Gå til innhold
Dalerjin

Tips til polish og voks?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ganske ny innen bilpleie, men har den siste tiden blitt interressert i å prøve litt, då jeg har kjøpt den første "nyere" bilen jeg har hatt (2014 superb stv), og derfor er interressert i å ta mest mulig vare på den. Vil derfor prøve meg på polering og voksing. Polering blir gjort ved hånd og ikke maskin, da jeg ikke har maskin enda.

 

Er det noen som har tips til polish og voks som er enkel å påføre for en nybegynner som gir god glas å grei holdbarhet? Har til nå i år brukt sonax spray and seal, men hadde våre fint å hatt noe litt mer holdbart som lakkbeskytter 🙂 gi gjerne tips til aplicatorer og microfiberkluter som passer til, da jeg ikke har peiling pp dette heller 😊

Skrevet

Hei. Bilpleie er så mye, og det kommer veldig an på hvilket utgangspunkt du har, hva du vil oppnå, og ikke minst: hvor mye tid og penger du vil legge i bilpleie.

Jeg har sett mye på Bilpleiekongen (de tidligste filmene som lå på YouTube), og lært masse av dem. Nå ser jeg at Garasjetid er i samme gaten, og kanskje er litt mere jordnær og enkel (i positiv forstand) i forhold til opplegget til Bilpleiekongen nå. Begge har nettbutikker og jeg har kjøpt varer fra begge. Også Bilnerden opererer i samme sjanger med instruksjonsvideoer og nettbutikk. Kjøper du fra noen av disse, er det vanskelig å kjøpe noe feil, men det er lett å overinvestere. Jeg har tidligere kjøpt bilpleie-produkter fra både Clas Ohlson og Biltema (deres eget merkevare altså), bare for å se hva jeg kan få til på en bllig måte. Og jo, det hjelper. Men det er ikke så varig og godt som de produktene "proffene" selger.

Det aller viktigste med bilpleie er at man setter av litt tid til å orientre seg og faktisk bruke tid til å drive med det. Det er veldig lett å gå seg vill i produkter og utstyr som man må og bør ha. Som regel kommer man langt med noen basisprodukter, og så kan man ta det derfra. En veldig viktig start er å vaske bilen riktig og godt, før man starter med polering. Lakken må være ren. Det ligger masse gode videoer om dette. Når man så skal polere, så må man vurdere lakkens utgangspunkt, og hva man vil oppnå av glans og ripefjerning.

Jeg har akkurat kjøpt meg en billig, men bra polermaskin og tilhørende produkter som skal passe til en oppstramming av lakken på min 19 år gamle Honda. Denne gang kjøpte jeg hos Garasjetid, de kjører tilbud denne helga. Hvis du vil prøve maskinpolering har de bra et begynnersett til 1999,- nå. Jeg går for Menzerna  400 grov til ripene og 3-in-one polish og voks som avslutning. Men Hybrid Solution systemet som følger pakken virker veldig lovende. Ellers er jo produktene til Autoglym velkjente, men kanskje ikke de aller beste og kanskje med litt kortere varighet enn de beste.... Meguiar's har også gode produkter. Men her er en hel skog av gode (og dyre) produkter som er kjempegode.

Nå ble det litt lite konkret, men det er ikke lett å gi spesifikke råd på generelt grunnlag. Lykke til!

_20200510_013451.thumb.JPG.7ec6c6ea384ffcf88488eaab5fb7446b.JPGæ

Skrevet (endret)

Autoglym er velprøvd og bra, SRP inneholder ikke slipemiddel og egner seg best for polering for hånd. Lakkforsegler Autoglym EGP etterpå for lenger varighet. 

Er bilen fin i lakken så trenger man strengt tatt ikke maskinpolering, selv bruker jeg North Detailing PDA 21 ocilerende maskin på lakk som krever litt mer. Bruker mye Menzerna 3 i 1 med maskin og Menzerna power lock lakkforsegler etterpå for hånd, gir et meget bra resultat og god varighet.

