Gå til innhold
farnol

Nettskillevegg/delingsnett


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg søker på nettet etter brukt Superb stasjonsvogn, og er blitt i tvil om nettskilleveggen er pluss eller ikke. På det britiske forumet sies det at du ikke kan legge ned 60% av seteryggen når du har nettet montert, bare 40% eller hele. Det sies også at utløserne for seterygg i bagasjerommet er i praksis ubrukelig med nettet montert. Stemmer dette? 

Så langt jeg kan se i beskrivelsen av tilleggsutstyr kan nettet fjernes uten verktøy. Når det er fjernet, står det da noen festebraketter som påvirker baksetedelingen, eller blir det som å ikke ha nett som opsjon i det hele tatt? Jeg ser i utgangspunktet først og fremst for meg at nettet brukes bak forsettene når jeg har nedlagte bakseter, og kanskje ikke i det hele tatt mellom bakseter og bagasjerom. Er det en enkel sak å montere og demontere nettet, slik det tilsynelatende kan se ut? 

Skrevet

Delingsnettet er nå en meget positiv innretning etter min mening.

Det kan benyttes med både nedfelt og oppfelt bakseterygg. Når bakseteryggen er oppe, så er det meget praktisk å bruke og en sikkerhetsanordning om en fyller lasterommet høyere enn bakseteryggene, slik at lasten ikke kommer inn i kupeen ved en oppbremsning. 
På samme måte beskytter det når en har nedfelte bakseterygger.

Det er enkelt å fjerne, og det sitter ikke igjen noe som helst på bakseteryggen etter hva jeg husker (er ikke 100% sikker på dette), men det kan jeg sjekke nærmere om du ønsker det?

Det som er litt synd er at det ikke er oppbevaringsrom til hverken lasteromstrekket eller delingsnettet om en skal felle ned bakseteryggene og trenger hele lasterommet til større kolli som skal fraktes. Det kan riktignok legges på gulvet i baksetet før en legger ned bakseteryggen, men det er ikke noe jeg synes er helt ideelt, om en har dobbelt gulv i lasterommet (tilleggsutstyr) så er det mulig det kan legges under der, men det vet jeg ikke om det er fysisk plass til (jeg har ikke dobbelt gulv på min bil).

Nedfelling av bakseteryggen fungerer slik det skal fra lasterommet (på min bil i hvert fall), men det stemmer det du skriver om at det er enten 40 delen eller hele bakseteryggen som kan felles ned når delingsnettet er montert på baksiden av bakseteryggen. 

Har den tredje bilen med delingsnett nå, og det er noe jeg hadde valgt som ekstrautstyr om det ikke hadde fulgt med til den utstyrsutgaven av Superb som jeg har i dag.

Se forøvrig skjermbilder fra instruksjonsboken til min Superb (2019),

127037423_Skjermbilde2020-04-13kl_22_07_21.thumb.png.f19b1e0fb3be2c6e33aefe037040caac.png1359066493_Skjermbilde2020-04-13kl_22_07_34.thumb.png.5de2c61d019ace05d895681d4b96929b.png

Skrevet

Takk for et raskt og instruktivt svar. Jeg er ikke opptatt av om det sitter noe igjen på bakseteryggen i og for seg, bare om setedelene 60/40 kan legges ned uavhengig så snart nettet er fjernet uten verktøy. Jeg har ikke sett noe om delingsnettet og ddobbeltgulv, bare at bagasjeromstrekket kan stues under dette. Det virker ikke å være så mange biler med dobbelt gulv på Finn, i alle fall basert på bildene. Det virker heller ikke å være noe som nevnes spesifikt i annonsene i de få tilfellene det ser ut til å være dobbelt gulv på bildene. 

Skrevet

Bare hyggelig :) 

Nei, det er ikke behov for noe som helst verktøy for å fjerne delingsnettet, men som nevnt, så husker jeg ikke helt om det sitter igjen noen festebøyler e.l. på bakseteryggen når det er fjernet.

Når delingsnettet er fjernet så kan begge delene av bakseteryggen felles ned helt uavhengig av hverandre.

Om en bil har dobbelt gulv i lasterommet eller ikke, synes godt på bilder av lasterommet.
Er gulvet i samme høyde som lastekanten så er det dobbelt gulv, er derimot gulvet ca 10 cm lavere enn lastekanten til lasterommet, så er det ikke dobbelt gulv.

Har dobbelt gulv,

68608056_Skjermbilde2020-04-13kl_22_51_17.thumb.png.4810d47e73b13670cac2e60b9c4392e6.png

Har ikke dobbelt gulv,

1561373836_Skjermbilde2020-04-13kl_22_51_56.thumb.png.a15ad77eb8d18429f2a855d522f490ca.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...