Gå til innhold
Ole Gunnar Monsen

Varmgang i sikringsboks over batteriet - kabel frå dynamo


Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått skiftet sikringsboks over batteriet på min Skoda Octavia 1.6i 2003-modell, pga varmgang foran sikringen der kabelen frå dynamoen kommer inn. Sikringen går ikkje. Nå er det blitt varmgang på nytt, og spørsmålet er om det kan vera ein underliggande grunn til varmgangen. Alternativt kan det vera at kontaktpunktet på etterstrammast ofte? Dumt å skifte sikringsboksen enda ein gong, dersom grunnen til varmgangen er noko anna.

Skrevet

Etter erfaringer (fra mitt eget yrke) så er det gjerne 2-3 årsaker til varmegang, underdimensjonerte ledninger/kabler i forhold til forbruk, for stor sikring i forhold til hva ledningene er dimensjonert for, ikke riktig moment i tilkoblingen/dårlig kontakt.

Irr/korrosjon kan jo også gi dårlig kontakt og varmegang selvfølgelig, men det burde jo ikke være et problem når du har byttet sikringsboksen.

Om det ikke er så lenge siden du fikk dette ordnet med, så ville jeg tatt en tur tilbake til verkstedet som utførte dette, og se over hva de har gjort, og så sjekke om du har et stort strømforbruk pga en jordfeil e.l.

Skrevet

Takk for svar frå Superb III. Kabling og sikringar er dei originale. Sikringen er på 110 A. Moment og tilkopling burde vera i orden, ettersom det er kort tid sidan ny sikringsboks vart montert. Det er jo fleire kontaktpunkt med same ampere som det ikkje har gått varmgang i. Sikringsboksen er smelta ved koplingspunktet for dynamoen, som jo gjev spenning på vel 14V.  Skal gå attende til reparatøren som har bestilt enda ein sikringsboks, og først få sjekka for jordfeil og liknande. Vifta startar når ein koplar frå nesten kabel i sikringsboksen, så det kan tyde på ein jordfeil?

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Det virker jo som noe er litt merkelig at vifta starter når du begynner å frakoble noe........ Men det burde nok likevel ikke være nok til at det skal være varmegang, for da er det gjerne snakk om store strømmer for at det skal bli skader på deler av et el.anlegg, da forutsetter jeg selvfølgelig at ledninger, tilkoblinger er i orden og at det ikke er korrosjon/irr elns som gir varmegang.

Jeg vet om noen som hadde en jordfeil på kjørevarmeren til en Mercedes, og det tappet batteriet helt i løpet av noen få timer og ga i tillegg varmegang på tilkoblingene til batteriet pga dårlig tiltrekking og korrosjon.

Sier ikke at det er tilfelle på din bil @Ole Gunnar Monsen, men det kan være noe å ha med seg i tankene, når det begynner å bli varmegang på nytt etter bytte av sikringsboksen. En ting er i hvert fall helt sikkert, og det er at det er noe som forårsaker den varmegangen, men hva det kan være er jo en helt annen sak. Få det undersøkt, slik at det ikke oppstår flere skader på el.anlegget eller i verste fall at det begynner å brenne....... 

  • 1 år senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei;
Det viste seg at feilen kom av irring i kabelskoen på kabelen frå dynamoen der den var kopla til sikringsboksen oppe på batteriet. Dette førte til varmgang inne i kabelskoen som smelta plasten i sikringsboksen. Dette såg ut som det var kontaktfeil i polen inn til sikringen og med det at feilen var i sikringsboksen. Etter å ha skifta sikringsboks eit par gonger og feilen kom på nytt, vart det avklart at polskoen var problemet. No er kabelen med polsko bytta ut., ettersom det ikkje var mogleg å få god kontakt i den irra og brente kabelskoen.

Litt dumt at dynamo og batteri vart skifta før denne "vesle" feilen vart oppdaga. Men da er jo desse delane nye, sjølv om bilen er gammal.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...