Gå til innhold
torsteino

snodige startproblemer i kulda


Anbefalte innlegg

Jeg har et litt snålt startproblem når det blir litt kaldt, si fra rundt -5C og nedover. Det som skjer er at bilen starter, men går ekstremt ujevnt et sekund eller to, og så synker turtallet og motoren stopper. Det dukka opp ganske brått for tre år siden, og verkstedet har ikke funnet ut av det. Noe av problemet er jo også at med en gang bilen blir *litt* varm, så forsvinner problemet helt, og dermed sliter nok verkstedet litt med å få testa ordentlig, siden de jo er fornuftige nok til å stå inne og jobbe. 

Alle glødepluggene er bytta, og verkstedet har testa glødereleet.

Jeg har nytt batteri, og det gjorde jo problemet ihvertfall litt enklere å håndtere, siden jeg nå kan prøve å starte igjen og igjen uten at batteriet går tomt, og til slutt er da motoren varm nok til at den kommer i gang.

Så lenge jeg har hatt på motorvarmer en stund løser det også problemet. Selv hvis jeg bare har kjørt en tur tidligere på dagen virker det som at det er nok til at det holder.

Jeg skifta olje i sommer, samt olje- og dieselfilter.

Dette er litt irriterende, for bilen er ellers ganske fin stand, så jeg har lyst til å finne ut av det,  og da må jeg jo ta det nå når det er kaldt nok til at problemet dukker opp. Så... Kan kondens gi den slags problemer? Dieseldyr? Kan det være en pumpe som sliter litt når dieselen er litt kald? Har det vært noen endringer på diesel rundt 2017?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei! Gikk glipp av at du hadde svart/spurt, nei, har ikke funnet ut av det, utrolig irriterende.

Hm, kondens ja, har lurt litt på det, men virker litt rart på en måte, da er det vel ihvertfall ikke i tanken, men kanskje det kan være noe i kammeret til dieselfilteret? At det ligger litt vann nedi bunnen der som fryser når det blir litt kaldt og da blokkerer flyten av diesel litt, og som så tiner med en gang motoren er litt varm. Det høres ikke så dumt ut det.

Dieselfilteret er jo både enkelt og billig å bytte, bare litt kjipt å gjøre ute i ti minus men det er det vel verdt om det fikser problemet, og det må jo nesten fikses nå når det er kaldt hvis man skal finne ut om det funker 😁🥶👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja æ fikk dommen hos merkeforhandlern hær æ bor,dæm mente at d va egr kjølern som va defekt,kostnad på 24000 som ikke va helt aktuelt får mæ å betale,så æ for å fikk blenda/koda egr bort,men fortsatt samme plaga😂..æ trur d må være nåkka diesel relaterte greier.utroli irriterende feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her dukka det opp veldig brått høsten/vinteren for tre år siden, så syns det virker litt rart at det skal være sot som er problemet, den har også vært inne hos merkeverksted for å prøve å finne ut av det, så hadde det vært det syns jeg det er rart at de ikke så det. Burde jeg ikke da også ha fått høyere utslipp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja næj si d,man blir litt sånn frustrert når d sånne feila som ikke verkstede ikke finn ut av engang.virke som dæm bare prise sæ til den diagnosen,søkinga uten å sjekke bedre.d andre gangen æ for fra dæm at æ må skifte en del så er d ikke d som er problemet.

Kan bli dyre dommer av sånnt🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Angående de problemene dere beskriver så har jeg hadd akkurat samme med octavia 1,6 tdi cayc 2012 mod. Måtte startes maaange ganger når det var under ca -2 til -5 grader. Sjekket absolutt alt som hadde med diesel å gjøre, pumpe i tank, filter, høytrykkspumpe, injektorer, glødeplugger, sensorer osv. Tok kompresjonstest og sylinderlek.test samt kontrollerte registerinnstilling. Alt ok med samme feil. Gikk bort fra dieselsystemet som jeg hadde hengt meg opp i og tok drittjobben med å demontere Egr systemet. Og riktig så finner jeg problemet her, returfjæra som skal holde egr stengt var defekt slik at ventil stod fullt åpen og kjørte eksosen rett i innsuget slik at motor kveles da den ikke har oksygen. Den var i tlillegg gjenkokset men det har ikke noe med startproblemer å gjøre. Tenkte først å blinde med blendplate og få den tunet bort men dette var dyrere enn å kjøpe ny. Så kjøpte fra Bildeler.no til 3800,- og satt inn. Alt ok og bil går bedre enn på lenge. Mye skruing så er nokk dyrt hos forhandler.

