Gå til innhold
Skodavrs

Forskjell? black crystall/ black magic


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med fargeforskjellen på disse?

Black Crystal 

Black Magic

Det finnes lite informasjon ang black crystal.  Det jeg har fått vite er at den er mørkere en Black magic, men der stopper det.  Noen sier også at det er en gammel Audi farge,  og så vidt jeg har forstått så blir den nesten lilla i rette lysforhold.

Black magic har vel litt spill i lakken, sånn som metallic har.  Jeg ønsker helst at den er helt svart (ikke matt) og uten spill i lakken.  Det gjenstår og se om Black crystal faktisk er helt svart eller om den har spill i lakken den også.

Håper noen har litt innspill da jeg har en bil i bestilling,  og det haster litt.

 

Takk på forhånd.👍

Skrevet (endret)

Black Magic er perlemor - Black Crystal er metallic. 

Endret av Gjest
Skrevet

Ok.  Takk for kjapt svar.

Så det vil si at den som har minst "spill" i lakken blir da Black Magic?  den er forsåvidt billigere enn Black Crystal også.👍

Skrevet (endret)
39 minutter siden, BGB skrev:

Black Magic er perlemor - Black Crystal er metallic. 

Om en ser på fargekartet til Octavia så heter den Black Magic Perle og er en perlemorlakk som du skriver @BGB, men når en ser på fargekartet til Superb så står det metallic på dem begge to (men det kan selvfølgelig være en trykkfeil).

697627670_Skjermbilde2019-09-13kl_16_58_02.thumb.png.02b2ec8fe6254b1ba4d9f1c3ac3b47ee.png

EDIT:

Hvilken bil er det snakk om @Skodavrs?

Perlemorlakken er den som nesten kan skifte litt farge eller rettere sagt gi forskjellige effekter alt etter hvordan lyset treffer lakken, og da spesielt på profilene/kantene av bilen.

Det står litt mer om det her,

http://www.autos.com/auto-repair/metallic-auto-paint-vs-pearl-car-paint

Enda litt mer info her,

https://www.detailersclub.no/forums/topic/25572-metallic-eller-perleeffekt/

Endret av Superb lll
Skrevet

Det  er en skoda kodiaq vrs (eller rs?)

Takk for info.

Det står at pearl kan som sagt skifte litt farge, og det er ikke ønskelig egentlig.  Hvis Black Crystal er bare metallic,  så vil den jo ha mer spill i lakken, men ikke skifte "farge" sånn sett.

Og bare få bilen i svart skulle vist ikke være så lett.😄

Skrevet
14 minutter siden, Skodavrs skrev:

Og bare få bilen i svart skulle vist ikke være så lett.😄

Nei det er det nok ikke, skal en ha en sort uten «liv i lakken» så må en nok velge uten metallic eller perlemorlakk.
Da vil den være helt sort, men likevel blank i lakken, om en Kodiaq vRS leveres i ren sort vet jeg ikke.

Mitt beste tips til deg er å ta en ringerunde til noen forhandlere i nærheten av deg og høre om de har noen biler i sort metallic og sort perlemor, for det behøver jo nødvendigvis ikke være på en Kodiaq bare for å se fargen live. Det er så stor forskjell å se dette med egne øyne i forskjellig vinkler og lys fremfor bilder eller andres beskrivelser. 

Det står en ny Superb 2020 hos forhandleren jeg har handlet bil av, den er sort på avstand, men når en begynner å studere lakken på nært hold i lyset i forhandlers lokale, så blir den nesten lilla på kantene/profilene der lyset reflekterer mest. Men en må nesten helt innpå den i lokalet for å se det, men det vil muligens være annerledes om bilen står i direkte sollys, det må en se nærmere på selv om en har muligheten til det

Skrevet (endret)

Ulovlig å kjøpe RS og velge noe annet enn den nydelige blåfargen! (Selv om det er sykt nok å bruke 800k på 2.0 TDI) 

Ja vet subjektive meninger bla bla bla 😛 

Endret av Gjest
Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Nei det er det nok ikke, skal en ha en sort uten «liv i lakken» så må en nok velge uten metallic eller perlemorlakk.
Da vil den være helt sort, men likevel blank i lakken, om en Kodiaq vRS leveres i ren sort vet jeg ikke.

Mitt beste tips til deg er å ta en ringerunde til noen forhandlere i nærheten av deg og høre om de har noen biler i sort metallic og sort perlemor, for det behøver jo nødvendigvis ikke være på en Kodiaq bare for å se fargen live. Det er så stor forskjell å se dette med egne øyne i forskjellig vinkler og lys fremfor bilder eller andres beskrivelser. 

Det står en ny Superb 2020 hos forhandleren jeg har handlet bil av, den er sort på avstand, men når en begynner å studere lakken på nært hold i lyset i forhandlers lokale, så blir den nesten lilla på kantene/profilene der lyset reflekterer mest. Men en må nesten helt innpå den i lokalet for å se det, men det vil muligens være annerledes om bilen står i direkte sollys, det må en se nærmere på selv om en har muligheten til det

Så vidt jeg har forstått fås den ikke i helt sort. Det er kansje mulig og få det spesial lagd, men det koster sikkert mer en det smaker. Det er forsåvidt en matt svart rs der ute. Som ble levert på Hamar

Jeg får prøve og titte innom en forhandler og se om jeg finner noen utgaver av disse fargene.👍

 

1 time siden, BGB skrev:

Ulovlig å kjøpe RS og velge noe annet enn den nydelige blåfargen! (Selv om det er sykt nok å bruke 800k på 2.0 TDI) 

Ja vet subjektive meninger bla bla bla 😛 

Jo, den fargen er forsåvidt fin og eksklusiv som jeg har skjønt, men den gjorde ikke bilen like "tøff"  etter min mening👍. Bestilte den med sideskjørt (trinnbrett). Den er det krom på så når resten av bilen er svart, så popper caliperne/sideskjørt mer frem osv.  Og svarte emblemer da.

Prisen skal jeg være enig med er høy, da det ikke er gjort vesentlig endringer ift sportline f.eks.  For min del så var det RS eller en kasse bil og de kan fort koste 150k+ mer hvis man skal ha mer en hjul og ratt👍.  Volvo og Audi koster enda mer osv.

Da jeg er bindt til 6 seter (ikke hele tiden) så er det ikke så veldig mye "kult" og velge imellom.  Da ble RS en god allrounder.

Endret av Skodavrs
Skrevet (endret)

Du har helt rett @Skodavrs, bilen er helt mafia i sort!

Har kjørt RS og den er absolutt grom. Vi har Velvet Red Sportline (190 TSI) og den snur hoder til de grader. 

Fargevalg er særs subjektivt, og du har gjort et godt godt valg :) 

Endret av Gjest
Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Du har helt rett @Skodavrs, bilen er helt mafia i sort!

Har kjørt RS og den er absolutt grom. Vi har Velvet Red Sportline (190 TSI) og den snur hoder til de grader. 

Fargevalg er særs subjektivt, og du har gjort et godt godt valg :) 

Ja farger er veldig smak og behag.  Jeg må si da at den rød fargen kler kodiaqen veldig godt.  Per nå har jeg hvit bil og det skal jeg ikke ha igjen, da flyverust blir veldig irriterende i løpet av vinteren.

Så gjenstår det bare og velge i mellom svart og svart😄.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...