Gå til innhold
Fagerdaal

Kjøp av Superb, svakheter?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Vurderer for tiden ny bil, og valget står mer eller mindre mellom Superb og Passat alltrack, i årskullet mellom 16-18 modell, med alt fra 40-80.000km på telleren. 

 

Er det noen svakheter på disse superb'ene som man bør være obs på, eller noe annet du/dere vet om? 

 

Setter pris på alle svar :-) 

Skrevet (endret)

Jeg har min andre Superb lll nå, så litt har jeg erfart med denne generasjonen av Superb.
Noen større utfordringer har jeg ikke hatt, men noe skjer det jo likevel.

Den første jeg hadde var Superb Style 2016 1,8/180 TSi DSG 7 som jeg kjøpte ny Mars 2016. 

Det var litt irritasjon over lasteromstrekket som ikke ville trekke seg tilbake i kulda, så det ble byttet og burde egentlig vært byttet en gang til, men da hadde jeg allerede bestilt annen bil.
I tillegg så var det en del knirking i forstilling når det var kaldt, det var foringene til stab.stag. De ble smurt opp, og da ga de lydene seg.
Ellers så var jeg ikke helt god venn med de adaptive lysene på den bilen, for det venstre lyset foran lyste vel mye til venstre og da langt over i motgående kjørefelt, men de kontrollerte dette flere ganger uten at det ble gjort noe, for det var innenfor toleransegrensene.

En annen ting som irriterte meg litt var valg av DSG kasse fra fabrikk, det var satt inn en tørrplateclutch kasse som har en begrensning på 250nm, og motoren var nedtunet fra 320nm og ned til 250nm, bare for å passe til den DSG kassa, i stedet for å sette inn en oljefylt kasse som tålte motorens opprinnelige dreiemoment. Men det er jo en klart dyrere DSG kasse, veier mer, så da ville det ha gjort at denne bilen hadde hatt et høyere utslipp og en høyere pris.

Denne bilen hadde jeg i rett over 2 år, og den hadde kjørt ca 45.000km når jeg byttet den inn sommeren 2018.
Ellers så var det vel ikke så mye mer som var feil på den bilen etter hva jeg kan komme på i farta.

======================

I dag har jeg en Superb L&K 2019 2,0/190 TDi 4x4 DSG 7, den kjøpte jeg ny August 2019 og har i skrivende stund nylig passert 17.000km.

Her har det vel vært noe mer, men likevel ikke de store utfordringene, mest tidkrevende irritasjonsmomenter, i form av det at det tar tid å besøke verkstedet først for feilsøking, og så en ny time for utbedring.

Først mistet jeg  frontassist systemet, adaptiv cruicekontroll, skiltgjenkjenning, etc.
Her måtte det feilsøkes og fikk så ny time for kalibrering av hele frontassistsystemet.
Etter at det ble utført så har det ikke vært mer feil på dette.

Det er en ulyd fra den ene støtdemperen bak som kommer og går litt, den er mest fremtredende når det er kaldt og bilen kjøres i Sport modus med demperene, har adaptivt understell.
Verkstedet har hørt lyden de også, men den ga seg før de fikk lokalisert den og tatt opp en lydfil av den lyden. For det må til før de får godkjenning fra fabrikken til å bytte den.
Nå som det er varmere i været så hører jeg den bare av og til, men aldri lenge nok til at jeg har fått tatt opp en lydfil av lyden. Men den kommer nok muligens tilbake til høsten/vinteren vil jeg tro, så da får jeg ta det videre da.

Høyre frontlys låste seg i en posisjon som gjorde at det bare lyste ned i bakken. Bilen varslet så at det var feil på adaptive frontlys, og at høyre fjernlys ikke virket/måtte kontrolleres.
Dette fungerte som det skulle dagen etter, men feilen kom tilbake igjen med det samme resultatet. Nå varte feilvarslingen i flere dager, før det på nytt ga seg. Ble enige med verkstedet at de skulle sjekke dette samtidig som jeg tok en selvvalgt oljeskiftservice på bilen. I mellomtiden så var det litt sporadisk med varslinger om feil på dette lyset.
Etter at oljeskiftservicen var gjort, og de koblet bilen til sin pc, så ble det funnet feil på motoren til det høyre frontlyset. Så det må da byttes, det er bestilt nytt og skal byttes om noen dager.
Da må støtfanger foran av, lyset må byttes, fanger på igjen, og så må hele front assistsystemt på nytt kalibreres.

