Gå til innhold
Rolf Kvam

Scala, SOS, ecall og frustrasjon


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter 19 år med en opel Vectra var tiden moden for et bytte.  Hyggelig selger og kort leveringstid ble avgjørende for best. av min hvite scala 1.5 aut. med

Amundsen infosystem  pluss en del flere tilvalg.  Ble levert først på desember og livet føltes veldig ok!  Inntil sist fredag da.  Satt I bilen utenfor vår store fellesgarasje og tenkte, kjøre inn eller la stå.  Det ble oppstart og fra det øyeblikket  ble bilholdet mitt, etter happy 2300km, brakt til en foreløbig noisy slutt!    Det ble tydligvis forsøkt ringt opp  i en slags SOS modus inkl. en høy stemme

som annonserte at det failed, hele tiden!  Ingen mulighet til å dempe noe, ingen sjanse til å slå av noe, og ingen radio heller.  Ringte selgeren hos Skoda og sa jeg kom, og det var det.  Rett inn på verkstedet, og der står den fortsatt!  Fikk en lånebil da, en Rapid, men det var liksom ikke det bilholdet vi hadde tenkt oss da.   Det siste jeg fikk høre før jeg forlot stedet var at de hadde sendt mail til fabrikken for å få hjelp.  ingen greidde heller å slå av stemmen som ca hvert 10 sek varslet om failed connection.   Fant dette forumet og ville lufte litt frustrasjon og kanskje håpe på litt trøst og eller høre noe matnyttig fra mere kyndige bilfolk enn meg!

Vennlig  hilsen fra Rolf, Namsosing  som bor I Vilnius på 20ende året og ellershar det bra!

 

 

Skrevet

Dette er noe jeg ikke har lest om noen gang, så dette var overraskende lesestoff.
Jeg har ingen andre forslag enn å komme med tips om Skoda-gruppa på Facebook og/eller BRISKODA
Det er en europeisk nettside med mange medlemmer, så kanskje det kan være lettere å få mer info/tips der.

Skrevet

Takk for at  du tok deg tid til  å bidra!  Det faktum at dette tydligvis er nytt og ukjent er egntlig godt nytt for meg.  Sendte mail  og

ba pent om å få litt info og Ganske så prompte fikk jeg svar at det 100% sikkert er en sw glitch som moderskipet skal sende en fiks\update på.   Vel, jeg kan jo ikke gjøre annet enn å vente,  og jeg lover på tro og ære å oppdatere  almuen om korrekt diagnose og hvilken fiks som jeg håper blir en permanent en.

vennlig hilsen fra Vilnius

Rolf

 

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen,

etter lite info og mye frustrerende venting, har det nå, iflg butikken da, blitt fastslått at det visstnok er en defect control unit

som ligger I airbag systemet som er årsaken til den elektroniske kollapsen.  Denne har nå ankommet fra moderskipet og montert inn og allt skal nå fungere, som før.  Bare en hake, denne uniten er den gamle utgaven  som fabrikken sterkt anbefaler å byte ut med en ny og oppdatert box som ennå ikke er laget men tydligvis under utvikling.   Denne nye utgaven er bestillt  og stort tålmod er visstnok påkrevd her.

Var innom I går sammen fruen som er min hjelper når min ikke så dårlig litauisk kræsjer med ubehjelpelig engelsk og de mente at jeg bare kunne ta Scalaen og kjøre lykkelig omkring I ventemodus I påvente av nye deler.  Jeg bestemte meg for å la min få stå og fortsette livet inntil videre med lånebilen som er en 3 cylindret Rapid som er ok nok.  Etter det besøket har jeg bestemt meg for å hente Scalaen tilbake og håpe på at nybilfeelingen kommer tilbake!  Så får den fiksen komme når den kommer.

Tror Selgeren Robertas vil gi meg en extra kulepenn, gul med SCALA I svart!  Og det er da noe.

 

vennlig hilsen fra

Rolf

 

 

 

Skrevet

Skal nok holde forsamlingen rimelig godt oppdatert men ingen må finne på å holde pusten  i ventetiden!  Hentet ut bilen dagen derpå og det var nok det beste jeg kunne ha gjort ja.  Samme stand som før kollapsen og det er da noe.  Etter 40 min i hendene på en hyggelig Robertas nå sist søndag i  en liten vaskehall i mitt garasjebygg, så kunne jeg igjen overta en "nybil"!  Vel anvendte 7 euro!

 

vennlig hilsen

 

Rolf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...