GĂ„ til innhold
Andreas Dahl

Vurderer RS TDi 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei ! Jeg vurderer veldig sterkt en Octavia RS TDI 2016 modell. En veldig fin bil jeg har kikket pÄ lenge. Det har dukket opp noen spÞrsmÄl ,og jeg hÄper at noen med rette erfaring/kunnskap kan hjelpe meg, med og fÄ dem besvart.  Til info ; Bilen har gÄtt 67000 og har nybilgaranti frem til desember 2020 eller 100.000

- Haldex 4x4 virker til og ha noen svakheter. Hva bÞr man fÞlge med pÄ her ? 

- Hva koster service i snitt, og byttes oljen pÄ 4x4 hver intervall ? 

- Hva mÄ man regne med i kostnad for ettermontering av henger feste pÄ en slik bil ? 

ForÞvrig flott med noen punkter om hva man Þvrig bÞr tenke pÄ :) 

HÄper noen kan hjelpe meg

 

Mvh Andreas Dahl 

Sandefjord 

Skrevet

Haldexen er i bunn og grunn driftsikker selv om det selvsagt finnes eksempler pÄ det motsatte, men av antall biler solgt med Haldex vil jeg tro at feilraten er latterlig lav. Jeg er pÄ min fjerde bil med Haldex, og kun den fÞrste hadde problemer, det var da en ledning som koblet ut ESPsensoren som feilet. Har kjÞrt ca 3-400k med Haldex totalt. 

FÞr du kjÞper tester du at Haldex funker med Ä ta en bakkestart eller firehjullsladd pÄ et egnet sted, sÄ fÄr du konstatert at det funker iallefall. Ellers viktig at bilen har fulgt service og at olja byttes pÄ Haldexen. Dette skal gjÞres hver 60.000km. 

Jeg betalte ca 3500,- for 20k og 40k service mens 60k service kom pÄ ca 11000,- da med bytte av olje pÄ DSG og Haldex. Ca 3500,- pÄ hver av de.

Noen biler er solgt med klargjÞring for hengerfeste, mens andre ikke er det sÄ du mÄ nesten sjekke med forhandler hva de tar for montering av hengerfeste pÄ akkurat denne bilen. Tipper pÄ rundt 10k i allefall i kostnader.

Octaviaen er en solid og driftsikker bil. Jeg byttet ut min etter ca 85000km med lite problemer. Det som ble gjort pÄ min var Ä bytte en bryter pÄ DSG(garanti) og fixe irr pÄ leding til Webasto som gjorde at fjernkontroll ikke funket. Ingen av disse feilene gjorde at bilen ikke var kjÞrbar. Jeg var godt fornÞyd med bilen men ville ha noe stÞrre og kraftigere, sÄ endte opp med en Superb 280 TSi.

Skrevet

Hei ! Tusen tusen takk for ett godt og utfyllende innlegg med mye god info. Har handlet en svart 2016 4x4 RS TDI med hengerfeste med alle service tatt og haldex er nettopp gjennomgÄtt pÄ 60000. Flott bil ! Ønsker deg en flott helg og takk igjen. Mvh Andreas

Skrevet

Man kan vÊre uheldig ogsÄ - her er vÄr liste etter 20k km i en 2016 Octavia Scout:

Front suspension not centre-adjusted - fra fabrikk

Front bumber not aligned - fra fabrikk

Rear bumper not aligned - fra fabrikk

A fault code no one have figured out 

Haldex unit failure

Rear dampers failure x2

Lower support arm squeeking

Left suspension strut bearing failure

Right suspension strut bearing failure

Plastic trim loosing from body

Skrevet
14 minutter siden, Andreas Dahl skrev:

Oi! Det var mye greier đŸ€”

NÄ skal det sies at pÄ generell basis har Octavia svÊrt lite feil sÄ dette er en skikkelig mandagsbil og vi har vÊrt uheldige. 

Skoda har ydmykt fikset alle feilene naturligvis, men er kjedelig Ä levere bilen inn seks-syv ganger i Äret. 

