Gå til innhold
Fabros

Fabros´ 18 Octavia L&K 184TDi 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! 

 

Lenge siden jeg har sittet på bilforaer nå, men jeg tenkte jeg kunne lage en tråd om min Octavia. :) 

 

Litt om bilen: 

Bilen er en 2018 Octavia L&K 184TDi 4x4 . Bestilt rett før jul i fjor, og levert i Februar 2018.  Bilen ble kjøpt hos Møller Bil Oslo Vest. 

Denne ble bestilt med rubbel og bit av ekstrautstyr, med unntak av adaptivt understell. Grunnen ser dere litt lenger ned her. :) 

 

Jeg har gjort litt med bilen underveis siden Februar: 

- Nye felger sommer/vinter. 

- H&R understell. 

- LED-pærer i tåkelys, uten varsling.

- Kodet inn ymse ting med VCDS:

  • Lukking av bakluke med innvendig knapp. (originalt kun åpning)
  • Baklys konstant på, uavhengig av bryterposisjon. (0/Auto/Park/Hoved)
  • Needle Sweep i instrument.
  • Lap Timer i instrument. (Samme som RS originalt.)
  • Kodet vekk Auto Start/Stop. (Har fortsatt tvil om start/stopp er bra for motoren.) 
  • Kodet inn fem blink ved komfortblink. 
  • Lagt inn "Tear Drop" foran og bak - gjør at viskerne går en ekstra runde etter noen sekunder for å ta rester av spylervæske. 

 

Bilen ved ankomst: 

31739833378_8e348c6a3d_z.jpgIMG_0015 by Fabian Rosenberg, on Flickr

45612056131_990706eb57_z.jpgIMG_0016 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Bilen ble som sagt overlevert i februar. Jeg tok da ut bilen på originalfelger med piggdekk. Det ble også montert lastekantsfolie, skvettlapper og utbrettbar bagasjeromsmatte før overlevering. JEg har to ivrige hunder, så her ble alle forhåndsregler tatt. :) 

 

Bilen på veien:

43794441200_ddea81488c_z.jpgIMG_0157 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Siden jeg har høydeskrekk, så fikk bilen relativt fort H&R senkefjærer. Disse senker 50/35, noe som ble helt perfekt. 

43794440690_0a359d9b71_z.jpgIMG_0166 by Fabian Rosenberg, on Flickr

43794439790_2c6302a149_z.jpgIMG_0169 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Så ble det tatt hjulstillingskontroll en uke etter montering, så ting hadde fått "satt seg" litt:

43794439670_ecf27103d2_z.jpgIMG_0224 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Sommeren kom, og jeg hadde ikke hjul. Jeg lette lenge, men fant ikke noe som traff meg helt. Jeg kom tilfeldigvis over noen originale VW Motorsport i 19x8" ET41. Disse ble da påmontert med nye sommerdekk som "ventehjul". (Jeg hater svarte felger...) 

45612054611_9850300901_z.jpgIMG_0402 by Fabian Rosenberg, on Flickr

45612054411_02b49cb992_z.jpgIMG_0403 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Etter litt kjøring tok jeg på nytt hjulstillingskontroll. Dette er kun fordi jeg er pirkete. Ingenting måtte justeres. :)

45612054051_e7b237851f_z.jpgIMG_0404 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Sommeren kom den, og siden jeg stort sett har alt fokus på MC fra Mars til November, så ble de sorte hjulene værende: 

45612053551_0a507a524d_z.jpgIMG_0407 by Fabian Rosenberg, on Flickr

43794437460_7d38b0eeb9_z.jpgIMG_0409 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Nå er vinteren på vei igjen, så da var det på tide med hjulskift. Siden maskinerte felger og saltede vinterveier er en svært dårlig kombo, så startet jakten på nye vinterfelger. Etter litt leting kom jeg over noen VW Phaeton-felger med navn Champion. Disse er 18x7.5" ET40. Siden felgene var rød når jeg kjøpte de, ble de lakkert i en halvmørk antrasitt farge, noe som jeg selv synes ble svært pent:

31739827878_aa34b6c01b_z.jpgIMG_1098 by Fabian Rosenberg, on Flickr

31739827678_d1a1720dd9_z.jpgIMG_1099 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Det var alt for nå. :) 

 

Fabros 

 

  • Lik 1
Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Fabros :) 

Er vel muligens litt sent og gratulere deg med ny bil, men har jo ikke hatt muligheten tidligere, så gratulerer :) 

Denne har du gjort en god del med ja, og må jo si at den senkingen var veldig kledelig, og jeg likte veldig ET som du har på sommerhjula, de sitter veldig pent ved hjulbuene til bakskjermene. Jeg er heller ikke noen fan av sorte felger, men disse synes jeg passet veldig godt på bilen likevel om jeg skal være helt ærlig. Du har ikke vurdert å lakke felgene i en antrasitt tone også da, for felgene er jo veldig fine etter min mening?

Har du enda flere planer for denne bilen fremover eller @Fabros :) 

Skrevet

Takk skal du ha! 

 

Jeg har drevet med bil i mange år, og må si at dette er den første bilen jeg har klart å få så god fitment på felgene uten at det subber ved innfjæring. Felgene ligger kant-i-kant med hjulbuene, men subber ingen verdens ting. :) 

 

De sorte felgene skal lakkeres, men jeg er usikker på fargen enda. Det blir ikke sølv og ikke sort, men noe midt mellom. Vinterfelgene er nylakkerte i Antrasitt, noe som jeg synes kler bilen godt. 