Hele infotainment skjermen har også gått helt svart et par ganger, og også «frosset» slik at den ikke har reagert når en har trykket på den. Dette har gitt seg etter å ha stoppet motoren og startet bilen på nytt igjen. Alt kunne kontrolleres fra rattet mens skjermen ikke fungerte, men det er jo ikke så enkelt å se hva en gjør når skjermen ikke viser noe/eller ingen forandring.

Verkstedet jeg benytter er jeg meget fornøyd med, de er utrolig hyggelige og i møte kommende. Så det er jeg veldig fornøyd med, men synes det er litt tidkrevende og irriterende med flere turer til verkstedet for hver ting. Jeg forstår hvorfor det er slik, men det gjør likevel ikke at det er mindre tidkrevende for meg.........

Ville jeg så anbefalt noen å kjøpe en Superb, ja så absolutt.
Jeg hadde gjerne bestilt meg en ny igjen jeg om økonomien (og fruen) hadde tillatt det, er veldig fristet av Superb 2,0/272 TSi 4x4, men det er dessverre litt for kostbart for meg og sparegrisen min ;) 

======================

Nå vet ikke jeg hvilken type Superb du ser etter @Fagerdaal ?
For det finnes jeg flere utstyrsutgaver, og ikke minst flere type motorer og drivlinjer tilgjengelig.
Leser jo at du også vurderer Passat Alltrack, så da regner jeg vel nesten med at det er en Superb med 4x4 du ser etter?

Vi har jo alle forskjellige krav og ønsker, men etter å ha erfaring fra to Superber, så vil jeg anbefale deg å velge en bil med en del utstyr i, og ikke de minste motorene.

Av utstyr så mener jeg at Canton lydanlegg, adaptivt understell, webasto, mørke vinduer fra B stolpen og bakover, metallic lakk, el.justerbare seter foran, oppvarmede seter bak, hengerfeste er vesentlig at er med. Reservehjul er også noe jeg setter pris på er der.
Det gjør bilen mer komfortabel og noe av dette gjør også noe med utseendet.

Andre vil selvfølgelig ha andre utstyrsprioriteringer, men dette er etter min mening noe som virkelig gjør at bilen holder seg mer populær og ikke minst også gjør den mer artig å kjøre. Slike ting betyr for meg også noe for den totale kjøreopplevelsen, men der er vi selvfølgelig alle forskjellige :) 

I utstyrsutgaven L&K så er det meste inkludert, men sjekk likevel om det er vinterpakke på bilen, dvs bl.a. webasto og oppvarmet baksete.
Hengerfeste er også tilleggsutstyr, så det må du også sjekke om er der, for det er utrolig kostbart å ettermontere på enkelte av bilene. For om det ikke er der fra fabrikk, så er det enkelte biler det må ettermonteres oljekøler på i tillegg, og da begynner virkelig kronene å rulle........ 

Mange er også veldig begeistret for panoramatak, men det er noe jeg ikke vil ha. Det er vel en av tingene det virkelig kan være utfordringer med med tanke på vannlekkasjer, fra tette dreneringsrør til ødelagte pakninger rundt selve panoramataket.
Så bil med slikt tak er ikke noe jeg vil ha, men der er det selvfølgelig mange forskjellige meninger, så det får være opp til enhver hva de ønsker der.

Ellers så hadde jeg vært nøye med at alle servicer var fulgt opp, og at bytte av olje på DSG kasse var utført.
Samt også bedt om oljebytte på Haldex og diffene både foran og bak, samt rens av sil til Haldex før kjøp av bilen, om bilen har 4x4 selvfølgelig.
Dette her gjelder da også for Passat om den har 4motion (4x4).
Service på panoramataket er også noe jeg ville ha bedt spesifikt om før levering om den bilen du velger skulle hatt det, for det er ikke en del av servicepunktene, og da er det spesielt dreneringskanalene jeg tenker på, samt også sjekk av pakninger og smøring av skinnene.

