Gå til innhold
Dalerjin

Tips til polish og voks?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Er ganske ny innen bilpleie, men har den siste tiden blitt interressert i å prøve litt, då jeg har kjøpt den første "nyere" bilen jeg har hatt (2014 superb stv), og derfor er interressert i å ta mest mulig vare på den. Vil derfor prøve meg på polering og voksing. Polering blir gjort ved hånd og ikke maskin, da jeg ikke har maskin enda.

 

Er det noen som har tips til polish og voks som er enkel å påføre for en nybegynner som gir god glas å grei holdbarhet? Har til nå i år brukt sonax spray and seal, men hadde våre fint å hatt noe litt mer holdbart som lakkbeskytter 🙂 gi gjerne tips til aplicatorer og microfiberkluter som passer til, da jeg ikke har peiling pp dette heller 😊

Skrevet

Hei. Bilpleie er så mye, og det kommer veldig an på hvilket utgangspunkt du har, hva du vil oppnå, og ikke minst: hvor mye tid og penger du vil legge i bilpleie.

Jeg har sett mye på Bilpleiekongen (de tidligste filmene som lå på YouTube), og lært masse av dem. Nå ser jeg at Garasjetid er i samme gaten, og kanskje er litt mere jordnær og enkel (i positiv forstand) i forhold til opplegget til Bilpleiekongen nå. Begge har nettbutikker og jeg har kjøpt varer fra begge. Også Bilnerden opererer i samme sjanger med instruksjonsvideoer og nettbutikk. Kjøper du fra noen av disse, er det vanskelig å kjøpe noe feil, men det er lett å overinvestere. Jeg har tidligere kjøpt bilpleie-produkter fra både Clas Ohlson og Biltema (deres eget merkevare altså), bare for å se hva jeg kan få til på en bllig måte. Og jo, det hjelper. Men det er ikke så varig og godt som de produktene "proffene" selger.

Det aller viktigste med bilpleie er at man setter av litt tid til å orientre seg og faktisk bruke tid til å drive med det. Det er veldig lett å gå seg vill i produkter og utstyr som man må og bør ha. Som regel kommer man langt med noen basisprodukter, og så kan man ta det derfra. En veldig viktig start er å vaske bilen riktig og godt, før man starter med polering. Lakken må være ren. Det ligger masse gode videoer om dette. Når man så skal polere, så må man vurdere lakkens utgangspunkt, og hva man vil oppnå av glans og ripefjerning.

Jeg har akkurat kjøpt meg en billig, men bra polermaskin og tilhørende produkter som skal passe til en oppstramming av lakken på min 19 år gamle Honda. Denne gang kjøpte jeg hos Garasjetid, de kjører tilbud denne helga. Hvis du vil prøve maskinpolering har de bra et begynnersett til 1999,- nå. Jeg går for Menzerna  400 grov til ripene og 3-in-one polish og voks som avslutning. Men Hybrid Solution systemet som følger pakken virker veldig lovende. Ellers er jo produktene til Autoglym velkjente, men kanskje ikke de aller beste og kanskje med litt kortere varighet enn de beste.... Meguiar's har også gode produkter. Men her er en hel skog av gode (og dyre) produkter som er kjempegode.

Nå ble det litt lite konkret, men det er ikke lett å gi spesifikke råd på generelt grunnlag. Lykke til!

_20200510_013451.thumb.JPG.7ec6c6ea384ffcf88488eaab5fb7446b.JPGæ

Skrevet (endret)

Autoglym er velprøvd og bra, SRP inneholder ikke slipemiddel og egner seg best for polering for hånd. Lakkforsegler Autoglym EGP etterpå for lenger varighet. 

Er bilen fin i lakken så trenger man strengt tatt ikke maskinpolering, selv bruker jeg North Detailing PDA 21 ocilerende maskin på lakk som krever litt mer. Bruker mye Menzerna 3 i 1 med maskin og Menzerna power lock lakkforsegler etterpå for hånd, gir et meget bra resultat og god varighet.

