Gå til innhold
Thor Egil

1.4 tsi 4x4 dsg - Registerkjede eller reim?


Anbefalte innlegg

Hei! Ny på forumet her og har akkurat kjøpt meg en brukt kodiaq med overnevnte motor. 2017/18 mod med rett over 70 000km på telleren.

Er det noen som vet om motoren har registerkjede eller reim ? Har googlet endel og konklusjonen så langt er at jeg tror det er reim. Men jeg snakket med et verksted som mente det var kjede. Derfor er jeg usikker og håper noen her vet.

Hvis det er reim, er det noen som kjenner til intervallene for bytte?

Takk for innpass i et glimrende forum!:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen.

1,4 TSI finnes i to forskjellige versjoner, der siste versjon er produsert siden 2012. Den må ikke sammenlignes med den første versjonen, det er stor forskjell på disse motorene selv om de tilsynelatende er like.

Den nye har modellbetegnelse EA211 og har register-reim. Denne siste versjonen har hatt noen oppgraderinger og finnes i flere effekter, og kom også med ACT-teknologi ("sylinderkutt" for bedre forbruk). Akkurat hvilken du har i din bil vet jeg ikke.

Jeg ville brukt verksteder som vet hva de holder på med. Disse motorene er avanserte og det er visse ting som må gjøres riktig.... oljetyper, filtre, kjølevæske, skiftintervaller, osv. VAG har påstått at register-reimen ikke trenger å byttes, men jeg vet ikke jeg.... det virker veldig optimistisk. Jeg ville sjekket dette nærmere med en Skoda-forhandler, det kan være at det er kommet skifteintervall på dem.

Jeg hadde en 2010 Octavia med 1,4 TSI på 122 hk og var veldig fornøyd med den. Likte utrolig godt den bensinmotoren. Byttet den inn på ca 65000 km, så jeg var ikke borti noe av det som kunne være svakhet med den motoren (strekkingen av kjedet).

Happy driving and keep us posted!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Jeg er også kommet frem til at jeg har en EA211. Om den har ACT vet jeg ikke helt. Har forsøkt å google litt på det også og noen mener den som er brukt i Kodiaq sammen med 4x4 og DSG, ikke har ACT.

Hadde bilen på en grundig test på fredag, men har ikke fått den enda. Skal hentes i løpet av uka. Ble positivt overrasket over hvor godt motoren fungerte i bilen. Nå var jeg alene i bilen, så merker nok litt forskjell når jeg får lastet den opp med folk og bagasje, men det er ikke så ofte jeg kjører med full bil. Forbruket som kjørecomputeren rapporterte var heller ikke avskrekkende. Har bare 10 - 12 000km i året med den bilen, så merkost for drivstoff, tror jeg ikke blir allverden.

Jeg skal ta en prat med flere Skoda forhandlere for å finne ut hva slags motor som sitter i min bil. Skal informere om hva jeg kommer frem til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper på ACT. men jeg kjenner ikke Kodiaq så godt så det er mulig jeg tipper feil....

Det er ikke akkurat ræserbilmotor, men den er frisk i frasparkene likevel. Den vil nok påvirkes av ekstra vekt, ja. Så det kommer an på dine forventninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Sjåføren said:

Tipper på ACT. men jeg kjenner ikke Kodiaq så godt så det er mulig jeg tipper feil....

Det er ikke akkurat ræserbilmotor, men den er frisk i frasparkene likevel. Den vil nok påvirkes av ekstra vekt, ja. Så det kommer an på dine forventninger.

Neida, noen racerbil er det nok ikke, men det er ikke det jeg hadde forventet heller.

Jeg kommer fra en caddy maxi 4x4 manuell med en 2l diesel på 122hk som er ganske dorsk. For ikke å snakke om stiv, stumpete og støyete:)

Deilig med noe annet enn dieselknatring til en forandring!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende, det blir kjekt med ny bil, gratulerer!! Blir deilig med bensiner. Koster litt mer i drivstoff, og litt høyere forbruk, men totale kostnader og verksted kan likevel bli lavere. Småkjøring bruker ikke være EGR-ventilens beste venn. Bare stillheten er verdt litt det også. Vær også oppmerksom på at Haldex'en trenger litt ekstra omsorg, rens av oljesilen er ikke en del av servicene. Men den må renses jevnlig og olja bør kanskje skiftes oftere enn det oppsatte intervallet.

Post bilder da, @Thor Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/24/2021 at 10:20 PM, Sjåføren said:

Spennende, det blir kjekt med ny bil, gratulerer!! Blir deilig med bensiner. Koster litt mer i drivstoff, og litt høyere forbruk, men totale kostnader og verksted kan likevel bli lavere. Småkjøring bruker ikke være EGR-ventilens beste venn. Bare stillheten er verdt litt det også. Vær også oppmerksom på at Haldex'en trenger litt ekstra omsorg, rens av oljesilen er ikke en del av servicene. Men den må renses jevnlig og olja bør kanskje skiftes oftere enn det oppsatte intervallet.

Post bilder da, @Thor Egil

Hentet bilen i kveld. Forbruk etter ca.15 mil på E18 i alt fra 70-110, ble 0.67. Motoren funket greit og gikk overraskende billig. En veldig behagelig bil!

received_135884551890436.jpeg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åi, den var fin! Er det Race Blue?

Joda, du kan få fine forbrukstall, 0,67 er bra det for en sånn bil. Det som gir høyt forbruk er korte turer, spesielt om vinteren, kjøring med ekstra belastning, og hastigheter over 90 km/t, pluss mye turtall da selvfølgelig.....

Jeg tror bilen vil bruke mindre hvis du går inn for det, men mest sannsynlig vil du oppleve litt høyere forbruk enn det, sånn i hverdagen. Men vær klar over at kjøre-computeren ikke nødvendigvis viser 100% riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/26/2021 at 11:50 AM, Sjåføren said:

Åi, den var fin! Er det Race Blue?

Joda, du kan få fine forbrukstall, 0,67 er bra det for en sånn bil. Det som gir høyt forbruk er korte turer, spesielt om vinteren, kjøring med ekstra belastning, og hastigheter over 90 km/t, pluss mye turtall da selvfølgelig.....

Jeg tror bilen vil bruke mindre hvis du går inn for det, men mest sannsynlig vil du oppleve litt høyere forbruk enn det, sånn i hverdagen. Men vær klar over at kjøre-computeren ikke nødvendigvis viser 100% riktig.

Takk!:) Fargen heter lava blue. Veldig fin. Endrer seg endel i lyset. Det en en style med greit med utstyr. Skinn, canton, el luke med sensor..

Klar over forbruket og vet at jeg må måle selv om jeg skal få det 100% riktig. Men jeg er fornøyd så langt og angrer ikke på at jeg sparte enden titusener i forhold til en tilsvarende bil med diesel diesel diesel! :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lava Blue er en fin farge, ja. Noe mørkere enn Race Blue, men kan være vanskelig å se forskjell på bilde i rette lyset.

Mange ser seg litt blinde på ekstrautgiften som bensin er. Ja, det går mere "synlige" penger når det fylles, men i det lange løp er det mange utgifter med bilhold som man pådrar seg, innkjøp, service/vedlikehold/reparasjoner og avskriving er store poster.....

Så vi får kose oss med de positive sidene med valget og kjøre "simply clever" 😎

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...