Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...
Oskar

Trøbbel med elvinduer

Recommended Posts

Jeg akkurat kjøpt meg en  2005 Skoda Fabia 1.4 16v. Alle vinduer utenom førervindu virker når man bruker bryter på dør. Mulig det er kontrollpanelet med 4 vindusheis brytere som må skiftes ut eller kan det være noe annet?

Så lenge de andre vinduene fungerer fra det samme kontrollpanelet, så er det vel nærliggende å tro at det kan være noe med den bryteren som mest sannsynlig er oftest i bruk. Men det kan selvfølgelig også være en kontaktfeil, ledningsbrudd, feil på motoren til vinduet, etc.

Det enkleste er vel å forsøke å komme til å få målt etter bryteren for å se om den slipper igjennom spenning, og da kanskje en også kommer til å få målt andre steder bak dørtrekket også, uten at jeg vet hvordan det kontrollpanelet fjernes.........

Takk for svar! Det er ingen vinduer som fungerer fra kontroll panelet på førerdør, den med 4 brytere.. Kan også nevne at jeg først fikk igang  de 3 vinduene etter å ha gått over metallet på sikringene ved å pusse lett over de med smergel papir. Ja, sikringene var ikke røket, bare korrodert. Det kan opplyses at de har var fukt i bilen da jeg kjøpte den . Må vel ha profesjonell hjelp av en elektriker 😊

Edited by Oskar

Det er klart at fuktighet kan skape en del problemer med korrodering, så det kan jo høres ut som det kan være en årsak. Men så lenge ingenting fungerer fra kontrollpanelet på førerdøren, så jeg hadde også sett litt nærmere på ledningene i mellom førerdøren og karosseriet. For en del biler har dessverre ledningsbrudd der, så det kan være greit å få sjekket.

Fungerer sentrallåsen?

For det er gjerne den som oftest svikter når det gjelder ledningsbrudd, men det kan selvsagt også gå utover både el.vinduer og signalene til høytalere.

Lykke til :) 

