Gå til innhold
pedlex84

Start problemer etter motorvask 1,6tdi


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 2011 1,6tdi som jeg var uheldig og gjorde en motorvask på. Vasket bilen utvendig og avsluttet med en liten vask i motorrom. Startet bilen etter dette og flyttet den på parkeringplassen sin. ¤ timer senere da jeg skulle kjøre en tur så var den død. Er 13V strøm på batteriet. Sjekket alle sikringer i motorrom og coupe. Blåst dynamo med luft, hatt bilen inne for tørk i 5 dager, prøvd ta diagnose med vagcom, men får ikke kontakt med ECU. Alle andre moduler får jeg kontakt med. Demonterte viskere og vindusbrett og tok ut ECU for tørk og sjekk av kontakter, kunne ikke finne noen fukt. Får ikke opp glødelampen når tenningen blir slått på, alle funksjoner ellers fungerer i bilen. Starteren slår ikke inn i det hele tatt uansett hvor lenge man holder inne nøkkelen. Prøvd med ekstra jord fra motor til chassie, startbooster.

Har noen vært borti dette problemet? Er langt for meg å få fraktet bilen så vil prøve så mye jeg bare kan sjøl før jeg arr. sending av bilen på verksted.

Dette er en 1.6 tdi manuel.

 

Skrevet

Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men jeg har jo lest noe som kanskje kan være noe å undersøke med tanke på hva du skriver her,

2 timer siden, pedlex84 skrev:

Får ikke opp glødelampen når tenningen blir slått på, alle funksjoner ellers fungerer i bilen. Starteren slår ikke inn i det hele tatt uansett hvor lenge man holder inne nøkkelen.

Kan det være helt tilfeldig at dette har skjedd rett etter at du har tatt en motorvask, altså at glødeplugg må byttes?

Kun ment som et forslag/tips :) 

Skrevet
1 minutt siden, Superb lll skrev:

Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men jeg har jo lest noe som kanskje kan være noe å undersøke med tanke på hva du skriver her,

Kan det være helt tilfeldig at dette har skjedd rett etter at du har tatt en motorvask, altså at glødeplugg må byttes?

Kun ment som et forslag/tips :) 

Står det noe mer svar ang va som var feil eller prøvd?  :)

Skrevet

Akkurat ordlyden husker jeg ikke, men det hadde med at glødelampen ikke tente, etter bytte så fungerte det som det skulle. Men igjen, dette har jeg ikke peiling på, det var kun ment som et forslag til hva du kan se litt på. For det er jo dumt å handle inn deler, om en ikke vet hva som er feil........  

Dette leste jeg i en tråd på Skoda gruppa på FB for en god stund tilbake, mulig du enten kan søke deg frem til dette der, eller evt spørre der også (om du ikke allerede har gjort det). Jeg er ikke lenger på FB, så det kan jeg ikke bistå med.........

 

@Håvard er nok inne på noe mer vesentlig her

Skrevet
1 time siden, Håvard skrev:

Syns det høres litt skummelt ut at du ikke får kontakt med ECU. Kan det være at denne er kaputt?

Har prøvd å måle kontaktene på ecu med tenningen på og får ikke strøm. men hadde ikke særlig egnet utstyr som var tynn og spiss nok, så er noe uklart om det faktisk kan være strøm i dem. Regner med 1 av di 6 største stikkene skal ha + (styrestrøm) Skal forsøke måle 1 gang til. Rart skulle være om ecu har tatt kveld, ville i såfall ha vært siste gangen jeg stoppet bilen. Glødelampen får jeg vel ikke når ikke ecu har/får strøm. Men om det kan være en annen kontakt eller rele som det kan stå vann i som gjør dette, som sagt alle sikringer er i orden og målt på begge sider.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...