Gå til innhold
Martin Octavia II

Dårlig virkning på varmeapparat


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hopp!

Jeg har gått til anskaffelse av en Octavia Scout 2008 med 340' km på tellerverket. Bilen har en 2 liters turbodiesel, motorkode BMM. Ekspansjonstanken bestod av grå-brun væske med mye forurensninger/ utfellinger. Jeg mistenker at tidligere eier har blandet forskjellige kjølevæskefarger (rød, blå ,grønn), og det jeg vet er at rød kjølevæske ikke skal blandes med andre. Når varmeapparatet går for full musikk (full defrosting) vil det ca bli 5 C i bilen. Med tidligere mekkeerfaring trodde jeg dette skulle være en rett frem jobb, hvilket jeg tok feil av.

Skodaen skiller seg fra tidligere biler jeg har hatt ved:

-kjølesystemet består av tynne slanger som lett holder på luftblærer.

-Kjølesystemet er lagt i forskjellige høyder som gjør at man bare klarer å tappe ca halvparten av væsken. Jeg vil spesielt trekke frem rørene til varmeregisteret/radiator i kupe'n. Tilkoblingspunktene i torpedoveggen sitter rett bak turbo, og der er det trangt som bare f for å komme til slangeklemmer/låseklips. (I fortsettelsen vil jeg bruke radiator om varmeregisteret. Radiatoren i grillen gir meg ingen problemer.) Radiatoren er montert litt over gasspedalhøyde og denne høydeforskjellen vil jeg tro lett gir tett radiator.

Til poenget: Jeg ønsker tips for å flushe radiator for forurensning. Ved spyling av radiator kan en hageslange med lavt trykk føres inn i røret som fører vann ut av radiatoren. Man skal kjøre vannstrømmen motsatt vei av det kjølevannet har under bruk. Dette fordi forurensninger fjernes mest mulig effektivt hvis de får lov til å komme ut samme vei som de kom inn i radiatoren.

En liten digresjon er at jeg bare klarer å tappe ca 3 til 4 liter av kjølesystemets 8,5 liter. Jeg fjerner kjøleslange på oljekjøler (kjølevannet brukes til å kjøle ned motorolje) I tillegg fjerner jeg u-formet clips på nedre radiatorslange,grill. Denne bajonettløsningen med styrespor er svært tidkrevende å åpne, så i praksis bruker jeg kun slange ved oljekjøler. Det er også viktig å få med at man må vente over 1 time før man kan fylle på ny kjølevæske da motorblokk kan sprekke ved at man hurtig nedkjøler en 90 C blokk med kaldt vann. Stor temperaturforskjell mellom motorblokk og vann kan sende motoren til de evige jaktmarker, hvilket jeg ikke ønsker. Ved at jeg ca får ut 1/3 av kjølevæsken hver gang gjør øvelsen tidkrevende.

Spørsmål:

Har noen tips for hvordan man kan nå kjølevannsledningene i torpedoveggen? Det kan se ut som slangene fra torpedoveggen går inn i motorblokka som vender mot torpedoveggen. Der er det trangt. Jeg har skrudd ut luftfilterboksen, men møter mye rør i forbindelse med turbo. Jeg har ikke forsøkt å komme til ved å skru ut batterikasse. Et alternativ er å skru ut ekspansjonskar på venstre side i motorrommet. Å komme til fra undersiden er ikke like lett da girkasse for 4x4 sitter i veien. Er det noen som har gjort denne jobben? 

PS! Jeg er ikke en mann av få ord!

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hei igjen!

Jeg er nå ferdig med flushing av kjølesystemet.

Man kan dele jobben i 2;
-flushing av varmeregister for å fjerne fysiske fremmedlegemer.
-kjemisk rens for å fjerne avleiringer ved hjelp av basisk løsning. 

