Gå til innhold
Andreas Dahl

Vurderer RS TDi 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg vurderer veldig sterkt en Octavia RS TDI 2016 modell. En veldig fin bil jeg har kikket på lenge. Det har dukket opp noen spørsmål ,og jeg håper at noen med rette erfaring/kunnskap kan hjelpe meg, med og få dem besvart.  Til info ; Bilen har gått 67000 og har nybilgaranti frem til desember 2020 eller 100.000

- Haldex 4x4 virker til og ha noen svakheter. Hva bør man følge med på her ? 

- Hva koster service i snitt, og byttes oljen på 4x4 hver intervall ? 

- Hva må man regne med i kostnad for ettermontering av henger feste på en slik bil ? 

Forøvrig flott med noen punkter om hva man øvrig bør tenke på :) 

Håper noen kan hjelpe meg

 

Mvh Andreas Dahl 

Sandefjord 

Skrevet

Haldexen er i bunn og grunn driftsikker selv om det selvsagt finnes eksempler på det motsatte, men av antall biler solgt med Haldex vil jeg tro at feilraten er latterlig lav. Jeg er på min fjerde bil med Haldex, og kun den første hadde problemer, det var da en ledning som koblet ut ESPsensoren som feilet. Har kjørt ca 3-400k med Haldex totalt. 

Før du kjøper tester du at Haldex funker med å ta en bakkestart eller firehjullsladd på et egnet sted, så får du konstatert at det funker iallefall. Ellers viktig at bilen har fulgt service og at olja byttes på Haldexen. Dette skal gjøres hver 60.000km. 

Jeg betalte ca 3500,- for 20k og 40k service mens 60k service kom på ca 11000,- da med bytte av olje på DSG og Haldex. Ca 3500,- på hver av de.

Noen biler er solgt med klargjøring for hengerfeste, mens andre ikke er det så du må nesten sjekke med forhandler hva de tar for montering av hengerfeste på akkurat denne bilen. Tipper på rundt 10k i allefall i kostnader.

Octaviaen er en solid og driftsikker bil. Jeg byttet ut min etter ca 85000km med lite problemer. Det som ble gjort på min var å bytte en bryter på DSG(garanti) og fixe irr på leding til Webasto som gjorde at fjernkontroll ikke funket. Ingen av disse feilene gjorde at bilen ikke var kjørbar. Jeg var godt fornøyd med bilen men ville ha noe større og kraftigere, så endte opp med en Superb 280 TSi.

Skrevet

Hei ! Tusen tusen takk for ett godt og utfyllende innlegg med mye god info. Har handlet en svart 2016 4x4 RS TDI med hengerfeste med alle service tatt og haldex er nettopp gjennomgått på 60000. Flott bil ! Ønsker deg en flott helg og takk igjen. Mvh Andreas

Skrevet

Man kan være uheldig også - her er vår liste etter 20k km i en 2016 Octavia Scout:

Front suspension not centre-adjusted - fra fabrikk

Front bumber not aligned - fra fabrikk

Rear bumper not aligned - fra fabrikk

A fault code no one have figured out 

Haldex unit failure

Rear dampers failure x2

Lower support arm squeeking

Left suspension strut bearing failure

Right suspension strut bearing failure

Plastic trim loosing from body

Skrevet
14 minutter siden, Andreas Dahl skrev:

Oi! Det var mye greier 🤔

Nå skal det sies at på generell basis har Octavia svært lite feil så dette er en skikkelig mandagsbil og vi har vært uheldige. 

Skoda har ydmykt fikset alle feilene naturligvis, men er kjedelig å levere bilen inn seks-syv ganger i året. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...