Jump to content
Search In
  • More options...
Find results that contain...
Find results in...

Velkommen gjest!

Hvis du registrer deg vil du få mulighet til å delta i diskusjoner og laste ned filer. Du vil også få tilgang til medlemsfordelene dersom du når et visst antall innlegg.

Larsen

Ulyd/vibrasjon. Superb 2016, 1,4 150 HK bensin manuell 4WD. ?

Recommended Posts

Har en superb 2016 modell som jeg skal kjøpe ut etter endt leasing neste mnd.

Har en irriterende feil som hadde vært greit at møller hadde greid å løse før overtagelse.

Tenkte derfor jeg skulle sjekke her, om det er noen som har gode tips å komme med/ har opplevd samme prob.

 

Bilen har en vibrasjon (fra motor??) som jeg merker godt når jeg ligger rundt 60 km/t i 5 gir (17-1800 omdreininger).

Så fort jeg gir litt mer gass så blir vibrasjon borte. Jeg merker "feilen" hver gang jeg er ute å kjører. Problemet har vært der helt siden

bilen var ny.

 

(Har nok opplevd problemet uansett om bilen står i 4-5 eller 6 gir.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Om du har hatt problemer med dette helt siden bilen var ny, så ville jeg jo ha tatt opp dette med merkeverkstedet med en gang jeg hadde merket dette.

Vibrasjoner i seg selv er jo ikke så enkle å definere hvor de kommer fra, men kast i mellomaksel, ubalanserte dekk, kast i felger, defekt svinghjul er jo noen muligheter som kan gi vibrasjoner. Skjeve bremseskiver kan også gi vibrasjoner om de er skjeve nok, men da vil det jo riste veldig i bilen ved oppbremsing og det er jo ikke tilfelle her.

Dette her får du jo helt klart best hjelp og svar ved å henvende deg til et (merke)verksted.
Om bilen har fulgt servicer og ikke har kjørt for langt, så er den jo fortsatt under nybilgarantien, og da vil det jo heller ikke koste noe om det er noen mekaniske feil med bilen :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 7.1.2020 den 16.00, Superb lll skrev:

Om du har hatt problemer med dette helt siden bilen var ny, så ville jeg jo ha tatt opp dette med merkeverkstedet med en gang jeg hadde merket dette.

Vibrasjoner i seg selv er jo ikke så enkle å definere hvor de kommer fra, men kast i mellomaksel, ubalanserte dekk, kast i felger, defekt svinghjul er jo noen muligheter som kan gi vibrasjoner. Skjeve bremseskiver kan også gi vibrasjoner om de er skjeve nok, men da vil det jo riste veldig i bilen ved oppbremsing og det er jo ikke tilfelle her.

Dette her får du jo helt klart best hjelp og svar ved å henvende deg til et (merke)verksted.
Om bilen har fulgt servicer og ikke har kjørt for langt, så er den jo fortsatt under nybilgarantien, og da vil det jo heller ikke koste noe om det er noen mekaniske feil med bilen :) 

Fikk sjekket litt i går når bilen var inne på EU kontroll. Tror "problemet" kan ha noe eco drive å gjøre. Ble snakka noe om at når eco drive slo inn så gikk motoren bare på 2 sylindere (eller noe sånt??) så fort jeg gir litt gass forsvinner eco drive i displayet og "problemet" forsvinner samtidig.

Noen som vet om det er mulig å skru av denne funksjonen. prøvde å sette modus til normal og sport, men fikk fortsatt opp eco drive i displayet (av og til).

Bilen har snart gått 60.000 (4år), og skal snart kjøpes ut etter endt leasing, så er derfor jeg må prøve å finne ut av dette nå.

Burde selvfølgelig vært gjort tidligere.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 time siden, Larsen skrev:

Fikk sjekket litt i går når bilen var inne på EU kontroll. Tror "problemet" kan ha noe eco drive å gjøre. Ble snakka noe om at når eco drive slo inn så gikk motoren bare på 2 sylindere (eller noe sånt??) så fort jeg gir litt gass forsvinner eco drive i displayet og "problemet" forsvinner samtidig.

Bra du har vært på verkstedet og forhørt deg litt. Det med at bilen til tider kun går på to sylindere er en «drivstoff-sparefunksjon» som først ble innført på VW Golf, og har rett og slett med drivstoffkutt å gjøre for å bruke mindre bensin når turtallet på motoren er lavt. Jeg har selv hatt VW Golf st.vogn 2014 med forgjengeren av den motoren som du har i din bil, men den hadde ikke denne drivstoffkutt-funksjonen, det var det kun 3/5 dørs utgavene som hadde.

1 time siden, Larsen skrev:

Noen som vet om det er mulig å skru av denne funksjonen. prøvde å sette modus til normal og sport, men fikk fortsatt opp eco drive i displayet (av og til).