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

• Emner

• Siste Innlegg

• Fant ut i går at jeg kan åpne en service meny på radio ved og holde Setup inne i 5-10 sekunder, der står det på FM: ANT1 ON, ANT2 ON, samme på AM, men på DAB står det ANT1 off Regner med problemet er lokalisert, vet du hvor DAB antennen sitter?
    • Om du har kjøpt bil av en forhandler så ville jeg tatt turen tilbake til dem og bedt dem fikse dette for deg. Det samme gjelder jo forsåvidt om du har handlet bilen privat, men da er det kanskje litt mer som må til for at det skal kunne ordnes, uten at jeg er sikker på det selvfølgelig. Uten at jeg har sett dette med egne øyne, så ser det nesten ut som skjermen er vasket/renset med noe den ikke har tålt. Jeg har en MacBook Pro med Retina skjerm som jeg rengjorde med en serviett som som kona vasker sine briller med, altså en type våtserviett som heter brillevask. Den inneholder tydeligvis noe sprit som har gitt varige merker i min Mac sin skjerm. Jeg gjentar at jeg ikke vet noe om det er det som er på skjermen i din bil, men ut i fra hva jeg ser av bildene du har lagt ved, så ser det relativt likt ut. Håper det ordner seg for deg  
    • Vi har kjøpt en kodiaq 2018 modell i dag. På skjermen kan vi se at det er flekker etter det som ser ut som en spray. Går ikke vekk og virker ikke som det er beskyttelsesfilm som har «bobblet» seg. Prøvd å vaske og brukt mikrofiberklut, men går ikke vekk. Flere som har opplevd dette, evt vet hvordan vi skal få skjermen pen igjen? Legger ved bilder.
    • Nei Toyota var ikke det rette, litt mye plastikk både utvendig og innvendig, mye motorstøy uten at det skjedde så voldsomt mye dette mye takket være CVT automatkassa, og som nevnt betydelig mindre plass både i baksetet og i lasterommet, ikke er det mulig med drivstoffvarmer fra fabrikk i Toyota Corolla heller som jeg definitivt ville ha savnet. Men Toyota er jo til gjengjeld mye mer effektiv på batteridrift, og vil nok ha ett merkbart lavere drivstofforbruk enn hva jeg vil oppleve med den bilen jeg har bestilt. Men jeg kjører jo ikke så mye i året (ca 16 - 18.000km), så det går nok greit uansett. Dette mild-hybrid systemet til Skoda gjør visstnok at automatisk start/stopp funksjonen blir mye mykere og mindre merkbart, det sliter ikke så mye på startmotoren. Det er først og fremst der det merkes og blir utnyttet, de 50nm i en boost-effekt forsvinner nok utrolig fort fordi det kun er et 48V system, så det holder vel kanskje til en enkel akselerasjon før det er utladet kan jeg tenke meg. Dette er en ganske ukjent og uprøvet versjon i Norge med denne teknologien, jeg har funnet noen få tester på youtube (med engelsk tale) som jeg har sett litt på, men de gir ikke så mye mer teknisk info enn det jeg siterte i det forrige innlegget mitt. Det er mer test av selve bilen det handler om, og den høres det stort sett ut som de er fornøyde med, så det skal bli spennende å prøve den ut når den kommer   Noen racer blir det definitivt ikke, men så lenge en er inneforstått med det på forhånd, så går det vel forhåpentligvis greit får jeg håpe...... Litt usikker på om jeg skal legge til Transport pakka, da den er forholdsvis kostbar etter min mening. Ikke har jeg behov for tilhengerfeste heller, det er mest for å få (sensorstyrt) el.bakluke og delingsnettet jeg ville ha lagt den til, og det er ikke verdt over 15.000,- når jeg ikke har behov for tilhengerfeste i det hele tatt. Selger er ikke sikker på om det er el.bakluke som std, men han tror det er det i Style utgaven jeg har valgt, og at den blir oppgradert til sensorstyrt el.bakluke om jeg evt. velger å ta med Transportpakka. Her står det litt forskjellig i Skoda sine brosjyrer og prislister, så det er ikke enkelt å forstå hva de faktisk mener. I brosjyren så står det el.bakluke og at den kan oppgraderes til sensorstyrt bakluke, mens i prislista så er det ikke hverken std.utstyr eller tilgjengelig med el.luke eller sensorstyrt el.bakluke i en separat bestilling, men det følger med i en bestilling av Transportpakke. Litt nedtur om det kun er manuell bakluke synes jeg, men nå er jeg i det minste forberedt på at det er slik bilen kommer. De har ikke solgt en eneste slik bil her i distriktet uten Transportpakka, for de fleste tar den jo med uansett hvilken utstyrsversjon/motorisering de velger. Transportpakka til Hybrid iV versjonen (ladbar hybrid) inneholder ikke tilhengerfeste, men sensorstyrt bakluke, vendbar bagasjeromsmatte og delingsnett, den koster jo da også en del mindre kronasjer ettersom det ikke er tilhengefeste i den. Disponerer en VW Transporter med god plass og tilhengerfeste i tillegg fra min arb.giver, så da faller jo det behovet bort..... Ett tilhengerfeste er sikkert noe en evt neste eier ville ha satt pris på, men så mye mer verdi vil det ikke bety for hverken ett innbytte eller salg uansett.
    • Kjenner meg veldig hjemme med vurderingene om tilgjengelig strøm innlagt i huset @Superb lll. Bor selv i et hus fra sent 50-tall. Og vi har hovedsikring på 32 A, (tror jeg) på inntaket. Så det blir full oppgradering hvis det skal lades med noe særlig effektivitet. Jeg har også prøvd Toyotas selvladende hybrid, men i Lexus' versjon. Fant det så merkelig at det ble jeg ikke fortrolig med. Motoren startet og stoppet hele tiden under kjøring, og reim-kasse er absolutt grusomt. Skikkelig ødeleggende for kjøregleden. Gi meg en gøyal DSG og en frisk turbo-bensiner og alt er i orden! Mild hybrid a'la Skoda (VAG) er altså en reimdrevet generator som fungerer som en elmotor med strøm som er ladet inn på et lite ekstra batteri ved bremsing... Ja-jo, det kan gi en kortvarig boost ved behov. Spennende å høre om det merkes og hvordan kjørefølelsen er.
