Gå til innhold
JLafton

JLafton's 2019 Superb stv L&K 190tdi dsg 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I dag ble ny bil bestilt.:D

Valget falt på en superb stv L&K 190tdi dsg 4x4 i fargen Quartz Grey metalic og sort skinn 

Av ekstrautstyr fra fabrikk ble det.

-foldbart hengerfeste

-sort taktrekk

-delingsnett

-varmetråder i frontrute

-solgardin sideruter 

-ventilerte seter

-massasje førersete 

-premium phonebox 

-digitalt instrument panel 

-Ratt med F1 og varme

-utvidet garanti 

-19 trinity anthracite

-reservehjul.

Det ble også bestilt med skvettlapper forran og bak, beskyttelses folie bak, bagasjeromsmatte og 18"cassiopeia piggfritt

 

Gleder meg kjempe masse til å få ny bil.

Har hatt en 2012 octavia L&K og 2015 octavia rs før, så er veldig fornøyd med skoda fra før.

 

Endret av JLafton
  • Lik 2
Skrevet

Hei og velkommen til forumet @JLafton :) 

Gratulerer med bestilling av noe som ser ut til å blir en meget flott utgave av Superb, så her har du virkelig noe å se frem til :)

 

Har du fått forespeilet en ca dato for levering enda eller?

Skrevet

Hei.

Takk for det. Gleder meg kjempe masse :D

Selger ble ganske overasket da han la inn bestilling og fikk status ok med produksjon uke 42 :D

Skrevet (endret)

Som jeg har sagt i andre tråder her inne driver jeg selv med bilpleie.

Men slik det ligger ann nå har jeg rett og slett ikke tid å mulighet til å behandle denne bilen når den kommer -_-

Det er jo slikt det er med håndverkere skjennerelt. Får ikke gjort noe hjemme xD

Så da blir den satt bort for å få seg en virkelig god coating fra Max Protect. Bil får først ett lag UNC V1 så ett lag UNC R 1,5. Alle 8 felger blir behandlet med UNC V1 og UNC V3.

Interiøret skal jeg få tid til å behandle selv med produkter fra Colourlock.

Skal også ta understelsbehandling, men får høre hvem forhandler anbefaler.

Endret av JLafton
  • 1 måned senere...
Skrevet

Takk for det 😀

Skal komme med bilder etterhvert.

Fått vert på en langtur i dag, utrolig behagelig bil å kjøre.

Nå er det bare Lakkbehandling igjen, men lakk må få gasset fra seg først.

Skrevet

Ja Superb er en flott bil og kjøre, det er meget god kjørekomfort i den bilen. 😊 Jeg savner til tider 2016 Superben jeg hadde, men blir jo bedre og bedre venn med Octavia også nå 😊

Såfremt jeg ikke bommer helt i forhold til hva jeg så i Skoda gruppa på Facebook i går, så kan jeg med trygghet anbefale deg en tur til Boss of Gloss, der vet de veldig godt hva de driver med når det gjelder bilpleie og sluttfinish på bilen 😊

Skrevet

Noen bilder fra en  duggfrisk morgen av bilen.

Må jo bare skryte av bakseteplassen, jeg er selv 197cm og sitter bekvemt bak meg selv i superben. Dette var også noe av kravet da ny bil skulle kjøpes med tanke på barnesete bak meg.

16179988-6B5C-4318-A070-8A78CE81E79A.jpeg

95C18F2A-59C6-4D5C-A92E-CF15E713AA1C.jpeg

EEA4D324-2CEC-446E-9466-489B44D442A4.jpeg

62642DAE-A321-4C5E-999D-F4E5FC12DE5E.jpeg

973D91CA-4932-419D-9A1C-054559E9AAC6.jpeg

  • Lik 2
Skrevet

Ser veldig flott ut denne Superben her @JLafton 😊

Plassen er det i hvert fall ikke noe å si på, den er enorm i både for -og bakseter og ikke minst i lasterommet. En stødig og meget komfortabel bil er det også, jeg for min del hadde DCC understellet ca 99% av tiden i sportmodus, andre innstillinger synes jeg rett og slett ble for myke. Bilen ble for «duvete/gyngete» etter min mening, men det skal du selvfølgelig få danne deg dine egne erfaringer og meninger på 😊

Med tanke på skiltet ditt så ser det vel ut til at vi kanskje kjører en del på de samme veiene også, men det er klart at en bør jo ikke bo/kjøre i det området bilen er registrert heller da selvfølgelig 😉 

Skal bare komme med et lite tips til deg (om du ikke allerede har gjort det), når du leverer bilen til detaileren som skal beskytte lakken på din nye bil, så anbefaler jeg deg deg å fjerne bokstavene på bakluka. Det gir et mye «renere» utseende, og gjør det mye enklere å holde det rent, og det vil heller ikke samle seg så mye salt/skitt i mellom alle disse bokstavene. Jeg har fjernet alt bortsett fra det runde Skoda merket, og det kommer jeg til å gjøre på samtlige av bilene jeg kjøper/bestiller heretter også, bare et lite tips/forslag som sagt 😊

Skrevet

Takker.😊

Kommer nok til å bruker sport og normal litt etter forholdene. Comfort blir for mykt syntes jeg.

