Gå til innhold
erikssondiesel

Ettermont. hengerfeste Octavia 2015


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

God kveld :)

Har noen spørsmål rundt ettermontering av Westfalia feste, håper noen her kan hjelpe meg.

Er en fornøyd eier av en 2015 Octavia (1.6D 4x4), men har nå bruk for hengerfeste ifbm. oppussing av hus.

Har sett på et avtagbart feste + modellspesifikt ledningsnett hos Hågen.no som skal passe.

Tok kontakt med Møller Bil for å høre hva som skal til for å programmere denne inn mot bilens systemer, og fikk beskjed om at kjøleanlegget muligens må

oppgraderes? Er det noen her som har opplevd det samme?

 

Utifra koden i bagasjerommet har jeg ikke "Trailer Hitch Prep", kode 1D0.


Vil det si at jeg må ha noe mer elektronikk i tillegg til ledningsnettet som Westfalia leverer?
 

Fikk et prisoverslag på ca 25000,- hos Møller Orkdal for montering av originalt feste, og det synes jeg i grunn er ganske hinsides 😰

 

Mvh,

Endret av erikssondiesel
Skrevet

Det er derfor det er så synd at det ikke monteres hengerfeste på fabrikk ved bestilling av ny bil, for da koster det bare en brøkdel av prisen.

Nytt hengerfeste må kodes inn som du skriver, men på enkelte biler så må det også monteres oljekjøler på DSG kassa for at det skal bli godkjent, og dermed så ender en fort opp med +20.000,- for å ettermontere ett hengerfeste på enkelte biler........

Skrevet
7 minutes ago, Superb lll said:

Det er derfor det er så synd at det ikke monteres hengerfeste på fabrikk ved bestilling av ny bil, for da koster det bare en brøkdel av prisen.

Nytt hengerfeste må kodes inn som du skriver, men på enkelte biler så må det også monteres oljekjøler på DSG kassa for at det skal bli godkjent, og dermed så ender en fort opp med +20.000,- for å ettermontere ett hengerfeste på enkelte biler........

God kveld :)

Takk for svar. Kjøpte bilen brukt, så hadde dessverre ikke muligheten til å få montert fra fabrikk. Girkassen på min er heldigvis manuell 6 trinns.

 

Har søkt litt på nettet, og fant denne, gjelder dog for en Karoq 2018. 1.6 literen som er nevnt der skulle jeg tro er nokså lik den jeg har, og der står det at oppgradert kjøling for motor ikke er nødvendig. Karen hos Møller sa at det er snakk om å bytte radiator og eventuelt ekstra vifter.

 

1016106817_CooolingModDetails.jpg.dafbf0

Skrevet

At det kreves ekstra kjøling til motor for enkelte motorer var jeg ikke klar over, så det var helt nytt for meg, så der har jeg ikke noe kunnskap i det hele tatt. Men da må det jo være det merkeforhandler har i sine papirer at kreves for din bil/motor, men som sagt, dette har jeg ikke kunnskap om, så der har jeg ingen tips/forslag å bidra med dessverre...........

Jeg har derimot hørt om flere som har måttet montere oljekjøler på DSG kassa for at montering av hengerfeste skal kunne godkjennes som nevnt, men nå er jo ikke det tilfelle for din bil heldigvis. :) 

Skrevet
22 minutes ago, Superb lll said:

At det kreves ekstra kjøling til motor for enkelte motorer var jeg ikke klar over, så det var helt nytt for meg, så der har jeg ikke noe kunnskap i det hele tatt. Men da må det jo være det merkeforhandler har i sine papirer at kreves for din bil/motor, men som sagt, dette har jeg ikke kunnskap om, så der har jeg ingen tips/forslag å bidra med dessverre...........

Jeg har derimot hørt om flere som har måttet montere oljekjøler på DSG kassa for at montering av hengerfeste skal kunne godkjennes som nevnt, men nå er jo ikke det tilfelle for din bil heldigvis. :) 

Har aldri hørt om dette jeg heller, fra det jeg har lest på nettet og hos Westfalia, er det kun snakk om ledningsnett og programmering. Tror jeg skal ta kontakt med Skoda i Tsjekkia for å få dette bekreftet.

 

Takk for svar uansett! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...