Gå til innhold
Thor Egil

1.4 tsi 4x4 dsg - Registerkjede eller reim?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Ny på forumet her og har akkurat kjøpt meg en brukt kodiaq med overnevnte motor. 2017/18 mod med rett over 70 000km på telleren.

Er det noen som vet om motoren har registerkjede eller reim ? Har googlet endel og konklusjonen så langt er at jeg tror det er reim. Men jeg snakket med et verksted som mente det var kjede. Derfor er jeg usikker og håper noen her vet.

Hvis det er reim, er det noen som kjenner til intervallene for bytte?

Takk for innpass i et glimrende forum!:)

 

 

 

 

Skrevet

Hei og velkommen.

1,4 TSI finnes i to forskjellige versjoner, der siste versjon er produsert siden 2012. Den må ikke sammenlignes med den første versjonen, det er stor forskjell på disse motorene selv om de tilsynelatende er like.

Den nye har modellbetegnelse EA211 og har register-reim. Denne siste versjonen har hatt noen oppgraderinger og finnes i flere effekter, og kom også med ACT-teknologi ("sylinderkutt" for bedre forbruk). Akkurat hvilken du har i din bil vet jeg ikke.

Jeg ville brukt verksteder som vet hva de holder på med. Disse motorene er avanserte og det er visse ting som må gjøres riktig.... oljetyper, filtre, kjølevæske, skiftintervaller, osv. VAG har påstått at register-reimen ikke trenger å byttes, men jeg vet ikke jeg.... det virker veldig optimistisk. Jeg ville sjekket dette nærmere med en Skoda-forhandler, det kan være at det er kommet skifteintervall på dem.

Jeg hadde en 2010 Octavia med 1,4 TSI på 122 hk og var veldig fornøyd med den. Likte utrolig godt den bensinmotoren. Byttet den inn på ca 65000 km, så jeg var ikke borti noe av det som kunne være svakhet med den motoren (strekkingen av kjedet).

Happy driving and keep us posted!

Skrevet

Takk for det!

Jeg er også kommet frem til at jeg har en EA211. Om den har ACT vet jeg ikke helt. Har forsøkt å google litt på det også og noen mener den som er brukt i Kodiaq sammen med 4x4 og DSG, ikke har ACT.

Hadde bilen på en grundig test på fredag, men har ikke fått den enda. Skal hentes i løpet av uka. Ble positivt overrasket over hvor godt motoren fungerte i bilen. Nå var jeg alene i bilen, så merker nok litt forskjell når jeg får lastet den opp med folk og bagasje, men det er ikke så ofte jeg kjører med full bil. Forbruket som kjørecomputeren rapporterte var heller ikke avskrekkende. Har bare 10 - 12 000km i året med den bilen, så merkost for drivstoff, tror jeg ikke blir allverden.

Jeg skal ta en prat med flere Skoda forhandlere for å finne ut hva slags motor som sitter i min bil. Skal informere om hva jeg kommer frem til.

Skrevet

Tipper på ACT. men jeg kjenner ikke Kodiaq så godt så det er mulig jeg tipper feil....

Det er ikke akkurat ræserbilmotor, men den er frisk i frasparkene likevel. Den vil nok påvirkes av ekstra vekt, ja. Så det kommer an på dine forventninger.

Skrevet
4 minutes ago, Sjåføren said:

Tipper på ACT. men jeg kjenner ikke Kodiaq så godt så det er mulig jeg tipper feil....

Det er ikke akkurat ræserbilmotor, men den er frisk i frasparkene likevel. Den vil nok påvirkes av ekstra vekt, ja. Så det kommer an på dine forventninger.

Neida, noen racerbil er det nok ikke, men det er ikke det jeg hadde forventet heller.

Jeg kommer fra en caddy maxi 4x4 manuell med en 2l diesel på 122hk som er ganske dorsk. For ikke å snakke om stiv, stumpete og støyete:)

Deilig med noe annet enn dieselknatring til en forandring!:)

Skrevet

Da har jeg fått svar fra lokal Skoda-forhandler. Som du sa, @Sjåføren, så er det register-reim på denne motoren, uten noe intervall for bytte. De sa også at motoren hadde sylinderkutt (ACT).

Bilen er ikke hentet enda, men planen er å hente den i morgen.

Skrevet

Spennende, det blir kjekt med ny bil, gratulerer!! Blir deilig med bensiner. Koster litt mer i drivstoff, og litt høyere forbruk, men totale kostnader og verksted kan likevel bli lavere. Småkjøring bruker ikke være EGR-ventilens beste venn. Bare stillheten er verdt litt det også. Vær også oppmerksom på at Haldex'en trenger litt ekstra omsorg, rens av oljesilen er ikke en del av servicene. Men den må renses jevnlig og olja bør kanskje skiftes oftere enn det oppsatte intervallet.