Jeg holder til i der skiltet er fra ja 😎

Når det gjelder emplemer så skal alt på bakluken untat logo fjernes, det samme skal L&K logoen på sidene.

Måtte jo ta en vask i dag 😁

990A8450-DE51-4380-8103-33E31D09CD55.jpeg

Skrevet

Ser ut til at du allerede har en god plan når det gjelder fjerning av emblemer ja 😊

Har vasket både privat -og arbeidsbil i dag jeg også, det var veldig fint å få gjort det. Fint at det endelig ser ut til at vi kan være fri for nedbør de nærmeste dagene, bare de nå ikke skal begynne å søle til veiene med salt siden det nå kommer kuldegrader.......

Skrevet

Man får ro i sjela av å vaske bilene 😁 

Desverre er jeg redd for at den saltdritten er på  veiene iløpet av natta 😩

Har bestilt meg led pærer til tåkelys, led til lys under dører og led til innvendig bakluke. Må pimpes litt denne familetralla 

 

Skrevet

Ja helt enig, det er en sann fornøyelse å se at glansen kommer tilbake etter en vask. 😊

Tok en liten «spansk en» i dag ved at jeg la på en «latmannsvoks» (våtvoks), men du verden så blankt det ble igjen. Lakken trengte en liten oppfriskning på sidene, så det hjalp veldig 😊

Hvor har du bestilt pærer fra da @JLafton?

Og har du bestilt pærer med canbus, slik at du slipper feilmeldinger?

Skrevet

Jeg bruker stort sett å booste opp effekten regelmessig med Koch Chemi Protectorwax i skumkanonen. 😀

Til tåkelys bestilte jeg Philips sine led pærer hos Extralys.no resten ble bestilt hos superskoda.com. Regner med det ere canbus vennlig. Men har VagCom så kan kode om.

Skal nok inn med VagCom å se hva jeg kan kode en dag.

Skrevet

Jeg skal investere i litt bedre bilpleie produkter neste vår, etter at vårpussen blir satt bort til en som virkelig kan dette.  Så får en saumfare nettet litt bedre i løpet av vinteren for å finne seg noen gode produkter, må også investere i en ny HT spyler til våren, nå er det nesten ikke trykk igjen i den gamle spyleren jeg har, så får se om en kanskje kan få til en god og fordelaktig pakkeløsning på alt sammen, men det får som sagt bli til våren  😊

Superb er visst ikke så enkel å kode om som Octavia er etter hva jeg leser, det er lagt inn en del «sperrer» som krever enda mer avansert programvare etter hva jeg har lest meg til. Men det har du garantert mer peiling på enn meg, for jeg er for pingletet til å kode om noe som helst på egenhånd. Jeg har fått forhandleren til å kode slik at jeg har tente baklys også sammen med LED stripene foran, og det er vel stort sett det som kommer til å bli kodet på denne bilen mens jeg eier den 😊

Skrevet

I dag kom Philips led pærene i posten. Fikk montert dem og testet, det ga ingen feilmelding og ble mye bedre lys samt at dere passer mer inn mot resten av bilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
    • Da er jeg på vei tilbake til Skoda igjen, gresset er definitivt ikke grønnere på andre steder i VAG universet. Har nå bestilt en, Skoda Enyaq RS 2026 Graphite Grey metallic MAXX 21'' Vision antrasitt sommerhjul Svingbart tilhengerfeste Bagasjeromspakke Delingsnett Skvettlapper foran 20'' Neptune sort/polert vinterhjul Levering forespeilet i desember 2025 Skal bli artig å være en del av Skoda «universet» igjen 🙂
    • Hei!   Har en trofast Yeti Adventure med 348.000 km på telleren. Den begynte å bruke mye kjølvæske, som viste seg at det var sprekk i kjølerøret: Det er det vistnok ikke lagervare hos Møller, og verkstedet vet ikke når de kan få tak i det. OE nr: Kjølerør 03L 121 151 L. Noen som har erfaring med dette, eller kan det røret tettes/sveises?  mvh Bjørn H Bergseth    
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...