GÃ¥ til innhold
Dalerjin

Tips til polish og voks?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ganske ny innen bilpleie, men har den siste tiden blitt interressert i å prøve litt, då jeg har kjøpt den første "nyere" bilen jeg har hatt (2014 superb stv), og derfor er interressert i å ta mest mulig vare på den. Vil derfor prøve meg på polering og voksing. Polering blir gjort ved hånd og ikke maskin, da jeg ikke har maskin enda.

 

Er det noen som har tips til polish og voks som er enkel å påføre for en nybegynner som gir god glas å grei holdbarhet? Har til nå i år brukt sonax spray and seal, men hadde våre fint å hatt noe litt mer holdbart som lakkbeskytter 🙂 gi gjerne tips til aplicatorer og microfiberkluter som passer til, da jeg ikke har peiling pp dette heller 😊

Skrevet

Hei. Bilpleie er så mye, og det kommer veldig an på hvilket utgangspunkt du har, hva du vil oppnå, og ikke minst: hvor mye tid og penger du vil legge i bilpleie.

Jeg har sett mye på Bilpleiekongen (de tidligste filmene som lå på YouTube), og lært masse av dem. Nå ser jeg at Garasjetid er i samme gaten, og kanskje er litt mere jordnær og enkel (i positiv forstand) i forhold til opplegget til Bilpleiekongen nå. Begge har nettbutikker og jeg har kjøpt varer fra begge. Også Bilnerden opererer i samme sjanger med instruksjonsvideoer og nettbutikk. Kjøper du fra noen av disse, er det vanskelig å kjøpe noe feil, men det er lett å overinvestere. Jeg har tidligere kjøpt bilpleie-produkter fra både Clas Ohlson og Biltema (deres eget merkevare altså), bare for å se hva jeg kan få til på en bllig måte. Og jo, det hjelper. Men det er ikke så varig og godt som de produktene "proffene" selger.

Det aller viktigste med bilpleie er at man setter av litt tid til å orientre seg og faktisk bruke tid til å drive med det. Det er veldig lett å gå seg vill i produkter og utstyr som man må og bør ha. Som regel kommer man langt med noen basisprodukter, og så kan man ta det derfra. En veldig viktig start er å vaske bilen riktig og godt, før man starter med polering. Lakken må være ren. Det ligger masse gode videoer om dette. Når man så skal polere, så må man vurdere lakkens utgangspunkt, og hva man vil oppnå av glans og ripefjerning.

Jeg har akkurat kjøpt meg en billig, men bra polermaskin og tilhørende produkter som skal passe til en oppstramming av lakken på min 19 år gamle Honda. Denne gang kjøpte jeg hos Garasjetid, de kjører tilbud denne helga. Hvis du vil prøve maskinpolering har de bra et begynnersett til 1999,- nå. Jeg går for Menzerna  400 grov til ripene og 3-in-one polish og voks som avslutning. Men Hybrid Solution systemet som følger pakken virker veldig lovende. Ellers er jo produktene til Autoglym velkjente, men kanskje ikke de aller beste og kanskje med litt kortere varighet enn de beste.... Meguiar's har også gode produkter. Men her er en hel skog av gode (og dyre) produkter som er kjempegode.

Nå ble det litt lite konkret, men det er ikke lett å gi spesifikke råd på generelt grunnlag. Lykke til!

_20200510_013451.thumb.JPG.7ec6c6ea384ffcf88488eaab5fb7446b.JPGæ

Skrevet (endret)

Autoglym er velprøvd og bra, SRP inneholder ikke slipemiddel og egner seg best for polering for hånd. Lakkforsegler Autoglym EGP etterpå for lenger varighet. 

Er bilen fin i lakken så trenger man strengt tatt ikke maskinpolering, selv bruker jeg North Detailing PDA 21 ocilerende maskin på lakk som krever litt mer. Bruker mye Menzerna 3 i 1 med maskin og Menzerna power lock lakkforsegler etterpå for hånd, gir et meget bra resultat og god varighet.

Det finnes nok nesten like mange anbefalinger som det finnes produsenter av poleringsmidler. Husk at hardhet på pute (til maskin) må stå i stil med hva man påfører, tilstand på lakk og hvilket resultat man ønsker. F.eks. Zvizzer har farge på etikett lik den fargen man bør bruke på pute. Zvizzer har også en meget god 3 i 1 polering.

