Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Sign in to follow this  
Harald Nilsen

Problemer med clutch og svinghjul??

Recommended Posts

Oppdaget etter en langtur fra Kristiansand til Oslo, en «kaklelyd/tikking» fra motoren. Denne økte på etter hvert, og etter ca 30 mil var denne rimelig høy. Virket som om den fulgte turtallet på bilen. Etter en pause på fergen Horten-Moss, var lyden borte i 10-15 minutter til den økte på igjen. Har hatt bilen på Autoria (merkeverksted) 2 ganger, og de mener dette er clutch og svinghjul som må skiftes. Grunnen til at jeg henvender meg til dere ekspertene her på forumet, er at de virket litt usikre og at dette vil koste meg 35.000,- pluss. Håper noen kan komme med noen gode råd :0)  Bilen har gått 119.000 km. Har ikke/har ikke hatt problemer med clutch v giring, og jeg mener den tar når den skal.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet @Harald Nilsen :) 

Etter hva du beskriver så må jeg nok si at jeg er enig med verkstedet at dette kan høres ut som svinghjulet, men grunnen til at de også nevner clutchen er nok mest sannsynlig at det vil absolutt lønne seg å gjøre dette samtidig. For det er like mye jobb og bytte begge deler, og med den kjørelengden du har på bilen så begynner en nok likevel å kunne se at clutchen begynner å bli brukt for å si det slik ;) 

Den kan ha mange kilometere og år igjen, men det vil likevel lønne seg å gjøre det nå. Det er ikke delene som koster penger her, det er jobben.

MEN det jeg reagerer litt på er prisen du får oppgitt, den er jo etter min mening alt for høy. Jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjulet på min forrige arb.bil etter ca 25.000 km. Det var pga «misshandel» fra tidligere bruker og han som lånte bilen mens jeg hadde ferie. Når de forsøker å dra løs en lastebil på 14tonn, med en «stakkars» Transporter, og heller ikke gir seg når det ryker hvitt av clutchen og opp igjennom defrosteranlegget, så skjer det ting for å si det slik........

Men poenget med at jeg tok opp dette var som sagt prisen du fikk, på denne Transporteren så ble det byttet clutch, dobbeltmassesvinghjul, rengjøring av clutchhus, rensing av defrosteranlegget (kanaler og luftdyser), og dette kom på 25.000,- inkl. mva på merkeverkstedet. Transporteren hadde i tillegg 4motion (4x4) som gjør at de da har en mellomaksel de må demontere/montere igjen.

Her hadde jeg forsøkt noen flere verksteder for å si det rett ut, og så evt lagt frem noen av (de forhåpntligvis lavere) prisene for merkeverkstedet og sett om de kunne redusert prisen litt de også, for dette synes jeg ble utrolig kostbart. Og når de heller ikke er helt sikre på hva det er, så er det jo heller ikke sikkert at det stopper med det. Men mest sannsynlig så er det svinghjulet som lager de (u)lydene du hører. Men jobben for å sjekke dette er jo så stor, at om det først demonteres, så bør det også byttes med det samme.........

Jeg er langt i fra noen ekspert bare så det er sagt, det er lydene du har beskrevet, og hva jeg har lest om tidligere (både her og på andre forum) og hva som var med min arb.bil som gjør at det virker som det er svinghjulet som er «synderen» til de lydene.

Lykke til :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Nja, problemer og problemer, det kommer helt an på hva som evt. er feil med svinghjulet. At det kommer lyder fra det betyr vel at det begynner å bli slitt, og kommer litt i «ubalanse». Men slik svinghjulet var på arb.bilen jeg hadde som beskrevet over, så var det også farlig som kundemottakeren fortalte. For her var svinghjulet helt blått, og for at metall skal bli blått, så må det først ha vært rødglødende. Når et metall har blitt blått, så er det svekket og blir «sprøtt». Dvs at det ikke tåler så store belastninger lenger og kan ryke. Når da et svinghjul roterer med samme hastigheten som turtallet på motoren, og det i verste fall skulle ryke/«gå i oppløsning», så flyr det metallbiter avgårde med flere tusen omdreininger i minuttet. Da går det igjennom girkasse/clutch hus, gulvet på bilen som ingenting, for det er jo splinter med virkelig skarpe kanter.