Det er en funksjon som er der uansett hvilken kjøremodus du benytter, men det er avhengig av hvilket turtall/hastighet du har. Det er ingen mulighet til å deaktivere dette i bilens menysystem, men om det kan kodes bort vet jeg ikke. I tilfelle så er det noe i hvert fall jeg ville har ventet med til garantien på bilen er over, men det er selvfølgelig opp til enhver hva de vil gjøre.
Jeg vet som nevnt heller ikke om det kan kodes bort, det må du sjekke nærmere med noen som kan gjøre det for deg, tviler sterkt på at du får merkeverkstedet til å gjøre dette, men om et frittstående verksted vil ta et slikt oppdrag kan jeg ikke noe om.

1 time siden, Larsen skrev:

Bilen har snart gått 60.000 (4år), og skal snart kjøpes ut etter endt leasing, så er derfor jeg må prøve å finne ut av dette nå.

Burde selvfølgelig vært gjort tidligere.

Som nevnt så er denne funksjonen noe bilen din er satt opp med fra fabrikk, så det er vel egentlig ikke så mye å gjøre med dette, bortsett fra å kjøre på litt lavere gir slik at turtallet blir litt høyere. Men det vil selvfølgelig også gjøre at motorens forbruk går opp..........

Å sjekke ut noe som virker feil eller ikke er helt som det burde være er lurt å gjøre så snart som mulig, men akkurat i dette tilfellet så er det mest sannsynlig ikke så mye å gjøre med dette.

D.v.s. om det faktisk er denne funksjonen som skaper denne vibrasjonen da, mye tyder jo på det, men jeg ville nok ha fått sjekket det enda mer nøye opp, slik at du er helt sikker på at det ikke er noe annet som burde/skulle ha vært utbedret på garantien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reply to this topic

