Gå til innhold
YetiBente

Flere varsellamper som lyser og bil i nødfunksjon.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Skrevet (endret)
2 hours ago, YetiBente said:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei!

Skjønner at du er glad i bilen din, for det er en absolutt flott bil som trolig har ganske høy bruksverdi for deg.

ASR, ESC og dekktrykkontrollen skal ikke ha noe å si for nødmodusen som aktiveres på bilen din (det er det som gjør at den ikke går fortere). I tillegg, så høres dette ut som at akkurat disse feilene kan ha med dekktrykk + eventuelt en abs-sensor og/eller et hjullager som er blitt dårlig.

Motorelektronikken kan være litt kinkig, og det kan være mange forskjellige årsaker til at du får den feilmeldingen på bilen din. På dieselbiler er det ofte EGR som begynner å bli, eller har gått seg tett. Dette gjør at motoren sliter med å kvitte seg med eksos og går dermed i nødmodus. Dette gjelder også for biler som har partikkelfilter (DPF). Det kan selvfølgelig være noe annet som gjør at du får feilmeldingen også. Eksempler kan være turbohavari, svikt i en styreenhet eller andre ting.

Har du delkasko eller at en av dere er NAF-medlem, så anbefaler jeg i aller høyeste grad å få bilen tauet inn til verksted. Det trenger ikke nødvendigvis være et merkeverkset, og de kan i mange tilfeller være billigere enn merkeverksteder (så fremst bilen har feil som de klarer å finne ut av). Det er gratis berging med NAF, og har du delkasko er egenandelen for berging 500,-

Nødmodusen deaktiveres som regel av at du vrir av tenningen og starter motoren på nytt, da kan du klare å kjøre i en liten stund før hastigheten reduseres, men det kan bli fatalt dersom du har en feil som bare blir værre av at du kjører med bilen.

Frykt ikke, løsningen kan ofte være billigere enn man tror, og er ingen hensikt å ta sorgene på forskudd😊

 

Håper dere finner ut av det.

Lykke til!

Endret av Biturbo
Feil i teksten.
  • Lik 1
Skrevet
2 timer siden, YetiBente skrev:

Hei! Jeg har en Skoda Yeti 2014 modell med automatgir som jeg er VELDIG glad i. Da mannen var ute og kjørte tidligere idag, begynte 5 av varsellampene å lyse. Disse 5 er: Antispinn (ASR), Elektronisk stabilitetskontroll (ESC), Avgasskontrollsystem, Kontroll av motorelektronikken (EPC) OG Dekkontrollindikatoren. Mitt spørsmål er: er det noe vi kan gjøre selv for å få kjørt bilen til verksted i litt mer enn 15 km/t? Mannen er ganske teknisk, jeg har ingen peiling, men tenkte kanskje at det var noen kloke hoder her som kunne gi et greit tips. Kan ellers nevne at det er ca ei mil til nærmeste verksted, da ikke merkeverksted, men det gjør kanskje ikke så mye? Eller må vi få en tauebil(hører lyden av tusenlapper som flyr, haha) sånn at bilen kommer hjem til Skodaverkstedet? Håper på svar! Vennlig hilsen Bente.

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

  • Lik 1
Skrevet
On 4/9/2021 at 4:06 PM, Marius said:

Hei,

Med tanke på alle varsellampene, så er det jo noe galt med elektronikken.

Jeg ville først og fremst sjekket spenningen på batteriet. Evt ladet det opp og sett om lampene forsvinner etter en kjøre tur.

Dette her er typisk for dårlig spenning på batteri. Skjer med fleste VAG biler. 

Gi gjerne en tilbakemelding om hva konklusjonen endte opp med.

Om dere har fulgt opp servicer hos autorisert skoda verksted, så har dere mobilitets garanti. Da kan dere ta kontakt med med Skoda og få bilen fraktet.

Marius

Den enkleste årsaken klarte jeg selvfølgelig ikke å komme på i forbifarten, takk for at du la dette til😄

  • Lik 2
Skrevet

Da er bilen fikset hos Skoda. Vi fikk gratis berging fordi det var under et år siden siste service. De måtte bytte 3 pluggledninger, for de var brent. De hadde også byttet plugger. Nå kan jeg hente bilen min i morgen. Prisen ble 4200,-  ikke så ille som jeg hadde fryktet.

  • Lik 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...