Gå til innhold
Radial

DSG på TDI vs TSI


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Prøvekjørte 190TDI+dsg i våres, og ble dessverre veldig skuffet over diesel/DSG kombinasjonen. Skal sies jeg kom fra 2,2t 165hk 5-syl diesel Mercedes kloning fra 2004 - altså 20år eldre teknologi, og forventet en mye raskere opplevelse i Kodiaq 2020.

Men det tok nesten 3 sekunder fra du ga gass til du gikk framover i kryss, og man kjente motoren strupte momentet langt opp i registeret før den "slapp seg løs". 190hk? Føltes som kanskje 140? 🙄

Betydelig støy fra særlig motor og litt dekk, gjorde dette til en svært lite imponerende kombinasjon, og ikke verdt 600k i mine øyne, når feks E-tron stod rundt hjørnet i samme lokale til samme pris.

Det ble aldri noe Kodiaq kjøp, gikk for en liten elektrisk doning isteden som dekket det umiddelbare "behovet", men mangler masse hengervekt og en god del plass for familien.

Men nå skal nok bil nr2 (06 Forester) skiftes snart, og Kodiaq (og egentlig superb) er igjen aktuell som brukt fordi den er god på plass og hengervekt.

Den vil gå i fruens bruksmønster, som er 90% småkjøring med 6-7km daglig totalt med barnehagestopp+butikk, etc... Diesel er ikke egnet for slikt. Men bensin kan funke, LG 180/190tsi er derfor mest aktuell siden den fremdeles har 2,2t hengervekt. Men svært få har TSI i demo.

Er TSI bedre(raskere) på start/stopp situasjoner enn TDI? Eller er det samme?

er TSI betydelig mer stillegående maskin?

Endret av Radial
Skrevet

Hvis tanken din er ny bil, så må du være klar over at 190HK TDI ikke lenger leveres på Kodiaq og Superb, denne er erstattet med en helt ny motor med 200HK som ble satt i produksjon fra uke 39. Jeg venter på en Superb Sportline innen et par uker, og her er 0- 100 oppgitt til 7,3 s. Som for meg virker akseptabelt for en slik bil av den størrelsen. 

Skrevet

Nei, denne gangen er det egentlig brukt i tankene, og bensin (alt. Hybrid, men det finnes ikke 😂)

For med 6-7k i årlig kjørelengde, soter bare Diesel ned, og  ny bil litt bortkastede penger. En med 60-70k på telleren vil ikke runde 100k engang før garantien går ut.

 

  • 1 måned senere...
Skrevet
På 5.12.2020 den 14.02, Radial skrev:

Er TSI bedre(raskere) på start/stopp situasjoner enn TDI? Eller er det samme?

er TSI betydelig mer stillegående maskin?

Jeg har 190 4x4 TSI 2020. 
Jeg synes at responsen fra jeg tråkker gassen inn til det skjer noe er 1-1,5 sekund. Dersom jeg setter den i Sport så synes jeg det går noe raskere opp i fart. 
 

TSI synes jeg er betydelig mer støysvak. 

Skrevet
1 hour ago, Espen said:

Jeg har 190 4x4 TSI 2020. 
Jeg synes at responsen fra jeg tråkker gassen inn til det skjer noe er 1-1,5 sekund. Dersom jeg setter den i Sport så synes jeg det går noe raskere opp i fart. 
 

TSI synes jeg er betydelig mer støysvak. 

Nå har jeg riktignok ikke kjørt noe med TSI ennå, men begrensningen ligger vel i DSG-kassa? Opplever at responstiden er veldig høy i forhold til "tradisjonelle" automatkasser. 

En ide jeg har er at du må forutse trafikkbildet mye mer når du kjører  med DSG på grunn av at du må være forberedt med gassen på grunn av reaksjonstiden i kassa. Det merkes for eksempel betydelig forskjell på responstiden når du kjører 2.0 TDI med manuell kontra DSG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...