Her vil jeg beskrive den første. En erfaren og dyktig bilmekaniker oppfordret meg til å få tak i de vinklede tilkoblingskontaktene som sitter i torpedoveggen. Å demontere de "orginale" som sitter på slangene er tidkrevende, knotete og 13 år gammel plast som har vært utsatt for varme kan lett ryke. 
Jeg gikk inn på finndel(dot)no og tastet inn motorkode og fant flere like biler. En må velge biler hvor motoren sitter i bilen , og det er en stor fordel hvis noen før deg har plukket ut turboen. Da går demonteringen som en lek pga god plass. Jeg har forståelse for at ikke alle velger denne løsningen, og for min motor har kontaktene Part No 1KO 122 291J og 1KO 122 291H. De er begge vinklede kontakter, men med forskjellige styrespor. Kontaktene har bajonettkobling og en må lirke og dra forsiktig og plutselig så løsner de. Smør opp kontaktene innvendig med vaselin, også o-ringen innerst i kontakthuset. Etter at de er smørt går det mye lettere og løsne de.

Jeg vurderte flere typer svarte gummislanger (bensinslanger/ "bilvarmeslanger") som alle ble veldig stive. Valget falt på en armert gjennomsiktig PVC-slange fra Tess; 
10602-12 Slange miljøtex luft/kjem.3/4" 
Tess Skjetten har denne i hylla og den selges i løpemeter. Når du skal montere vinkelkontaktene så gi slangen en runde med en hårføner. Da blir den samarbeidsvillig og bevegelig.

Varmeregistertilkoblingene sitter over hverandre i torpedoveggen. Ved flushing så send vannet inn i den nederste tilkoblingen. Slangen bør være over 2 m og tres ned langs motor og torpedovegg. (Jeg har midlertidig fjernet dekkplate under motor da bilen trenger reparasjon og utbedringer. Bilen fikk ny motorolje og filter umiddelbart etter at jeg kjøpte den pga altfor lange oljeskiftsintervaller som Skoda har.) Varmer man opp slangen med en hårføner er den lettere å tre, men har man ikke 4x4 så er nok ikke dette et tema.

Slangen for avfallsvann kobles på øverste tilkobling og slangen legges over høyre skjerm. Her er det også en fordel at slangen er litt over 2 m lang. Jeg jekket opp bilen og plasserte 2x8" bord under hjulene +sikring under karosseri. Man må heve bilen for å fjerne dekkplate, tre slangen hvis man har 4x4, og dette gir også en hevertvirkning på avfallsvannet ved at den suger med seg urenhetene i varmeregisteret + at jeg har hageslange koblet til inntaket. 
Jeg startet forsiktig og man skal unngå høyt trykk, men det som er lurt er å variere vanntrykket. Pulserende trykk er gunstig for å få ut fremmedlegemer. Det som er kjekt er å ha en medhjelper som vrir på vannkran mellom f. eks. 20%-60% vannstrøm kontinuerlig. Ut kom store mengder rustne metallbiter. Så vidt jeg vet er varmeregisteret laget av en aluminiumslegering, så dette er fra motorblokka av støpejern. Store mengder kom ut, trolig mellom 1 til 3 dl med rustflak. Det kom ut sylinderformede sammenkittede rustpropper. Av alle slitne biler jeg har hatt, så har ingen vært i nærheten så ille som denne. Mens jeg var i gang koblet jeg meg også på forsyningsrøret til varmeregisteret. Denne går blant annet i et plastrør som er montert på siden av motorblokk mellom motor og girkasse. Her fikk jeg også ut en del rustflak.

Mitt varmeapparat før flushing: 

-Temperaturreguleringen i grader C samsvarer ikke med hva varmeapparatet leverer.

-Velger jeg funksjonen "varme bein" og "varme overkropp"  klarer ikke varmeapparatet å levere nok varme når begge funksjoner er på.

-Følger man med på temperaturinstrumentet i dashsporet så er tiden det tar fra nåla beveger seg fra 50 C til termostat åpner på ca 90 C relativt kort. Varmeapparatet fungerer dårlig hele tiden. Varmeregisteret er tett og all varme avgis til radiator-grill som mottar kjølevann etter at termostat har åpnet opp.