Så bare et lite tilleggstips, sommerdekk fra Pirelli, nærmere bestemt Pirelli Cinturato P7 er et (dessverre) ofte levert dekk til Skoda Superb og det støyer ganske mye.
Så om det er slike dekk på bilen og de begynner å bli slitt, så forlang andre dekk på bilen. Velg da et bedre kvalitetsdekk med tanke på dekkstøy, for det betyr også en del for kjøreopplevelsen etter min mening.

Lykke til med valg av ny bil @Fagerdaal, og informer gjerne litt mer om hvilken type Superb du vurderer og ikke minst hva du har valgt etter hvert :) 
 

EDIT:

Har lagt til noen flere opplysninger, som jeg har kommet på,

Jeg skrev tidligere om at bilen bør ha fulgt opp service, og det er viktig med tanke på den resterende garantien, men der må du inn til enten en merkeforhandler eller et annet verksted som har tilgang til bilens opplysninger digitalt.
Disse bilene du vurderer har kun digitalt servicehefte, og det er da umulig for neste eier å vite hva som er utført av service/reparasjoner, om det ikke liger kvitteringer i bilens mappe fra tidligere eier(e).
Appen Mitt Bilhold som både VW og Skoda benytter, viser hva som er gjort/utbedret og alle ting som er registrert digitalt, men det vises ikke hva tidligere bileier(e) har fått utført, og det er pga personvern.

Skvettlapper foran og bak er en stor fordel, de er små og ganske diskre, men beskytter likevel kanalen foran og underkant av fangeren bak ganske bra, slik at klarlakken ikke nærmest blir «sandblåst».. Men mot søle og skitt hjelper de ikke så mye, til det er de for små.

Oppvarmet frontrute er også et stort pluss, selv om bilen har webasto.
For webasto bør ikke benyttes om en bare skal ut på en liten kjøretur. Den bør benyttes minst like lenge som kjøreturen skal vare, og minimum 15 minutter, slik at brennkammeret og sirkulasjonspumpen ikke soter igjen.
Kjøreturen bør helst vare lenger enn webasto har vært i bruk, slik at startbatteriet blir ladet.
Webasto bør også benyttes minst 1 gang i mnd gjennom hele året, for at bl.a. sirkulasjonspumpa ikke skal sette seg.

Feil på ledningsnett i mellom bil og bildør (altså i døråpningen) er noe som skjedde mer på tidligere utgaver fra VAG, men det forekommer enkeltvis på noen biler fra VAG i dag også.

Andre ting som bør sjekkes er bl.a. zinkslipp, Superb er ikke den modellen fra VAG som er mest plaget med dette, men det forekommer.
Her er det som regel svært vanskelig å få gjennomslag for utbedring av VAG/Møller, for de har en veldig tendens til å få dette til å komme av ytre påvirkning.
Men det vil jo kunne være et forhandlingsspørsmål før en evt kontraktsinngåelse underskrives, sammen med evt service, nye dekk, osv......

Zink/lakkslipp forekommer også hos flere andre bilmerker, bare så det er nevnt, og den mangelfulle utbedringen er dessverre ganske lik hos de fleste.

============

Jeg har flere kollegaer som kjører VW og Passat privat, og jeg får inntrykk av at nyere Skodaer er litt bedre enn VW når det gjelder kvalitet, men det er selvfølgelig ikke slik at noen biler/bilmerker er spart for feil/problemer, det forekommer dessverre hos de fleste.
Men det er jo hva forhandlere gjør med dette og hvordan de tar deg i mot som kunde som betyr noe.

Der er det nok noen forhandlere/verksteder som har litt å gå på, men det gjelder heller ikke bare hos VAG/Møller.
Jeg jobber i et firma hvor vi har noen hundre arb.biler, og Toyota, Mercedes, Ford, Peugeot er dessverre ikke noe annerledes enn VAG der, dette er bilmerkene vi har flest arb.biler fra.........

