Gå til innhold
Harald Nilsen

Problemer med clutch og svinghjul??


Anbefalte innlegg

Skrevet

Oppdaget etter en langtur fra Kristiansand til Oslo, en «kaklelyd/tikking» fra motoren. Denne økte på etter hvert, og etter ca 30 mil var denne rimelig høy. Virket som om den fulgte turtallet på bilen. Etter en pause på fergen Horten-Moss, var lyden borte i 10-15 minutter til den økte på igjen. Har hatt bilen på Autoria (merkeverksted) 2 ganger, og de mener dette er clutch og svinghjul som må skiftes. Grunnen til at jeg henvender meg til dere ekspertene her på forumet, er at de virket litt usikre og at dette vil koste meg 35.000,- pluss. Håper noen kan komme med noen gode råd :0)  Bilen har gått 119.000 km. Har ikke/har ikke hatt problemer med clutch v giring, og jeg mener den tar når den skal.

Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Harald Nilsen :) 

Etter hva du beskriver så må jeg nok si at jeg er enig med verkstedet at dette kan høres ut som svinghjulet, men grunnen til at de også nevner clutchen er nok mest sannsynlig at det vil absolutt lønne seg å gjøre dette samtidig. For det er like mye jobb og bytte begge deler, og med den kjørelengden du har på bilen så begynner en nok likevel å kunne se at clutchen begynner å bli brukt for å si det slik ;) 

Den kan ha mange kilometere og år igjen, men det vil likevel lønne seg å gjøre det nå. Det er ikke delene som koster penger her, det er jobben.

MEN det jeg reagerer litt på er prisen du får oppgitt, den er jo etter min mening alt for høy. Jeg måtte bytte clutch og dobbeltmassesvinghjulet på min forrige arb.bil etter ca 25.000 km. Det var pga «misshandel» fra tidligere bruker og han som lånte bilen mens jeg hadde ferie. Når de forsøker å dra løs en lastebil på 14tonn, med en «stakkars» Transporter, og heller ikke gir seg når det ryker hvitt av clutchen og opp igjennom defrosteranlegget, så skjer det ting for å si det slik........

Men poenget med at jeg tok opp dette var som sagt prisen du fikk, på denne Transporteren så ble det byttet clutch, dobbeltmassesvinghjul, rengjøring av clutchhus, rensing av defrosteranlegget (kanaler og luftdyser), og dette kom på 25.000,- inkl. mva på merkeverkstedet. Transporteren hadde i tillegg 4motion (4x4) som gjør at de da har en mellomaksel de må demontere/montere igjen.

Her hadde jeg forsøkt noen flere verksteder for å si det rett ut, og så evt lagt frem noen av (de forhåpntligvis lavere) prisene for merkeverkstedet og sett om de kunne redusert prisen litt de også, for dette synes jeg ble utrolig kostbart. Og når de heller ikke er helt sikre på hva det er, så er det jo heller ikke sikkert at det stopper med det. Men mest sannsynlig så er det svinghjulet som lager de (u)lydene du hører. Men jobben for å sjekke dette er jo så stor, at om det først demonteres, så bør det også byttes med det samme.........

Jeg er langt i fra noen ekspert bare så det er sagt, det er lydene du har beskrevet, og hva jeg har lest om tidligere (både her og på andre forum) og hva som var med min arb.bil som gjør at det virker som det er svinghjulet som er «synderen» til de lydene.

Lykke til :) 

Skrevet

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Skrevet
2 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Hei og takk for svaret? Vet du om det er problemer med å kjøre med dette? Har egentlig planlagt en tur oppover til Romsdal til uken (t/r 110 mil). Om du eller andre har tips mht bra verksteder med hyggelige priser både i Oslo-området og over grensen, hadde det vært flott??

Nja, problemer og problemer, det kommer helt an på hva som evt. er feil med svinghjulet. At det kommer lyder fra det betyr vel at det begynner å bli slitt, og kommer litt i «ubalanse». Men slik svinghjulet var på arb.bilen jeg hadde som beskrevet over, så var det også farlig som kundemottakeren fortalte. For her var svinghjulet helt blått, og for at metall skal bli blått, så må det først ha vært rødglødende. Når et metall har blitt blått, så er det svekket og blir «sprøtt». Dvs at det ikke tåler så store belastninger lenger og kan ryke. Når da et svinghjul roterer med samme hastigheten som turtallet på motoren, og det i verste fall skulle ryke/«gå i oppløsning», så flyr det metallbiter avgårde med flere tusen omdreininger i minuttet. Da går det igjennom girkasse/clutch hus, gulvet på bilen som ingenting, for det er jo splinter med virkelig skarpe kanter.

Slik ordla kundemottakeren seg, og uttalte at det bare var flaks at det ikke hadde skjedd på arb.bilen jeg disponerte, for der var det begynnende årsmå sprekker i svinghjulet, så det hadde ikke tålt så mye mer bruk i det hele tatt.

Men i hvilken tilstand svinghjulet er på din bil er det jo håpløst å svare, og når verkstedet heller ikke er 100% sikre på at det faktisk er problemet, så er det ikke så enkelt om det er greit å kjøre med dette eller om bilen burde settes på verkstedet så fort som mulig....... Det blir bare spekulasjoner om hva som evt. kan/vil skje, og en kan vel nesten med trygghet si, at her kommer fasit frem i etterkant........

Om jeg hadde tatt den turen du nevner med egen bil med et slikt utsagn fra verkstedet, vet jeg nesten ikke hva jeg skal svare på. Om ikke jeg hadde hørt hva som kunne ha skjedd med svinghjulet på arb.bilen, så vil jeg nok bare ha kjørt turen og sett på dette etter turen. Men med kundemottakrens ord i bakhodet, så hadde jeg kanskje vært litt mer skeptisk. Så jeg vet nesten ikke hva jeg skal råde deg til å gjøre ang. den turen. Mest sannsynlig så er det helt uproblematisk og ufarlig, men det er det jo ingen som kan garantere før de har sett tilstanden på svinghjulet og om det i det hele tatt er det som er problemet.

Et konkret tips fra meg vil være å ta en tur til et annet merkeverksted for å få deres uttalese, og evt. besøk ett eller flere uavhengige bilverksteder for deres uttalelse om dette, slik at du får flere verksteders sine meninger. Da er det muligens litt lettere å bestemme seg for hva en burde gjøre med tanke på turen du nevner. I tillegg så får du også sikkert presentert noen flere prisoverslag, slik at det kan bli litt enklere å velge hva/hvor en bør sjekke ut dette nærmere.

Andre verksteder her i Norge kan jo være, merkeforhandlere fra andre byer, Mekonomen, Snap Drive, Meca, enkelte Bilextra butikker har også verksted. I tillegg så kan det jo også være flere lokale bilverksteder som også har kompetanse til å se på. Bilverksteder i Sverige kjenner jeg ikke noe særlig til, og da Googler du nok like godt selv som vet i hvilke byer det vil lønne seg for deg å evt. kjøre til.

Skrevet

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Skrevet
23 timer siden, Harald Nilsen skrev:

Takker for oppfølgingen? Ringte rundt både i Sverige, her var det ferie på nesten alle verksteder, og Norge. Fikk en pris 13.000,- rimeligere hos et Bilextra verksted i nærheten, så da ser det ut som det ordner seg. Kunne ta imot bilen i morgen?

Bare hyggelig @Harald Nilsen :) 

Er nå litt spent på å høre om bilen din har blitt bra, og hva det faktisk var som laget ulyder i bilen din?

Håper det ble i orden igjen :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...