Gå til innhold
JLafton

JLafton's 2019 Superb stv L&K 190tdi dsg 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag ble ny bil bestilt.:D

Valget falt på en superb stv L&K 190tdi dsg 4x4 i fargen Quartz Grey metalic og sort skinn 

Av ekstrautstyr fra fabrikk ble det.

-foldbart hengerfeste

-sort taktrekk

-delingsnett

-varmetråder i frontrute

-solgardin sideruter 

-ventilerte seter

-massasje førersete 

-premium phonebox 

-digitalt instrument panel 

-Ratt med F1 og varme

-utvidet garanti 

-19 trinity anthracite

-reservehjul.

Det ble også bestilt med skvettlapper forran og bak, beskyttelses folie bak, bagasjeromsmatte og 18"cassiopeia piggfritt

 

Gleder meg kjempe masse til å få ny bil.

Har hatt en 2012 octavia L&K og 2015 octavia rs før, så er veldig fornøyd med skoda fra før.

 

Endret av JLafton
  • Lik 2
Skrevet

Hei.

Takk for det. Gleder meg kjempe masse :D

Selger ble ganske overasket da han la inn bestilling og fikk status ok med produksjon uke 42 :D

Skrevet (endret)

Som jeg har sagt i andre tråder her inne driver jeg selv med bilpleie.

Men slik det ligger ann nå har jeg rett og slett ikke tid å mulighet til å behandle denne bilen når den kommer -_-

Det er jo slikt det er med håndverkere skjennerelt. Får ikke gjort noe hjemme xD

Så da blir den satt bort for å få seg en virkelig god coating fra Max Protect. Bil får først ett lag UNC V1 så ett lag UNC R 1,5. Alle 8 felger blir behandlet med UNC V1 og UNC V3.

Interiøret skal jeg få tid til å behandle selv med produkter fra Colourlock.

Skal også ta understelsbehandling, men får høre hvem forhandler anbefaler.

Endret av JLafton
  • 1 måned senere...
Skrevet

Takk for det 😀

Skal komme med bilder etterhvert.

Fått vert på en langtur i dag, utrolig behagelig bil å kjøre.

Nå er det bare Lakkbehandling igjen, men lakk må få gasset fra seg først.

Skrevet

Ja Superb er en flott bil og kjøre, det er meget god kjørekomfort i den bilen. 😊 Jeg savner til tider 2016 Superben jeg hadde, men blir jo bedre og bedre venn med Octavia også nå 😊

Såfremt jeg ikke bommer helt i forhold til hva jeg så i Skoda gruppa på Facebook i går, så kan jeg med trygghet anbefale deg en tur til Boss of Gloss, der vet de veldig godt hva de driver med når det gjelder bilpleie og sluttfinish på bilen 😊

Skrevet

Noen bilder fra en  duggfrisk morgen av bilen.

Må jo bare skryte av bakseteplassen, jeg er selv 197cm og sitter bekvemt bak meg selv i superben. Dette var også noe av kravet da ny bil skulle kjøpes med tanke på barnesete bak meg.

16179988-6B5C-4318-A070-8A78CE81E79A.jpeg

95C18F2A-59C6-4D5C-A92E-CF15E713AA1C.jpeg

EEA4D324-2CEC-446E-9466-489B44D442A4.jpeg

62642DAE-A321-4C5E-999D-F4E5FC12DE5E.jpeg

973D91CA-4932-419D-9A1C-054559E9AAC6.jpeg

  • Lik 2
Skrevet

Ser veldig flott ut denne Superben her @JLafton 😊

Plassen er det i hvert fall ikke noe å si på, den er enorm i både for -og bakseter og ikke minst i lasterommet. En stødig og meget komfortabel bil er det også, jeg for min del hadde DCC understellet ca 99% av tiden i sportmodus, andre innstillinger synes jeg rett og slett ble for myke. Bilen ble for «duvete/gyngete» etter min mening, men det skal du selvfølgelig få danne deg dine egne erfaringer og meninger på 😊