Det var iallefall løsninga på mitt problem.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Nordeng72- Ai! Takker! Skal sjekkes! Er åpen for å skru litt selv, men må sjekke litt om det der er utenom det jeg tør å ta selv :)

Nå har det uansett oppstått en ny situasjon her i mellomtiden - verkstedet hadde montert multireima litt feil (en av ribbene var "utenfor" på et av hjulene) da de skiftet den for et år siden, så den delen som satt "utenfor" sleit seg av og gikk inn i registerreima, som så røk og så døde motoren... Heldigvis har verkstedet tatt på seg skylda uten å krangle i det hele tatt, så det går på deres regning, og jeg kjører lånebil inntil videre. Sååå... Da har de vel uansett store deler av motoren ute så kanskje det kan være litt å spare på å ta en kikk på dette i samme slengen

Endret av torsteino
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...
På 6.12.2021 den 9.20, Mr. Helmersen skrev:

"chip tunere" verksteder koder egr lett bort og får mer optimalt (flere hk hvis ønskelig eller endring av gir ratio blant annet) for rundt 3-3500kr. 

men blir ikke sånne løsninger problematiske ved PKK?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/6/2021 den 9.21, torsteino skrev:

men blir ikke sånne løsninger problematiske ved PKK?

Utslippet som "reguleres" av EGR er så liten at det merkes ikke på en ren måling ved PKK. Når den er kodet bort ligger ikke bilen inne med feilkode/varsellampe heller.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.12.2021 den 12.45, Biturbo skrev:

Utslippet som "reguleres" av EGR er så liten at det merkes ikke på en ren måling ved PKK. Når den er kodet bort ligger ikke bilen inne med feilkode/varsellampe heller.

Ah, ok! Da høres jo det ut som en veldig fristende løsning! Sjekket kjapt nå og ser at det visstnok skal være ganske mye HK å hente selv fra min kjedelige og ultrafornuftige familieoctavia. Å tyne den opp til 140HK i stedet for 105hk høres jo litt voldsomt ut, og hadde den plutselig hatt 33% ekstra gamper ville de vel 100% sikkert legge merke til det på PKK, men NOE kunne man kanskje slippe unna med? Eller er det å be om trøbbel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12/6/2021 den 12.54, torsteino skrev:

Ah, ok! Da høres jo det ut som en veldig fristende løsning! Sjekket kjapt nå og ser at det visstnok skal være ganske mye HK å hente selv fra min kjedelige og ultrafornuftige familieoctavia. Å tyne den opp til 140HK i stedet for 105hk høres jo litt voldsomt ut, og hadde den plutselig hatt 33% ekstra gamper ville de vel 100% sikkert legge merke til det på PKK, men NOE kunne man kanskje slippe unna med? Eller er det å be om trøbbel?

Har ikke vært veldig mye inne på dette selv, da jeg ikke har en av de bilene med "kjip" motor😋

Men, bilen er typegodkjent med den motoreffekten bilen har. Det betyr at dersom du endrer denne, må bilen vises hos SVV for å få den godkjent med den nye motoreffekten. Etter litt leting på nett, så ser jeg at regelen er at du skal kunne vise til at bilen ikke har endret utslippsverdien.

Det er ikke sikkert at det merkes på en PKK, men jeg vet heller ikke hvor godt det merkes på bilen ved en effektøkning.

For å være på den sikre siden; Benytt deg av et godkjent tuningverksted. Disse kan gi deg godkjenningspapirer som viser til at det ikke er noen utslippsendring på bilen din. Etter det ringer du til SVV for å få bilen godkjent, ut fra det jeg finner skal ikke dette koste noe.

Deretter så får du nytt vognkort i posten når du har fått godkjent effektøkningen. 

Er du regelmessig eller av og til innom på verksted med bilen ifbm service eller andre ting, kan det være greit å gi beskjed om at bilen er chip-trimmet slik at om de kjører oppdatering og/eller andre ting så faller ikke tuningen bort.

Du kan lese litt her: https://www.tv2.no/a/14398903/

Endret av Biturbo
Skrivefeil
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...