Gå til innhold
perhansen

Motorlampe EGR ventil


Anbefalte innlegg

Gul motorlampe lyser, målt feil på verkstedet, egr ventil feil. Den er jo relativt enkel å bytte, men ved å rense den, noen som har erfaring med dette? Og vil motorlampa slukke ved evt rens/bytte, eller må den slettes på verkstedet. NB! Ser noen blender, det er ikke aktuelt for meg. 

Per. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, perhansen skrev:

Gul motorlampe lyser, målt feil på verkstedet, egr ventil feil. Den er jo relativt enkel å bytte, men ved å rense den, noen som har erfaring med dette? Og vil motorlampa slukke ved evt rens/bytte, eller må den slettes på verkstedet. NB! Ser noen blender, det er ikke aktuelt for meg. 

Per. 

Hei,

Det er mange som har god erfaring med å rense EGR-Ventil. Selv om de fleste anbefaler å bytte den bare.
Da det er vist en skikkelig dritt jobb å rense den :) 

Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, ja har googlet litt, og ser at det er like greit å ta den av og rense den godt. Jepp, møkka jobb, men penger spart, også ser det ut til at motorlampen må nullstilles på verkstedet, at den ikke fjernes automatisk ved rensing/bytte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, perhansen skrev:

Hei, ja har googlet litt, og ser at det er like greit å ta den av og rense den godt. Jepp, møkka jobb, men penger spart, også ser det ut til at motorlampen må nullstilles på verkstedet, at den ikke fjernes automatisk ved rensing/bytte. 

mhm, er litt av en møkka jobb ja :) hehe.
Glemte å svare deg på det! Du må selvfølgelig nulstille feilmelding etterpå.
Dette kan sannsynligvis gjøres med en feilkodeleser fra biltema (Kan ikke garantere at dette fungerer)
Eller om du kjenner noen som har VCDS eller OBDeleven (Disse kan 100% sikkert nullstille feilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, perhansen skrev:

Ja, kan få dem på verkstedet til å nullstille den, skal ha den inn på regodkjenning av EU kontroll. Noe erfaring med hva som er best å rense med, ser det finnes mye forskjellig å få kjøpt. 

Jeg har sett folk skriver bremsevæske blandt annet. Men, jeg kan ikke gå god, for om det fungerer bra, eller ikke :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er endel ting å få kjøpt på Biltema og sånt som brukes for å rense denne. Men ser mange skriver at dem merker det på bilen, merker ingenting forskjell jeg, samme draget og stabil tomgang osv, men sikkert forskjell fra bil til bil. 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei, har hatt ventilen ute og renset, og den var i orden. Fikk resatt gul motorlampe på verkstedet, men det gikk en liten stund så kom den tilbake igjen. Avgass er målt og i orden, og bilen går som den skal, så for bare kjøre litt tenker jeg så kanksje den forsvinner 😀

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...