 

I og med at det var meldt snøfall, så måtte jeg trå til med vinterhjul til flere kamerater i går. Da ble arbeidshesten godt brukt. Hadde ca. 1.2 tonn på kroken fra Oslo til Nesodden i rushtrafikk i går, og tur/retur brukte den 0,78. Om det ikke er imponerende nok i seg selv, så bruker den ikke noe særlig mindre uten henger. :) 

31757123188_f7825e8ea3_z.jpgIMG_1106 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Det blir nok litt modifikasjoner her og der, men ikke rare greiene. Tiden med masse tids- og pengebruk på bil er nok forbi. :) 

 

Fabros

Skrevet

Fargen du har på dine vinterfelger synes jeg er meget flott, og det er nok en fargetone som også kan passe veldig godt til dine sommerfelger etter min mening (uten at jeg har noe med det selvfølgelig :)

Ellers så synes jeg som sagt at du har gjort mye med bilen som den virkelig kler, og passformen på sommerfelgene dine er noe av det fineste jeg har sett. :) 

 

Angående fargetone på felger så har jeg også antrasitt-grå på mine vinterfelger, men de synes jeg er for mørke. Hadde de vært mer over i den fargetonen du har på dine vinterfelger, så hadde jeg mest sannsynlig vært litt mer tilfreds med dem. De er ikke helt min stil, hverken design eller farge, men fruen var veldig fornøyd med dem, så da ble det dem..........  

5bd8a1893c41a_2018-10-0514_50.52-2.thumb.jpg.07aabcd015e764592ecc204947b24c47.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • Hm, jeg har visst tolket det du skrev litt feil. Det er vanskelig å feilsøke på nett, jeg har ikke direkte hatt en sånn feil. Men har du sjekka hjula for ubalanse i maskin? Det kan være bakhjula. Har du firehjulstrekk så kan det være bakakseldiff/Haldex også. 
    • Det rister ikke i rattet og bilen går rett frem uansett 
    • Heihei. Det er mange ting som kan gjøre at det rister i rattet. Som du sier, det kan være en foring eller bærekule i hjulopphenget, eller en drivakselknute. Et dårlig motorfeste eller f.eks en skjev drivaksel vil vel merkes i lavere hastigheter også? Og du vil ha hørt at lydnivået har blitt forskjellig i bilen fra tidligere. For eksempel klunkelyder når du kjører over fartshumper eller dumper og kanter i vegen. Hva mener du med at du har sjekket alle dekk? Har alle hjul blitt sjekka i avbalanseringsmaskin? Som oftest er risting i rattet i et gitt fartsområde ubalanse i dekk/felg. Det kan også være at ett eller flere balanselodd i en felg har ramlet av. Har du nettopp lagt om til sommerdekk? Lykke til, håper du finner ut av det. Og kom gjerne med tilbakemelding og oppfølging her.
    • Det er mobiltelefonen som er tilkoblet bilen som har lavt batterinivå.
    • Hva betyr det at denne batteri-indikatoren står på laveste trinn og er rød? Finner ikke ut av dette i brukerhåndboken.
    • Medlem Skrevet 7 minutter siden Hei. Har ein Roomster som plutselig begyntge å gå på 3 sylindere. Feilkode: misfire cyl 3. Bytta tennplugg, sjekka for gnist, bytta om på dyse 2 og 3 utan at feil fulgte over til cyl 2. Målt motstand i spoler til  alle dyser 6 ohm, alle. Sjekka kompresjon sylinder 3, ok. Sjekka at det faktisk er cyl 3 det er feil på ved å dra ut pluggledning med motor i gang. Sjekka om det kjem spenning "pulsvis" til dyse 3. Her får jeg litt variabel blink i prøvelampe inntil det ikkje kjem puls i de heile etter ca 10 sek. Sjekka kabling frå ECU til innsprøytingsdyse så lant det lar seg gjera, ingen feil funnet. Konkluderer med defekt ECU. Så til spørsmålet. Dersom jeg kjøper ECU frå høgger , kva må til for å ta denne i bruk. Er det mulig å montere denne og teste om bilen starter og deretter eventuelt kode om dørlåser osv, eller må koding gjøres først for at vi skal få strata bilen ( startsperre osv) Takknemlig for alle seriøse tips til kva som må til for å få bytta ECU 🙂
    • Hei har en karoq 2018 som har begynt å riste når jeg kjører i 90 km/t , det starter i 85 men mer voldsomt i 90 . Har sjekket alle dekk og  det er ikke noen risting I dekk, ratt det er i selve bilen under 85 er det ingen risting.  Er litt redd for at det  kan være foringer,motorfeste,kulelager o.s.v for hvis jeg slipper rattet så går bilen 100 % rett frem og null risting . Er det noen som har opplevd dette og funnet ut hva det kan være , det er litt lettere enn at jeg må innom flere verksted for å finne ut hva som er galt. 
    • Hei. Jeg har en Octavia 2018 med Columbus, og har hittil oppdatert kartene hvert halvår.  Når jeg slår inn mitt VIN nummer får jeg opp kartene over Indonesia? Noen ganger 29GB, andre ganger 9GB. Jeg tør ikke teste installasjon av 29GB som jeg tror er den rette, da filene ikke er likadan som tidligere, jeg er redd for å ødelegge hele kartsystemet. Er det andre som har opplevd dette?  https://updateportal.skoda-auto.com/en-US  
    • Hei. Har hat samme Symptom. Har vært 2 grunner til at den  ikke starter. For lav spenning (Ladeproblem) Eller at bilen er på reservetank.
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...