Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.


pedlex84

Start problemer etter motorvask 1,6tdi

Anbefalte innlegg

Har en 2011 1,6tdi som jeg var uheldig og gjorde en motorvask på. Vasket bilen utvendig og avsluttet med en liten vask i motorrom. Startet bilen etter dette og flyttet den på parkeringplassen sin. ¤ timer senere da jeg skulle kjøre en tur så var den død. Er 13V strøm på batteriet. Sjekket alle sikringer i motorrom og coupe. Blåst dynamo med luft, hatt bilen inne for tørk i 5 dager, prøvd ta diagnose med vagcom, men får ikke kontakt med ECU. Alle andre moduler får jeg kontakt med. Demonterte viskere og vindusbrett og tok ut ECU for tørk og sjekk av kontakter, kunne ikke finne noen fukt. Får ikke opp glødelampen når tenningen blir slått på, alle funksjoner ellers fungerer i bilen. Starteren slår ikke inn i det hele tatt uansett hvor lenge man holder inne nøkkelen. Prøvd med ekstra jord fra motor til chassie, startbooster.

Har noen vært borti dette problemet? Er langt for meg å få fraktet bilen så vil prøve så mye jeg bare kan sjøl før jeg arr. sending av bilen på verksted.

Dette er en 1.6 tdi manuel.

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men jeg har jo lest noe som kanskje kan være noe å undersøke med tanke på hva du skriver her,

2 timer siden, pedlex84 skrev:

Får ikke opp glødelampen når tenningen blir slått på, alle funksjoner ellers fungerer i bilen. Starteren slår ikke inn i det hele tatt uansett hvor lenge man holder inne nøkkelen.

Kan det være helt tilfeldig at dette har skjedd rett etter at du har tatt en motorvask, altså at glødeplugg må byttes?

Kun ment som et forslag/tips :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Superb lll skrev:

Dette har jeg egentlig ikke peiling på, men jeg har jo lest noe som kanskje kan være noe å undersøke med tanke på hva du skriver her,

Kan det være helt tilfeldig at dette har skjedd rett etter at du har tatt en motorvask, altså at glødeplugg må byttes?

Kun ment som et forslag/tips :) 

Står det noe mer svar ang va som var feil eller prøvd?  :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Syns det høres litt skummelt ut at du ikke får kontakt med ECU. Kan det være at denne er kaputt?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat ordlyden husker jeg ikke, men det hadde med at glødelampen ikke tente, etter bytte så fungerte det som det skulle. Men igjen, dette har jeg ikke peiling på, det var kun ment som et forslag til hva du kan se litt på. For det er jo dumt å handle inn deler, om en ikke vet hva som er feil........  

Dette leste jeg i en tråd på Skoda gruppa på FB for en god stund tilbake, mulig du enten kan søke deg frem til dette der, eller evt spørre der også (om du ikke allerede har gjort det). Jeg er ikke lenger på FB, så det kan jeg ikke bistå med.........

 

@Håvard er nok inne på noe mer vesentlig her

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Håvard skrev:

Syns det høres litt skummelt ut at du ikke får kontakt med ECU. Kan det være at denne er kaputt?

Har prøvd å måle kontaktene på ecu med tenningen på og får ikke strøm. men hadde ikke særlig egnet utstyr som var tynn og spiss nok, så er noe uklart om det faktisk kan være strøm i dem. Regner med 1 av di 6 største stikkene skal ha + (styrestrøm) Skal forsøke måle 1 gang til. Rart skulle være om ecu har tatt kveld, ville i såfall ha vært siste gangen jeg stoppet bilen. Glødelampen får jeg vel ikke når ikke ecu har/får strøm. Men om det kan være en annen kontakt eller rele som det kan stå vann i som gjør dette, som sagt alle sikringer er i orden og målt på begge sider.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå





