Gå til innhold
frst

Octavia 4x4 2.0 TDI - 150 vs 184 hk


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vurder å kjøpe ny Octavia 4x4 med 2.0 TDI motoren.

Er selvfølgelig litt skeptisk til å kjøpe diesel i disse hybrid og el-dager, men vanskelig å komme rundt at du får utrolig mye bil for pengene. 

Ser at du nå kun kan bestille 184 hk varianten hvis du skal ha 4x4 og diesel, men forhandleren har også en bil med 150 hk motoren stående inne.

Er det noen forskjell på de to motorvariantene bortsett fra de ekstra hestekreftene. Er det noen grunn til ikke å velge 184 hk varianten? 

Hvordan er erfaringene med 7-trinns DSG kassen? Driftsikker?

 

 

 

 

 

Endret av frst
Typos
Skrevet

Tja, her må du nok velge den motoriseringen du selv føler at passer dine behov best.

Den største forskjellen på disse to motorene du vurderer her vil du nok merke på dreiemomentet om du skal kjøre mye med fullastet bil og/eller tilhenger. Da er de ekstra 40nm du får med 184hk utgaven gull verdt. Ellers så får du med en 184hk utgave en bil som er kvikkere i akselerasjonen, er merkbart sterkere og vil ha et ørlite høyere forbruk. Men disse to motorene her er meget drivstoffgjerrige uansett hvilken av dem du velger.

Den nye oljefylte DSG 7 kassen som disse to bilene du vurderer har er merkbart bedre enn den forrige utgaven som var en oljefylt DSG 6 kasse. Det er en nykonstruert kasse, som er forsterket og forbedret i forhold til den forrige, bl.a så tåler den nye DSG 7 kassen 500nm mot den forrige utgavens 400nm.
Den nye DSG 7 kassen girer også merkbart mykere både opp og ned, bil starter mykere ved igangkjøring, så jeg har fått et meget godt inntrykk av denne DSG 7 kassen så langt. Jeg kom fra en Octavia Scout 2018 med DSG 6 kassen, og byttet ut den bilen med en ny Superb 2019 med den nye DSG 7 kassen nå i August, så jeg begynner å få litt brukererfaring med dem begge.
I tillegg så har DSG 7 selvfølgelig et gir ekstra som gjør at den får et lavere turtall i lande/motorveihastighet, som igjen betyr et lavere forbruk.

 

Jeg har skrevet utallige ganger her på forumet at jeg aldri skulle velge en privatbil med dieselmotor, men likevel så kjøpte jeg en ny Superb i sommer, og det har jeg ikke angret på. Den er sterk som en bjørn og drar utrolig godt uansett hva jeg har lastet opp bilen med til tider, 5 voksne personer, fullt lasterom og tilhenger etter på nærmere 2 tonn.
En merker jo selvfølgelig at en har med noe slikt, men DSG kassa bare girer ned og motoren henter krefter og motbakkene er det minste problemet. 

Bare for å nevne noe om forbruket til min egen bil som er ca 5 uker gammel, og da er den benyttet til ganske mye forskjellig type kjøring så langt. Jeg hentet denne bilen ny hos forhandler 1. August og har siden det,

  • Kjørt totalt 4102 km
  • Hatt en snittfart på 63 km/t
  • En total kjøretid på 70:05 timer
  • Et snittforbruk på 0,59 ltr/pr.mil

Kjøredata hentet fra Skoda Connect appen

  • Takk 1
  • 3 uker senere...
Skrevet

Takk  til dere begge for gode svar på spørsmålene mine.

Jeg fikk et godt tilbud på 150 HK varianten og det ble til at jeg kjøpte den. 

Jeg har hatt bilen i et par uker nå og er veldig godt fornøyd med bilen :)

 

 

 

  • Lik 2
Skrevet (endret)
På 28.9.2019 den 9.32, Jan Ståle skrev:

Må også huske at 150hk manuell 4x4 har 2000kg tilhengervekt vs184hk dsg 4x4 har 1800kg tilhengervekt.

Det stemmer ikke @Jan Ståle, Skoda Octavia 2,0/184hk TDi DSG 7 4x4 kan dra 2.000kg tilhengervekt
Ny i dag så finnes ikke 2,0/150hk TDI 4x4 DSG som et alternativ lenger, i dag kan en bare bestille 2,0/150hk TDi med DSG 7 uten 4x4, den motoren finnes heller ikke i Scout utgaven lenger.

323087339_Skjermbilde2019-09-28kl_11_34_35.thumb.png.92c0f89e87a7d2fe9151e67c96d859d5.png

På 28.9.2019 den 10.45, frst skrev:

Takk  til dere begge for gode svar på spørsmålene mine.

Jeg fikk et godt tilbud på 150 HK varianten og det ble til at jeg kjøpte den. 

Jeg har hatt bilen i et par uker nå og er veldig godt fornøyd med bilen :)

 

 

 

Gratulerer med ny bil @frst :) 

Endret av Superb lll
Skrevet
På 28.9.2019 den 11.42, Superb lll skrev:

Det stemmer ikke @Jan Ståle, Skoda Octavia 2,0/184hk TDi DSG 7 4x4 kan dra 2.000kg tilhengervekt
Ny i dag så finnes ikke 2,0/150hk TDI 4x4 DSG som et alternativ lenger, i dag kan en bare bestille 2,0/150hk TDi med DSG 7 uten 4x4, den motoren finnes heller i Scout utgaven lenger.

323087339_Skjermbilde2019-09-28kl_11_34_35.thumb.png.92c0f89e87a7d2fe9151e67c96d859d5.png

Gratulerer med ny bil @frst :) 

Da må jeg beklage. Da har det blitt forandringer,det var nemlig det før når jeg kjøpte.🤔👍😂

Skrevet

Takk @Superb lll. Jeg var klar over at de ikke lenger tilbyr 150 HK TDI 4x4 alternativet da jeg kjøpte bilen. Min bil har produksjonsdato i 2019 så antar det ikke kan være så lenge siden de sluttet å tilby dette motoralternativet. Spurte selgeren hvorfor 150 HK varianten ikke lenger var i salg, men fikk ikke noe godt svar.

Skrevet
9 timer siden, Jan Ståle skrev:

Da må jeg beklage. Da har det blitt forandringer,det var nemlig det før når jeg kjøpte.🤔👍😂

Det skjedde en del med tilgjengelige kombinasjoner av motorer, nye DSG kaser og drivlinjer, så det er ikke alt det er enkelt å være oppdatert på :) 

7 timer siden, frst skrev:

Takk @Superb lll. Jeg var klar over at de ikke lenger tilbyr 150 HK TDI 4x4 alternativet da jeg kjøpte bilen. Min bil har produksjonsdato i 2019 så antar det ikke kan være så lenge siden de sluttet å tilby dette motoralternativet. Spurte selgeren hvorfor 150 HK varianten ikke lenger var i salg, men fikk ikke noe godt svar.

Den var nok tilgjengelig en periode nå i 2019, mulig det forandret seg når de gikk over til produksjon av 2020 modellene, det har jeg ikke kunnskaper om.

Lag gjerne en egen tråd på bilen din i emnet Min bil / Mitt prosjekt @frst hvor du skriver litt om bil og utstyr, gjerne også noen bilder av bilen din :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...