Gå til innhold
torsteino

snodige startproblemer i kulda


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et litt snålt startproblem når det blir litt kaldt, si fra rundt -5C og nedover. Det som skjer er at bilen starter, men går ekstremt ujevnt et sekund eller to, og så synker turtallet og motoren stopper. Det dukka opp ganske brått for tre år siden, og verkstedet har ikke funnet ut av det. Noe av problemet er jo også at med en gang bilen blir *litt* varm, så forsvinner problemet helt, og dermed sliter nok verkstedet litt med å få testa ordentlig, siden de jo er fornuftige nok til å stå inne og jobbe. 

Alle glødepluggene er bytta, og verkstedet har testa glødereleet.

Jeg har nytt batteri, og det gjorde jo problemet ihvertfall litt enklere å håndtere, siden jeg nå kan prøve å starte igjen og igjen uten at batteriet går tomt, og til slutt er da motoren varm nok til at den kommer i gang.

Så lenge jeg har hatt på motorvarmer en stund løser det også problemet. Selv hvis jeg bare har kjørt en tur tidligere på dagen virker det som at det er nok til at det holder.

Jeg skifta olje i sommer, samt olje- og dieselfilter.

Dette er litt irriterende, for bilen er ellers ganske fin stand, så jeg har lyst til å finne ut av det,  og da må jeg jo ta det nå når det er kaldt nok til at problemet dukker opp. Så... Kan kondens gi den slags problemer? Dieseldyr? Kan det være en pumpe som sliter litt når dieselen er litt kald? Har det vært noen endringer på diesel rundt 2017?

Skrevet

Hei,har akkurat samme problemet med min bil,snodig feil,har hørt at d kan være kondens eller noe sånt🙄,så e spent å høre om noen har hadd samme problemet.

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Gikk glipp av at du hadde svart/spurt, nei, har ikke funnet ut av det, utrolig irriterende.

Hm, kondens ja, har lurt litt på det, men virker litt rart på en måte, da er det vel ihvertfall ikke i tanken, men kanskje det kan være noe i kammeret til dieselfilteret? At det ligger litt vann nedi bunnen der som fryser når det blir litt kaldt og da blokkerer flyten av diesel litt, og som så tiner med en gang motoren er litt varm. Det høres ikke så dumt ut det.

Dieselfilteret er jo både enkelt og billig å bytte, bare litt kjipt å gjøre ute i ti minus men det er det vel verdt om det fikser problemet, og det må jo nesten fikses nå når det er kaldt hvis man skal finne ut om det funker 😁🥶👍

Skrevet

Ja æ fikk dommen hos merkeforhandlern hær æ bor,dæm mente at d va egr kjølern som va defekt,kostnad på 24000 som ikke va helt aktuelt får mæ å betale,så æ for å fikk blenda/koda egr bort,men fortsatt samme plaga😂..æ trur d må være nåkka diesel relaterte greier.utroli irriterende feil.

Skrevet

Her dukka det opp veldig brått høsten/vinteren for tre år siden, så syns det virker litt rart at det skal være sot som er problemet, den har også vært inne hos merkeverksted for å prøve å finne ut av det, så hadde det vært det syns jeg det er rart at de ikke så det. Burde jeg ikke da også ha fått høyere utslipp?

Skrevet

Ja næj si d,man blir litt sånn frustrert når d sånne feila som ikke verkstede ikke finn ut av engang.virke som dæm bare prise sæ til den diagnosen,søkinga uten å sjekke bedre.d andre gangen æ for fra dæm at æ må skifte en del så er d ikke d som er problemet.

Kan bli dyre dommer av sånnt🙄

  • 2 måneder senere...
Skrevet

Angående de problemene dere beskriver så har jeg hadd akkurat samme med octavia 1,6 tdi cayc 2012 mod. Måtte startes maaange ganger når det var under ca -2 til -5 grader. Sjekket absolutt alt som hadde med diesel å gjøre, pumpe i tank, filter, høytrykkspumpe, injektorer, glødeplugger, sensorer osv. Tok kompresjonstest og sylinderlek.test samt kontrollerte registerinnstilling. Alt ok med samme feil. Gikk bort fra dieselsystemet som jeg hadde hengt meg opp i og tok drittjobben med å demontere Egr systemet. Og riktig så finner jeg problemet her, returfjæra som skal holde egr stengt var defekt slik at ventil stod fullt åpen og kjørte eksosen rett i innsuget slik at motor kveles da den ikke har oksygen. Den var i tlillegg gjenkokset men det har ikke noe med startproblemer å gjøre. Tenkte først å blinde med blendplate og få den tunet bort men dette var dyrere enn å kjøpe ny. Så kjøpte fra Bildeler.no til 3800,- og satt inn. Alt ok og bil går bedre enn på lenge. Mye skruing så er nokk dyrt hos forhandler.

