Gå til innhold
Fagerdaal

Superb med motorlampe og nødmodus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har en 2011 modell Superb hvor motorlampa lyser, og etter litt kjøring begynner glødelampa og blinke og bilen går i nødmodus. Dette skjer kun ved småkjøring, med ujevn fart, hyppige nedbremsinger/pådrag, og så å si aldri ved jevn kjøring etter motorvei/landevei der keg ligger i 80km/t. Har fått ut to feilkoder som begge tilsier noe om EGR-ventil.

Flere som har vært borti dette? Er det bare og belage seg på bytte av EGR? 

 

Takker for alle svar! 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Har gått til innkjøp av Vagcom og nå, skal ikke si meg proff på det, men har prøvd å kjørt noen tester på ventilen (tror jeg værtfall), slenger ut noen bilder av div målinger osv av den. Gjerne kom med noen innspill om dere ser hva/noe galt, da jeg ikke er 100% sikker på hva det skal vise. 

 

En annen ting, hvor sitter webastoen på disse bilene? På den "orginale" plassen bak støtfanger, fremfor framhjul? 

IMG_20190505_150151.jpg

IMG_20190505_150214.jpg

IMG_20190505_145715.jpg

IMG_20190505_150027.jpg

IMG_20190505_150246.jpg

Skrevet

Det vil på generell basis være lurt å få med hvilken motor det gjelder, det gjør det enklere og raskere å få hjelp.

Men siden dette er et problem med EGR, har denne bilen fått EA189 oppdatering fra VW?

Skrevet

Beklager at jeg ikke har fått det med.. Er snakk om en 2.0TDI, 140hk. Motorbenevnelsen har jeg desverre ikke akkurat nå. Ikke fått EA189 oppdatering fra VW, da de krever en feilfri bil før de tar den inn til oppdatering.. 

Skrevet

EGR ryker jo uansett oppdatering eller ei, men vet den er mest utsatt etter. 

Du kan prøve å rense ventilen, men det kjøper deg bare litt tid. Den må etterhvert byttes.

Skrevet

Men hvorfor har det seg at den er mest utsatt etter oppdatering? Hvordan stiller Møller seg til det om den nye ventilen ryker etter oppdatering igjen, om jeg bytter den (det må jeg jo før de i hele tatt tar inn bilen)? 

Her en bilde av feilkoden og, om det hjelper noe mer. 

received_282092022739517.jpeg

Skrevet (endret)

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Endret av Superb lll
Skrevet
11 timer siden, Superb lll skrev:

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Da ble jeg værtfall klokere på hvorfor de krever at denne blir byttet først, og det du skriver sier seg jo egentlig selv når jeg tenker meg om..! 

Skrevet

Joda, det gjør vel egentlig det om en tenker seg om som du skriver @Fagerdaal, men om en ikke helt tenker i de baner, så er det ikke alt en helt kan se for seg heller.

Jeg tok et skjermbilde av en helt tilfeldig EGR-ventil som er ganske sotet/kokset, og det er jo ganske enkelt å forstå hvorfor en får feilkoder/feilmeldinger om den ser slik ut. Det er klart at en slik EGR-ventil vil ikke kunne takle en økt mengde sotpartikler som en SW oppdatering gir, så derfor forlanger i enkelte tilfeller VAG/Møller at EGR-ventilen blir skiftet før oppgraderingen skjer. Det er nok heller ikke så vanskelig å forstår hvorfor det har blitt en feil i etterkant av oppdateringene, om utgangspunktet ser omtrentlig slik ut som dette skjermbildet (de ligger også bilder som er mye verre enn dette ute på nettet).

Noen tar jobben med å rense de selv, men hvor mye jobb det er, og om det krever noe spesielt av verktøy og/eller rensemidler for at den fungere tilfredstillende i etterkant har jeg ikke kunnskaper om. Det enkleste er nok å bytte den ut vil jeg tro, men det er jo ikke gratis det heller selvfølgelig........

624489414_Skjermbilde2019-05-06kl_22_00_07.thumb.png.5273b164ed130fecb0cff1d033290663.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...