Gå til innhold
HenirkBK

Trenger hjelp til å velge rett bil.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg og samboeren har bestemt oss for å kjøpe Scoda Octavia som ny (brukt)familiebil og trenger hjelp til å velge rett bil. Ser det er mye gode diskusjoner her inne og håper noen kan sende oss i rett retning. Har ikke eid VAG på flere år (sist en '03 Passat i 2015) så er ikke kjent med de nyere bilene.  

 

Litt om oss og vår bilburk:

- Vi kommer ikke til å bruke bilen dagelig siden jeg har firmabil og hun sykler eller reiser med buss til jobb.

- Noe kjøring til butikken og fritidsaktiviteter i uke dagene og en tur til hytta i måneden i snitt, pluss en bilferie på sommeren årlig.

- Vi kjører sirka 12 000 km årlig.

 

Våre ønsker: 

- Stasjonsvogn, isofix, hengerfeste og takrails.  

- Generelt er en godt utstyrt bil ønskelig  siden detter er en bil vi ser for oss å eie over 5år.

- Bensin motor(1,8 TSI?) siden vi kjører mest korteturen i byen.

- Ikke firehjulsdrift.

- Helst automat.

 

 

- Hva er kjente feil på disse bilene? 

- Hvilke motorer (bensin og diesel) er de mest driftssikre?  Har hørt 1,4 TSI kan være litt problematikse. 

- Hvilke girkasser (manuell og automat) er de mest driftssikre? Problemer med DSG?

- Hvordan er driftskostnadene på disse bilene  nå de har passer 110 000km ?

 

Setter pris på alle råd og tilbakemeldinger! 😀

 

- Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse er det ikke videre mye kjente feil på, men rust f.eks. der fangere ligger mot karosseri forekommer. 

Vil ikke si at det ene er mer driftsikkert enn det andre mtp bensin / diesel, men om du har en del småkjøring ville jeg uten tvil valgt bensin. Diesel har potensielle feilkilder med EGR og partikkelfilter.

Mest driftssikre girkasse er - uten tvil - manuell. Har også LANGT lavere vedlikeholdsutgifter enn DSG. Clutch på manuell holder bilens levetid om man bruker hodet, svinghjul (dobbeltmasse) på diesel kan være en svakhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sterkt vurdert å finne bensinbil med et sånt kjøremønster. Selv om bensinmotorer har noe høyere forbruk (spesielt på kortere turer), så vil man normalt oppleve mindre trøbbel med bensinmotorer, som nevnt over.

Octavia er gode familiebiler med stort bagasjerom og veldig grei plass i baksetet. Gode, komfortable kjøreegensksper og driftsikre. Mye bil for pengene.

Nå vet jeg ikke hva slags årsmodell og prisklasse  dere ser etter, men både 1,4 TSI og 1,8 TSI er gjennomgående gode motorer. Spesielt etter 2013 (altså Octavia3). 1,4 ble etterhvert erststtet av 1,5 TSI med mer effekt. Mener den også kom med sylinderkutt etterhvert.

Jeg hadde en 2010 modell 1,4 TSI (122 hk) med DSG. En nydelig motor med effekt og moment nok til ferieturer og "fullt" bagasjerom. Er kanskje ikke av de beste til å dra tunge hengere og campingvogner, men fungerer utmerket til daglig bruk og ferieturer. Den er bensingjerrig, stillegående og frisk i frasparket. DSG gearkassen fikk en softvare-oppgradering og byttet olje på mechatronicen, og var helt uproblematisk i min eie.

Neste bilen min var en 1,8 TSI med DSG og 4x4. En perle av en bil, min favoritt! Med 180 hk er den rask, en "sleeper". Noe høyere bensinforbruk, men kunne gå  ned mot 0,62 l/mil på snill langtur og god oppakning. Absolutt helt suveren på vinterføre, fremkomligheten var bare begrenset av bakkeklaringen!

Lykke til med bilvalget! Keep us posted!

Endret av Sjåføren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! 

Vi har bestemt oss for en octavia 3. Budsjettet opp til rundt  200 000,-

Heller mest mot en bil med 1,8 TSI,  manuell og forhjulsdrift da jeg tror dette er en kombinasjon som kommer til å gi mist vedlikeholdskontnader. Men dette ser ut til å være uvanlig kombinasjon.

Endret av HenirkBK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...