Det var iallefall løsninga på mitt problem.

  • Lik 1
Skrevet (endret)

@Nordeng72- Ai! Takker! Skal sjekkes! Er åpen for å skru litt selv, men må sjekke litt om det der er utenom det jeg tør å ta selv :)

Nå har det uansett oppstått en ny situasjon her i mellomtiden - verkstedet hadde montert multireima litt feil (en av ribbene var "utenfor" på et av hjulene) da de skiftet den for et år siden, så den delen som satt "utenfor" sleit seg av og gikk inn i registerreima, som så røk og så døde motoren... Heldigvis har verkstedet tatt på seg skylda uten å krangle i det hele tatt, så det går på deres regning, og jeg kjører lånebil inntil videre. Sååå... Da har de vel uansett store deler av motoren ute så kanskje det kan være litt å spare på å ta en kikk på dette i samme slengen

Endret av torsteino
  • 7 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Skrevet
På 6.12.2021 den 9.20, Mr. Helmersen skrev:

"chip tunere" verksteder koder egr lett bort og får mer optimalt (flere hk hvis ønskelig eller endring av gir ratio blant annet) for rundt 3-3500kr. 

men blir ikke sånne løsninger problematiske ved PKK?

Skrevet
På 12/6/2021 den 9.21, torsteino skrev:

men blir ikke sånne løsninger problematiske ved PKK?

Utslippet som "reguleres" av EGR er så liten at det merkes ikke på en ren måling ved PKK. Når den er kodet bort ligger ikke bilen inne med feilkode/varsellampe heller.

  • Lik 1
Skrevet
På 6.12.2021 den 12.45, Biturbo skrev:

Utslippet som "reguleres" av EGR er så liten at det merkes ikke på en ren måling ved PKK. Når den er kodet bort ligger ikke bilen inne med feilkode/varsellampe heller.

Ah, ok! Da høres jo det ut som en veldig fristende løsning! Sjekket kjapt nå og ser at det visstnok skal være ganske mye HK å hente selv fra min kjedelige og ultrafornuftige familieoctavia. Å tyne den opp til 140HK i stedet for 105hk høres jo litt voldsomt ut, og hadde den plutselig hatt 33% ekstra gamper ville de vel 100% sikkert legge merke til det på PKK, men NOE kunne man kanskje slippe unna med? Eller er det å be om trøbbel?

Skrevet (endret)
På 12/6/2021 den 12.54, torsteino skrev:

Ah, ok! Da høres jo det ut som en veldig fristende løsning! Sjekket kjapt nå og ser at det visstnok skal være ganske mye HK å hente selv fra min kjedelige og ultrafornuftige familieoctavia. Å tyne den opp til 140HK i stedet for 105hk høres jo litt voldsomt ut, og hadde den plutselig hatt 33% ekstra gamper ville de vel 100% sikkert legge merke til det på PKK, men NOE kunne man kanskje slippe unna med? Eller er det å be om trøbbel?

Har ikke vært veldig mye inne på dette selv, da jeg ikke har en av de bilene med "kjip" motor😋

Men, bilen er typegodkjent med den motoreffekten bilen har. Det betyr at dersom du endrer denne, må bilen vises hos SVV for å få den godkjent med den nye motoreffekten. Etter litt leting på nett, så ser jeg at regelen er at du skal kunne vise til at bilen ikke har endret utslippsverdien.

Det er ikke sikkert at det merkes på en PKK, men jeg vet heller ikke hvor godt det merkes på bilen ved en effektøkning.

For å være på den sikre siden; Benytt deg av et godkjent tuningverksted. Disse kan gi deg godkjenningspapirer som viser til at det ikke er noen utslippsendring på bilen din. Etter det ringer du til SVV for å få bilen godkjent, ut fra det jeg finner skal ikke dette koste noe.

Deretter så får du nytt vognkort i posten når du har fått godkjent effektøkningen. 

Er du regelmessig eller av og til innom på verksted med bilen ifbm service eller andre ting, kan det være greit å gi beskjed om at bilen er chip-trimmet slik at om de kjører oppdatering og/eller andre ting så faller ikke tuningen bort.

