker drivstoff så det holder. Hvordan du kjører vet jeg ikke, men du har en helt annen drivlinje (4x4) og en annen DSG kasse som skal drives, og en bil som er merkbart tyngre enn min Superb. Om du har 5 seter utgaven 260kg tyngre, om du har 7 seter utgaven 303kg tyngre bil. I tillegg en helt annen aoerodynamikk og så har du 2,0ltr mot min 1,8ltr. Sett i forhold til hva som faktisk skiller våre biler, så synes jeg ikke du har et høyt forbruk (da i forhold til mitt forbruk, hvor jeg stort sett har vært alene eller med 2 personer i bilen og hatt tomt lasterom), men det er klart om en har sett for seg forbruk ned mot 0,5 - 0,6 så kan jeg forstå skuffelsen........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Endret av Vandreren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hyggelig :) 

Det meste «slipper opp» når motor, drivverk, girkasse, hjullager, etc får kjørt seg litt til og kommet i bevegelse. Det er «tregheter» i de fleste begveglige delene når de er helt nye. Om en kjøper en kommode e.l. så er jo skuffene der også relativt trege inntil de blir beveget og brukt en del. Bare det at på en ny bil så det langt flere beveglige deler, så derfor bruker den også mer drivstoff i starten og er litt tregere i akselerasjonen også. Det er også en av årsakene til at det tidligere står en del om innkjøring av bilene i instruksjonsbøkene, med begrensninger om max turtall, ikke kraftige akselerasjoner, oppbremsinger etc, rett og slett for at alt skal bli pent innkjørt og ikke bli hardt belastet før delene er litt «smidigere». En (full) lastet bil, bruk av AC vil også øke drivstofforbruket.

Så ikke gi opp håpet enda @Vandreren, bilen din er ikke innkjørt enda :) Du vil merke en forskjell når den har kjørt et sted i mellom 5 og 10.000km, merket både på forbruk og reaksjon at bilen min slapp opp ved ca 10.000km, min forrige bil (VW Golf 2014) slapp opp ved ca 7.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Vandreren skrev:

Hei og takk for fyldige svar. Bilen min har bare gått 700 km. Så da er det kanskje håp om at den blir litt snillere etter hvert ?

Hva er grunnen til at forbruket går ned etter noen tusen kilometer? At lagre, stempelfjærer osv. slites til slik at friksjonen minker eller er det også andre ting som gjør seg gjeldende?

Veldig godt spørsmål egentlig. Er nok mest at delene tilpasser seg hverandre litt bedre ettersom motoren brukes. Er ikke akkurat et kvalitetstegn mener nå jeg... Hadde ikke en slik utvikling med min Outback diesel.

Ang bensin mot diesel spør jeg litt om hvilke mange fordeler man har? 1.8T går hardere på turtall enn motoren i den Accorden jeg solgte ifjor (2.2 diesel). Enig i at 2.0 TDi bråker mer, faktisk også en støyende motor, men forskjellen mot 1.8T er ikke merkbar i skikkelig fart.

Håper derimot at 2.0T (bensin) har en mer behagelig gange enn 1.8T, da selv min 150hk 1.8T (bensin) i A6 fra 1998 hadde mye roligere gange og mye mindre støy.

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, PaulusA skrev:

Tar gjerne en diskusjon om diesel versus bensin, bare man holder MDG og likesinnede utenfor ?

Diesel:

1. Forbruk - oftest 20-25% lavere, ferre fyllinger av drivstoff, sparte penger 

2. Moment - oftest 25% høyere, klare fordeler ved høy last, tilhenger etc

Bensin: Støy? Hvis støy er viktig fra motoren hadde jeg vel holdt meg unna alt av 4-sylindrede VW

Den diskusjonen kan vi og flere til gjerne ta, fint å få frem hva de forskjellige mener og har behov for :)

Men da oppretter jeg heller en ny tråd for dette @PaulusA, slik at vi ikke sporer av tråden til @Vandreren her, starter en ny diskusjon ganske snart, må bare tenke litt på formuleringen  og hvor tråden bør plasseres :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...