  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Etter helgens Stockholm tur har jeg passert 11000km, det på under 6 måneder. Jeg hadde i utgangspunktet sett for meg å kjøre det på ett år  Har fått meg noen erfaringer med bilen. Har nå fylt på 10 liter AdBlue i dag. Da stod det 900km igjen på måleren, og bilen begynte å bli ganske så aggressiv i varslinga. Dette er første gang jeg har handlet så mye som en liter AdBlue i mitt liv. Peila olja i sted. Virker som om oljenivået er ganske stabilt. Når jeg hentet ut bilen fikk jeg en liter olje og beskjed om at den antakeligvis ville be om olje etter noen km. Det har jeg sluppet. Dørkantbeskytterne kan være litt irriterende. De gjør til tider dørene, spesielt bak, tunge å lukke igjen. Passasjerer må ofte lukke døra to ganger for å få det til. Dette er noe jeg vil ta opp med forhandler på service. Ellers vil jeg si at det mest irriterende er hvor lang tid det tar for bilen å gå over i revers. Når jeg skal være kul å parkere fort å gæli, så bare bilen å ruser før kløtsjen/girkassa tar tak. Og da rykker det bra til. Jeg vet ikke helt hvem idioten her er  Forbruket har gått litt ned med tiden. Ved lengre turer hvor fartsgrensen er 80-90, er som regel forbruket rundt 0.56-0.58. 
      Ved fartsgrenser opp mot 100-120, er forbruket opp mot 0.66 på det verste. Bykjøring er som regel rundt 0.71.   Men alt i alt, fortsatt fornøyd. Komforten gjør lange turer til en lek. Og størrelsen gjør den praktisk til så mangt.
    • Bør man levere bilen til detailer på vår eller høst?
      Fordelen med vår er jo at man blir kvitt dritt fra vinteren, mens fordelen med høst er at man da er bedre rustet mot det som kommer i løpet av vinteren. Er det noe som er bedre enn annet?
    • Ja det blir fortrinnsvis nummer 2, helt enig, eller nummer 3 som en god «runner up»   
    • Jeg har lest at det finnes 3 service muligheter her, men jeg klarer ikke å finne det igjen nå selvfølgelig........ Longlife service 30.000km/2år Longlife service 30.000km/2år, med et frivillig olje -og filterskift etter 15.000km, men dette må legges inn i bilens programvare at er utført, slik at bilen «vet» hva som har blitt gjort ved hvilken kjørelengde/tidspunkt, slik at sensorene ikke blir «lurt». Service etter 15.000km/1år, dette må også legges inn i bilens programvare etter hva jeg husker, slik at bilen varsler om riktig ting til rett tid. Men dette skal jeg forhøre meg litt nærmere om hos forhandler når det nærmer seg tiden å hente ny bil, om den tiden kommer en gang da...........    
    • Jepp Om dette må legges inn i serviceprogrammet eller ikke vet jeg ikke, har vært utenfor VW verdenen i mange år nå
    • Bare hyggelig @TheHaughom   Men som sagt, forhør deg med forhandleren slik at det ikke går utover produksjonen for deg med tanke på økte avgifter pga WLTP! For da blir noen ekstra kroner til dekk og felg bare «blåbær» i forhold. Det som er en fordel med din løsning er at du selv bestemmer hvilket dekkmerke og modell du kjøper som sommerdekk om du kjøper 20" felger utenom, for ellers så får du jo kun de dekka som VAG har kjøpt inn i store kvanta til best mulig pris. Ulempen er ekstra kostnader og at du vil ende opp med 4 sommerdekk til overs og i tillegg måtte betale for en dekkomlegging på felg ekstra, fordi du må ta av sommerdekka på de medfølgende 19" Triglav felgene og så få satt på vinterdekk på dem. I tillegg så er det også en mulighet for at felger kan bli oppripet ved fjerning av balansevektene de limer på felgene. Det gjorde det på de felgene min bil ble levert med pga hastverksarbeid fra verkstedet, men selger tok tak i dette selv og ga meg 4 helt nye felger. I stedet for å varme opp limet og så fjerne disse vektene slik de burde ha gjort det, så brukte de en-eller-annen skarp metall gjenstand og lagde synlige riper i alle 4 felgene (de ble synlige i mellom eikene). Nå var jo ikke det verdens undergang, men så lenge de felgene skulle benyttes på vinteren i alt saltet som er her, så er ikke lakkskadede alufelger og salt en god kombinasjon. Det vil korrodere før eller siden, og når ripene var helt ned på aluminiumen, så hadde det fort blitt før..........
