Gå til innhold
Andreas Dahl

Vurderer RS TDi 4x4


Anbefalte innlegg

Hei ! Jeg vurderer veldig sterkt en Octavia RS TDI 2016 modell. En veldig fin bil jeg har kikket på lenge. Det har dukket opp noen spørsmål ,og jeg håper at noen med rette erfaring/kunnskap kan hjelpe meg, med og få dem besvart.  Til info ; Bilen har gått 67000 og har nybilgaranti frem til desember 2020 eller 100.000

- Haldex 4x4 virker til og ha noen svakheter. Hva bør man følge med på her ? 

- Hva koster service i snitt, og byttes oljen på 4x4 hver intervall ? 

- Hva må man regne med i kostnad for ettermontering av henger feste på en slik bil ? 

Forøvrig flott med noen punkter om hva man øvrig bør tenke på :) 

Håper noen kan hjelpe meg

 

Mvh Andreas Dahl 

Sandefjord 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haldexen er i bunn og grunn driftsikker selv om det selvsagt finnes eksempler på det motsatte, men av antall biler solgt med Haldex vil jeg tro at feilraten er latterlig lav. Jeg er på min fjerde bil med Haldex, og kun den første hadde problemer, det var da en ledning som koblet ut ESPsensoren som feilet. Har kjørt ca 3-400k med Haldex totalt. 

Før du kjøper tester du at Haldex funker med å ta en bakkestart eller firehjullsladd på et egnet sted, så får du konstatert at det funker iallefall. Ellers viktig at bilen har fulgt service og at olja byttes på Haldexen. Dette skal gjøres hver 60.000km. 

Jeg betalte ca 3500,- for 20k og 40k service mens 60k service kom på ca 11000,- da med bytte av olje på DSG og Haldex. Ca 3500,- på hver av de.

Noen biler er solgt med klargjøring for hengerfeste, mens andre ikke er det så du må nesten sjekke med forhandler hva de tar for montering av hengerfeste på akkurat denne bilen. Tipper på rundt 10k i allefall i kostnader.

Octaviaen er en solid og driftsikker bil. Jeg byttet ut min etter ca 85000km med lite problemer. Det som ble gjort på min var å bytte en bryter på DSG(garanti) og fixe irr på leding til Webasto som gjorde at fjernkontroll ikke funket. Ingen av disse feilene gjorde at bilen ikke var kjørbar. Jeg var godt fornøyd med bilen men ville ha noe større og kraftigere, så endte opp med en Superb 280 TSi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan være uheldig også - her er vår liste etter 20k km i en 2016 Octavia Scout:

Front suspension not centre-adjusted - fra fabrikk

Front bumber not aligned - fra fabrikk

Rear bumper not aligned - fra fabrikk

A fault code no one have figured out 

Haldex unit failure

Rear dampers failure x2

Lower support arm squeeking

Left suspension strut bearing failure

Right suspension strut bearing failure

Plastic trim loosing from body

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Andreas Dahl skrev:

Oi! Det var mye greier 🤔

Nå skal det sies at på generell basis har Octavia svært lite feil så dette er en skikkelig mandagsbil og vi har vært uheldige. 

Skoda har ydmykt fikset alle feilene naturligvis, men er kjedelig å levere bilen inn seks-syv ganger i året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...