Gå til innhold
RuneT

Takbøyler og skiboks sammen med panorama


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei

Har nokon ein anbefaling å kome med angåande takbøyler og skiboks som passer godt på ein Kodiaq med panoramasoltak? Det er nok eit vrient komprimiss å kome med ei løysing der ein vil ha boksen så lav som muleg mtp. parkeringshus og der ein samstundes vil ha muligheten til å åpne takluka utan å ødelegge denne.

Har forresten sett på ein boks av typen Packline NX Premium som eg synast ser fin ut. Har nokon erfaring med denne boksen, og kva boy ler har dokke til denne? 

Bilen har vanlege takrails. 

Mvh

Rune 

Endret av RuneT
Skrevet

For å få plass til å komme inn i parkeringshus med maxhøyde 2.10m, endte jeg opp med Whispbar aeroX s54, og Thule Motion XT alpine.  Måtte kjøpe T-spor Adapter også, da festeklørne på boksen så vidt berørte taket. Da endte jeg opp med 2cm klaring... Og jeg har ikke panoramatak. 

Whispbar aeroX bygger max noen få millimeter over toppen av railsene, så de kan du egentlig bruke. Problemet er at de fleste boksene stikker et stykke nedenfor lastebøylen. Du må ihvertfall bruke T-sporadapter når du har panotak. Thule wingbar er ikke like lavtbyggende, så det kan være et bedre alternativ.  Og så bør du kanskje se på lavere bokser, som packline, thule flow osv. 

Noen tall som kan være interessante, for å beregne høyde: 

Kodiaqen er 167cm på toppen av railsene. 

Thuleboksene stikker stort sett 5cm lavere over lastestativ, enn oppgitt høyde på boksen. 

IMG_20180908_132922.jpg

Skrevet

Mange takk for ein grundig forklaring og mange gode tips! Eg skal leike meg litt med konfigureringen og sjå kva eg ender opp med. 

Er da ellers noko eg må være klar over dersom eg får får takboks til denne bilen? Merker du at du har den på taket eller er bilen så god å køyre at det nesten ikkje er merkbart? Eg har aldri hatt takboks sjølv, så derfor så mange spørmål. 

Flott bil forresten!

  • 1 måned senere...
Skrevet

Med 3 unger som er aktive langrennsløpere, og en kone som er langrennstrener (og meg som egentlig ikke liker ski😳) så har vi skiboks på taket 48 uker i året. Synes ikke det gjør noe for komfort osv, men det kan ta litt tid med finjusteringer for å unngå luftstøy fra boksen i hastigheter over 100km/t.

Når du velger boks, så er det rett og slett slik at du får det du betaler for. Også her, og spesielt ifht sikkerhet og holdbarhet ved nødsituasjoner. 

Så jeg kjøper kun Thule, eller til nød skiguard eller packline. 

Panoramataket gjør at du får problemer med åbruke feks thule wingbar, eller som jeg har på min bil, whispbar aeroX.  Boksen kommer borti taket. 

Jeg måtte bytte ut festene på den kliss nye thule motion XT alpine boksen vår med T-spor fester, da standardfestene touchet taket. Og jeg hr ikke panoramatak 😀

  • 10 måneder senere...
Skrevet (endret)

Lurer på samme løsning som deg, @sletto. Hvilken adapter er det som passer til boksen, og vet du om det er plass til en vanlig pulk i den skiboksen? Ellers noen brukererfaringer med den så etter lang bruk?

Endret av SeanAngus
Endret kobling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...