Gå til innhold

Superb lll

Æresmedlem
  • Innlegg

    2715
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    126

Superb lll vant dagen sist 29. september

Superb lll hadde mest likt innhold!

Personlig informasjon

  • Bil
    (Bestilt) Skoda Enyaq RS 2026

Nylige profilbesøk

15954 profilvisninger

Superb lll sine prestasjoner

Veteran

Veteran (4/4)

403

Nettsamfunnsomdømme

  1. Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om. Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
  2. Takk for det @Marius Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro
  3. Typegodkjenning er nok et stikkord her som @Marius skriver. Hva står det i vognkortet ditt da @Joachim83? For der burde det jo komme en indikasjon på om bilen din kan ha en tilhenger etter bilen, det er i hvert fall et sted å starte. Ellers vet jeg enkelte biler ikke godkjennes med hengerfeste uten at de må utføre noen forandringer på bilen, som f.eks. montering av oljekjøler for biler med automatgir, men nå har jo din bil manuelt gir. Det var bare ment som informasjon at det kan foreligge restriksjoner fra fabrikk/importør at noe må gjøres om på før den kan godkjennes med tilhengerfeste, men om det er tilfelle med din bil er jo en helt annen sak.
  4. Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler. Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
  5. Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
  6. Har vært noen flere innlegg her inne med de samme utfordringene, når det ikke har vært betjent og/eller smurt opp på en stund. Masse WD40 i flere omganger, la det stå over natten for å trekke seg inn, og smør på nytt. Forsøk så så godt det lar seg gjøre å bevege nøkkel/betjeningshåndtak, gjerne med litt forsiktig hjelp av tang til nøkkel (med stor forsiktighet) og en hammer på håndtaket. Det er viktig å gjøre dette med stor forsiktighet, for nøkkel kan knekke og håndtak kan brekke, så det er kun for å forsøke å starte en bevegelse.
  7. Høres jo ut som om du har en jordfeil som bruker strøm og tømmer batteriet på bilen din. Jeg rådet min svoger for noen år siden å dra ut en og en sikring for å se hvilken «kurs» det var som fremdeles brukte strøm når alt var slått av. Han gjorde det, og fant til slutt ut at det var varmeregisteret til webasto/drivstoffvarmeren som var «synderen». Dette var riktignok på en Mercedes, men prinsippet blir jo det samme. Er jo ikke helt sikkert at du finner den eksakte strømtyven på denne måten, om det er flere komponenter på den samme sikringen, men du kommer i hvert fall et stykke på vei. Det blir i hvert fall litt enklere å kunne komme til bunns i problemet.
  8. Godt svar du kommer med her @Sjåføren 👍😊 Jeg har som nevnt tidligere i denne tråden min tredje bil med DCC nå, og ingen av dem har en synlig høydeforskjell uansett hvilken innstilling en setter demperene til. Det er kun hvor mye/lite demping en ønsker på bilen, og jeg har konsekvent understellet i sport, alt annet blir for mykt og «duvete» på en Superb etter min mening. Jeg legger ved noen skjermbilder i fra en annen tråd her inne ang DCC, bildene er fra VW, men det er jo det samme som gjelder for både VW og Skoda når det gjelder DCC.
  9. Om de endrer på det adaptive understellet fra år til år vet jeg ikke, såfremt det ikke kommer noen oppgraderinger selvfølgelig, men det har jeg ikke hørt om. Nå var min Superb 2016 modell en Style utgave med 1,8/180hk bensinmotor. Min Superb 2019 modell var en L&K utgave med 2,0/190hk TDi 4x4, og de var det ingen forskjell på når det gjelder understell, høyde, ett, og det ser en også på bildene jeg la ved. Men det er klart at denne Superben er tyngre med en annen girkasse og 4x4. Min Superb 2022 modell er som nevnt en Sportline utgave, og de kommer med et senket sportsunderstell originalt. Så er det i tillegg adaptivt understell på denne, så