Slik ordla kundemottakeren seg, og uttalte at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd på arb.bilen jeg disponerte, for der var det begynnende årsmå sprekker i svinghjulet, så det hadde ikke tålt så mye mer bruk i det hele tatt.

Men i hvilken tilstand svinghjulet er på din bil er det jo håpløst å svare, og når verkstedet heller ikke er 100% sikre på at det faktisk er problemet, så er det ikke så enkelt om det er greit å kjøre med dette eller om bilen burde settes på verkstedet så fort som mulig....... Det blir bare spekulasjoner om hva som evt. kan/vil skje, og en kan vel nesten med trygghet si, at her kommer fasit frem i etterkant........

Om jeg hadde tatt den turen du nevner med egen bil med et slikt utsagn fra verkstedet, vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Om ikke jeg hadde hørt hva som kunne ha skjedd med svinghjulet på arb.bilen, så vil jeg nok bare ha kjørt turen og sett på dette etter turen. Men med kundemottakrens ord i bakhodet, så hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til å gjøre ang. den turen. Mest sannsynlig så er det helt uproblematisk og ufarlig, men det er det jo ingen som kan garantere før de har sett tilstanden på svinghjulet og om det i det hele tatt er det som er problemet.

Et konkret tips fra meg vil være å ta en tur til et annet merkeverksted for å få deres uttalese, og evt. besøk ett eller flere uavhengige bilverksteder for deres uttalelse om dette, slik at du får flere verksteders sine meninger. Da er det muligens litt lettere å bestemme seg for hva en burde gjøre med tanke på turen du nevner. I tillegg så får du også sikkert presentert noen flere prisoverslag, slik at det kan bli litt enklere å velge hva/hvor en bør sjekke ut dette nærmere.

Andre verksteder her i Norge kan jo være, merkeforhandlere fra andre byer, Mekonomen, Snap Drive, Meca, enkelte Bilextra butikker har også verksted. I tillegg så kan det jo også være flere lokale bilverksteder som også har kompetanse til å se på. Bilverksteder i Sverige kjenner jeg ikke noe særlig til, og da Googler du nok like godt selv som vet i hvilke byer det vil lønne seg for deg å evt. kjøre til.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Bare hyggelig @Harald Nilsen :) 

Er nå litt spent på å høre om bilen din har blitt bra, og hva det faktisk var som laget ulyder i bilen din?