Det finnes nok nesten like mange anbefalinger som det finnes produsenter av poleringsmidler. Husk at hardhet på pute (til maskin) må stå i stil med hva man påfører, tilstand på lakk og hvilket resultat man ønsker. F.eks. Zvizzer har farge på etikett lik den fargen man bør bruke på pute. Zvizzer har også en meget god 3 i 1 polering.

Endret av Quattro73
Skrevet

Hei og takk for gode svar. 🙂

 

Har dessverre ikke råd til å kjøpe noen poleringsmaskin pakker for øyeblikket, så blir polering for hånd denne gangen.  Lakken til bilen min er forsåvidt grei. Var nypolert når jeg kjøpte den i fjor vår. Så nedvasken av bilen skal gå greit. Har også kjøpt inn clay som jeg skal gå over bilen med før jeg polerer, slik at alle nupper som ikke forsvinner av den kjemiske vaske, blir borte før polering. 

Så hovedfokus mitt med polering/voksing er å fjerne småriper her og der, og få beskytta lakken litt mot ytre påskjenninger, og som gjerne varer lenger enn Sonax spray and seal. 

Har sett litt på videoer frå både bilpleiekongen og garasjetid, men de viser så mange forskjellige produkt og varianter at jeg bare blir mer forvirra. hehe 🙂 

Dersom jeg feks går for autogym som du forelslår, spiller det da rolle hvilken aplikator jeg går for? 

Er et 3 in 1 produkt like bra som å først polere å så vokse?

 

Takk for svar til lillen nooben meg 🙂

Skrevet (endret)

Ok, Autoglym (super resin polish) er bra og egner seg som sagt best til voksing for hånd. Hva du påfører med har lite å bety, en tøybit av bomull, mikrofiber osv duger lenge, påføres i sirkulære bevegelser. Ikke poler bilen i direkte sollys! Det beste å tørke av med, når voks er tørket, er en mikrofiberklut (fås på biltema). Etter at bilen er ferdig polert går du over en gang til, da med Autoglym (extra gloss protection). Denne er tynn som vann, påføres i langsgående bevegelser og bør få tørke et par timer før du tørker av igjen, også her er mikrofiberklut best til å tørke av.

Voks på svarte plast- og gummilister blir lite lekkert. Disse må dekkes til med maskeringstape før polering, evt behandles først med f.eks. Autoglym bumper care, voks vil da ikke feste seg.

3i1 produkter er beregnet for maskinpåføring, inneholder slipemidler og bør (etter min mening) ikke brukes hver gang man polerer. Bilen (lakken) har det best om du polerer for hånd, men er lakken slitt osv så er det maskinpolering som gir det definitivt beste resultatet (visuelt). Også 3i1 bør gås over med lakkforsegler for varighet, som når man bruker EGP oppå SRP (Autoglym).

Endret av Quattro73
Skrevet (endret)

@Dalerjin Det er vanskelig å gjøre feil, så lenge du har sjekket  filmer på YouTube-kanalene fra disse to, enten du bruker Autoglym eller andre kjente produkter. Super Resin Polish er grei den, men kan være litt tung å fjerne. Den sliper lite på lakken, men det er en blanding av mild sliping og maskering av vaskeriper. Menzerna og andre 3i1 produkter sliper mere, og krever litt jobbing hvis du håndpolerer (de fungerer best med maskin). Den inneholder også voks, og kan man trenger egentlig ikke gjøre mere. Men en forsegler forbedrer resultat og holdbarhet.

Bruk helst applikator for påføring. Slike puter er ikke dyre og lett å bruke. Massér produktet lett inn i puten for god fordeling, da virker det best. Og det er uansett en fordel å avslutte med en voks eller lakkforsegler, og da er det greit at den er fra samme produsent, men det er ikke helt påkrevd. Og gode mikrofiberkluter er et must for å tørke av produktene og glanse lakken.

Og en avslutning med å ha på Autoglyms Vinyl & Rubber Care på alle svarte plastdetaljer, gummipakninger og dekk løfter totalinntrykket av bilen.

Kjør på, og post gjerne før- og etterbilder!

_20200515_144117.JPG

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...