Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Harald Nilsen

Problemer med clutch og svinghjul??

Recommended Posts

Oppdaget etter en langtur fra Kristiansand til Oslo, en «kaklelyd/tikking» fra motoren. Denne økte på etter hvert, og etter ca 30 mil var denne rimelig høy. Virket som om den fulgte turtallet på bilen. Etter en pause på fergen Horten-Moss, var lyden borte i 10-15 minutter til den økte på igjen. Har hatt bilen på Autoria (merkeverksted) 2 ganger, og de mener dette er clutch og svinghjul som må skiftes. Grunnen til at jeg henvender meg til dere ekspertene her på forumet, er at de virket litt usikre og at dette vil koste meg 35.000,- pluss. Håper noen kan komme med noen gode råd :0)  Bilen har gått 119.000 km. Har ikke/har ikke hatt problemer med clutch v giring, og jeg mener den tar når den skal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet @Harald Nilsen :) 

Etter hva du beskriver så må jeg nok si at jeg er enig med verkstedet at dette kan høres ut som svinghjulet, men grunnen til at de også nevner clutchen er nok mest sannsynlig at det vil absolutt lønne seg å gjøre dette samtidig. For det er like mye jobb og bytte begge deler, og med den kjørelengden du har på bilen så begynner en nok likevel å kunne se at clutchen begynner å bli brukt for å si det slik ;) 

Den kan ha mange kilometere og år igjen, men det vil likevel lønne seg å gjøre det nå. Det er ikke delene som koster penger her, det er jobben.

MEN det jeg reagerer litt på er prisen du får oppgitt, den er jo etter min mening alt for høy. Jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjulet på min forrige arb.bil etter ca 25.000 km. Det var pga «misshandel» fra tidligere bruker og han som lånte bilen mens jeg hadde ferie. Når de forsøker å dra løs en lastebil på 14tonn, med en «stakkars» Transporter, og heller ikke gir seg når det ryker hvitt av clutchen og opp igjennom defrosteranlegget, så skjer det ting for å si det slik........

Men poenget med at jeg tok opp dette var som sagt prisen du fikk, på denne Transporteren så ble det byttet clutch, dobbeltmassesvinghjul, rengjøring av clutchhus, rensing av defrosteranlegget (kanaler og luftdyser), og dette kom på 25.000,- inkl. mva på merkeverkstedet. Transporteren hadde i tillegg 4motion (4x4) som gjør at de da har en mellomaksel de må demontere/montere igjen.

Her hadde jeg forsøkt noen flere verksteder for å si det rett ut, og så evt lagt frem noen av (de forhåpntligvis lavere) prisene for merkeverkstedet og sett om de kunne redusert prisen litt de også, for dette synes jeg ble utrolig kostbart. Og når de heller ikke er helt sikre på hva det er, så er det jo heller ikke sikkert at det stopper med det. Men mest sannsynlig så er det svinghjulet som lager de (u)lydene du hører. Men jobben for å sjekke dette er jo så stor, at om det først demonteres, så bør det også byttes med det samme.........

Jeg er langt i fra noen ekspert bare så det er sagt, det er lydene du har beskrevet, og hva jeg har lest om tidligere (både her og på andre forum) og hva som var med min arb.bil som gjør at det virker som det er svinghjulet som er «synderen» til de lydene.

Lykke til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Nja, problemer og problemer, det kommer helt an på hva som evt. er feil med svinghjulet. At det kommer lyder fra det betyr vel at det begynner å bli slitt, og kommer litt i «ubalanse». Men slik svinghjulet var på arb.bilen jeg hadde som beskrevet over, så var det også farlig som kundemottakeren fortalte. For her var svinghjulet helt blått, og for at metall skal bli blått, så må det først ha vært rødglødende. Når et metall har blitt blått, så er det svekket og blir «sprøtt». Dvs at det ikke tåler så store belastninger lenger og kan ryke. Når da et svinghjul roterer med samme hastigheten som turtallet på motoren, og det i verste fall skulle ryke/«gå i oppløsning», så flyr det metallbiter avgårde med flere tusen omdreininger i minuttet. Da går det igjennom girkasse/clutch hus, gulvet på bilen som ingenting, for det er jo splinter med virkelig skarpe kanter.

Slik ordla kundemottakeren seg, og uttalte at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd på arb.bilen jeg disponerte, for der var det begynnende årsmå sprekker i svinghjulet, så det hadde ikke tålt så mye mer bruk i det hele tatt.

Men i hvilken tilstand svinghjulet er på din bil er det jo håpløst å svare, og når verkstedet heller ikke er 100% sikre på at det faktisk er problemet, så er det ikke så enkelt om det er greit å kjøre med dette eller om bilen burde settes på verkstedet så fort som mulig....... Det blir bare spekulasjoner om hva som evt. kan/vil skje, og en kan vel nesten med trygghet si, at her kommer fasit frem i etterkant........