Post bilder da, @Thor Egil

Skrevet
On 6/24/2021 at 10:20 PM, Sjåføren said:

Spennende, det blir kjekt med ny bil, gratulerer!! Blir deilig med bensiner. Koster litt mer i drivstoff, og litt høyere forbruk, men totale kostnader og verksted kan likevel bli lavere. Småkjøring bruker ikke være EGR-ventilens beste venn. Bare stillheten er verdt litt det også. Vær også oppmerksom på at Haldex'en trenger litt ekstra omsorg, rens av oljesilen er ikke en del av servicene. Men den må renses jevnlig og olja bør kanskje skiftes oftere enn det oppsatte intervallet.

Post bilder da, @Thor Egil

Hentet bilen i kveld. Forbruk etter ca.15 mil på E18 i alt fra 70-110, ble 0.67. Motoren funket greit og gikk overraskende billig. En veldig behagelig bil!

received_135884551890436.jpeg

  • Lik 1
Skrevet

Åi, den var fin! Er det Race Blue?

Joda, du kan få fine forbrukstall, 0,67 er bra det for en sånn bil. Det som gir høyt forbruk er korte turer, spesielt om vinteren, kjøring med ekstra belastning, og hastigheter over 90 km/t, pluss mye turtall da selvfølgelig.....

Jeg tror bilen vil bruke mindre hvis du går inn for det, men mest sannsynlig vil du oppleve litt høyere forbruk enn det, sånn i hverdagen. Men vær klar over at kjøre-computeren ikke nødvendigvis viser 100% riktig.

Skrevet
On 6/26/2021 at 11:50 AM, Sjåføren said:

Åi, den var fin! Er det Race Blue?

Joda, du kan få fine forbrukstall, 0,67 er bra det for en sånn bil. Det som gir høyt forbruk er korte turer, spesielt om vinteren, kjøring med ekstra belastning, og hastigheter over 90 km/t, pluss mye turtall da selvfølgelig.....

Jeg tror bilen vil bruke mindre hvis du går inn for det, men mest sannsynlig vil du oppleve litt høyere forbruk enn det, sånn i hverdagen. Men vær klar over at kjøre-computeren ikke nødvendigvis viser 100% riktig.

Takk!:) Fargen heter lava blue. Veldig fin. Endrer seg endel i lyset. Det en en style med greit med utstyr. Skinn, canton, el luke med sensor..

Klar over forbruket og vet at jeg må måle selv om jeg skal få det 100% riktig. Men jeg er fornøyd så langt og angrer ikke på at jeg sparte enden titusener i forhold til en tilsvarende bil med diesel diesel diesel! :)

 

 

Skrevet

Lava Blue er en fin farge, ja. Noe mørkere enn Race Blue, men kan være vanskelig å se forskjell på bilde i rette lyset.

Mange ser seg litt blinde på ekstrautgiften som bensin er. Ja, det går mere "synlige" penger når det fylles, men i det lange løp er det mange utgifter med bilhold som man pådrar seg, innkjøp, service/vedlikehold/reparasjoner og avskriving er store poster.....