=============

Ellers så er jeg som sagt meget fornøyd med Skoda, jeg har den tredje nye Skodaen min nå siden 2016, og det har jo kun vært noen små bagateller, selv om teksten både er lang og inneholder noen forskjellige saker.

Min neste bil også ganske sikkert en Skoda, for totalt sett er jeg meget fornøyd.

Bilen jeg har i dag er min 18. bil siden jeg tok lappen, så ja, jeg mener i hvert fall at jeg har et visst sammenligningsgrunnlag for det jeg skriver her ;) 

 

Endret av Superb lll
Skrevet

Takk for utfyllende svar! Greit å få vite litt på forhånd om disse! 

Ser fortrinnsvis for meg L&K-utgave, 2.0TDI 190hk, med 4x4. 

4x4 og bl.a webasto anser jeg som et "must" oppe i kalde og snørike nord. Har i tillegg gått til innkjøp av bolig på en snørik plass. 

 

Hvordan er det adaptive understellet? Er det gassdempere? Hvordan er holdbarheten på disse? Har luftfjæring på nåværende bil, og ikke akkurat billig og reparere dette. 

 

Det som trekker meg litt mot Passat Alltrack, er den ekstra bakkeklaringen, og litt småting som LED-lys, og active info display bl.a.

Skrevet (endret)

Helt ærlig så høres det jo ut som en VW Passat Alltrack er et bedre valg for deg @Fagerdaal med tanke på hvor du bor, og ikke minst hvor du skal kjøre. Om den er slik Octavia Scout er, hvilket jeg tror, så har den jo ikke bare et forhøyet understell, men også «skliplater» under fangeren både foran og bak, og i tillegg ekstra beskyttelse for drivverket.

Personlig så liker jeg Superb bedre enn Passat, både for utseendet, men også med tanke på komfort/sittestilling.
Men Superb kan ikke leveres slik du ønsker for de årsmodellene du vurderer, så jeg  tror som sagt likevel at Passat Alltrack vil være et bedre valg for deg.

En Superb L&K leveres jo med DCC som std, og det senker bilen med 10mm i forhold til høyden på std understell,, og det er vel det siste du trenger, etter hva du beskriver.
Det finnes også muligheter for å velge Superb med forhøyet understell, men da er det uten DCC, disse bilene finnes det heller ikke så mange av. Ikke kler den så godt det utseendemessig, for det blir litt «bil på stylter», der treffer igjen Passat Alltrack mye bedre etter min mening.

Superb kan i dag leveres som Scout utgave, og da er den slik som Passat Alltrack er. Men da snakker en jo om en 2020 modell, og da blir det selvfølgelig også helt andre priser.

Når det gjelder DCC som jeg ser at svært mange Passat Alltrack også leveres med, så er det visstnok en ventil som justerer hardheten på demperen etter hva som er justert inn for kjøremodus, og så er det også sensorer som føler på dette og gir signaler til denne ventilen. Det er hva jeg har fått svar på fra forhandler/verkstedet når jeg spurte om dette.
Jeg har ikke funnet noen indikasjoner på at det er mye feil på DCC understellet når jeg leser her på forumet eller i Skoda gruppen på FB, men nå er det jo ikke alle feil det blir skrevet/rapportert om heller. Jeg har jo en lyd fra DCC understellet på min egen Superb, men om det er fra selve demperen, et fjørbeinslager eller noe annet vet jeg ikke. Det var ikke noen slike lyder fra min forrige Superb så lenge jeg hadde den. Men jeg har lest i noen tester at det er noen testkjørere/journalister som skiver om lyder fra understellet i enkelte situasjoner.

Om dette er gassdempere eller oljefylte dempere vet jeg ikke. Jeg fant ikke så mye info om dette heller ved et lite Google søk, men jeg hadde ikke tid til å lete så veldig heller om jeg skal være helt ærlig.

