Gå til innhold
YetiBente

Flere varsellamper som lyser og bil i nødfunksjon.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Skrevet (endret)
2 hours ago, YetiBente said:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei!

Skjønner at du er glad i bilen din, for det er en absolutt flott bil som trolig har ganske høy bruksverdi for deg.

ASR, ESC og dekktrykkontrollen skal ikke ha noe å si for nødmodusen som aktiveres på bilen din (det er det som gjør at den ikke går fortere). I tillegg, så høres dette ut som at akkurat disse feilene kan ha med dekktrykk + eventuelt en abs-sensor og/eller et hjullager som er blitt dårlig.

Motorelektronikken kan være litt kinkig, og det kan være mange forskjellige årsaker til at du får den feilmeldingen på bilen din. På dieselbiler er det ofte EGR som begynner å bli, eller har gått seg tett. Dette gjør at motoren sliter med å kvitte seg med eksos og går dermed i nødmodus. Dette gjelder også for biler som har partikkelfilter (DPF). Det kan selvfølgelig være noe annet som gjør at du får feilmeldingen også. Eksempler kan være turbohavari, svikt i en styreenhet eller andre ting.

Har du delkasko eller at en av dere er NAF-medlem, så anbefaler jeg i aller høyeste grad å få bilen tauet inn til verksted. Det trenger ikke nødvendigvis være et merkeverkset, og de kan i mange tilfeller være billigere enn merkeverksteder (så fremst bilen har feil som de klarer å finne ut av). Det er gratis berging med NAF, og har du delkasko er egenandelen for berging 500,-

Nødmodusen deaktiveres som regel av at du vrir av tenningen og starter motoren på nytt, da kan du klare å kjøre i en liten stund før hastigheten reduseres, men det kan bli fatalt dersom du har en feil som bare blir værre av at du kjører med bilen.

Frykt ikke, løsningen kan ofte være billigere enn man tror, og er ingen hensikt å ta sorgene på forskudd😊

 

Håper dere finner ut av det.

Lykke til!

Endret av Biturbo
Feil i teksten.
  • Lik 1
Skrevet
2 timer siden, YetiBente skrev:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

  • Lik 1
Skrevet
On 4/9/2021 at 4:06 PM, Marius said:

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

Den enkleste årsaken klarte jeg selvfølgelig ikke å komme på i forbifarten, takk for at du la dette til😄

  • Lik 2
Skrevet

Da er bilen fikset hos Skoda. Vi fikk gratis berging fordi det var under et år siden siste service. De måtte bytte 3 pluggledninger, for de var brent. De hadde også byttet plugger. Nå kan jeg hente bilen min i morgen. Prisen ble 4200,-  ikke så ille som jeg hadde fryktet.

  • Lik 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...