    • Nei «dessverre» så er det en 2,0/190hk TDi 4x4 i min Superb, altså det er en fantastisk kombinasjon, det er det ingen tvil om. Motoren er sterk som en bjørn med sine 400nm og har en meget bra fremkommelighet, og en meget bra DSG 7 kasse. Ett relativt lavt forbruk, alt etter hvor tung høyrefoten er selvfølgelig, så det er ingenting å klage på der. Det er bare det at jeg har for mye småkjøring til at det er den optimale motoriseringen for min del, med tanke på EGR ventil og partikkelfilter som du også nevner @Sjåføren  4x4 er nok også noe jeg kan komme til å savne, men det er sjelden det er så mye snø her jeg bor, det er mest litt slaps og stort sett bare saltede veier. Helt enig med deg, det er flere andre steder som er merkbart bedre for miljøet å starte med, men det er klart at det blir mer merkbart for oss alle når det blir gjort slike forandringer for det vi benytter i det daglige, nemlig med våre fremkomstmidler. Så jeg er misunnelig på motoren du har i din Karoq @Sjåføren, den er bra og det er virkelig synd at det er en «utdøende» motor her i Norge. Det er klart at jeg også kunne ha valgt en ladbar hybrid, men bilen blir merkbart dyrere og jeg er må også da gjøre om hele sikringsskapet i boligen for å få nok kurser til å lade. Det nåværende sikringskapet er fullt, så det må byttes og det må også da oppgraderes, og det blir også en ganske betydelig sum, selv om det bare hadde krevd en separat 16A kurs med jordfeilbryter. Enda verre blir det om det skal bli lader til en ren elbil, for da bør en egentlig opp i 3x32A kurs om en skal ha en effektiv hjemmelader, og må jeg også grave inn en ny kabel til huset for å få tilgang til mer effekt, så det blir på ingen måte billig å lade elbil hjemme for min del, slik er det dessverre i et hus fra 1950 tallet....... Så da ble det heller en mild-hybrid bil for meg, jeg vurderte lenge også en Toyota Corolla pga deres overlegne hybridteknologi som ikke er ladbar, men jeg fant meg ikke helt tilrette i den. Samt at det er betydelig mindre plass i den, både i baksetet og i lasterom. Denne teknologien her er ikke så effektiv som Toyota sin, men nå var det mest for å få en bensinmotor jeg valgte denne løsningen her. Dette er hva jeg stort sett har funnet ut av teknisk info om Skoda sitt mild-hybrid teknologi så langt, The new mild-hybrid system on the Octavia features a belt-integrated starter generator which helps recover energy when the brake pedal is pressed and at the same time, it also charges the 48V lithium-ion battery setup on the car. Skoda claims that the hybrid setup provides up to 50 Nm of torque. As far as transmission options go, there is a 7-speed DSG dual-clutch automatic setup
    • Åja, jeg var faktisk ikke klar over at det var dieselmotor du har i Superben....! Var overbevist om at det var bensin, ja. Det er litt merkelig at det faktisk er så mange dieselmotorer på privatbiler. Det er utrolig mange som har mest småkjøring. Blir litt lei meg når jeg ser eldre folk i små Toyota, Mazda, Hyundai, Peugeoter og også Skoda'er for den saks skyld, med pittesmå dieselmotorer, gjerne 3-sylindrede. Kjørende til butikken og hjem i sine diesel-småbiler, omtrent utelukkende kaklende på tomgang.... Sikkert mye unødig frustrasjon over tette EGR ventiler og filtre. Dem om det.... Så mange med feil motor, også på større biler ja. Mange skryter av det lave forbruket, men unnlater å nevne akkurat det du opplever, regenerering og høyere verkstedsutgifter. Bensinturbomotorer er egentlig langt å foretrekke på mange forskjellige måter. Unntaket er skikkelig langkjøring, som drosje eller trekkesel for tunge lass (hjertesukk fra min side). Diesel skulle egentlig vært forbeholdt de som virkelig trenger egenskapene og brukte dem riktig. Hvis det grønne skiftet skal ha effekt, så er det de store forbrukerne man bør begynne med. Et cruiseskip forbrenner 8 tonn marine diesel (eller enda verre: tungolje) pr. time når det ligger til kai. Langt mere under overfart. Jeg har et forbruk på litt over ett tonn bensin.... i ÅRET (tilsammen på bilene, gressklipperen, og freseren), inkludert ferieturer. Alle monner drar, sies det, men det er egentlig ikke stort jeg bidrar med. Store båter burde være atomdrevne, da hadde det begynt å.monne. Elbilene er ikke helt utslippsfrie de heller, det merkes bare ikke. Det skjer under produksjon (og batteriene er IKKE snille), frakt og lading. Og så må batterier gjenvinnes. Der er man ikke kommet så langt (nok et hjertesukk). Så, enig med deg @Superb lll bensin er egentlig greit det, men politisk ukorrekt. Så veldig synd at de gode bensinmotorene "forsvinner". Jeg prøvde en Skoda med diesel, og likte det ikke. Tror de totalt sett er bedre for miljøet (i alle fall i byene og eierne) enn diesel på de aller fleste privatbilene. Alle mine Skoda'er har vært bare til glede (selv den med diesel). Og de har blitt bedre og bedre. Min siste Octavia var en nydelig bil. Jeg har aldri lagt så mye ekstra inn i noen biler som den. Den angrer jeg på at jeg byttet inn. Men nå har jeg 190 bensinhester og en perfekt bil til meg og min familie. Blir vanskelig å skille seg av med den om vel et år! Karoq er gått helt ut av sortimentet 😟 Nå sporet jeg godt av fra nybilen din. Gled deg til LED-lys. Lydanlegg kan bygges til bilen, basskasse kan legges i siden i bagasjerommet der Canton-suben ligger. Høyttalere kan byttes. Effektforsterker kan plugges inn for å gi mer omph.... Mange som kan ordne slikt! Du har kjøpt en mild-hybrid, hva er det egentlig? Har ikke helt fått det med meg. (Mazda har også et system de kaller mildhybrid). Er det ekstra batteri og en elmotor som hjelper til på fremdriften når det trengs? En lettversjon av vanlig hybridmotor?