denne virker nok litt lavere og stivere enn 2019 utgaven. Men jeg hadde en Octavia 2022 modell i mellom her i noen mnd, så jeg klarer ikke helt å sammenligne L&K 2019 og Sportline 2022 utgavene med bare hukommelsen. Hvilken utstyrsutgave er det du har da @Eirik Stavik? Har du originale felger på denne bilen, og hvilken dimensjon er det på felg/dekk? Virker kanskje som et litt merkelig spørsmål, men hvilket innpress felger har, bredde på felger og dekk kan ha noe med det visuelle å gjøre. Originalt så er det 235 dekk på de fleste utstyrsutgavene, 8" bredde på felgene og ET44 til en Superb, i vognkortet derimot så står det ET41. På fargebilde jeg la ved i forrige innlegg (2019), så er det 19" x 8,5" felger, 245/40-19" dekk og felger med ET35. Det gjør at felger/dekk kommer lenger ut mot skjermbuen, og en ser enda mindre av mellomrommet mellom hjulbuen og dekket. På sort/hvitt bildet så er det 235/45-18" dekk, 18" x 8" felger med inpress ET44 (originalfelger). Jeg vet at dette ikke har så mye med ditt spørsmål å gjøre, men en kan fort bli litt lurt av det visuelle om en har andre felg/dekk dimensjoner i forhold til hvordan hjulene er plassert i hjulbuene. Så dette er nok rett og slett bare en liten avsporing 😉
  10. Det er klart at olje på clutchplaten vil jo gjøre at den slurer, men hvor oljen kommer fra er det veldig vanskelig å si. På arb.bilen min så røk den nedre clutchpumpen med resultat av at clutchpedalen gikk rett i gulvet og ble værende der. Vet at det ikke er det samme som ditt problem, men det var bare for å illustrere noen av tingene det kan være. I tillegg så er det jo mange pakninger, o-ringer, pumper, olje fra Haldex, olje fra girkasse, etc som det kan begynne å lekke olje fra. Farlig å kjøre med vet jeg ikke helt hva jeg skal svare på, men oljelekkasje og varme fra bl.a. eksosanlegget kan jo være en uheldig kombinasjon. Jeg ville i hvert fall ikke ha lagt ut på noen langtur og/eller hatt noe hengende etter bilen før dette ble sjekket på et verksted.
  11. Nå har jeg min tredje Superb (2016, 2019 og 2022) med adaptivt understell og kan vel ikke akkurat si at det er noe jeg har lagt merke til. At den synker bak når en fyller den med vekt er jo naturlig, om den ikke skal det så mye en jo montere et mye stivere understell. Bilder av min 2016 (Style) og 2019 (L&K) modell, min 2022 modell har jeg ikke tatt noen bilder av enda. Men det er en Sportline utgave, og skal vel ha et senket sportsunderstell i tillegg til de adaptive funksjonene.
  12. Skal være litt forsiktig her med å komme med en for bastant påstand, men jeg tror at du må opp til 2021/2022 modellene for at det er standard. Jeg hadde en Superb L&K 2019 med Columbus spiller og der fungerte det ikke trådløst. Det fungerer derimot trådløst i min Superb 2022 (registrert i Des. 2021) med Amundsen spiller.
  13. Det har jeg sett i tidligere tilbehørslister til Superb fra merkeforhandler, om de ligger der fremdeles vet jeg ikke. Vil jo uansett tro at merkeforhandler er det beste stedet å henvende seg for dette. https://www.skoda-auto.no/kjope/prislister-og-brosjyrer?gclid=EAIaIQobChMI5ZqBjZCngAMVCdSyCh24sApeEAAYASAAEgI_6fD_BwE&gclsrc=aw.ds
  14. Nei hvordan den ser ut vet jeg ikke, fant bare at den skulle være plassert i hanskerommet i følge innlegget fra BRISKODA. I følge den tråden fra BRISKODA jeg tidligere har linket til, så ser det ut til at den er integrert i 5F infotainmentsystemet som er plassert i hanskerommet.
  15. Hehe, ja det tar på å være mekanikker 😁 Den silen på Haldex er bare helt utrolig at ikke er et servicepunkt, for der er det mange stygge bilder å se på div. fora, så at det har noe for seg og er en nødvendighet er det ingen tvil om. Jeg skal ha førstegangsservice på min bil i løpet av høsten, og det er ingen tvil om at jeg skal be dem om å rengjøre den samtidig.
×
×
  • Opprett ny...