Så vi får kose oss med de positive sidene med valget og kjøre "simply clever" 😎

  • Lik 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hei! Har en 2018 kodiaq sportline som jeg lurer på å montere ledbar/ekstralys på. Noen som har bilder å vise? Forslag til ledbar og monteringsmetode? Noen som har montert inni grill under skilt?
    • Hvordan skifter en motor til luftfordelingsspjeld til skoda scout diesel 2017 mod.
    • Når jeg prøver å åpne bakluken, klikker det bare i løsen, men den åpner ikke. Noen som har vært borti lignende problem?
    • Jeg er fleksibel. Interresert i å få gjort dette før vinteren, så hele østlandet er interresant. 🙂   
    • Er nok lurt å skriva kor hen i landet du befinner deg.. Men om du ikkje tenker å.gå til Møller, blir det å spør lokale verkstader der du bur.
    • Hei igjen.. Min Skoda Yeti Adventure treger å få byttet varmeapparat register/varmeveksler. Noe som vet hvem som kan utføre dette til en ok pris?  mvh Bjørn H 
    • Jeg kan ikke gi id4 skylda for at jeg har en ødelagt kropp/rygg, men setene er det definitive endepunktet for den bilen nå. Det har også vært noen utfordringer med den, har byttet hovedskjermen etter gjentatte ganger hvor den «frøs» og ikke lot seg betjene i det hele tatt. Da fungerte heller ikke stemmestyringen, samt at mange andre ting får en ikke da betjent/justert i det hele tatt. I tillegg så har den noen ganger mistet all data forbindelse og gps, slik at bilen etter kartet da har låst seg langt ute i Skagerak. De haptiske knappene på rattet er heller synes jeg mindre og mindre om, og spesielt vinterstid når en kanskje har på seg et par tynne hansker, så er det jo nesten håpløst å betjene noe som helst. Savner også at det er flere fysiske knapper, for det meste må jo betjenes fra skjermen. Appen synes jeg også var et veldig tilbakeskritt i forhold til Skoda sin, der kunne jeg følge med på forbruk, kjørelengder på turer, etc, mens på VW sin er det jo omtrentlig ingenting som kan leses av. Vinterstid var det vanskelig å sette i gang varmepumpa gjennom appen, fordi den ikke fikk kontakt med serveren (forsåvidt kjent VAG problem). Skoda Enyaq RS har mer av det jeg savner i VW id4, samt seter som er bedre tilpasset til mine utfordringer. Type SUV må jeg ha pga helsa, jeg må inn i bilen, ikke ned. Jammen ikke greit å bli gammal «kæll» skal jeg si deg, hehe   Fronten er jeg helt enig med deg i @Marius, den er den direkte årsaken til at jeg ikke valgte Enyaq sist jeg byttet bil. Liker ikke den forrige fronten i det hele tatt, og det hjalp heller ikke når «Crystal Face» grillen kom, den er for dominerende i mine øyne. Men smaken er heldigvis forskjellig   Om kvaliteten er bedre gjenstår jo å se, de er jo bygget på samme plattformen, og deler jo mange komponenter og programvare. VW id7 er en veldig flott bil, det er det ingen tvil om.  Den er både stillig og romslig, og har et fint design i mine øyne. Fikk du med deg «oppgraderingen» av tilhengervekten til 1.800kg? Skoda Enyaq skal også få den i løpet av høsten etter hva jeg har forstått, men mulig min blir produsert før det er tilgjengelig. Fikk opplyst produksjonsuken i går, og den er i uke 45, så da er det mulig bil levering i første del av desember om transporten går etter planen. Ja Enyaq RS ble kostbar og valgt ekstrautstyr gjør også sitt med totalprisen, bare vinterhjul er det over 43.000,- for på kontrakten. Vi fikk et meget godt tilbud på den nye bilen og mye av ekstrautstyret, men desto dårligere innbytte pga sterkt nedsatte priser og kampanjer på helt nye id4. Så kan en jo sette sammen regnestykket slik en ønsker, det er uansett mellomlegget som sier hva jeg må betale.... Håper du får en bedre opplevelse og mindre feil på din VW id enn det jeg har hatt så langt. Altså ikke noen graverende feil, likevel ganske irriterende når en ikke får gjort noe med verken lydanlegg, adaptivt understell, etc, for det må gjøres på en skjerm som ikke fungerer.
    • Det var jo synd du ikke følte deg til rette i ID4, for det er jo knall bil det også, såvidt jeg har skjønt. Ikke prøvd. da jeg ikke ønsker "SUV" ... Derfor jeg gikk for en ID7 denne gangen. Også pga Skoda ikke hadde noe alternativ.  Tesla var ikke noe alternativ for min del heller, for mye problemer med de bilene der. Har jeg inntrykk av i hvertfall.  Enyaq RS er knall bil sies det Den blir du nok HELT sikkert fornøyd med. Liker nye "trynet" til Skoda. Tøft! Syntes Enyaq RS blir noe dyr med "Alt" utstyr. Kommer vel tett oppmot 700k vel. ID7 kom på litt over 600k. Holder i massevis det også egentlig, men... Det er vel slik prisene er i dag. Fikk en veldig god innbytte pris på Superb'en. Så, da var prisene litt enklere å svelge! 
    • Takk for det @Marius   Jeg fant meg rett og slett ikke til rette i id4, setene passer ikke min rygg/kropp som har fått litt for mye «juling» i jobb, så da er jeg nødt til å gjøre noe med det. Fant to biler som kunne være bedre, så prøvde Tesla M Y Juniper Performance først. Det var jo en fin bil med heftige prestanda for å si det litt forsiktig   Den gikk som et uvær, hadde ganske gode seter, men traff likevel ikke helt 100%. Den neste var Skoda Enyaq RS, og der traff setene godt i forhold hvilke utfordringer jeg har med rygg. Så da valgte vi å bestille en slik. Volvo er jo også kjent for gode seter, men jeg synes at EX40 er litt gammeldags og nesten litt utdatert med tanke på hvor gammel den faktisk er (som XC40). Ikke 100% overbevist etter alle skriverier den siste tiden heller. Id7 er jo en fantastisk bil, den er dessverre litt for lav for meg, og setene er heller ikke de rette. Men jeg har kjørt litt id7, og det er virkelig en bil som tiltaler meg. Synd kroppen er som den er, for det setter dessverre mange biler og bilmerker ut av bildet. Det viktigste @Marius er faktisk at bilen passer til de behovene en har i hverdagen, ikke hvilket merke den har i grillen. Det er så mange samarbeid mellom forskjellige bilmerker i dag, at det er nesten håpløst å følge med på alt sammen. Så der har du gjort et godt valg vil jeg tro  
    • Hei, Noe sent svar! Her ser det ut som du må ut av landet for å ta få tak på dette. f.eks  https://www.skoda-parts.com/spare-part/03l121151l-connecting-pipe-european-union-52036.html Dette kan helt sikkert sveises også, da det er kun er kjølevæske. Men, kanskje litt jobb å få ut?
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...