Gå til innhold
Lillian

Startproblemer - EPC og motorlampe lyser


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte meg en brukt Octavia i september. 2010 modell tsi, bensinmotor, automatgir. 

Ganske raskt fikk jeg litt startproblemer, ved at EPC lampa og motorsjekklampa lyste. Ikke hver dag, og ingen rutine på når det skjedde. Sjekket på verksted, fant ingen feil. Så at pluggene burde byttes, så gjorde det. Etter det gikk bilen veldig fint. Helt til nå. 

Nå er det på'n igjen med samme problemet. Når problemet kommer, så prøver jeg å starte, og den prøver hardt. Men så dør den. Etter alt fra 2-6 forsøk kommer den seg igang. Men den putrer rart på tomgang, nesten så den fusker litt. 

Noen ganger starter den ikke i det hele tatt, men plutselig ok mange timer senere. 

Når den først har kommet seg igang merker jeg ingen problemer. Lampene slutter å lyse når den har kommet seg i gang, men den er overhodet ikke til å stole på. 

Er det noen som har vært borti dette og har erfaring med det?

I efta trodde jeg ikke jeg skulle komme meg hjem fra jobb, da døde den 5 ganger før den hostet seg igang på 6.forsøk. Da gikk den helt normalt hjem, jeg stoppet den, og startet den etter kun noen minutter. Da startet den på første forsøk uten noen problemer.. 

 

#frustrert

  • 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar 😁

At lampene lyser når man starter bilen er jeg klar over, jeg er ikke grønn på bil 😉

Batteriet er tipp topp, det har jeg sjekket ut. 

Hadde bilen inne på verksted tirsdag for å ta et søk. Det var feilkode på kamakselsensor. Verkstedet mistenker strekt registerkjede, sier de. Prisoverslag på ca 10500kr for å bytte. 

Selv synes jeg det er rart at det er årsaken på en bil som har gått 114000km, samt alle servicer er fulgt. (skulle vært inne på service igjen nå, det har jeg ikke gjort, da jeg måtte prioritere EU kontroll) 

Jeg tenker at det må være lurt å starte med å bytte kamakselsensoren i første omgang, for å se om det blir bedring først. Det er der feilkoden kom, og det er ganske stor prisforskjell på å bytte den først kontra å måtte bruke mange timer på å ta av for å se om registerkjedet trenger å byttes, det er jo ikke selve kjedet som er dyrt, det er tidsbruken.

Nå som det er blitt så mildt ute har jeg ingen problemer med bilen. 

Hvis det er strekt registerkjede, ville jeg ikke da hatt ulyd i bilen under kjøring, og ikke bare akkurat mens startproblemene pågår? Bilen går som ei klokke etter den har kommet igang og blitt varm. 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har en 2018 Octavia, og synes det er mye støy og rumling ved første start på dagen. Dette varer i flere minutter.  Når motoren er varm, er det ingen støy og rumling. Ut i fra det du skriver, kan det bety at noe er feil med registerkjedet ?

Skrevet

Jeg bestilte kamakselsensor og ventet på den, men i vinterferien begynte motorsjekklampa mi å lyse under kjøring. Da tok jeg den rett til et Skodaverksted for å finne ut av dette. Det tok dem ikke mange minutter for å finne stort avvik på registerkjedet desverre.. Så nå står bilen i fred og ro og venter på å bli fikset... Jeg ble fortalt at jeg har hatt flaks som ikke har fått motorhavari i vinter..

Jeg kan ikke mye om registerkjede siden det er første bil jeg eier med det, men har du en 2018 modell vil jeg iallfall råde deg til å dra på skikkelig verksted og finne ut av det. Antar du har garantier også siden bilen er så ny. 

  • 2 uker senere...
Skrevet

En liten oppdatering fra meg. 

Bilen inn på verksted, de bestilte nytt registerkjede. Da de fikk det oppdaget de at kjedet ikke var slitt eller strekt. 

Siden det ikke er Skodaverksted her jeg bor så har jeg bilen hos et annet verksted, men et skikkelig verksted. De skulle bytte kjedet, så passet det ikke. De klødde seg i huet for de så at kjedet ikke var slitt. Så fikk de hjelp av en på Møller her fordi de er nærmeste man kommer til Skoda her. De sjekka opp bilen i registeret sitt og det viser seg at kjedet er skiftet i mars i fjor!! Da bilen kun hadde gått 98000km. Dette er opplysninger jeg ikke har fått da jeg kjøpte bilen i september. 

Så det kan virke som at det har blitt satt på skeivt og derfor skapt problemer. Kamdrevet virka heller ikke veldig slitt da de undersøkte det. 

Hvis tennene ikke treffer riktig hele veien så blir det startproblemer og det kommer opp feil på kamakselsensor slik vi fikk ved undersøkelse. 

Kjedet er skifta hos et Møller Skodaverksted, derfor Møller her fikk det opp i sitt register. 

Så de her mener det kan tyde på at enten har ikke selger opplyst til forhandler at kjedet er byttet, eller så har forhandler utelatt den informasjonen til meg da jeg kjøpte den.

Selger (forhandler i Trondheim) sa faktisk før prøvekjøring også at det var jo så kjekt med registerkjede istedenfor reim fordi det trengte man ikke bytte. 

Dette må jo være reklamasjonssak?!

Verkstedet jeg har bilen på nå skulle iallfall skrive en skikkelig rapport for meg som jeg kan bruke. Jeg har kvitteringer på alle turer jeg har hatt på verksted pga startproblemer siden én mnd etter jeg kjøpte bilen.

Dum som jeg var ringte jeg bare forhandler i høst da jeg hadde problemer, istedenfor å ta det skriftlig. Fikk da beskjed om at de ikke kunne hjelpe meg før jeg hadde fått beskjed på verksted om hva som var galt. Gikk gjennom hele høsten uten at de fikk opp noen feil under feilsøk, og bilen var veldig ustabil så de fant ikke noe da fordi den gikk bra en stund, så plutselig begynte den på igjen med startproblemer. Hver gang jeg skulle ha den inn til sjekk gikk den som den skulle, og ingen resultat på feilsøk.

Resultat på feilsøk dukket ikke opp før nå i februar, da jeg ba dem ta nytt feilsøk under EU - kontroll.

Føler virkelig jeg har kjøpt katta i sekken. Bytte av registerkjede er såpass stor greie at det er jo noe som burde forventes at opplyses om ved kjøp hos forhandler? Eller? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...