    • Takk for det @Sjåføren   Joda jeg kjenner jo til Octavia fra før av (selv om det bare var ett års bekjentskap), og jeg kjenner vel nesten denne motoren her også fra mine 2 år i en VW Golf st.vogn med 1,4/140hk.Noen flere hk og dreiemoment her, men også noen flere kg, så det går vel nesten opp i opp vil jeg tro. Ellers tror jeg at dette kan bli en grei bil. At Canton anlegget fra min Superb vil bli savnet er det nok ingen tvil om, men det må jeg bare innfinne meg med at dessverre ikke er tilgjengelig på ekstrautstyrslista. Blir det for dårlig lyd, så finnes det vel sikkert noen som kan bygge ett lydanlegg tilpasset til den bilen her også vil jeg tro, men det skal ikke plasseres der hvor reservehjulet ligger, for det skal jeg ha. Jeg deler absolutt din oppfatning om at det vil være lønnsomt for bilen med en ekstra understellsbehandling, så det er ikke umulig at det blir utført likevel, men det har jeg relativt god tid på å bestemme meg for. Ventetiden er vel relativt lang, selger snakket om produksjon i uke 49, men det er ikke bekreftet, den bekreftelsen på produksjonsuke drøyer det vel ca 2 uker med etter hva selger informerte om. Grunnen til bytte av bil er rett slett motoren jeg har i Superben, den er så sterk som en bjørn og slik sett  har jeg intet å klage på, men den passer ikke til mitt kjøremønster. Jeg må jo kjøre ekstra turer flere ganger i mnd for at den skal regenereres. Da er visstnok løsningen å ikke stoppe motoren når den har begynt for å ikke avbryte regenereringen, og kjøre ca 30 minutter på 3.000 rpm (det høres jo helt forferdelig ut på en dieselmotor, men må jo utføres). Selv om jeg kjører ca 18.000km i året med den, så er det feil type kjøring for en såpass stor dieselmotor, det er rett og slett fordi jeg har for mye småkjøring. Så derfor ble det bytte til en bensinmotor som er mer riktig for mitt bruk og behov, ikke gjør det noe at jeg ikke skal ha skinninteriør lenger heller   Jeg skulle mer enn gjerne hatt en litt kraftigere bensinmotor i en Octavia, men dessverre så blir jo alt av bensinmotorer som er artige å kjøre med fjernet en etter en i Norge...... Jeg forstår at vi må over til det «grønne skiftet» på sikt, men jeg tror nok at det er mye annet som burde vært gjort noe med tidligere enn den «lille» bilparken vi har i Norge. Men selvfølgelig, ett sted må de jo starte. Når Skoda Norge i Mars/April lanserte at Octavia Sportline skulle komme, og da med kombinasjonen 2,0/190hk TSi og 4x4 så øynet jeg jo ett lite håp om at det skulle bli en tilgjengelig bil for oss, men dessverre, den gang ei. T.o.m. Skoda Octavia VRS 2,0/245hk TSi har blitt fjernet fra utvalget i Norge, og det er synd når de er tilgjengelig stort sett overalt i Europa ellers. Min neste bil går nok mot en ren elbil vil jeg tro, men foreløpig så er det liksom ingen elbiler som er helt slik jeg vil ha dem og til riktig pris (for meg riktignok). I tillegg så er lademulighetene rundt om alt for lite utbygget, og det tar foreløpig for lang tid å lade dem opp (etter min mening). Valgmulighetene til en bil med ren bensinmotor (altså ikke hybrid) er meget snevert i Norge for tiden, det er jo nesten bare Superb (2,0/280hk TSI) og Mazda 6 (2,0/194hk) som er tilgjengelige st.vogner, og de passer ikke innenfor mitt budsjett. Selvfølgelig så har jo Mercedes, Audi og BMW også bensinmotorer, men så var det det med mitt budsjett da. Har saumfart Finn.no utallige ganger etter muligheter med Superb og Octavia med 2,0/190 hk, men det er ingen tilgjengelige som frister for Octavia og Superb er det ingen av. Så da ble det heller en ny Octavia i stedet, og det tror jeg nok blir bra. Ser også virkelig frem til å få noen skikkelige nær -og fjernlys, for LED-lysa til den nye Octavia ligger jo nesten «lysår» foran min Superb sine «litt utdaterte» Xenon lys......
    • Gratulerer, tror du har funnet en god bil med en god motor. Du kjenner jo Octavia fra før. Jeg koste meg med min 1,4 TSI med "bare" 122 hk. Funket knall og var snill på forbruket (2010 modell). Det er merkelige tider på bilfronten for tida. Alle løper om kapp for hybrid- eller aller helst rene elbiler. Importørene må beskjære utvalget av bensin og diesel-varianter for å kunne følge opp den elektriske revolusjonen. Så ender de opp med noen merkelige prioriteringer. Canton hadde jeg grått endel tårer over å ikke ha fått. Selv om Karoq har en "dårlig" versjon, så tør jeg ikke tenke på hvordan standardanlegget låter. Og vintervarme har vært sterkt prioritert hos meg. Jeg hadde uansett understellsbehandlet bilen min, jeg hater rust (også den usynlige). Jeg tror at biler er mer lettsolgt hvis de er beskytta. Men rent kynisk, nei nye biler MÅ ikke sauses inn under. De klarer seg fint i 3-4 år. For de som fremdeles ønsker rene bensin/diesel blir det tynt i rekkene, den fantastisk gode 2-liter bensineren som jeg har blitt så glad i, er historie i Norge.... Jajo, det blir helt sikkert elektrisk bil på meg også etterhvert. Incentivene er sterke og det er helt sikkert bra på alle måter, også for lommeboka (er jo også viktig). Men foreløpig går leasingen på den jeg har, så får vi se om litt over ett år hva den byttes i. Lysta på elektrisk øker i takt med bedre utvalg, spiselig design, god rekkevidde, og rask lading. Flytende brennstoff er snart antikvarisk og kun for milliardærer som kan spy penger (og entusiaster med veteranbil og korte kjøreturer innenfor samme bombegrensning) 😦.... Så blir det ei lang ventetid på deg....
    • Er litt i tvil om hva som kan være problemet her, da jeg ikke egentlig har vært borti samme typen problemstilling tidligere. Kan det være at det trengs en oppdatering av programvare hos forhandler?
  • Other new topics