Om jeg hadde tatt den turen du nevner med egen bil med et slikt utsagn fra verkstedet, vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Om ikke jeg hadde hørt hva som kunne ha skjedd med svinghjulet på arb.bilen, så vil jeg nok bare ha kjørt turen og sett på dette etter turen. Men med kundemottakrens ord i bakhodet, så hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til å gjøre ang. den turen. Mest sannsynlig så er det helt uproblematisk og ufarlig, men det er det jo ingen som kan garantere før de har sett tilstanden på svinghjulet og om det i det hele tatt er det som er problemet.

Et konkret tips fra meg vil være å ta en tur til et annet merkeverksted for å få deres uttalese, og evt. besøk ett eller flere uavhengige bilverksteder for deres uttalelse om dette, slik at du får flere verksteders sine meninger. Da er det muligens litt lettere å bestemme seg for hva en burde gjøre med tanke på turen du nevner. I tillegg så får du også sikkert presentert noen flere prisoverslag, slik at det kan bli litt enklere å velge hva/hvor en bør sjekke ut dette nærmere.

Andre verksteder her i Norge kan jo være, merkeforhandlere fra andre byer, Mekonomen, Snap Drive, Meca, enkelte Bilextra butikker har også verksted. I tillegg så kan det jo også være flere lokale bilverksteder som også har kompetanse til å se på. Bilverksteder i Sverige kjenner jeg ikke noe særlig til, og da Googler du nok like godt selv som vet i hvilke byer det vil lønne seg for deg å evt. kjøre til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Bare hyggelig @Harald Nilsen :) 

Er nå litt spent på å høre om bilen din har blitt bra, og hva det faktisk var som laget ulyder i bilen din?

Håper det ble i orden igjen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
    • Er det noen som vet om Kodiaq og Superb har den samme funksjonen på bremsene bak, altså at de legger seg litt på ved kjøring regn (da må pusseren være aktiv i noen minutter før de gjør det), det hjelper veldig mye for å ha tempererte/tørre bremser bak.. Selv etter at jeg bare har vasket bilen så tar jeg en liten kjøretur med noen harde oppbremsninger, slik at jeg ikke parkerer bilen med våte bremseklosser som vil kunne gi rust på bremseskivene. Jeg gir på litt ved nesten hver anledning jeg har (opp mot 80 -100 km/t når det er mulig med tanke på lovlig hastighet)) og bremser hardt for at bremsene bak skal være i bruk/bevegelse og ikke sette seg, men da er det som det blir nevnt her meget viktig å se i speilet bakover og ikke gjøre dette på glatt underlag slik at en ikke forårsaker en ulykke!  Hardere og mer aktiv bruk av bremsepedalen er nok den enkleste veien å gå for å fjerne og fortsette å holde rusten borte fra bremseskivene bak, for det meste av bremsekraften ligger jo foran inntil en trykker hardere på bremsepedalen. Regner med at det ikke er den store forskjellen på kvaliteten på bremseskivene for Kodiaq og Superb, men det er ikke noe jeg har kunnskap om.. De to foregående bilene jeg har hatt fra Skoda (Superb 2016 og Octavia 2018) var det heller ikke rust på bremseskivene bak pga det jeg har beskrevet her. Jeg kjører nesten hele vinteren på våte/saltede veier, og har heller ikke rust på bremseskivene bak på min Superb 2019, så det virker som det jeg gjør har har en misjon for å unngå rust på bremseskivene bak. Det er selvfølgelig heller ingen fasit, men fungerer i hvert fall i mitt tilfelle.
    • Som nevnt, er det  nok lurt å ha litt varme (og dermed tørre bremser..) når du parkerar.  Eg tar og "nødbremser" litt med det elektriske håndbrekket av og til for å slite vekk evnt.rust; og varme opp skivene. ( OBS!! pass på biler bak deg og fare for sladd ved våt veg.)  Brekket er jo kun av, eller fullt på, så det gjelder å vera varsom ved denne manøveren. Som du ser på bildet, so er det rusta akkurat der klossen har lagt inntil. Ganske vanlig om det er fuktig imellom skive  og kloss ved parkering. Ellers er min erfaring  at Skoda sine bremseskiver ikkje er spesielt bra. Både eg og ein arb.kollega har fått kast i skiver både framme og bak tidlig. (før bilane var passert 60000-km.)  Eg har no EBC skiver på bilen, og det vil vise seg om dei er bedre eller verre..  (Har bra erfaring med dei frå andre bilar.)   Er uansett ikkje dyrare, heller billigare enn originalskiver. Uansett er det største problemet salting/fuktig klima/regn.    
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...