Gå til innhold
OmegaPO

Tåkelys


Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger tips til nye tåkelyslys... 

2018-modell, Style

LED(uten feilkoder) eller ‘’vanlige’’ pærer, med hvitere lys enn orginalt?

Har funnet diverse på nett, men kanskje noen her har byttet?

Skrevet

Jo - jeg får feilmelding, - men den kan jeg leve lenge med for makan til forskjell på tåkelys skal du lete lenge etter. Kontaktet extralys.no og oppgav bilmodell. Lette å montere. De originale er som måneskinn i forhold. Disse lyser. MMEN bruk de med vett!!! Når du virkelig trenger de og når du IKKE BLENDER andre.

13127-H_1.jpg

Skrevet

Bruker i utgangspunktet aldri tåkelys, men de slår jo seg på når man svinger, blinker og rygger. Vil egentlig fjerne det, men finner ikke hvor på VCDS. Derfor vil jeg ha hvitere lys, slik at de matcher xenon og parklys... 

Da er det også greit å ha ‘’lovlige’’ lys, som jeg slipper å bytte før EU-kontroll o.l.

Men helt klart finere lys med LED

Skrevet
2 timer siden, Jan Broder skrev:

Jo - jeg får feilmelding, - men den kan jeg leve lenge med for makan til forskjell på tåkelys skal du lete lenge etter. Kontaktet extralys.no og oppgav bilmodell. Lette å montere. De originale er som måneskinn i forhold. Disse lyser. MMEN bruk de med vett!!! Når du virkelig trenger de og når du IKKE BLENDER andre.

13127-H_1.jpg

Ser det står 6000 kelvin, så hvordan er fargen? Vil ikke ha de så overhvit at det blir blå-/lillaskjær  i lyset

Skrevet (endret)

Det så jo MEGET bra ut!

Er disse godkjent for bruk på veien?

Selger de ikke ekstra ledning med motstand for å slippe pærefeil? Høres jo topp ut

Endret av OmegaPO
Skrevet

Sammen med hovedlys kan de vel være litt sterkere enn det som er tillatt, - men som rene kjørelys er det OK. Utfordringene er nok at såpass kraftige lys så lavt nede kan blende motgående trafikk - spesielt i regn/fuktig bakke om kvelden. Derfor bruker jeg disse aldri under slike forhold. De er E-merket.

På dagtid virker det som om jeg blir sett mye bedre - spesielt på tofelt nå en tar igjen en bil foran.
Når jeg kjører på heia - og det gjør jeg mye - på svingete veier med muligheter for vilt langs vei - kjører jeg med de hele tiden både sammen med nær / og fjærnlys. De dimmes lett ned bare med å trykke inn knappen, fjærnlyset går jo automatisk ned. Sunes dette er veldig bra å kjøre med. 
Alle bildene over er kun på nærlys.

Noen ekstra leding for å unngå feilmelding fulgte ikke med. Får ikke feil hele tiden, og kun på venstre foran...

Skrevet (endret)

Og da monterer du inn motstander også tenker jeg? Flott å høre hvordan det går. Monterer vel motstander jeg også når våren kommer. Men Led fra Extralys.no blir du garantert godt fornøyd med. Er i tenkeboksen på å oppgradere fjernlysene også med en LED planke  - Rigid SR20 combo. Ønsker å montere denne BAK grillen - har du erfaringer med det?

 

Endret av Jan Broder
Skrevet

Følger visst med motstand, sa de på kundeservice. 

Dessverre lite erfaring med montering av ekstra lys i front...

Bor i by, fleste veier er godt belyst:P

Skrevet

hvilke pærer gikk du for @OmegaPO? du har ikke tilfeldigvis link? 

Vurdere selv dette på en 2018 Superb, men veit ikke hvilken Kelvin jeg evt. skal gå for da jeg bruker dem i kombinasjon med tåke/park lys på dagtid :) 

Siden jeg er ny på forumet og ikke kan finne no søkefunksjon så spør jeg i octavia delen da dette var første som dukket opp 9_9

Skrevet
17 minutter siden, Trulsen91 skrev:

hvilke pærer gikk du for @OmegaPO? du har ikke tilfeldigvis link? 

