Gå til innhold
torkilp

Problem med panoramatak.


Anbefalte innlegg

Har en Skoda superb 2011 mod. Med panorama soltak. Dette har med tiden blitt såpas tregt at det ikke vil gå igjen av egen maskin. Har forsøkt å smøre opp skinnene med fett uten hell, men det er såpas trangt at det er vanskelig å komme til å få smurt ordentlig. Noen som har tips til hva eller hvordan det kan løses?

Endret av torkilp
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke helt hvilken drift det er på panoramataket i din bil @torkilp, altså da tenker jeg på om motordriften av soltaket går med wire, remmer eller drev. Er det wire eller rem, så kan de jo har blitt så slakke at de ikke drar skikkelig i mekanismen lenger.

Det kan muligens være noen fremmedelementer som har lagt seg i skinnene som gjør panoramataket svært tungt å dra.
Selvfølgelig så kan det etter et visst antall år med bruk også være såpass slitt at det er noe som må byttes ut.

Det er jo en tråd til her om panoramtak (som lekker riktignok), men der ble jo hele mekanismen byttet ut pga en ulyd. Men ulyder kommer jo også av en årsak, at ting har gått tørt eller er skadet/skjevt er vel gjerne de mest kjente årsakene.
Poenget mitt med å nevne den tråden var at det kanskje har skjedd noe med skinnene til panoramataket ditt den siste tiden som har gjort at det nå går merkbart tregere enn tidligere, og da er det ikke så sikkert at det vil hjelpe med kun å smøre det opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som det er blitt verre og verre med tiden, merker også selv en knirkelyd når den går opp og igjen (høres mistenkelig ut som tørr gummi mot metall). Det kan virke som det er wiredrevet, uten at jeg har sett det. Men kan avkrefte slakke i reim, da det går litt igjen, før det går litt tilbake igjen, slik som vindusheis fungerer om noe er i klem, noe som tyder på at det går treigt.

har sett et par videoer på YouTube, der de tar ned hele taktrekket innvendig, og senker hele panoramataket, med glass, skinner, motor og alt ned inn i bilen, før de tar det ut bakluka.. Så jeg lurer egentlig på om det finnes en enklere måte å komme til skinnene enn dette på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...