Gå til innhold
Harald Nilsen

Problemer med clutch og svinghjul??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget etter en langtur fra Kristiansand til Oslo, en «kaklelyd/tikking» fra motoren. Denne økte på etter hvert, og etter ca 30 mil var denne rimelig høy. Virket som om den fulgte turtallet på bilen. Etter en pause på fergen Horten-Moss, var lyden borte i 10-15 minutter til den økte på igjen. Har hatt bilen på Autoria (merkeverksted) 2 ganger, og de mener dette er clutch og svinghjul som må skiftes. Grunnen til at jeg henvender meg til dere ekspertene her på forumet, er at de virket litt usikre og at dette vil koste meg 35.000,- pluss. Håper noen kan komme med noen gode råd :0)  Bilen har gått 119.000 km. Har ikke/har ikke hatt problemer med clutch v giring, og jeg mener den tar når den skal.

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Harald Nilsen :) 

Etter hva du beskriver så må jeg nok si at jeg er enig med verkstedet at dette kan høres ut som svinghjulet, men grunnen til at de også nevner clutchen er nok mest sannsynlig at det vil absolutt lønne seg å gjøre dette samtidig. For det er like mye jobb og bytte begge deler, og med den kjørelengden du har på bilen så begynner en nok likevel å kunne se at clutchen begynner å bli brukt for å si det slik ;) 

Den kan ha mange kilometere og år igjen, men det vil likevel lønne seg å gjøre det nå. Det er ikke delene som koster penger her, det er jobben.

MEN det jeg reagerer litt på er prisen du får oppgitt, den er jo etter min mening alt for høy. Jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjulet på min forrige arb.bil etter ca 25.000 km. Det var pga «misshandel» fra tidligere bruker og han som lånte bilen mens jeg hadde ferie. Når de forsøker å dra løs en lastebil på 14tonn, med en «stakkars» Transporter, og heller ikke gir seg når det ryker hvitt av clutchen og opp igjennom defrosteranlegget, så skjer det ting for å si det slik........

Men poenget med at jeg tok opp dette var som sagt prisen du fikk, på denne Transporteren så ble det byttet clutch, dobbeltmassesvinghjul, rengjøring av clutchhus, rensing av defrosteranlegget (kanaler og luftdyser), og dette kom på 25.000,- inkl. mva på merkeverkstedet. Transporteren hadde i tillegg 4motion (4x4) som gjør at de da har en mellomaksel de må demontere/montere igjen.

Her hadde jeg forsøkt noen flere verksteder for å si det rett ut, og så evt lagt frem noen av (de forhåpntligvis lavere) prisene for merkeverkstedet og sett om de kunne redusert prisen litt de også, for dette synes jeg ble utrolig kostbart. Og når de heller ikke er helt sikre på hva det er, så er det jo heller ikke sikkert at det stopper med det. Men mest sannsynlig så er det svinghjulet som lager de (u)lydene du hører. Men jobben for å sjekke dette er jo så stor, at om det først demonteres, så bør det også byttes med det samme.........

Jeg er langt i fra noen ekspert bare så det er sagt, det er lydene du har beskrevet, og hva jeg har lest om tidligere (både her og på andre forum) og hva som var med min arb.bil som gjør at det virker som det er svinghjulet som er «synderen» til de lydene.

Lykke til :) 

Skrevet

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Skrevet
2 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Nja, problemer og problemer, det kommer helt an på hva som evt. er feil med svinghjulet. At det kommer lyder fra det betyr vel at det begynner å bli slitt, og kommer litt i «ubalanse». Men slik svinghjulet var på arb.bilen jeg hadde som beskrevet over, så var det også farlig som kundemottakeren fortalte. For her var svinghjulet helt blått, og for at metall skal bli blått, så må det først ha vært rødglødende. Når et metall har blitt blått, så er det svekket og blir «sprøtt». Dvs at det ikke tåler så store belastninger lenger og kan ryke. Når da et svinghjul roterer med samme hastigheten som turtallet på motoren, og det i verste fall skulle ryke/«gå i oppløsning», så flyr det metallbiter avgårde med flere tusen omdreininger i minuttet. Da går det igjennom girkasse/clutch hus, gulvet på bilen som ingenting, for det er jo splinter med virkelig skarpe kanter.

Slik ordla kundemottakeren seg, og uttalte at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd på arb.bilen jeg disponerte, for der var det begynnende årsmå sprekker i svinghjulet, så det hadde ikke tålt så mye mer bruk i det hele tatt.

Men i hvilken tilstand svinghjulet er på din bil er det jo håpløst å svare, og når verkstedet heller ikke er 100% sikre på at det faktisk er problemet, så er det ikke så enkelt om det er greit å kjøre med dette eller om bilen burde settes på verkstedet så fort som mulig....... Det blir bare spekulasjoner om hva som evt. kan/vil skje, og en kan vel nesten med trygghet si, at her kommer fasit frem i etterkant........

Om jeg hadde tatt den turen du nevner med egen bil med et slikt utsagn fra verkstedet, vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Om ikke jeg hadde hørt hva som kunne ha skjedd med svinghjulet på arb.bilen, så vil jeg nok bare ha kjørt turen og sett på dette etter turen. Men med kundemottakrens ord i bakhodet, så hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til å gjøre ang. den turen. Mest sannsynlig så er det helt uproblematisk og ufarlig, men det er det jo ingen som kan garantere før de har sett tilstanden på svinghjulet og om det i det hele tatt er det som er problemet.

Et konkret tips fra meg vil være å ta en tur til et annet merkeverksted for å få deres uttalese, og evt. besøk ett eller flere uavhengige bilverksteder for deres uttalelse om dette, slik at du får flere verksteders sine meninger. Da er det muligens litt lettere å bestemme seg for hva en burde gjøre med tanke på turen du nevner. I tillegg så får du også sikkert presentert noen flere prisoverslag, slik at det kan bli litt enklere å velge hva/hvor en bør sjekke ut dette nærmere.

Andre verksteder her i Norge kan jo være, merkeforhandlere fra andre byer, Mekonomen, Snap Drive, Meca, enkelte Bilextra butikker har også verksted. I tillegg så kan det jo også være flere lokale bilverksteder som også har kompetanse til å se på. Bilverksteder i Sverige kjenner jeg ikke noe særlig til, og da Googler du nok like godt selv som vet i hvilke byer det vil lønne seg for deg å evt. kjøre til.

Skrevet

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Skrevet
23 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Bare hyggelig @Harald Nilsen :) 

Er nå litt spent på å høre om bilen din har blitt bra, og hva det faktisk var som laget ulyder i bilen din?

Håper det ble i orden igjen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...