Gå til innhold

Velkommen gjest!

Hvis du register deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Jensemann

Bestille ny Kodiaq - Bensin eller Diesel?

Anbefalte innlegg

Hei,

er i ferd med å bestille en ny Kodiaq og er litt usikker på om jeg skal gå for 150 HK TSI eller TDI. Velger Kodiaq primært pga plassen og ønske om å sitte høyt så vi hadde i utgangspunktet tenkt å droppe 4x4. Men kombinasjonen av kampanje med 25.000 i rabatt på 4x4 og høyere gjenkjøpsverdi gjør at leasingen med 4x4 faktisk blir billigere😃

Har prøvekjørt en TSI (riktignok med den gamle 1,4 liters motoren) og den er kraftig nok for vårt bruk. Har også prøvekjørt en Tiguan med 150 HK Diesel hos VW og personlig foretrekker jeg kjøreegenskapene til en Diesel (og den er jo mere økonomisk). Men er litt usikker pga kjøremønsteret vårt. Akkurat nå kjører jeg 25 km hver vei til og fra jobb daglig (motorvei) plus en god del lengre turer årlig, da er det vel ikke noen fare for at DPF går tett?

Utfordringen er at kona kanskje bytter jobb og da kommer jeg troligivs til å kjøre elbil til og fra jobb i Oslo og hun til å kjøre Kodiaqen. Da er det fare for at det blir mye småkjøring på 5-8 km en vei og det er vel ikke så veldig bra for en dieselmotor? Vil det da holde da at jeg tar og kjører den en gang i uken så den får kjørt seg varm eller bør jeg gå for bensinen?

Takknemmelig for innspill

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Jeg har selv en Kodiaq Sportline 2.0 190 TDI, og er veldig fornøyd med diesel. Kjører til og fra jobb daglig, og har kun litt over 10 km hver vei. Har hatt en 150 hk Tiguan i snaue tre år også som har gått den samme ruten, og har ikke hatt problemer med DPF på noen av bilene enda. Men bilene  blir også brukt på turer til fjellet noen ganger i året, samt noen andre lengre turer, og det har holdt så langt. 

Selv er jeg veldig glad i diesel; godt dreiemoment, trekkraften (herunder hengervekt) og økonomi på langtur, og kommer ikke unna prisen på pumpene heller. Men igjen, dette er smak og behag og bruken selvsagt. 

