Gå til innhold
Steinar. a

Bruker lang tid for å få motortemperatur


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Har en Oktavia 1,9 D Dsg   2008. som bruker lang tid på og få motortemperatur.

Var innom et lokalt verksted som forteller at sitter en parkeringsvarmer vist nok i innerskjermer, Noe jeg ikke var klar over.

Hvordan kan jeg få bekreftet at den er levert med Dieselvarmer uten en tur til møller Tønsberg?.  Er det et kjent problem med sånn varmere ? 

Mvh

Steinar

 

 

Skrevet

Det er ikke ukjent at dieselmotorer bruker forholdsvis lang tid på å bli varme, mange biler er utstyrt med kjøre -og/eller parkeringsvarmer som kan gi en raskere varm motor og en varm kupé.
Det er heller ikke ukjent at feilbruk av kjøre/parkingsvarmer kan gjøre at de slutter å fungere, sirkulasjonspumpe som har satt seg og brennkammer som har sotet igjen er to av de største utfordringene. Men parkeringsvarmeren kan også låse seg om den blir forsøkt startet med for lite drivstoff eller for lav batterispenning på startbatteriet.

Det er jo bare å ringe et merkeverksted og så oppgi reg.nummer eller understellnummeret på bilen, så får du fort greie på om bilen har en ekstravarmer, og hvilken type det er :) 
Om bilen din faktisk har en drivstoffvarmer får du som nevnt da greie på, og er du heldig så kan det holde med en resetting fra et verksted så virker den igjen.  Det kan selvfølgelig være så enkelt som at en sikring har røket også, men er du uheldig så kan det hende at det er bytte av brennkammer og/eller sirkulasjonspumpe som må til.......

Om du får den til å fungere igjen, så er det i hvert fall meget viktig at drivstoffvarmeren blir brukt riktig for at den skal ha minst mulig problemer. Den skal kjøres minst 15 minutter hver gang den brukes, den bør brukes minst 1 gang i mnd hele året, på sommeren så er det jo bare å åpne vinduene og la den gå sine minutter.
Etter at den har vært i bruk, så bør kjøreturen være minst like lang (i minutter) som brenneren har vært i bruk for å lade bilbatteriet.

Skrevet

Takk for ut fyldene svar Superblll

Men burde det ikke finnes mulighet for aktivering enten i  menyen eller som knapp/ bryter ?                                                                           Lurer siden jeg ikke finner noe sånt.

Får ta en tur til Møller for og finne ut mere, eller vil en feilkode utlesing finne dette ut ?

Mvh

Steinar

 

Skrevet

Bare hyggelig @Steinar. a :) 

Det finnes i hvert fall en slik mulighet i de nyere årsmodellene, men hvilke muligheter det finnes menyen på en 2008 modell vet jeg rett og slett ikke.
Om du har en parkeringsvarmer, så er det mulig du har en knapp i dashbordet for å aktivere den, (evt en ekstra fjernkontroll på nøkkelknippet, men det tviler jeg på, for den hadde du jo selvfølgelig lagt merke til).

Mest sannsynlig så vil jeg tro at du har en kjørevarmer, som egentlig skal starte hver gang du starter bilen. Og det negatvive med dette er om en har mye småkjøring, for da er det jo sjeldent at den brukes de anbefalte (minimum) 15 minuttene for å unngå soting/koksing av brennkammeret.

Mye kan leses ut med feilkoder, og det er definitivt stedet å starte.
En tlf til et merkeverksted for å forhøre deg om hvilken ekstra varmer din bil har er likevel kanskje det beste stedet å starte, for da får du mer info og og kan lettere bestemme deg for hva du vil gjøre. En pris for feilsøking/avlesing av koder vil de nok også kunne gi deg over telefonen, for å slippe å kjøre til et verksted bare for å få info.

Det finnes jo også verksteder som er spesialister på dette med drivstoffvarmere, men det er vel likevel en fordel å vite hva slags ekstra varmer din bil har før du kontakter dem også, da er det litt pga hva som kan være feil og evt pris for utbedring jeg tenker på.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...