Nå benytter jo VW og Skoda stort sett den samme teknologien og mange av delene om hverandre, så et DCC understell er nok likt for begge disse bilene vil jeg tro.

Jeg fant et bilde av DCC delene fra VW, og noe en person hadde skrevet på et forum som omhandlet Passat GTE med DCC, men hans kunnskapsnivå eller hvor han har denne infoen fra vet jeg ikke.
Jeg legger ved skjermbilder av dette, så kan du se selv.

210681260_Skjermbilde2020-04-20kl_13.30_13.thumb.png.c12760a9c172c12e75dfa6036e06bc37.png1749823002_Skjermbilde2020-04-20kl_13_31_19.thumb.png.f33ead3502d6cfaf043166b17137f488.png

Endret av Superb lll
  • 9 måneder senere...
Skrevet

Kanskje litt sent, men bedre sent enn aldri!

Valget falt på en 17-modell Passat Alltrack i juni i sommer, og er sålangt veldig fornøyd! Og sikkert som mange andre ser jeg i dag at jeg angrer litt på at det ikke ble en Superb, men dette er nok bare for at jeg har fått "prøvd" Alltracken nå, og allerede lyst å prøve noe nytt😅 Allerede klart å fått 17.000km bak rattet på den til nå, hvorav 3500km var på norgesferie med 1900kg campingvogn bak, suveren dragbil! 

Litt kjedelig at det er grønt gress oppe i nord enda, og ikke fått testa ut "vinterbilen" skikkelig enda.

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
    • Leter meg grønn og blå etter bilbur til hunden som og passer i vår Skoda Octavia 2014 modell.  Hund str stor, som en stor schäefer eller stor boxer, han er nesten 70 cm i skulderhøyde. Finner ikke bur som både passer han og bilen. Har nedsenket bagasjerom.  Noen som har erfaring eller tips?
    • Litt sent svar... Har hatt to stk type III hvor sirkulasjonspumpa er defekt. Denne sitter under innerskjermen høyre side ved siden av Webastoen. Kjøpte begge på Autodoc. Hjelper ikke å slette feilkode på denne, den må "låses" opp på en feilkodeleser som takler det.
    • Skoda Superb 2011. Fra å fungere feilfritt har Columbus lyd- og navigasjonssystemet plutselig sluttet å virke. Verken skjerm eller knapper på sidene av skjermen responderer. Knappene på rattet til å styre lyd med er også døde. Eneste som virker er av/på-knappen og cd-spilleren ettersom den starter automatisk. System-reset med knapper fungerer ikke ettersom knappene er blitt inaktive. Har noen tips til noe som kan forsøkes?  Om systemet er kaputt er det dyrt å kjøpe ny Columbus, og å kjøpe brukt innebærer risiko for at det samme skjer igjen. Vet noen om alternative lydsystemer som passer inn fysisk?  
    • Har kjøpt en Superb 2013 mod diesel som  ligger inne med noen feil koder og cruis kontroll som ikke virker. Feilkodene som kommer og som ikke kan slettes er  B121112 B115411 U000200 B105F13 B111A13 P056800 U11300 Har hørt at feil koder kan medføre at blant annet cruis kontrollen ikke virker. Mener å huske at jeg hadde samme feilen på en Golf jeg hadde for noen år siden men klarer ikke å huske hva løsningen blei men den fungerte på slutten. Kan noen komme med tips.
    • Hei! Jeg har problemer med min Skoda octavia 2014 modell 4x4 diesel    har fått opp en blinkende lampe som tydeligvis skal være forvarmer dieselmotor. Så kom vanlig motorlampe opp så bilen går i nødmodus. Har fått opp 2 feilkoder som jeg legger ved her på bildet. Er det noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre? 
    • Hei! Jeg har fått samme varsel på Skoda Octavia 2019 mod. Det kom på vei til hytta, men var borte dagen etter. På hjemveien etter ca en time kom det tilbake igjen, og etterhvert virket kun oddetalls-gir. Skoda-verkstedet har ikke tid før om to uker. Kan bilen brukes som normalt (korte turer) fram til det...?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...