Gå til innhold
Fagerdaal

Superb med motorlampe og nødmodus


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Har en 2011 modell Superb hvor motorlampa lyser, og etter litt kjøring begynner glødelampa og blinke og bilen går i nødmodus. Dette skjer kun ved småkjøring, med ujevn fart, hyppige nedbremsinger/pådrag, og så å si aldri ved jevn kjøring etter motorvei/landevei der keg ligger i 80km/t. Har fått ut to feilkoder som begge tilsier noe om EGR-ventil.

Flere som har vært borti dette? Er det bare og belage seg på bytte av EGR? 

 

Takker for alle svar! 

  • 3 uker senere...
Skrevet

Har gått til innkjøp av Vagcom og nå, skal ikke si meg proff på det, men har prøvd å kjørt noen tester på ventilen (tror jeg værtfall), slenger ut noen bilder av div målinger osv av den. Gjerne kom med noen innspill om dere ser hva/noe galt, da jeg ikke er 100% sikker på hva det skal vise. 

 

En annen ting, hvor sitter webastoen på disse bilene? På den "orginale" plassen bak støtfanger, fremfor framhjul? 

IMG_20190505_150151.jpg

IMG_20190505_150214.jpg

IMG_20190505_145715.jpg

IMG_20190505_150027.jpg

IMG_20190505_150246.jpg

Skrevet

Det vil på generell basis være lurt å få med hvilken motor det gjelder, det gjør det enklere og raskere å få hjelp.

Men siden dette er et problem med EGR, har denne bilen fått EA189 oppdatering fra VW?

Skrevet

Beklager at jeg ikke har fått det med.. Er snakk om en 2.0TDI, 140hk. Motorbenevnelsen har jeg desverre ikke akkurat nå. Ikke fått EA189 oppdatering fra VW, da de krever en feilfri bil før de tar den inn til oppdatering.. 

Skrevet

EGR ryker jo uansett oppdatering eller ei, men vet den er mest utsatt etter. 

Du kan prøve å rense ventilen, men det kjøper deg bare litt tid. Den må etterhvert byttes.

Skrevet

Men hvorfor har det seg at den er mest utsatt etter oppdatering? Hvordan stiller Møller seg til det om den nye ventilen ryker etter oppdatering igjen, om jeg bytter den (det må jeg jo før de i hele tatt tar inn bilen)? 

Her en bilde av feilkoden og, om det hjelper noe mer. 

received_282092022739517.jpeg

Skrevet (endret)

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Endret av Superb lll
Skrevet
11 timer siden, Superb lll skrev:

Etter hva jeg har lest og hørt fra mine arbeidskollegaer, så blir det økt mengde sotpartikler etter SW oppdateringen og dermed så blir det også mer belastning på EGR ventilen. For de bilene som EGR ventilen ikke er byttet på før oppdateringen, så kan det allerede ha blitt en del sot/koksing av EGR ventilen, og når så oppdateringen gjennomføres, så blir tilførselen av sotpartikler for stor og EGR ventilen blir tett.

Det er også derfor at VAG for enkelte biler forlanger at EGR ventilen må byttes før oppdatering, for ellers så vil EGR bli tett ganske fort.

Dette er ikke noe jeg har kunnskaper om, det er kun som sagt hva jeg har lest og hørt fra de som har hatt sine biler til oppdatering.

Da ble jeg værtfall klokere på hvorfor de krever at denne blir byttet først, og det du skriver sier seg jo egentlig selv når jeg tenker meg om..! 

Skrevet

Joda, det gjør vel egentlig det om en tenker seg om som du skriver @Fagerdaal, men om en ikke helt tenker i de baner, så er det ikke alt en helt kan se for seg heller.

Jeg tok et skjermbilde av en helt tilfeldig EGR-ventil som er ganske sotet/kokset, og det er jo ganske enkelt å forstå hvorfor en får feilkoder/feilmeldinger om den ser slik ut. Det er klart at en slik EGR-ventil vil ikke kunne takle en økt mengde sotpartikler som en SW oppdatering gir, så derfor forlanger i enkelte tilfeller VAG/Møller at EGR-ventilen blir skiftet før oppgraderingen skjer. Det er nok heller ikke så vanskelig å forstår hvorfor det har blitt en feil i etterkant av oppdateringene, om utgangspunktet ser omtrentlig slik ut som dette skjermbildet (de ligger også bilder som er mye verre enn dette ute på nettet).

Noen tar jobben med å rense de selv, men hvor mye jobb det er, og om det krever noe spesielt av verktøy og/eller rensemidler for at den fungere tilfredstillende i etterkant har jeg ikke kunnskaper om. Det enkleste er nok å bytte den ut vil jeg tro, men det er jo ikke gratis det heller selvfølgelig........

624489414_Skjermbilde2019-05-06kl_22_00_07.thumb.png.5273b164ed130fecb0cff1d033290663.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...