• Andre nye innlegg

• Hei, Disse lyktene skal være pottetette har jeg hørt ved tidligere anledninger. Så, eneste man kan gjøre er å skjære rundt lykteglasset og tørke opp innvendig og lime igjen. Men, har også hørt at folk borrer et lite hull, på en IKKE utsatt plass, for å få lufting og drenert ut fukt.
    • Noen som har erfaring med dette? Det er skikkelig mye fukt i denne, masse store dråper som har vært der i flere dager (har regnet kontinuerlig her siste to uker). Høyrelykta er fin, litt dugg som kommer og går. Jeg har oppdaget en ørliten sprekk nede i glasset/plasten, men vet ikke om dette har noe å si - se bilde. Ellers så ser det ut til at regnvann renner ned på siden av panseret og havner oppå lyktene, for deretter å renne bak på lykta og mot en pakning i et deksel - se bilde. Jeg har ikke fått inspisert denne pakningen. Tenkte å vente til det ble sol igjen og få tørket lykta først. Noen som vet om det er noen form for ventilasjonshull i disse lyktene som kanskje kan ha blitt tett?
    • Skoda Superb IV Takk for tipset
    • Du skriver ikke hvilken bil du har, men for å få tilgang til alle funksjoner til min Superb måtte Møller bil verifisere til Skoda at jeg var eier av bilen, når dette var utført fungerte alle funksjoner i appen.
  • Create New...