Gå til innhold
Skodavrs

Forskjell? black crystall/ black magic


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg håper det er noen her inne som kan hjelpe meg med fargeforskjellen på disse?

Black Crystal 

Black Magic

Det finnes lite informasjon ang black crystal.  Det jeg har fått vite er at den er mørkere en Black magic, men der stopper det.  Noen sier også at det er en gammel Audi farge,  og så vidt jeg har forstått så blir den nesten lilla i rette lysforhold.

Black magic har vel litt spill i lakken, sånn som metallic har.  Jeg ønsker helst at den er helt svart (ikke matt) og uten spill i lakken.  Det gjenstår og se om Black crystal faktisk er helt svart eller om den har spill i lakken den også.

Håper noen har litt innspill da jeg har en bil i bestilling,  og det haster litt.

 

Takk på forhånd.👍

Skrevet (endret)

Black Magic er perlemor - Black Crystal er metallic. 

Endret av Gjest
Skrevet

Ok.  Takk for kjapt svar.

Så det vil si at den som har minst "spill" i lakken blir da Black Magic?  den er forsåvidt billigere enn Black Crystal også.👍

Skrevet (endret)
39 minutter siden, BGB skrev:

Black Magic er perlemor - Black Crystal er metallic. 

Om en ser på fargekartet til Octavia så heter den Black Magic Perle og er en perlemorlakk som du skriver @BGB, men når en ser på fargekartet til Superb så står det metallic på dem begge to (men det kan selvfølgelig være en trykkfeil).

697627670_Skjermbilde2019-09-13kl_16_58_02.thumb.png.02b2ec8fe6254b1ba4d9f1c3ac3b47ee.png

EDIT:

Hvilken bil er det snakk om @Skodavrs?

Perlemorlakken er den som nesten kan skifte litt farge eller rettere sagt gi forskjellige effekter alt etter hvordan lyset treffer lakken, og da spesielt på profilene/kantene av bilen.

Det står litt mer om det her,

http://www.autos.com/auto-repair/metallic-auto-paint-vs-pearl-car-paint

Enda litt mer info her,

https://www.detailersclub.no/forums/topic/25572-metallic-eller-perleeffekt/

Endret av Superb lll
Skrevet

Det  er en skoda kodiaq vrs (eller rs?)

Takk for info.

Det står at pearl kan som sagt skifte litt farge, og det er ikke ønskelig egentlig.  Hvis Black Crystal er bare metallic,  så vil den jo ha mer spill i lakken, men ikke skifte "farge" sånn sett.

Og bare få bilen i svart skulle vist ikke være så lett.😄

Skrevet
14 minutter siden, Skodavrs skrev:

Og bare få bilen i svart skulle vist ikke være så lett.😄

Nei det er det nok ikke, skal en ha en sort uten «liv i lakken» så må en nok velge uten metallic eller perlemorlakk.
Da vil den være helt sort, men likevel blank i lakken, om en Kodiaq vRS leveres i ren sort vet jeg ikke.

Mitt beste tips til deg er å ta en ringerunde til noen forhandlere i nærheten av deg og høre om de har noen biler i sort metallic og sort perlemor, for det behøver jo nødvendigvis ikke være på en Kodiaq bare for å se fargen live. Det er så stor forskjell å se dette med egne øyne i forskjellig vinkler og lys fremfor bilder eller andres beskrivelser. 

Det står en ny Superb 2020 hos forhandleren jeg har handlet bil av, den er sort på avstand, men når en begynner å studere lakken på nært hold i lyset i forhandlers lokale, så blir den nesten lilla på kantene/profilene der lyset reflekterer mest. Men en må nesten helt innpå den i lokalet for å se det, men det vil muligens være annerledes om bilen står i direkte sollys, det må en se nærmere på selv om en har muligheten til det

Skrevet (endret)

Ulovlig å kjøpe RS og velge noe annet enn den nydelige blåfargen! (Selv om det er sykt nok å bruke 800k på 2.0 TDI) 

Ja vet subjektive meninger bla bla bla 😛 

Endret av Gjest
Skrevet (endret)
2 timer siden, Superb lll skrev:

Nei det er det nok ikke, skal en ha en sort uten «liv i lakken» så må en nok velge uten metallic eller perlemorlakk.
Da vil den være helt sort, men likevel blank i lakken, om en Kodiaq vRS leveres i ren sort vet jeg ikke.

Mitt beste tips til deg er å ta en ringerunde til noen forhandlere i nærheten av deg og høre om de har noen biler i sort metallic og sort perlemor, for det behøver jo nødvendigvis ikke være på en Kodiaq bare for å se fargen live. Det er så stor forskjell å se dette med egne øyne i forskjellig vinkler og lys fremfor bilder eller andres beskrivelser. 

Det står en ny Superb 2020 hos forhandleren jeg har handlet bil av, den er sort på avstand, men når en begynner å studere lakken på nært hold i lyset i forhandlers lokale, så blir den nesten lilla på kantene/profilene der lyset reflekterer mest. Men en må nesten helt innpå den i lokalet for å se det, men det vil muligens være annerledes om bilen står i direkte sollys, det må en se nærmere på selv om en har muligheten til det

Så vidt jeg har forstått fås den ikke i helt sort. Det er kansje mulig og få det spesial lagd, men det koster sikkert mer en det smaker. Det er forsåvidt en matt svart rs der ute. Som ble levert på Hamar

Jeg får prøve og titte innom en forhandler og se om jeg finner noen utgaver av disse fargene.👍

 

1 time siden, BGB skrev:

Ulovlig å kjøpe RS og velge noe annet enn den nydelige blåfargen! (Selv om det er sykt nok å bruke 800k på 2.0 TDI) 

Ja vet subjektive meninger bla bla bla 😛 

Jo, den fargen er forsåvidt fin og eksklusiv som jeg har skjønt, men den gjorde ikke bilen like "tøff"  etter min mening👍. Bestilte den med sideskjørt (trinnbrett). Den er det krom på så når resten av bilen er svart, så popper caliperne/sideskjørt mer frem osv.  Og svarte emblemer da.

Prisen skal jeg være enig med er høy, da det ikke er gjort vesentlig endringer ift sportline f.eks.  For min del så var det RS eller en kasse bil og de kan fort koste 150k+ mer hvis man skal ha mer en hjul og ratt👍.  Volvo og Audi koster enda mer osv.

Da jeg er bindt til 6 seter (ikke hele tiden) så er det ikke så veldig mye "kult" og velge imellom.  Da ble RS en god allrounder.

Endret av Skodavrs
Skrevet (endret)

Du har helt rett @Skodavrs, bilen er helt mafia i sort!

Har kjørt RS og den er absolutt grom. Vi har Velvet Red Sportline (190 TSI) og den snur hoder til de grader. 

Fargevalg er særs subjektivt, og du har gjort et godt godt valg :) 

Endret av Gjest
Skrevet
20 minutter siden, BGB skrev:

Du har helt rett @Skodavrs, bilen er helt mafia i sort!

Har kjørt RS og den er absolutt grom. Vi har Velvet Red Sportline (190 TSI) og den snur hoder til de grader. 

Fargevalg er særs subjektivt, og du har gjort et godt godt valg :) 

Ja farger er veldig smak og behag.  Jeg må si da at den rød fargen kler kodiaqen veldig godt.  Per nå har jeg hvit bil og det skal jeg ikke ha igjen, da flyverust blir veldig irriterende i løpet av vinteren.

Så gjenstår det bare og velge i mellom svart og svart😄.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...