Gå til innhold
Stefan

Heve Skoda octavia 4x4 style


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Er det noen som har erfaring med heving av bilen? Ser det er mulig og få kjøpt klosser man monterer på tårnet, erfaring med dette? Bilen er 12,5 cm. i dag og har sett på noe for og heve med 48mm. Tanker om dette? Hvordan blir det og kjøre? 

Endret av Stefan
Skrevet

Har ingen erfaring med dette selv, men ingenting er vel det de kaller umulig.
Men om det er den rette måten å gjøre det på er vel en helt annen sak................

Dette her er nå kun min personlige mening, men jeg ville nok heller valgt å bytte til lengre støtdempere og ikke minst også lengre fjærer. Bilen vil få et helt annet tyngdepunkt, og vil nok bli ganske «duvetet» å kjøre med om du bare skal legge i mellom en kloss til toppen av den originale demperen, uten å gjøre noe annet enn den klossen. Du vil da kjøre med en fjær som hele tiden er «strukket» 48mm, og vil få en helt annen «karakteristikk» og vil nok oppføre seg litt annerledes enn hva den er tiltenkt.

Skulle jeg ha hevet en bil så mye som 48mm, så ville jeg ha byttet til både lengre fjærer og lengre dempere som er beregnet for det. I tillegg så ville jeg også ha tatt en 4 hjulskontroll etter det, for jeg vil tro at bilens hjul vil ha en litt feil hjulstilling (Camber) etter dette. Vil nok bli litt «kalvbeint» og slite mye på dekkets ytterside, om det ikke blir gjort noe med.
Men skal en evt bytte så mye som jeg nevner her, så er det nok ikke bare Camber som trenger en kontroll vil jeg tro.......

Nå er som sagt dette bare min personlig mening og oppfatning etter hva jeg har lest av andre prosjekter tidligere, når det gjelder både heving og senking av bil.

Her har nok helt sikkert både @Reparatøren og @Sjåføren mye mer kunnskap og konkrete råd/forslag og komme med, samt flere andre her på forumet også.

Høres ut som et interessant prosjekt dette her @Stefan, så hold oss gjerne oppdatert på hva du velger å gjøre :) 

Skrevet

Nei, dette har jeg ingen erfaring med. Det var en periode på 80-tallet at man hevet biler med gummiklosser man puttet inni fjærene. Helst bare bak, enten for å få stuk, eller for å hindre at bilen hang for mye ved tung last (bilen full av kompiser og øl). En farlig metode, gav masse punktlaster på fjærene og stor fare for fjæringsbrudd. 

Men du tenker sikkert på noe annet, @Stefan

Kanskje distansestykker som skrues fast over fjæren, oppe i tårnet. Det høres ikke like farlig ut, men er dette noe som f.eks er TÜV test/godkjenning på? Jeg er skeptisk til en slik bolt-on løsning som endrer bilens oppheng og mekaniske oppbygging, spesielt hvis det ikke er noen form for godkjenning. Hvis dette hadde vært en akseptert måte å endre bilens høyde/bakkeklaring, så hadde fabrikken selv brukt den selv som en billig og enkel måte å tilby forskjellige høyder.

Hvis jeg skulle løftet bilen for å få mere bakkeklaring, så hadde jeg (som @Superb lll)  heller sjekket muligheten til å bytte til fjærene og demperene som står på tilsvarende Scout-modell.  Og tatt en 4-hjulskontroll i samme slengen. Da får du omtrent samme bakkeklaring som du tenker på. 

Skrevet

Det kom vel kanskje ikke så godt frem @Sjåføren, men det jeg tenkte du muligens kunne ha kunnskaper om, var litt om konsekvenser av å heve en bil på den måten som det ble spurt om her. Og da ser det jo ut til at vi har omtrentlig de samme tankene om hvordan det burde gjøres.

14 timer siden, Sjåføren skrev:

Kanskje distansestykker som skrues fast over fjæren, oppe i tårnet. Det høres ikke like farlig ut, men er dette noe som f.eks er TÜV test/godkjenning på? Jeg er skeptisk til en slik bolt-on løsning som endrer bilens oppheng og mekaniske oppbygging, spesielt hvis det ikke er noen form for godkjenning. Hvis dette hadde vært en akseptert måte å endre bilens høyde/bakkeklaring, så hadde fabrikken selv brukt den selv som en billig og enkel måte å tilby forskjellige høyder.

Det svaret du gav her var i nærheten av hva jeg hadde i tankene, men ikke kunnskaper nok til å ordlegge på en god måte. :) 

Det du nevner her om heving av biler tidligere med klosser i fjørene @Sjåføren har jeg også sett at noen gjorde på 80 tallet, og det motsatte med klemmer for å dra sammen fjørene slik at bilen ble senket. Var ikke bare gode resultater med den løsningen heller for å si det slik.

Jeg mener fremdeles at veien å gå for å heve (eller senke) en bil på en skikkelig måte er å bytte både dempere og fjører som er godkjent til formålet, og så ta en 4 hjulskontroll etter utført arbeid. Samt så få det godkjent av SVV og stemplet i vognkortet, da er alt gjort etter «boka».
Det er slik jeg hadde gjort det om jeg skulle gjort noe med bilens understell (heving/senking), men det får selvfølgelig være opptil hver enkelt hvordan de vil gjøre det. :) 

Skrevet (endret)

Finnes vell slike "standar bakkeklaringen sett" til dagen rally biler  nå idag
Tilbake i  2002  under nordisk  bil Orientering   på   Birkelands dagene i  (da vest Agder)   var vi biler fra det nordiske landene  , kom det en  litt spesiell  finskregistrert   Mazda 323   4X4  Rally ,  som var betydelig høyere en standard ,  der fjærer og støtdempere var litt uten om det vanlige , der lenkearmene  var kuttet og forlenget  for å opprettholde samme hjulstilling  og  sporvidde .

 

Endret av Pyrorider
korrigerring

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...