Varmeapparat etter flushing:

-Temperaturangivelsen stemmer med hva jeg opplever. Når den står på HI =High blir det ubehagelig varmt.

-Turboen kan rotere med 4000 omdreininger i sekundet drevet av eksosgass. Den må ha kjøling og turboen er en viktig bidragsyter til varmt kjølevann. Ca 3 til 4 min etter start så kommer det varmluft fra varmeapparatet. Det blir en god lunk i hele bilen før temperaturmåleren har startet å bevege på seg. Med varmeapparatet på så bruker viserinstrumentet i allefall 5 ganger så lang tid på å nå 90 C. Varmtvannet distribueres til varmeregisteret som henter ut varmen. Dette avspeiles av den lange tiden det tar før viserinstrumentet stopper på 90 C.

Hvordan komme til:

Man graver seg fram til turboen ved å demontere frisklufttilførsel til turboen. Det er ikke nødvendig å demontere hverken batteri eller ekspansjonskar. Dette er ingen vanskelig jobb, men litt knotete og man må ha riktig verktøy for å komme til. Jeg trodde at det skulle bli mye søl med vann, noe det ikke ble noen ting av og jeg gjorde jobben i en garasje. 
I korte trekk gjør man følgende:
-Skru ut lufttrakt som er inntaket for luftfilterboksen. 2 stk stjerneskruer festet rett over radiator grill.
-Ett bøyd tykt plastrør kan nå fjernes fra selve luftfilterboksen.
-Hele luftfilterboksen skrus løs med 5 mm umbraco. Demonter slangeklemme mot luftmassemåler, frakoble gummi vakuumslange. Demonter elektrokontakt mot luftmassemåler . Luftfilterboksen er i tillegg festet med 2 stk friksjonskontakter (plastmothaker omsluttet av gummihylse). Ta et godt tak under boksen og rykk forsiktig til på hver kortside. ++++++

Jeg kan gi en fullstendig arbeidsbeskrivelse hvis noen her inne ønsker det. 

 

  • Takk 1
Skrevet

Du er dyktig! Takk for ditt bidrag til forumet, ganske sikker på at flere setter pris på disse beskrivelsene! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Nyeste emner