Det finnes nok nesten like mange anbefalinger som det finnes produsenter av poleringsmidler. Husk at hardhet på pute (til maskin) må stå i stil med hva man påfører, tilstand på lakk og hvilket resultat man ønsker. F.eks. Zvizzer har farge på etikett lik den fargen man bør bruke på pute. Zvizzer har også en meget god 3 i 1 polering.

Endret av Quattro73
Skrevet

Hei og takk for gode svar. 🙂

 

Har dessverre ikke råd til å kjøpe noen poleringsmaskin pakker for øyeblikket, så blir polering for hånd denne gangen.  Lakken til bilen min er forsåvidt grei. Var nypolert når jeg kjøpte den i fjor vår. Så nedvasken av bilen skal gå greit. Har også kjøpt inn clay som jeg skal gå over bilen med før jeg polerer, slik at alle nupper som ikke forsvinner av den kjemiske vaske, blir borte før polering. 

Så hovedfokus mitt med polering/voksing er å fjerne småriper her og der, og få beskytta lakken litt mot ytre påskjenninger, og som gjerne varer lenger enn Sonax spray and seal. 

Har sett litt på videoer frå både bilpleiekongen og garasjetid, men de viser så mange forskjellige produkt og varianter at jeg bare blir mer forvirra. hehe 🙂 

Dersom jeg feks går for autogym som du forelslår, spiller det da rolle hvilken aplikator jeg går for? 

Er et 3 in 1 produkt like bra som å først polere å så vokse?

 

Takk for svar til lillen nooben meg 🙂

Skrevet (endret)

Ok, Autoglym (super resin polish) er bra og egner seg som sagt best til voksing for hånd. Hva du påfører med har lite å bety, en tøybit av bomull, mikrofiber osv duger lenge, påføres i sirkulære bevegelser. Ikke poler bilen i direkte sollys! Det beste å tørke av med, når voks er tørket, er en mikrofiberklut (fås på biltema). Etter at bilen er ferdig polert går du over en gang til, da med Autoglym (extra gloss protection). Denne er tynn som vann, påføres i langsgående bevegelser og bør få tørke et par timer før du tørker av igjen, også her er mikrofiberklut best til å tørke av.

Voks på svarte plast- og gummilister blir lite lekkert. Disse må dekkes til med maskeringstape før polering, evt behandles først med f.eks. Autoglym bumper care, voks vil da ikke feste seg.

3i1 produkter er beregnet for maskinpåføring, inneholder slipemidler og bør (etter min mening) ikke brukes hver gang man polerer. Bilen (lakken) har det best om du polerer for hånd, men er lakken slitt osv så er det maskinpolering som gir det definitivt beste resultatet (visuelt). Også 3i1 bør gås over med lakkforsegler for varighet, som når man bruker EGP oppå SRP (Autoglym).

Endret av Quattro73
Skrevet (endret)

@Dalerjin Det er vanskelig å gjøre feil, så lenge du har sjekket  filmer på YouTube-kanalene fra disse to, enten du bruker Autoglym eller andre kjente produkter. Super Resin Polish er grei den, men kan være litt tung å fjerne. Den sliper lite på lakken, men det er en blanding av mild sliping og maskering av vaskeriper. Menzerna og andre 3i1 produkter sliper mere, og krever litt jobbing hvis du håndpolerer (de fungerer best med maskin). Den inneholder også voks, og kan man trenger egentlig ikke gjøre mere. Men en forsegler forbedrer resultat og holdbarhet.

Bruk helst applikator for påføring. Slike puter er ikke dyre og lett å bruke. Massér produktet lett inn i puten for god fordeling, da virker det best. Og det er uansett en fordel å avslutte med en voks eller lakkforsegler, og da er det greit at den er fra samme produsent, men det er ikke helt påkrevd. Og gode mikrofiberkluter er et must for å tørke av produktene og glanse lakken.

Og en avslutning med å ha på Autoglyms Vinyl & Rubber Care på alle svarte plastdetaljer, gummipakninger og dekk løfter totalinntrykket av bilen.

Kjør på, og post gjerne før- og etterbilder!

_20200515_144117.JPG

Endret av Sjåføren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...