Med tanke på skiltet ditt så ser det vel ut til at vi kanskje kjører en del på de samme veiene også, men det er klart at en bør jo ikke bo/kjøre i det området bilen er registrert heller da selvfølgelig 😉 

Skal bare komme med et lite tips til deg (om du ikke allerede har gjort det), når du leverer bilen til detaileren som skal beskytte lakken på din nye bil, så anbefaler jeg deg deg å fjerne bokstavene på bakluka. Det gir et mye «renere» utseende, og gjør det mye enklere å holde det rent, og det vil heller ikke samle seg så mye salt/skitt i mellom alle disse bokstavene. Jeg har fjernet alt bortsett fra det runde Skoda merket, og det kommer jeg til å gjøre på samtlige av bilene jeg kjøper/bestiller heretter også, bare et lite tips/forslag som sagt 😊

Skrevet

Takker.😊

Kommer nok til å bruker sport og normal litt etter forholdene. Comfort blir for mykt syntes jeg.

Jeg holder til i der skiltet er fra ja 😎

Når det gjelder emplemer så skal alt på bakluken untat logo fjernes, det samme skal L&K logoen på sidene.

Måtte jo ta en vask i dag 😁

990A8450-DE51-4380-8103-33E31D09CD55.jpeg

Skrevet

Ser ut til at du allerede har en god plan når det gjelder fjerning av emblemer ja 😊

Har vasket både privat -og arbeidsbil i dag jeg også, det var veldig fint å få gjort det. Fint at det endelig ser ut til at vi kan være fri for nedbør de nærmeste dagene, bare de nå ikke skal begynne å søle til veiene med salt siden det nå kommer kuldegrader.......

Skrevet

Man får ro i sjela av å vaske bilene 😁 

Desverre er jeg redd for at den saltdritten er på  veiene iløpet av natta 😩

Har bestilt meg led pærer til tåkelys, led til lys under dører og led til innvendig bakluke. Må pimpes litt denne familetralla 

 

Skrevet

Ja helt enig, det er en sann fornøyelse å se at glansen kommer tilbake etter en vask. 😊

Tok en liten «spansk en» i dag ved at jeg la på en «latmannsvoks» (våtvoks), men du verden så blankt det ble igjen. Lakken trengte en liten oppfriskning på sidene, så det hjalp veldig 😊

Hvor har du bestilt pærer fra da @JLafton?

Og har du bestilt pærer med canbus, slik at du slipper feilmeldinger?

Skrevet

Jeg bruker stort sett å booste opp effekten regelmessig med Koch Chemi Protectorwax i skumkanonen. 😀

Til tåkelys bestilte jeg Philips sine led pærer hos Extralys.no resten ble bestilt hos superskoda.com. Regner med det ere canbus vennlig. Men har VagCom så kan kode om.

Skal nok inn med VagCom å se hva jeg kan kode en dag.

Skrevet

Jeg skal investere i litt bedre bilpleie produkter neste vår, etter at vårpussen blir satt bort til en som virkelig kan dette.  Så får en saumfare nettet litt bedre i løpet av vinteren for å finne seg noen gode produkter, må også investere i en ny HT spyler til våren, nå er det nesten ikke trykk igjen i den gamle spyleren jeg har, så får se om en kanskje kan få til en god og fordelaktig pakkeløsning på alt sammen, men det får som sagt bli til våren  😊

Superb er visst ikke så enkel å kode om som Octavia er etter hva jeg leser, det er lagt inn en del «sperrer» som krever enda mer avansert programvare etter hva jeg har lest meg til. Men det har du garantert mer peiling på enn meg, for jeg er for pingletet til å kode om noe som helst på egenhånd. Jeg har fått forhandleren til å kode slik at jeg har tente baklys også sammen med LED stripene foran, og det er vel stort sett det som kommer til å bli kodet på denne bilen mens jeg eier den 😊

Skrevet

I dag kom Philips led pærene i posten. Fikk montert dem og testet, det ga ingen feilmelding og ble mye bedre lys samt at dere passer mer inn mot resten av bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...