Gå til innhold
Jensemann

Bestille ny Kodiaq - Bensin eller Diesel?


Anbefalte innlegg

Hei,

er i ferd med å bestille en ny Kodiaq og er litt usikker på om jeg skal gå for 150 HK TSI eller TDI. Velger Kodiaq primært pga plassen og ønske om å sitte høyt så vi hadde i utgangspunktet tenkt å droppe 4x4. Men kombinasjonen av kampanje med 25.000 i rabatt på 4x4 og høyere gjenkjøpsverdi gjør at leasingen med 4x4 faktisk blir billigere😃

Har prøvekjørt en TSI (riktignok med den gamle 1,4 liters motoren) og den er kraftig nok for vårt bruk. Har også prøvekjørt en Tiguan med 150 HK Diesel hos VW og personlig foretrekker jeg kjøreegenskapene til en Diesel (og den er jo mere økonomisk). Men er litt usikker pga kjøremønsteret vårt. Akkurat nå kjører jeg 25 km hver vei til og fra jobb daglig (motorvei) plus en god del lengre turer årlig, da er det vel ikke noen fare for at DPF går tett?

Utfordringen er at kona kanskje bytter jobb og da kommer jeg troligivs til å kjøre elbil til og fra jobb i Oslo og hun til å kjøre Kodiaqen. Da er det fare for at det blir mye småkjøring på 5-8 km en vei og det er vel ikke så veldig bra for en dieselmotor? Vil det da holde da at jeg tar og kjører den en gang i uken så den får kjørt seg varm eller bør jeg gå for bensinen?

Takknemmelig for innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, og velkommen til forumet!

Jeg har selv en Kodiaq Sportline 2.0 190 TDI, og er veldig fornøyd med diesel. Kjører til og fra jobb daglig, og har kun litt over 10 km hver vei. Har hatt en 150 hk Tiguan i snaue tre år også som har gått den samme ruten, og har ikke hatt problemer med DPF på noen av bilene enda. Men bilene  blir også brukt på turer til fjellet noen ganger i året, samt noen andre lengre turer, og det har holdt så langt. 

Selv er jeg veldig glad i diesel; godt dreiemoment, trekkraften (herunder hengervekt) og økonomi på langtur, og kommer ikke unna prisen på pumpene heller. Men igjen, dette er smak og behag og bruken selvsagt. 

Men se om forhandler har en bil av hver, slik at du får testet begge (bensin og diesel). En Kodiaq og en Tiguan med samme motor er ikke sammenlignbare, evt om en annen forhandler i området har den andre bilen inne. Da får du testet bilen med hhv diesel og bensin, og kan se hvem av dem du liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...