  • Siste Innlegg

    • En bruktbilhistorie. Etter litt fundering og nøling, så tenker jeg å lage en tråd her om min bruktkjøpte Octavia Scout. Altså en 2015 modell, som er kjøpt brukt i februar 2024. Nå, etter å ha brukt den 11 måneder, så er det kanskje på sin plass. Funderingen har egentlig gått på manglende aktivitet og interesse for forum-plattformen. Det virker som det langt større aktivitet for Facebook, og det er kanskje greit nok. Men FB har en del negative sider, og jeg begynner ærlig talt å miste interessen for FB, med all reklamen og alle de uinteressante innleggene som står i kø i feeden. Men altså... Jeg har altså "hoppet av" nybil for en tid tilbake, etter at Karoq'en ble levert inn etter leasingperioden på 3 år. Da prøvde jeg meg på en 2014 Rapid 1,2 TSI , men ble aldri helt fortrolig med den. Mest på grunn av manglende firehjulstrekk, lav bakkeklaring og den lave sitteposisjonen. Men jeg likte godt bilens enkelhet og den var faktisk ganske sporty. I Rapid-perioden leita jeg endel etter en passende bensin-Yeti med firehjulstrekk. Men det er et magert marked for slike (selv om jeg har merket en større bruktsirkulasjon nå de siste månedene). Så dukka denne Octavia Scout'en opp lokalt. Den hadde det meste av utstyret jeg ønsker, og jeg skjønte ganske fort at det var et godt kompromiss, og det ble handel. Bare gått litt over 100' og så ut til å være ganske godt holdt. Så var det å finne noen representative bilder av klenodiet, da. Begynner med noen fra salgsannonsen på Finn. Den har fått kallenavnet "Dølle Grå" (selv om den er i en noe blå nyanse og har MØRK BRUNT interiør (!). Nå har jeg kjørt bilen i snart et år og rundt 10' km. Så vil jeg komme tilbake med "putlerier og rariteter" som jeg har ordnet på bilen og beskrive litt av inntrykkene jeg har fått av denne "Norgesfavoritten".
    • Er det noen som vet om billige alternativ til orginallykt og nivåsensor til min Skoda Octavia scout?
    • Reg.reim tenker eg på, ikkje multireima. Reg.reima er jo under dekselet. Har den vore bytta tidligare?
    • Som i drivreim? I så fall så er den hel. 2,0 16V diesel 4 sylinder  tdi 4x4 Automat  Generasjon 2…
    • Kva type motor?  Har du sjekka registerreim?
    • Hei. Jeg har hatt flere Skodaer og ikke hatt problemer med sinkslipp. Jeg tror det kan være årsmodeller som er mere utsatt enn andre, men jeg vet ikke helt. Haldex. Her må du være nøye med oljeskift og rens av sil (på Octavia 3 og nyere). Tidligere versjoner hadde sil på pumpa + oljefilter på Haldex'en. Men på de nyere versjonene, så ble filteret tatt bort (Haldex ble solgt til Borg Warner). Da forsvant også forbruker-informasjonen om dette systemet. I tillegg ble silen i pumpa IKKE sjekket og dermed ikke renset ved behov. Og det er behov for rensing av silen. Så dette MÅ du be om ved hvert oljeskift. Og olja bør helst skiftes oftere enn anbefalt intervall. Da har du større sikkerhet for at firehjulstrekken faktisk virker når du trenger det, og at pumpa ikke skjærer seg på grunn av manglende oljegjennomstrømning. Oljepumpa går så lenge motoren går (eller kanskje til og med så lenge tenningen er på). Bildet viser silen på min ca. et halvt år etter at jeg kjøpte bilen (brukt). Jeg vet ikke hvor lenge det var siden siste oljeskift eller silrens, men det er absolutt verdt å passe litt ekstra på.
    • Hei @Lars1988 Trykket i dekkene er det som bærer vekten av bilen. Det er mange faktorer som virker inn på hva som er "riktig" trykk i dekka, dekkgummien er fleksibel og vil forme seg etter underlaget, innvendig trykk og generell belastning (statisk og dynamisk). Så på vinterdekk ville jeg absolutt ikke brukt for lavt eller for høyt trykk i forhold til det som står oppgitt i tanklokket. På vinterdekk ville jeg lagt på 10-15%, men ikke mer. Alt er relativt, og det er forskjellige vinterforhold gjennom sesongen, pluss at føret varierer mye. Kjører du mye på motorvei med "svart" asfalt og høy hastighet, så kan høyt trykk være greit for å få ned forbruket. Men kjører du på varierte forhold der vinteregenskapene er viktigst, så hadde jeg ikke satset på at høyt trykk gir godt grep når du trenger det som mest. Jeg hadde i alle fall satt forbruk lengre ned på prioriteringslista på vinterdekk. På vinteren er det flere andre forhold som uansett drar opp forbruket. Hvis du synes 2,5 bar gir gode egenskaper, så hadde i alle fall jeg fortsatt å kjøre på det. Men igjen, alt er relativt.
    • Hei. Min skoda har gått helt fint uten problemer frem til nå. Kjørte hjem fra jobb, satte fra meg bilen. Sto en 5-6 timer. Startet den på kvelde, sto på tomgang ca 10 min, for å bli varm. Kom en rar lyd fra motoren, (som om noen sto med en spade og hakket i grusen) Så stoppet den plutselig. og vil ikke starte igjen. Er strøm på batteriet. full tank diesel. Alt av lys i dash og bil + radio og varmeapparat  funker. Drivreima er hel, tenninga funker, ingen fare varsellamper har begynt å lyse.....vil bare ikke starte...som om den ikkemfår diesel kan virke som... Har kjørt diagnose på den, men ingen fornuftige feilkoder som dukker opp... annet  enn :  vannpumpe 2, - brudd på strømkrets.  og dieel-varmer, men den har vært ute av drift lenge. + cruisecontroll- noe jeg ikke visste at jeg hadde en gang... Kan nesten virke som en plutselig nødmodus har slått inn eller noe. startsperre? Hva kan jeg gjøre?  Er en utomat, så får jo  ikke akkurat tauet den til verksted.... Noen ideer?  Kan det  evt være noen sikringer ssom forårsaker dette? hvor finner jeg evt de?  HJELP. Takker for svar.
    • Hei! Jeg kjører vinterdekkene Continental VikingContact 7 på min Octavia og pleier å holde trykket på 2,5 bar foran og bak. Synes de gir veldig godt grep på is og snø, men vurderer å øke til 2,6 bar for å redusere rullemotstand. Har noen erfaring med hvordan dette påvirker komforten eller slitasjen på dette dekket?  
    • Hei alle sammen! Dette forumet er skikkelig nyttig. Jeg ser noen nevner utfordringer med zinkslipp – er det noe som bare gjelder spesifikke årsmodeller? Og er det noe spesielt å være obs på når det gjelder service for Haldex-systemet? Setter stor pris på innspill!
  • Andre nye emner