Endret av Quattro73
Skrevet

Hei og takk for gode svar. 🙂

 

Har dessverre ikke råd til å kjøpe noen poleringsmaskin pakker for øyeblikket, så blir polering for hånd denne gangen.  Lakken til bilen min er forsåvidt grei. Var nypolert når jeg kjøpte den i fjor vår. Så nedvasken av bilen skal gå greit. Har også kjøpt inn clay som jeg skal gå over bilen med før jeg polerer, slik at alle nupper som ikke forsvinner av den kjemiske vaske, blir borte før polering. 

Så hovedfokus mitt med polering/voksing er å fjerne småriper her og der, og få beskytta lakken litt mot ytre påskjenninger, og som gjerne varer lenger enn Sonax spray and seal. 

Har sett litt på videoer frå både bilpleiekongen og garasjetid, men de viser så mange forskjellige produkt og varianter at jeg bare blir mer forvirra. hehe 🙂 

Dersom jeg feks går for autogym som du forelslår, spiller det da rolle hvilken aplikator jeg går for? 

Er et 3 in 1 produkt like bra som å først polere å så vokse?

 

Takk for svar til lillen nooben meg 🙂

Skrevet (endret)

Ok, Autoglym (super resin polish) er bra og egner seg som sagt best til voksing for hånd. Hva du påfører med har lite å bety, en tøybit av bomull, mikrofiber osv duger lenge, påføres i sirkulære bevegelser. Ikke poler bilen i direkte sollys! Det beste å tørke av med, når voks er tørket, er en mikrofiberklut (fås på biltema). Etter at bilen er ferdig polert går du over en gang til, da med Autoglym (extra gloss protection). Denne er tynn som vann, påføres i langsgående bevegelser og bør få tørke et par timer før du tørker av igjen, også her er mikrofiberklut best til å tørke av.

Voks på svarte plast- og gummilister blir lite lekkert. Disse må dekkes til med maskeringstape før polering, evt behandles først med f.eks. Autoglym bumper care, voks vil da ikke feste seg.

3i1 produkter er beregnet for maskinpåføring, inneholder slipemidler og bør (etter min mening) ikke brukes hver gang man polerer. Bilen (lakken) har det best om du polerer for hånd, men er lakken slitt osv så er det maskinpolering som gir det definitivt beste resultatet (visuelt). Også 3i1 bør gås over med lakkforsegler for varighet, som når man bruker EGP oppå SRP (Autoglym).

Endret av Quattro73
Skrevet (endret)

@Dalerjin Det er vanskelig å gjøre feil, så lenge du har sjekket  filmer på YouTube-kanalene fra disse to, enten du bruker Autoglym eller andre kjente produkter. Super Resin Polish er grei den, men kan være litt tung å fjerne. Den sliper lite på lakken, men det er en blanding av mild sliping og maskering av vaskeriper. Menzerna og andre 3i1 produkter sliper mere, og krever litt jobbing hvis du håndpolerer (de fungerer best med maskin). Den inneholder også voks, og kan man trenger egentlig ikke gjøre mere. Men en forsegler forbedrer resultat og holdbarhet.

Bruk helst applikator for påføring. Slike puter er ikke dyre og lett å bruke. Massér produktet lett inn i puten for god fordeling, da virker det best. Og det er uansett en fordel å avslutte med en voks eller lakkforsegler, og da er det greit at den er fra samme produsent, men det er ikke helt påkrevd. Og gode mikrofiberkluter er et must for å tørke av produktene og glanse lakken.

Og en avslutning med å ha på Autoglyms Vinyl & Rubber Care på alle svarte plastdetaljer, gummipakninger og dekk løfter totalinntrykket av bilen.

Kjør på, og post gjerne før- og etterbilder!

