Gå til innhold
OmegaPO

Tåkelys


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til nye tåkelyslys... 

2018-modell, Style

LED(uten feilkoder) eller ‘’vanlige’’ pærer, med hvitere lys enn orginalt?

Har funnet diverse på nett, men kanskje noen her har byttet?

Skrevet

Jo - jeg får feilmelding, - men den kan jeg leve lenge med for makan til forskjell på tåkelys skal du lete lenge etter. Kontaktet extralys.no og oppgav bilmodell. Lette å montere. De originale er som måneskinn i forhold. Disse lyser. MMEN bruk de med vett!!! Når du virkelig trenger de og når du IKKE BLENDER andre.

13127-H_1.jpg

Skrevet

Bruker i utgangspunktet aldri tåkelys, men de slår jo seg på når man svinger, blinker og rygger. Vil egentlig fjerne det, men finner ikke hvor på VCDS. Derfor vil jeg ha hvitere lys, slik at de matcher xenon og parklys... 

Da er det også greit å ha ‘’lovlige’’ lys, som jeg slipper å bytte før EU-kontroll o.l.

Men helt klart finere lys med LED

Skrevet
2 timer siden, Jan Broder skrev:

Jo - jeg får feilmelding, - men den kan jeg leve lenge med for makan til forskjell på tåkelys skal du lete lenge etter. Kontaktet extralys.no og oppgav bilmodell. Lette å montere. De originale er som måneskinn i forhold. Disse lyser. MMEN bruk de med vett!!! Når du virkelig trenger de og når du IKKE BLENDER andre.

13127-H_1.jpg

Ser det står 6000 kelvin, så hvordan er fargen? Vil ikke ha de så overhvit at det blir blå-/lillaskjær  i lyset

Skrevet (endret)

Det så jo MEGET bra ut!

Er disse godkjent for bruk på veien?

Selger de ikke ekstra ledning med motstand for å slippe pærefeil? Høres jo topp ut

Endret av OmegaPO
Skrevet

Sammen med hovedlys kan de vel være litt sterkere enn det som er tillatt, - men som rene kjørelys er det OK. Utfordringene er nok at såpass kraftige lys så lavt nede kan blende motgående trafikk - spesielt i regn/fuktig bakke om kvelden. Derfor bruker jeg disse aldri under slike forhold. De er E-merket.

På dagtid virker det som om jeg blir sett mye bedre - spesielt på tofelt nå en tar igjen en bil foran.
Når jeg kjører på heia - og det gjør jeg mye - på svingete veier med muligheter for vilt langs vei - kjører jeg med de hele tiden både sammen med nær / og fjærnlys. De dimmes lett ned bare med å trykke inn knappen, fjærnlyset går jo automatisk ned. Sunes dette er veldig bra å kjøre med. 
Alle bildene over er kun på nærlys.

Noen ekstra leding for å unngå feilmelding fulgte ikke med. Får ikke feil hele tiden, og kun på venstre foran...

Skrevet (endret)

Og da monterer du inn motstander også tenker jeg? Flott å høre hvordan det går. Monterer vel motstander jeg også når våren kommer. Men Led fra Extralys.no blir du garantert godt fornøyd med. Er i tenkeboksen på å oppgradere fjernlysene også med en LED planke  - Rigid SR20 combo. Ønsker å montere denne BAK grillen - har du erfaringer med det?

 

Endret av Jan Broder
Skrevet

Følger visst med motstand, sa de på kundeservice. 

Dessverre lite erfaring med montering av ekstra lys i front...

Bor i by, fleste veier er godt belyst:P

Skrevet

hvilke pærer gikk du for @OmegaPO? du har ikke tilfeldigvis link? 

Vurdere selv dette på en 2018 Superb, men veit ikke hvilken Kelvin jeg evt. skal gå for da jeg bruker dem i kombinasjon med tåke/park lys på dagtid :) 

Siden jeg er ny på forumet og ikke kan finne no søkefunksjon så spør jeg i octavia delen da dette var første som dukket opp 9_9

Skrevet
17 minutter siden, Trulsen91 skrev:

hvilke pærer gikk du for @OmegaPO? du har ikke tilfeldigvis link? 

Vurdere selv dette på en 2018 Superb, men veit ikke hvilken Kelvin jeg evt. skal gå for da jeg bruker dem i kombinasjon med tåke/park lys på dagtid :) 

Siden jeg er ny på forumet og ikke kan finne no søkefunksjon så spør jeg i octavia delen da dette var første som dukket opp 9_9

https://www.ekstralys.no/lumen-prosystem-led-kit?___store=default&nosto=nosto-page-category1&art=13128

  • Lik 1
Skrevet

Var ikke plass til LED-pæra på ene siden!!

 Spylertanken sto i veien, så jeg ville ikke presse det på plass.

Må vel se om jeg finner noe annet...

Du har vel gamlere modell @Jan Broder , men hvordan var plassen bak til deg?

Skrevet

Jeg har 2017 modell - men det forrige karosseriet. Tok jo ut hele lampa og satte ny inn. Kun litt lengde på kablene bak som var ulikt det gamle oppsettet. Men jeg har ikke den motstanden som skal eliminere feilmeldingen. Brukte 12-15 min på hver side - ferdig.

Skrevet
16 minutter siden, Jan Broder skrev:

Jeg har 2017 modell - men det forrige karosseriet. Tok jo ut hele lampa og satte ny inn. Kun litt lengde på kablene bak som var ulikt det gamle oppsettet. Men jeg har ikke den motstanden som skal eliminere feilmeldingen. Brukte 12-15 min på hver side - ferdig.

Den store "klumpen" på baksiden av LED-pæra ble klemt inn i spylertanken hos meg. Selve skifte av pæra var fort gjort.

 

IMG_0839.jpg

IMG_0838.JPG

Skrevet

Synd det. Det ble jo knall bra på høyre side. Ja når du sier det. Så  bygger nok selve pæra litt mer i bakkant er originalpæra.

Skrevet
29 minutter siden, Jan Broder skrev:

Synd det. Det ble jo knall bra på høyre side. Ja når du sier det. Så  bygger nok selve pæra litt mer i bakkant er originalpæra.

MEGET synd, for det så bra ut. Må vel finnes annen type LED med samme utforming som originalpæra...?

Skrevet (endret)
12 timer siden, OmegaPO skrev:

Den store "klumpen" på baksiden av LED-pæra ble klemt inn i spylertanken hos meg. Selve skifte av pæra var fort gjort.

IMG_0838.JPG

Hvis det ikke er veldig mye som skal til for å få inn lykta med led-pæra pga spyletanken, så kan du jo ta varmepistolen og varme tanken akkurat hvor pæra dønner, og dytte inn/forme så det blir plass B|

Endret av Ken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...