Håper det ble i orden igjen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Noen som vet om man kan slå av GPS på bilen.. gjøre bilen usynlig? 
    • Hi.Er det noen som har erfaring å slå av beltevarsler lyd på bak seter for en kodiaq?takk
    • Hei. Noen som har opplevd å miste bluetooth tilkobling? Har hørt noen biler har for liten resistor på tenningen, slik at det blir et spenningsfall som fjerner telefonknappen. Nå går den bare i mute modus.
    • Hehe, ja fargevalg er aldri en enkel sak   Selv har jeg hatt ønske om Business Grey metallic om jeg skulle bestille en ny Skoda Superb i dag, men etter at Race Blue metallic nå er tilgjengelig på Superb, så er jeg jammen ikke helt sikker lenger........ Tror nok likevel at jeg hadde blitt for «pinglete» og tatt det trygge valget med Business Grey metallic, men hadde muligens gått for Sportline i stedet for L&K som jeg har i dag, men helt sikker på det er jeg heller ikke   Årsaken til det er at jeg ikke er noen tilhenger av alle chrome-detaljene på L&K (eller Style), og så ønsker jeg Alcantara seter i stedet for skinnseter, og akkurat det har jeg blitt enda mer sikker på etter mitt første år med skinnseter i min Superb....... Lava Blue metallic er en stillig farge, det er det ingen tvil om, så denne Superben blir du nok meget fornøyd med @Marius  De forandringene jeg hadde tatt i forhold til din bestilling er 19" sommerhjul (fordi jeg ikke liker hverken de tidligere -eller det nye 18" felgdesignet til Superb L&K), men det er jo opptil enhver hva en synes om det   Ellers så hadde jeg også tatt med gir-paddles på rattet, men det er det eneste også, for som du allerede har skrevet her @Marius så er jo Superb L&K utgaven virkelig fylt opp med utstyr, og noe av det er jo heller ikke tilgjengelig på hverken Style eller Sportline som tilleggsutstyr. Får håpe at ventetiden din ikke blir for lang @Marius, for å vente på en bestilt bil er ikke det artigste som finnes......... Lykke til  
    • Å bli korrigert er ikke noe problem @Sjåføren, og når en at på til lærer noe også, så er det jo veldig bra   Jeg har blitt forklart av kundemottakeren hos mitt lokale Møller verksted at det er ikke uten grunn at denne DSG 7 kassen kalles tørrplateclutch, og det er fordi det ikke er olje i den. Men han nevnte aldri at det er olje som smører den mekaniske kassen som du skriver @Sjåføren, så dette var helt ukjent for meg.
    • "Bilhold" appen til Møller ble i går oppdatert til at bestilt bil er 2021 mod. 2.0 TDI 200 Hk. Selv om det er lang ventetid, så er det positive at med nyere og renere motor, så blir avgiftene lavere, og bilen billigere☺
    • I starten var det noen 7 trinns DSG kasser som det ble byttet olje på mechatronic enheten. Dette er en oljefylt styringsenhet til gearkassen. Det ble byttet til en annen type olje enn originalt. Jeg mener det var gjort som en kampanje på dem som opplevde det du beskriver. Mulig at det er det som er gjort på din? Jeg må korrigere @Superb lll litt: Selve gearkassen er oljefylt den (1,7 liter) , og det er denne som normalt ikke trengs å byttes. Dette er vanlig gearolje som smører den mekaniske kassen (altså tannhjul og lagre). Men clutch-pakken er ikke oljefylt på denne gearkassen, det er tørr-clutcher.  Det beste er nok å gjøre som @Marius skriver, å dra til forhandler og ta en sjekk.  
    • Takk, takk ja, prisene på nye motorene kom på fredag som var.  Du ble nok berørt av covid-19 nedstenging på fabrikken. Dem hadde vel 1 mnd tror jeg det var tidligere i sommer. Håper jo jeg får den så tidlig så mulig positivt for deg, er jo at du får 2021 modell, med ny motor, nytt ratt, MIB3 osv. Selv om det blir lang ventetid
    • Gratulerer.  Jeg bestilte min Superb Sportline i mai, og har enda ikke fått bekreftet bygge dato. Det eneste jeg nå vet er at det blir en 2021 modell, da 200Hk TDI motorene skulle bygges med f.o.m. denne uka her. Skal se du får bilen din før jeg får min. Begynner å bli lang ventetiden nå. 
    • Takk !   Fargevalg var en lang vurdering, gikk først for Racing blue, men... Ombestemte meg etter noen timer og havnet på Lava Blue, fin mørkeblå farge  Har ikke sett mange Superb her heller, med den fargen, så blir spennende. (Hjertet mitt sa Quartz grey denne gangen også, men samboer var ikke helt enig, selv om det er kun jeg som skal kjøre bilen, da hun har egen bil) Kunne gjerne tenkt meg 2.0bensin jeg også, men med startpris på 626900,- Så, er det liksom ikke verdt det   Denne ble "dyr" nok den, endte opp på en pris så jeg kunne vurdert veldig mye annet på markedet for å si det slik...  
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

    • Ligger an for overgang til Audi, nærmere bestemt e-tron🙄 Har ikke bestilt enda, men nært forestående... Er vel litt leveringstid, så Octavian må nok holde ut med meg noen måneder til!
    • Den var både artig og stilig @Tommy Thon  
    • I dag fikk jeg en t-shirt med en kombinasjon av favoritt bil merke, og favoritt rockeband. Litt barnslig for en gubbe i 50åra, men det får stå til...😎😉
    • Det  tror jeg nok kan være et godt valg @Helge (selv om det ikke er Skoda ), bilen ser flott ut    Så er det som du sier at det er lov å håpe at oppfølgeing og serviceinnstillingen til BOS er bedre enn hva den kan være hos Møller på litt for mange verksteder etter hva en leser. Det er jo snart på tide at de forstår at de er avhengig av sine kunder for å overleve, synd at det er merkeverksteder/forhandlere som ødelegger slik at flere bileiere velger andre bilmerker fordi de har fått for dårlig oppfølging, da har det sviktet i flere grunnleggende ledd etter min mening............

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...