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Emner

  • Siste Innlegg

    • Med tanke på at du har en 2019 diesel... Så regner jeg med at det kan være DPF som begynner å nærme seg fullt og trenger en regenerering ... Finn frem håndboka .. Og les der, for hva du skal gjøre  
    • Hei. Jeg fikk samme problem idag. har en skoda octavia 2019 diesel. Er det trygt å kjøre 1 km til svømming i morgen tidlig? Det er til sammen ca 1km kjøring.
    • Bare hyggelig @RuneT   Ja jeg bremser i hvert fall så effektivt jeg kan (når muligheten byr seg), men det er selvfølgelig avhengig av kjøreforhold/underlag og trafikken bak meg. På biler jeg har hatt med manuelt brekk så har jeg strammet det forsiktig inntil at jeg merker at det tar og så holdt det der en liten stund, for så å gjenta dette ved jevne mellomrom, for det er noe som er enkelt å kontrollere med hvor mye en strammer håndbrekket. Når det gjelder bil med elektrisk håndbrekk som gjør ikke jeg det, for det er enten av eller på og etter min mening ikke så enkelt å kontrollere. Det bruker litt tid på å stramme seg og det samme på å løse ut igjen, har brukt det litt for å forsøke å ta en «brekksladd» vinterstid på snøen på en parkeringsplass e.l., men det synes jeg ikke så mye om. Sier ikke at det er umulig, men det krever nok litt øving og trening før det får ønsket effekt og blir mer kontrollerbart, og det har jeg rett og slett ikke prøvet mer på........ Jeg for min del synes det er enklere med harde og kontrollerte oppbremsninger, altså bremsepedalen hardt inn ( «panikkbrems» ), men det behøver selvfølgelig ikke være løsningen for alle.   Jeg savner et manuelt håndbrekk, for det er enklere å kontrollere og ha det morsomt med når anledningen byr seg  
    • Tusen takk for utfyllande svar @Superb lll☺️ Da er mulig at desse bakbremsane må brukast veldig aktivt ved å f. eks "dra i handbrekket" og bremse hardt for å helde rusta unna. Eg ser jo at dine bakbremsen er veldig fine i forhold til mine og har vel ikkje antydning til rust (takk for bilder forresten).  Eg skal snart på service med bilen, så då får dei sjå på dei. Blir spande å sjå utfallet😊
    • Gammel post, så du har sikkert funnet ut av det allerede 😊 Møller bruker diagnoseverktøy til å kode fjernkontrollen. På Octavia skal du ha den ovale, lille fjernkontrollen frem tom 16-modellen, og den rektangulære typen fra facelift på 17-mod. På e-bay står det ofte feil ang dette. De har forskjellig sendefrekvens, så de virker ikke om hverandre. 
    • Hei @RuneT   Ser jo tydelige forskjeller på bildene dine av bakbremsene, det øverste av dem (dag 1) ser jo helt forferdelig ut, bakbremser som ser slik ut som dette må jeg ærlig si at jeg aldri har hatt. Det nederste bildet av bremseskiva bak ser jo vesentlig bedre ut, selv om en kan se antydninger av rusta som tidligere har vært på skivene. Verkstedene påstår mye som er riktig i teorien, men det eneste som kan forhindre rust på bremseskiver er at de er i bruk, og jo hardere oppbremsinger jo bedre er det for bremseskivene og calipere, ulempen er selvsagt at det sliter mer på både bremseklosser og bremseskiver. At bremseskivene bak er av en annen kvalitet er det ingen tvil om, foran er det større skiver i diameter, de er tykkere og ventilerte (dvs at de er doble med luft i mellom for kjøling om noen skulle lure på det). Skivene foran skal ta opp betydelig mer bremseenergi (varme) og de er jo i bruk hver eneste gang bremsepedalen blir berørt, slik er det ikke for bremsene bak. Har lest litt forskjellig om bremsekraftfordeling foran/bak fra 55/45 -----> 70/30, og da sier det seg selv at en må være veldig hard på bremsepedalen om en skal få skikkelig bremseeffekt på bremsene bak. Nedover bakker f.eks. så er det mye bedre med få harde bremsninger enn å holde forsiktig på bremsepedalen ned hele bakken, en unngår da varmgang (og glasserte skiver, det skjer mest på tunge kjøretøy) på bremseskiver og bremsevæsken, og en har også da med seg bremsene bak. Men igjen, da må en være flink til å følge med i speilet bakover. Legger ved bilder av mine bremseskiver, nå har min bil stått helt rolig i godt over 1 uke (sist i bruk 31.12.19), og sist den var i bruk så var utrolig mye salt og fuktighet på veien, likevel så ser de slik ut som dette. Slik hadde de ikke sett ut om jeg ikke hadde brukt bremsene så aktivt som det jeg gjør, de er definitivt ikke blanke det ser jeg også, men så har som nevnt bilen ikke vært i bruk på over 1 uke......... Bilen står i garasjen så det er dårlig lys, og det er (dessverre) lenge siden jeg har hatt muligheten til å vaske bil, og det synes godt på eikene til felgene........    
    • Om du har DSG kan du sannsynligvis få den gjennom der clutchwiren skal gå på biler med manuell. Det har iallefall vært tilfelle på Superb og Octavia
    • Takk for mange gode svar!  Første gongen eg merka noko til dette problemet var i sommer på veg til Italia på bilferie. Det var sommer, sol og tørre vegar, men plutseleg merka eg ein romlelyd bak når eg bremsa. Eg kjørte på adaptiv cruise (ACC) når dette skjedde. Eg la merke til at bakbremsane hadde eit slags svart belegg på seg og var ikkje glatte som frambremsane når ein kjente på overflata med fingeren (etter at dei hadde kjølt seg ned såklart😅). Gav beskjed om dette til verkstedet og dei skulle sjå på da ifm. neste service.  No har eg kjørt i over eit halv år sidan dette skjedde første gongen, og har snart passert 30 000 km. Køyre aktivt og langt når eg først køyre, og brukar bilen "skikkeleg" . Likevel er bakbremsane i betydeleg dårlegare stand enn framme. For meg ser da ut som to forskjellige stålkvalitetar som er brukt, der den "billigaste" er brukt bak. Bildene her visar tydeleg forskjell og er tatt parvis samstundes: Bakbrems dag 1 Frambrems dag 1: Bakbrems ein annan dag: Frambrems ein annan dag: Da kan jo hende at bremsetrikset med å parkere etter å ha varma bakbremsane opp hadde fungert, men da er jo litt merkverdig å måtte lage deg til denne rutinen på ein såpass dyr bil. Dette avkrefta også verkstedet skulle vera nødvendig. Eg har heller ikkje hatt ein såpass markant forskjell på fram- og bakbrems på tidlegare bilar, men da trenger ikkje bety at dette som skjer her på min bil no er unormalt for typen. Tanken som likevel slår meg  er at da er brukt bremseskiver bak av ein lavare kvalitet (legering) enn framme.   
    • Hei, skal koble opp ekstralys på min kodiaq. Jeg skal koble alt på egen bryter, men vet ikke hvor jeg får trekt kabelen. Noen som vet evt har noen bilder hvor jeg skal presse igjennom en kabel? 
    • På min kant av landet (Nord-Norge) fungerte Connect en periode i går formiddag for så å falle ut igjen. Internett (carstick) funker feilfritt.
  • Other new topics

  • Andre nye innlegg

Skodaforum Norge

Uoffisielt forum for Skoda eiere og andre interesserte

Nyttig informasjon:

Populær kategori:

×
×
  • Create New...