_20200515_144117.JPG

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • NÃ¥r jeg prøver Ã¥ Ã¥pne bakluken, klikker det bare i løsen, men den Ã¥pner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i Ã¥ fÃ¥ gjort dette før vinteren, sÃ¥ hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt Ã¥ skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker Ã¥.gÃ¥ til Møller, blir det Ã¥ spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger Ã¥ fÃ¥ byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nÃ¥. Det har ogsÃ¥ vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting fÃ¥r en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg sÃ¥ har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har lÃ¥st seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene pÃ¥ rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid nÃ¥r en kanskje har pÃ¥ seg et par tynne hansker, sÃ¥ er det jo nesten hÃ¥pløst Ã¥ betjene noe som helst. Savner ogsÃ¥ at det er flere fysiske knapper, for det meste mÃ¥ jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg ogsÃ¥ var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med pÃ¥ forbruk, kjørelengder pÃ¥ turer, etc, mens pÃ¥ VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig Ã¥ sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsÃ¥vidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV mÃ¥ jeg ha pga helsa, jeg mÃ¥ inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit Ã¥ bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte Ã¥rsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke nÃ¥r «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstÃ¥r jo Ã¥ se, de er jo bygget pÃ¥ samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er bÃ¥de stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal ogsÃ¥ fÃ¥ den i løpet av høsten etter hva jeg har forstÃ¥tt, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i gÃ¥r, og den er i uke 45, sÃ¥ da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten gÃ¥r etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør ogsÃ¥ sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for pÃ¥ kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud pÃ¥ den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dÃ¥rligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer pÃ¥ helt nye id4. SÃ¥ kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg mÃ¥ betale.... HÃ¥per du fÃ¥r en bedre opplevelse og mindre feil pÃ¥ din VW id enn det jeg har hatt sÃ¥ langt. AltsÃ¥ ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende nÃ¥r en ikke fÃ¥r gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det mÃ¥ gjøres pÃ¥ en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det ogsÃ¥, sÃ¥vidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. OgsÃ¥ pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom pÃ¥ litt over 600k. Holder i massevis det ogsÃ¥ egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris pÃ¥ Superb'en. SÃ¥, da var prisene litt enklere Ã¥ svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fÃ¥tt litt for mye «juling» i jobb, sÃ¥ da er jeg nødt til Ã¥ gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, sÃ¥ prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for Ã¥ si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. SÃ¥ da valgte vi Ã¥ bestille en slik. Volvo er jo ogsÃ¥ kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke pÃ¥ hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er sÃ¥ mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten hÃ¥pløst Ã¥ følge med pÃ¥ alt sammen. SÃ¥ der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du mÃ¥ ut av landet for Ã¥ ta fÃ¥ tak pÃ¥ dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises ogsÃ¥, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb Ã¥ fÃ¥ ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har ogsÃ¥ vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde sÃ¥ mange alternativer iforhold til det jeg jaktet pÃ¥, sÃ¥ endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nÃ¥, med bÃ¥de rekkevidde og ladehastigheter pÃ¥ litt lengere turer!   Har passert 6000km nÃ¥.. SÃ¥ ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @SjÃ¥føren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig Ã¥ kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, sÃ¥ er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen fÃ¥ Ã¥r tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen gÃ¥r meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t pÃ¥ 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altsÃ¥ slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 Ã¥r med elbil, sÃ¥ mÃ¥ jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker pÃ¥ engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten nÃ¥r en først stopper for Ã¥ ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det gÃ¥r. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da gÃ¥r det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstÃ¥r jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, sÃ¥ har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for Ã¥ ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre sÃ¥ er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som fÃ¥r øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fÃ¥tt øket det til 1.800kg. SÃ¥ det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nÃ¥ drar jeg aldri pÃ¥ campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, sÃ¥ for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), sÃ¥ blir det en bil som sitter ganske bra pÃ¥ veien. Har 21'' sommerhjul pÃ¥ den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet pÃ¥ under 5 min, og det kan ogsÃ¥ gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler pÃ¥ markedet som gjør at det nÃ¥ er vanskelig Ã¥ ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar pÃ¥ store campingvogner, bÃ¥thengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, sÃ¥ forsvinner strømmen fort, og da mÃ¥ det lades desto oftere. Kulda gjør jo ogsÃ¥ sitt med tanke pÃ¥ rekkevidde, sÃ¥ er det greit Ã¥ ha litt størrelse pÃ¥ batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det mÃ¥ fylles bensin/diesel pÃ¥ 😉
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, mÃ¥ du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrÃ¥det/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gÃ¥tt inn pÃ¥ vegvesenet sine sider, funne navn pÃ¥ tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for Ã¥ høyre om problema med bilen har vore der lenge.  DÃ¥ har du meir kunnskap og meir Ã¥ argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nÃ¥ jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk pÃ¥ nybil garanti sÃ¥ null stress. eg leverte bil inn pÃ¥ verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... sÃ¥ 2.... sÃ¥ 3.... sÃ¥ 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, sÃ¥ det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at nÃ¥r jeg starten den var det vibrasjoner pÃ¥ tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, sÃ¥ var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter pÃ¥ at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... fÃ¥r meg til og kjenne pÃ¥ en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- fÃ¥r meg til og tenke pÃ¥ og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har ogsÃ¥ problemer med appen. FÃ¥r ikke lov til Ã¥ lÃ¥se eller lÃ¥se opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...