Opprett en konto eller logg inn for Ă„ kommentere

Du mÄ vÊre et medlem for Ä kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt Ă„ melde seg inn for Ă„ starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nÄ
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer pĂ„ Ă„ montere ledbar/ekstralys pĂ„. Noen som har bilder Ă„ vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • NĂ„r jeg prĂžver Ă„ Ă„pne bakluken, klikker det bare i lĂžsen, men den Ă„pner ikke. Noen som har vĂŠrt borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i Ă„ fĂ„ gjort dette fĂžr vinteren, sĂ„ hele Ăžstlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt Ă„ skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker Ă„.gĂ„ til MĂžller, blir det Ă„ spĂžr lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger Ă„ fĂ„ byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utfĂžre dette til en ok pris?  mvh BjĂžrn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en Ăždelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nĂ„. Det har ogsĂ„ vĂŠrt noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frĂžs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting fĂ„r en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg sĂ„ har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har lĂ„st seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene pĂ„ rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid nĂ„r en kanskje har pĂ„ seg et par tynne hansker, sĂ„ er det jo nesten hĂ„plĂžst Ă„ betjene noe som helst. Savner ogsĂ„ at det er flere fysiske knapper, for det meste mĂ„ jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg ogsĂ„ var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg fĂžlge med pĂ„ forbruk, kjĂžrelengder pĂ„ turer, etc, mens pĂ„ VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig Ă„ sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsĂ„vidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV mĂ„ jeg ha pga helsa, jeg mĂ„ inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit Ă„ bli gammal «kĂŠll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte Ă„rsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke nĂ„r «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine Ăžyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstĂ„r jo Ă„ se, de er jo bygget pĂ„ samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er bĂ„de stillig og romslig, og har et fint design i mine Ăžyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal ogsĂ„ fĂ„ den i lĂžpet av hĂžsten etter hva jeg har forstĂ„tt, men mulig min blir produsert fĂžr det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i gĂ„r, og den er i uke 45, sĂ„ da er det mulig bil levering i fĂžrste del av desember om transporten gĂ„r etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjĂžr ogsĂ„ sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for pĂ„ kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud pĂ„ den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dĂ„rligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer pĂ„ helt nye id4. SĂ„ kan en jo sette sammen regnestykket slik en Ăžnsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg mĂ„ betale.... HĂ„per du fĂ„r en bedre opplevelse og mindre feil pĂ„ din VW id enn det jeg har hatt sĂ„ langt. AltsĂ„ ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende nĂ„r en ikke fĂ„r gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det mĂ„ gjĂžres pĂ„ en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke fĂžlte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det ogsĂ„, sĂ„vidt jeg har skjĂžnt. Ikke prĂžvd. da jeg ikke Ăžnsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. OgsĂ„ pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornĂžyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. TĂžft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom pĂ„ litt over 600k. Holder i massevis det ogsĂ„ egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris pĂ„ Superb'en. SĂ„, da var prisene litt enklere Ă„ svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fĂ„tt litt for mye «juling» i jobb, sĂ„ da er jeg nĂždt til Ă„ gjĂžre noe med det. Fant to biler som kunne vĂŠre bedre, sĂ„ prĂžvde Tesla M Y Juniper Performance fĂžrst. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for Ă„ si det litt forsiktig   Den gikk som et uvĂŠr, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. SĂ„ da valgte vi Ă„ bestille en slik. Volvo er jo ogsĂ„ kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke pĂ„ hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjĂžrt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er sĂ„ mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten hĂ„plĂžst Ă„ fĂžlge med pĂ„ alt sammen. SĂ„ der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du mĂ„ ut av landet for Ă„ ta fĂ„ tak pĂ„ dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises ogsĂ„, da det er kun er kjĂžlevĂŠske. Men, kanskje litt jobb Ă„ fĂ„ ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trĂžbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, mĂ„ du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrĂ„det/ NAF om nĂždvendig. Er bilen kjĂžpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (MĂžller?..) Ellers ville eg gĂ„tt inn pĂ„ vegvesenet sine sider, funne navn pĂ„ tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for Ă„ hĂžyre om problema med bilen har vore der lenge.  DĂ„ har du meir kunnskap og meir Ă„ argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, Ăžnsker og hĂžre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjĂžpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjĂžre at nĂ„ jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk pĂ„ nybil garanti sĂ„ null stress. eg leverte bil inn pĂ„ verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prĂžvet alternativ 1... sĂ„ 2.... sĂ„ 3.... sĂ„ 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, sĂ„ det beklaget de for. og fant ut av det etter forsĂžk 5. jeg fikk bilen, det fĂžrste jeg la merke til at nĂ„r jeg starten den var det vibrasjoner pĂ„ tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, sĂ„ var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prĂžve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter pĂ„ at over gang fra el til bensin under kjĂžring ikke alltid er like smuuud som det skal vĂŠre, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen fĂžr bensin motor kobler seg inn... fĂ„r meg til og kjenne pĂ„ en fĂžlelse jeg ikke Ăžnsker etter kjĂžp av bil til ca 350.000.- fĂ„r meg til og tenke pĂ„ og heve kjĂžp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har ogsĂ„ problemer med appen. FĂ„r ikke lov til Ă„ lĂ„se eller lĂ„se opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...