Vurdere selv dette på en 2018 Superb, men veit ikke hvilken Kelvin jeg evt. skal gå for da jeg bruker dem i kombinasjon med tåke/park lys på dagtid :) 

Siden jeg er ny på forumet og ikke kan finne no søkefunksjon så spør jeg i octavia delen da dette var første som dukket opp 9_9

https://www.ekstralys.no/lumen-prosystem-led-kit?___store=default&nosto=nosto-page-category1&art=13128

  • Lik 1
Skrevet

Var ikke plass til LED-pæra på ene siden!!

 Spylertanken sto i veien, så jeg ville ikke presse det på plass.

Må vel se om jeg finner noe annet...

Du har vel gamlere modell @Jan Broder , men hvordan var plassen bak til deg?

Skrevet

Jeg har 2017 modell - men det forrige karosseriet. Tok jo ut hele lampa og satte ny inn. Kun litt lengde på kablene bak som var ulikt det gamle oppsettet. Men jeg har ikke den motstanden som skal eliminere feilmeldingen. Brukte 12-15 min på hver side - ferdig.

Skrevet
16 minutter siden, Jan Broder skrev:

Jeg har 2017 modell - men det forrige karosseriet. Tok jo ut hele lampa og satte ny inn. Kun litt lengde på kablene bak som var ulikt det gamle oppsettet. Men jeg har ikke den motstanden som skal eliminere feilmeldingen. Brukte 12-15 min på hver side - ferdig.

Den store "klumpen" på baksiden av LED-pæra ble klemt inn i spylertanken hos meg. Selve skifte av pæra var fort gjort.

 

IMG_0839.jpg

IMG_0838.JPG

Skrevet

Synd det. Det ble jo knall bra på høyre side. Ja når du sier det. Så  bygger nok selve pæra litt mer i bakkant er originalpæra.

Skrevet
29 minutter siden, Jan Broder skrev:

Synd det. Det ble jo knall bra på høyre side. Ja når du sier det. Så  bygger nok selve pæra litt mer i bakkant er originalpæra.

MEGET synd, for det så bra ut. Må vel finnes annen type LED med samme utforming som originalpæra...?

Skrevet (endret)
12 timer siden, OmegaPO skrev:

Den store "klumpen" på baksiden av LED-pæra ble klemt inn i spylertanken hos meg. Selve skifte av pæra var fort gjort.

IMG_0838.JPG

Hvis det ikke er veldig mye som skal til for å få inn lykta med led-pæra pga spyletanken, så kan du jo ta varmepistolen og varme tanken akkurat hvor pæra dønner, og dytte inn/forme så det blir plass B|