Du kan lese litt her: https://www.tv2.no/a/14398903/

Endret av Biturbo
Skrivefeil
  • Takk 1
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hei,jeg betalte 20k får egr inkl arbeid,d e dyrt men var godt å bli kvitt problemet.jeg prøvde å få egr blendet men hadde merkeli nokk samme feil ætterpå🤷‍♂️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
    • Hei, Velkommen tilbake til forumet!  Jeg har også vært veldig stille og ikke altfor ofte innom her fortiden. Gratulerer med bestilling av ny bil! Du blir helt sikkert fornøyd!   Jeg kvittet meg med Superb'en i juni, Ikke for det jeg var misfornøyd. Men, hadde hatt den altfor lenge i forhold til planen! Da Skoda ikke hadde så mange alternativer iforhold til det jeg jaktet på, så endte jeg faktisk opp med en VW ID7 GTX Exclusive -25 modell. Hentet ut 17.Juni. Meget fornøyd til nå, med både rekkevidde og ladehastigheter på litt lengere turer!   Har passert 6000km nå.. Så ikke voldsomme mengder
    • Takk for det @Sjåføren 🙂 Har tittet innom forumet, men ikke vært aktiv siden jeg byttet over til et annet merke i fjor høst, blir nok litt mer aktiv til tider etter at jeg har mottatt bilen. Ja bilen virker meget bra, var svært behagelig å kjøre. RS har 4-hjulstrekk og er vel den utgaven av Skoda som har mest krefter, selv om det er mer enn nok i hverdagen, så er det jo veldig lite i forhold mange andre elbiler. Den er jo egentlig meget rask fra 0-100km/t om en tenker noen få år tilbake i tid, men blir jo likevel regelrett «parkert» av svært mange andre i dag. Den utviklingen går meget fort i dag, prøvekjørte Tesla M Y Juniper Performance tidligere i uken, og der var det 0-100km/t på 3,5 sekunder. Ingen som trenger dette i hverdagen selvfølgelig, men Norges desidert mest solgte bil har altså slike «ess i ermet» for dem det betyr mye for. Etter snart 1 år med elbil, så må jeg bare si at det fungerer helt utmerket for min del. Synd jeg ikke gikk over til elbil tidligere, men var lenge meget skeptisk og synes de alle sammen hadde altfor kort rekkevidde etter hva jeg var vant til fra før med mine bensin/diesel biler.  Rekkevidde er jo ikke noe jeg tenker på engang lengre, det som er mye mer interessant er jo ladehastigheten når en først stopper for å ta en pause. Der er jo ikke Enyaq noen racer, verken i hvor høy effekt den kan ta i mot (max 185kW), eller hvor fort det går. De beste elbilene har i dag 800V DC og lader med +/- 400kW, og da går det virkelig unna. Men det er ikke noe jeg har behov for til mitt bruk, men at det er et viktig punkt for mange andre i hverdagen forstår jeg veldig godt. 99% av min lading gjør jeg hjemme i garasjen, så har kun prøvet hurtiglading 3-4 ganger i løpet de 10 mnd jeg har hatt elbil, trengte det ikke da heller, men det var bare for å ha prøvet det slik at en har litt erfaring den dagen en skulle ha et konkret behov. Dessverre så er tilhengervekten den kan dra svært begrenset (1.200kg). Jeg vet at det kommer versjoner i 2026 som får øket det til 1.800kg, og det vil jo ble vesentlig bedre. VW id4 GTX 2026 mod. har allerede fått øket det til 1.800kg. Så det er høyst usikkert om bilen jeg har bestilt kommer med 1.800kg hengervekt, men nå drar jeg aldri på campingvogn eller andre store/tunge tilhengere, så for min del er det ikke et problem uansett. 21'' sommerhjul kler den bilen veldig godt synes jeg, og det sammen med DCC (adaptivt understell), så blir det en bil som sitter ganske bra på veien. Har 21'' sommerhjul på den jeg har i dag og 20'' vinterhjul, og det er helt uproblematisk. Det som virkelig er behagelig med denne typen bil er jo hvor stille og rolig det er, billige driftskostnader, effekten/dreiemomentet er der umiddelbart og har jo nm i massevis. Er ferdig oppvarmet på under 5 min, og det kan også gjøres i en lukket garasje. Men elbil passer selvsagt ikke til alle, selv om det blir flere og flere elbiler på markedet som gjør at det nå er vanskelig å ikke finne noe som passer. Men enkelte bor slik til at det ikke er mulig med hjemmelading og at det er langt til en ladestasjon, mens andre drar på store campingvogner, båthengere, etc, og det er klart at da er det ikke like bra med elbil. Med tung tilhenger/campingvogn etter en elbil, så forsvinner strømmen fort, og da må det lades desto oftere. Kulda gjør jo også sitt med tanke på rekkevidde, så er det greit å ha litt størrelse på batteriet. En ting er i hvert fall helt sikkert, jeg har eid min siste bil som det må fylles bensin/diesel på 😉
    • Wow, gratulerer! Så kjekt å ha deg tilbake igjen. Vi får ta opp igjen tråden, men det har vært temmelig stilt på forumet det siste året. Spennende bil du har gått for. 21" sommerstørrelse  er heftig. Jeg er ikke så veldig i elbil verdenen, har RS 4-hjulstrekk? Du har ikke campingvogn eller tung henger du skal dra på?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...