  • Andre nye innlegg

    • Ikke kjekt med "ny" bil og masse trøbbel. Eg har heldigvis hatt veldig lite problem med min 2016 modell som har passert 215000 km. Men uansett, må du ta kontakt med selger, og evnt.fobrukerrådet/ NAF om nødvendig. Er bilen kjøpt av forhandler? Og er det der du har hatt bilen til reparasjon? (Møller?..) Ellers ville eg gått inn på vegvesenet sine sider, funne navn på tidliger eigar, og tatt kontakt med han/ho viss mulig , for å høyre om problema med bilen har vore der lenge.  Då har du meir kunnskap og meir å argumentere med. 
    • Heisan  Ny i skodaforum Norge, ønsker og høre om noen her har erfaring med skoda superb sport line 2020mod bensin og el(218hk) kjøpte en for ca 2 mnd siden. selger sa i fra at de sko bytte noe i driv led/akslingen, som gjøre at nå jeg rygget med bilen, var det ulyd og merket at den nappet litt. dette gikk på nybil garanti så null stress. eg leverte bil inn på verksted, det sko ta 1 dag... men det ble til nesten 4 uker, og mekanikeren fant ikke ut hva det var... prøvet alternativ 1... så 2.... så 3.... så 4.... da klarte de og brenne en styring unit, det var deres feil, så det beklaget de for. og fant ut av det etter forsøk 5. jeg fikk bilen, det første jeg la merke til at når jeg starten den var det vibrasjoner på tom gang... etter 1 min, stoppet jeg bilen og startet den, så var den vekke. kontaktet verksted de sa at jeg sko prøve bilen noen dager og problemet i revers var borte. men har merket i ukene etter på at over gang fra el til bensin under kjøring ikke alltid er like smuuud som det skal være, har noen ganger mistet alt kraft i 1-2 sek i over gangen før bensin motor kobler seg inn... får meg til og kjenne på en følelse jeg ikke ønsker etter kjøp av bil til ca 350.000.- får meg til og tenke på og heve kjøp. og finne en ny superb   
    • Hei, har ikke tips til hvordan du skal ordne ditt problem, men jeg har også problemer med appen. Får ikke lov til å låse eller låse opp bilen. Dette har virket tidligere. Skikkelig irriterende. 
    • Maiden er fett, kul skjorte! Har du flere? :P
×
×
  • Opprett ny...