Gå til innhold
Fabros

Fabros´ 18 Octavia L&K 184TDi 4x4


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen! 

 

Lenge siden jeg har sittet på bilforaer nå, men jeg tenkte jeg kunne lage en tråd om min Octavia. :) 

 

Litt om bilen: 

Bilen er en 2018 Octavia L&K 184TDi 4x4 . Bestilt rett før jul i fjor, og levert i Februar 2018.  Bilen ble kjøpt hos Møller Bil Oslo Vest. 

Denne ble bestilt med rubbel og bit av ekstrautstyr, med unntak av adaptivt understell. Grunnen ser dere litt lenger ned her. :) 

 

Jeg har gjort litt med bilen underveis siden Februar: 

- Nye felger sommer/vinter. 

- H&R understell. 

- LED-pærer i tåkelys, uten varsling.

- Kodet inn ymse ting med VCDS:

  • Lukking av bakluke med innvendig knapp. (originalt kun åpning)
  • Baklys konstant på, uavhengig av bryterposisjon. (0/Auto/Park/Hoved)
  • Needle Sweep i instrument.
  • Lap Timer i instrument. (Samme som RS originalt.)
  • Kodet vekk Auto Start/Stop. (Har fortsatt tvil om start/stopp er bra for motoren.) 
  • Kodet inn fem blink ved komfortblink. 
  • Lagt inn "Tear Drop" foran og bak - gjør at viskerne går en ekstra runde etter noen sekunder for å ta rester av spylervæske. 

 

Bilen ved ankomst: 

31739833378_8e348c6a3d_z.jpgIMG_0015 by Fabian Rosenberg, on Flickr

45612056131_990706eb57_z.jpgIMG_0016 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Bilen ble som sagt overlevert i februar. Jeg tok da ut bilen på originalfelger med piggdekk. Det ble også montert lastekantsfolie, skvettlapper og utbrettbar bagasjeromsmatte før overlevering. JEg har to ivrige hunder, så her ble alle forhåndsregler tatt. :) 

 

Bilen på veien:

43794441200_ddea81488c_z.jpgIMG_0157 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Siden jeg har høydeskrekk, så fikk bilen relativt fort H&R senkefjærer. Disse senker 50/35, noe som ble helt perfekt. 

43794440690_0a359d9b71_z.jpgIMG_0166 by Fabian Rosenberg, on Flickr

43794439790_2c6302a149_z.jpgIMG_0169 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Så ble det tatt hjulstillingskontroll en uke etter montering, så ting hadde fått "satt seg" litt:

43794439670_ecf27103d2_z.jpgIMG_0224 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Sommeren kom, og jeg hadde ikke hjul. Jeg lette lenge, men fant ikke noe som traff meg helt. Jeg kom tilfeldigvis over noen originale VW Motorsport i 19x8" ET41. Disse ble da påmontert med nye sommerdekk som "ventehjul". (Jeg hater svarte felger...) 

45612054611_9850300901_z.jpgIMG_0402 by Fabian Rosenberg, on Flickr

45612054411_02b49cb992_z.jpgIMG_0403 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Etter litt kjøring tok jeg på nytt hjulstillingskontroll. Dette er kun fordi jeg er pirkete. Ingenting måtte justeres. :)

45612054051_e7b237851f_z.jpgIMG_0404 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Sommeren kom den, og siden jeg stort sett har alt fokus på MC fra Mars til November, så ble de sorte hjulene værende: 

45612053551_0a507a524d_z.jpgIMG_0407 by Fabian Rosenberg, on Flickr

43794437460_7d38b0eeb9_z.jpgIMG_0409 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Nå er vinteren på vei igjen, så da var det på tide med hjulskift. Siden maskinerte felger og saltede vinterveier er en svært dårlig kombo, så startet jakten på nye vinterfelger. Etter litt leting kom jeg over noen VW Phaeton-felger med navn Champion. Disse er 18x7.5" ET40. Siden felgene var rød når jeg kjøpte de, ble de lakkert i en halvmørk antrasitt farge, noe som jeg selv synes ble svært pent:

31739827878_aa34b6c01b_z.jpgIMG_1098 by Fabian Rosenberg, on Flickr

31739827678_d1a1720dd9_z.jpgIMG_1099 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Det var alt for nå. :) 

 

Fabros 

 

  • Lik 1
Skrevet

Hei og velkommen til forumet @Fabros :) 

Er vel muligens litt sent og gratulere deg med ny bil, men har jo ikke hatt muligheten tidligere, så gratulerer :) 

Denne har du gjort en god del med ja, og må jo si at den senkingen var veldig kledelig, og jeg likte veldig ET som du har på sommerhjula, de sitter veldig pent ved hjulbuene til bakskjermene. Jeg er heller ikke noen fan av sorte felger, men disse synes jeg passet veldig godt på bilen likevel om jeg skal være helt ærlig. Du har ikke vurdert å lakke felgene i en antrasitt tone også da, for felgene er jo veldig fine etter min mening?

Har du enda flere planer for denne bilen fremover eller @Fabros :) 

Skrevet

Takk skal du ha! 

 

Jeg har drevet med bil i mange år, og må si at dette er den første bilen jeg har klart å få så god fitment på felgene uten at det subber ved innfjæring. Felgene ligger kant-i-kant med hjulbuene, men subber ingen verdens ting. :) 

 

De sorte felgene skal lakkeres, men jeg er usikker på fargen enda. Det blir ikke sølv og ikke sort, men noe midt mellom. Vinterfelgene er nylakkerte i Antrasitt, noe som jeg synes kler bilen godt. 

 

I og med at det var meldt snøfall, så måtte jeg trå til med vinterhjul til flere kamerater i går. Da ble arbeidshesten godt brukt. Hadde ca. 1.2 tonn på kroken fra Oslo til Nesodden i rushtrafikk i går, og tur/retur brukte den 0,78. Om det ikke er imponerende nok i seg selv, så bruker den ikke noe særlig mindre uten henger. :) 

31757123188_f7825e8ea3_z.jpgIMG_1106 by Fabian Rosenberg, on Flickr

 

Det blir nok litt modifikasjoner her og der, men ikke rare greiene. Tiden med masse tids- og pengebruk på bil er nok forbi. :) 

 

Fabros

Skrevet

Fargen du har på dine vinterfelger synes jeg er meget flott, og det er nok en fargetone som også kan passe veldig godt til dine sommerfelger etter min mening (uten at jeg har noe med det selvfølgelig :)

Ellers så synes jeg som sagt at du har gjort mye med bilen som den virkelig kler, og passformen på sommerfelgene dine er noe av det fineste jeg har sett. :) 

 

Angående fargetone på felger så har jeg også antrasitt-grå på mine vinterfelger, men de synes jeg er for mørke. Hadde de vært mer over i den fargetonen du har på dine vinterfelger, så hadde jeg mest sannsynlig vært litt mer tilfreds med dem. De er ikke helt min stil, hverken design eller farge, men fruen var veldig fornøyd med dem, så da ble det dem..........  

5bd8a1893c41a_2018-10-0514_50.52-2.thumb.jpg.07aabcd015e764592ecc204947b24c47.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...