Endret av Ken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei, har en 2017 Fabia 1,2 med automat. Når man starter/tar løs hugger clutchen til. Ved kjøring ellers, er den ok. Dette medfører problemer på vinterføre ved at bilen kan spinne på flatmark. Er ikke særlig behagelig og streng tatt så skal det vel ikke være slik. Verkstedet sier de ikke finner feilkoder på dette. Hvis noen kan og vil dele erfaringer, mottas det med takk.
    • Har forsket på bruk av webastoen. Har ikke brukt fjernkontrollen og manuellknapp i bilen. Kun startet motor og har latt denne gå på tomgang eller har kjørt en runde. Opplever at jeg får varme på bilens kjølevann (kjølevannstemp blir fort varmt selv om det er -10 gr lufttemp.)  Tenker som så at det kan være feil (defekt sikrulasjonspmpe) feil eller defekt temp.sensor. Har meldt inn mitt problem som forsikringsak, da jeg har utvidet forsikring på bilen. blir innteresant og se hva merkeverksted finner ut. mvh JGD
    • Utelukk aller først svakt/dårlig 12v batteri, og at du har nok diesel på tanken.. Ellers er den gjerne "låst" pga. sot i brennkammer, glødeplugg eller andre ting. Må nok få diagnose/verksted til å sjekka. Viktig at den får gå full tid når den er i bruk for å unngå soting.
    • Hei I min bil, skoda oktavia 2013 modell starter ikke webastoen ved bruk av fjernkontroll eller startknapp i cupeen. Det lyser grønt noen sek. så slukker det og det er ikke noe lyder fra webastoen. Hva kan være feil  
    • Hei håper noen kan komme med et svar,har en skoda karoq 2018 1.5 tdi .jeg har hatt en feil melding i displayet " girkasse I nødmodus,  mulig å kjøre videre" Tok den inn til diagnose hos et verksted i nærheten og fikk beskjed om at det var posisjonsensor som ga utslag på feilmelding.  Og at jeg mulig måtte skifte dsg clutch, jeg skulle ha flushet girkasse for det er ikke gjort i mitt eie .har skiftet girkasse olje i juni 2022. Men lurer på om det er andre som har opplevd å måtte skifte sensor og dobbel clutch, verksted sa at det ville komme på 30000-50000 pluss minus arbeidstimer . Håper noen har et svar 
    • Det ruller jevnt på kilometer på telleren på Dølle Grå. Ikke fort, men snart er det klart for EU-kontroll og inspeksjonsservice. Bilen har begynt å plinge og mase, så time er bestilt. Det er noe som heter +5 service og innbefatter ny motorolje og filter. Greit nok med fast "lav" pris, så får vi se. Litt oppfølging på putlerier og tilpasninger. Det første som ble gjort var de iøynefallende men likevel puslete ekstralysene. Det følte jeg var litt 80-/90-talls, så de ble plukket av. Det viste seg at det var xenon-lys med bra lysmengde og egentlig dyre saker, så de ble solgt til en som trengte å ha kontroll på skogen for å unngå hjortpåkjørsler. Disse xenonlysa har jo ballaster, så det le litt fundering for å få de ut av grillen uten å demontere hele frontfangeren. Det ordnet seg greit for tidligere eier hadde laget utsparinger i grillen som var akkurat store nok til å lirke/tvinge de ut. Sommeren forløp uten ekstra lys foran, men jeg slo til og kjøpte en LED-bar fra Xenonkungen, midt på den lyseste sommeren. Så når mørke kvelder kom på høsten, så ble det montering av den på en ny skiltplate. Nydelig med litt hjelp på fjernlyset. Har berget meg i alle fall én gang fra viltpåkjørsler på seinhøsten i fjor. Andre ting som har vært gjort, skifte av gearkasseolje (med flushing) og bytte av olje på Haldex'en. Veldig greit å gjøre det og få silen renset samtidig. Det var det virkelig behov for! Gir litt ro i sjela å vite at alt er i orden under og bak der... Noe annet jeg alltid gjør: montering av panseråpnere. Super-enkelt å montere. Sånne manuelle pinner er noe herk, mye kjekkere å få på gassdempere. Da er det smooth enhånds åpning (og lukking) av panser. Jeg leita frem gassfjærer på THansen og kulebolter ble kjøpt på Mekonomen (jeg har delenr og typer, hvis noen er interessert i å gjøre samme installasjonen). I samme slengen blir dempematte til panseret alltid montert, koster ikke mange hundrelappene hos forhandler. På høstferietur klarte jeg noe helt utrolig. På et vegarbeidsområde hadde entreprenør brukt rivningsmaterial fra bygningsmur i igjenfylling av noen drenskulverter. Oppi der var det tydeligvis armeringsjern, som jeg klarte å kjøre på så det ble tredd igjennom dekket... Uten at det punkterte. Men det gikk delvis gjennom mønsteret og ut i dekksiden, og satt blegg fast. Måtte kjøre hjem på reservehjul (veldig bra at slikt finnes). Hvis ikke, hadde eneste løsning vært bilberging hjem. Så da måtte jeg kjøpe 2 nye dekk. Det kan jo være tricky med firehjulstrekk, men heldigvis var to av dekkene såpass nye at de matchet. Nok for denne gang, fortsettelse følger nok... 
    • Hei Fikk en påminnelse i dag om at "Remote Access" vil slutte å fungere, og at jeg skal fornye abonnementet. Men når jeg går  inn på "shop-skoda-connect.com" står det at det kun er mulig å bestille dette til utgangen av 2024. Jeg trenger da vel ikke betale for noe som slutter å virke...? Eller er det noe jeg misforstår? 
    • Har en Skoda octavia 2024 modell. Bilen står parkert ca 20 meter fra huset og flere ganger har jeg observert at baklysene er slått på for så å slå seg av..? Nøkkelen ligger inne og det er lenge siden bilen var i bruk. Noen som skjønner hva som skjer?
    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...