Men se om forhandler har en bil av hver, slik at du får testet begge (bensin og diesel). En Kodiaq og en Tiguan med samme motor er ikke sammenlignbare, evt om en annen forhandler i området har den andre bilen inne. Da får du testet bilen med hhv diesel og bensin, og kan se hvem av dem du liker best.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Svar i emnet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei ! Nå har tiden kommet for å anskaffe familiens første bil. Det blir dessverre brukt i første omgang, men det får så være. Jeg har i lang tid tenkt at Skoda har mange fornuftige (og ganske enkelt fine) biler. Merket står derfor som veldig aktuell for oss (sammen med blant annet Passat). Essensielt er at det skal være stasjonsvogn med 4x4. Jeg lurer derfor på om dere Skoda-kyndige/engasjerte kan hjelpe meg å bli smartere på en sak: Hvordan bør jeg vekte modell, årsmodell, km og pris (for å nevne et veldig begrenset utvalg)? I prisklassen jeg titter (opptil 250k kanskje) er det ofte at jeg får en superb som gjerne er eldre og/eller har betydelig flere km enn en noenlund tilsvarende Octavia. Jeg skjønner jo det - superb er mer premium. Men er det verdt det? Jeg vet det er vanskelig å sammenligne egentlig, utstyr kan være likt eller variere, og enkelte motorer finnes ikke i begge modellene.Jeg håper bare noen kan gjøre meg litt klokere så jeg kan finne ut hva som er hensiktsmessig for oss å gå for. Generelle Skoda-brukt-tips mottas og med stor takknemlighet!      
    • Hei,  Har sensorstyrt bakluke. Sliter med at denne åpner seg med å vite med foten under hekken. Noen andre som har problem? Funker sånn engang i blant.. 
    • Er det garanti på bil så er det bare å levere den inn og være bekymringsløs. Men er bilen utenfor garanti og man ikke finner ut av ting så er det mye penger spart all software kan endres og tilpasses etter behov.  Men det er en kjedelig affære med en ny bil å få slike problemer. På en annen side så kjører mange biler med samme software som på din. Hadde det vært en stor feil så hadde de funnet ut og utrettet ved en oppdatering. Jeg venter spent på hva utfallet blir. Og håper det løser seg.
    • Jeg tror det skal brukes Odis-e med online flashing i fra fabrikk. 
    • Ok. Gi meg VIN på personlig melding. Så skal jeg finne oppdatering til deg hvis det er kommet noen...
    • Med en bil med garanti tenker jeg forhandler skal få finne ut av dette. Jeg bruker ikke en krone på en tuner, hvis ikke forhandler refunderer dette. 
    • Hmm, har ikke opplevd at den hopper rundt sånn. Girproblemer har vært borte siden romjula.  Snakket med Skoda i dag, og de sa at så lenge jeg ikke merket noe på yteevnen til bilen kunne jeg fint kjøre den frem til neste uke, selv om den varselslampen lyste.  Må jo si det er litt kjedelig med ny bil og mye sånn små rusk. 
    • Man får også 2.0 TSI i Karoq, men den er ikke i de norske prislistene foreløpig. Men om det er 1.5 TSI er det etter WLTP så da tror jeg dette er det kjente kangaroo-jump problemet svært mange opplever, står mye informasjon om dette på Briskoda. Det skal visstnok være en oppdatering på vei. Les mer: https://www.briskoda.net/forums/topic/461809-15-tsi-with-7-speed-dsg/
    • Tror det er 1,5 150hk TSI som er størrelsen på motoren. Karoq’en er mindre en Kodiaq motoren. Litt usikker på wltp, var akkurat rundt de tider den kom, men mener den ble produsert like før.  Hvor finner jeg dette? 😊
    • På linje med å fjerne DPF så får man ingen problemer sett ut fra et teknisk perspektiv.  Men bilen er som sagt ikke typegodkjent lengre, noe som under de rette omstendighetene kan være svært alvorlig.  Når det gjelder spesifikt DPF og adblue er det riktignok utslipps delen av typegodkjenning som faller fra. Samme gjelder når man fjerner start/stopp. 
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Jeg ville vært veldig forsiktig med elekroniske duppedingser i en «ny» bil. Er produktet laget i Kina er det enda større mulighet for trøbbel. Jeg har selv erfaring med et USB strømuttak som gjorde at DAB radioen ble helt håpløs. Jeg opplevde også et par feilmeldinger på nødkommunikasjonutsyret som jeg ikke kunne forklare i samme periode. Elektronisk støy kan skape mye trøbbel. Funker det uten trøbbel så er det fint, men får du trøbbel med noe elektronisk utstyr i din bil, vet du nå hva som kan være grunn til problemet ditt 😉
    • Sålenge det ikke forstyrrer sikten din er det vel ingenting som skulle tilsi at de skulle være ulovlige. Biler blir levert orginalt med HUD så bør ikke være noe problem. 
    • Bestilte en duppeditt på Ebay og så fulgte det med ett head up display.
      Er disse lovlige å bruke, tenker på siden man må klistre på en"speil" på fronruten?
      https://www.ebay.com/itm/5-5-X3-ELM327-OBD2-HUD-Head-Up-Display-Bluetooth-Engine-Speed-Alarm-Speedometer/112346487326?hash=item1a285f5a1e:g:uTsAAOSwYvFZMiHR:rk:1:pf:0
    • Ønsker dere alle sammen et riktig så godt nytt år !  

       

Om Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Populær kategori:

×