    • Damn, jeg hadde jo selvfølgelig helt glemt at Vega felgene kan velges som et tilleggsprodukt for 6.500 kr (får 10% rabatt i tillegg).
      Da blir det nok billigere å få dem med, ja, og kjøpe 19" vinterhjul utenom! Jammen godt jeg slengte det ut her. Takk @Superb lll! Tanken var om jeg kunne fått lagt på vinterdekk på de medfølgende Triglav felgene, men det du nevner her er jo en bedre løsning.
    • Det firmaet som evt. skulle ha lagt Ditec Ceramic Ultra på min nye bil har veldig gode referanser, og gjør meget gode grunnarbeider og ender med en flott finish. Så akkurat den biten bekymrer med absolutt ikke, men jeg er litt lei av å ikke kunne gjøre så mye med bilen selv. Ikke kunne benytte de produktene til vask, avfetting, fjerning av flyverust, etc jeg selv ønsker, fordi en må ta hensyn til coatingen på bilen for ikke å ødelegge den. I tillegg så kommer for min del også at jeg da ikke har noen muligheter til å korrigere noen ting i lakken uten at jeg må levere bilen til Bilpleieren. Nå skal jeg ikke si at jeg kan dette med dedikert bilpleie selv, men det er noe jeg har lyst til å lære og gjøre mest mulig av selv fremover. Det betyr selvfølgelig at en må lese seg opp og kjøpe gode produkter, og ikke minst lære seg å bruke dem. Slike ting får en jo heller ikke gjort om en har lagt en «varig» beskyttelse/coating på bilen. Jeg kommer også til å levere bilen til en bilpleier på våren slik at bilen blir gjort skikkelig ren etter alt det saltet jeg kjører i her jeg bor, da er det spesielt under bilen jeg tenker på, for lakken kommer jeg jo til selv. For jeg har ikke løftebukk slik at jeg får gjort det skikkelig under bilen, dette er det som frister mest, men 100% avgjort er det ikke. For igjennom DCN.no så ser jeg jo også at det finnes Detailere med et meget godt rykte og renomé som holder til ikke så langt unna der jeg bor, og det er jo fristende å se hva de faktisk utfører  
    • Det var slik jeg gjorde med den bilen jeg har i dag også, benyttet de medfølgende felgene som vinterfelger og kjøpte nye sommerfelger.   Men for å svare på ditt spørsmål om noen tanker på dette: For din del så ville det vel vært mye billigere og enklere å bestille bilen med 20" hjul fra fabrikk og heller kjøpt 19" felgene + vinterdekk utenom? For om du ikke har fått bekreftet produksjonsuke til din bil enda, så burde det jo ikke være noe problem å forandre på det i bestillingen av bilen. Men det må en jo selvfølgelig  spørre selger om slik at det ikke oppstår noen problemer eller utfordringer med bestilling/levering, med tanke på WLTP. For nå ender du jo i tillegg opp med 4 sommerdekk i 19" du ikke kan benytte, og det å selge dekk (og for enkelte også felger) ser jeg jo fra grupper på Facebook og på Finn.no at det ikke akkurat veldig etterspørsel på, såfremt du ikke har andre planer med de medfølgende sommerdekka da. Virker jo ikke akkurat som en god deal å kjøpe 8 ekstra dekk og bli sittende igjen med 4 dekk en ikke kan benytte, men det skal du selvfølgelig få bestemme selv     Forskjellen på 45 og 50 profil er ikke så merkbar,  jeg kjører også på dekk med 235 bredde og 45 profil både sommer og vinter på min Superb og det fungerer veldig bra.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×